J- UIT 7 Het toverland van Oz spettert van het doek af 1 7 - NDERDAG 14 MAART 2013 door Fritz de Jong De makers van Oz the great and power ful beschikten bij het maken van hun fantasyfilm over een digitale trukendoos waarvan Victor Fleming slechts kon dromen toen hij in 1939 The wizard of Oz opnam. Toch wekt die onverbiddelijke musicalklassieker nog altijd meer verwonde ring op dan Sam Raimi's peperdure Disney- productie. Net als de befaamde voorganger opent Rai mi's versie in een zwart-wit gefilmd Kansas tijdens de Amerikaanse Depressie, van waar uit de hoofdpersoon door een wervelwind wordt meegevoerd naar een in knallende kleuren van het doek spetterend toverland Oz. Waar Judy Garland destijds inspireren de levenslessen leerde in het magische land 'somewhere over the rainbow', daar pakken de avonturen in Raimi's 'Oz' teleurstellend flets uit. James Franco zet kermisgoochelaar Oscar neer als een charlatan en een onverbe terlijke jokkebrok. Daar verandert eigenlijk maar weinig aan als hij in 'Oz' tegen wil en dank betrokken wordt bij de strijd tussen een drietal heksenzussen. Naast The wizard of Oz heeft Raimi ook de nodige inspiratie geput uit de succesvolle theatermusical Wicked, waarvan volgend jaar een bioscoopversie verschijnt. Dat is misschien wel het grootste probleem van Raimi's film: hij verwijst voortdurend naar andere producties, zonder zijn eigen film echt tot leven te laten komen. Oz the great and powerful Regie: Sam Raimi. Met: James Franco, Michelle Williams, Mila Kunis, Rachel Weisz Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen Scene uit Oz the great and powerful. f-v om echt van te griezelen teruggevonden. Verwaarloosd, verwilderd en met hun haast dierlijke bewegingen nauwelijks nog herkenbaar als mensenkin deren. Papa is verdwenen. Hun oom Lucas (Nikolaj Coster-Wal- dau) ontfermt zich over de kin deren. Bijgestaan door een psy chiater integreren de twee bos- kinderen langzaam in de samen leving. De vraag dringt zich op of er niet iemand tijdens de ja renlange vermissing heeft ge zorgd voor de kinderen. Het lijkt er zelfs op dat de zusjes nog steeds begeleid worden door een duistere gedaante. Wanneer de kinderen steeds meer gehecht raken aan hun ver zorger, wordt Lucas door een duistere kracht van de trap ge gooid en belandt hij in het zie kenhuis. Dan staat zijn vriendin Annabel - een als gothic uitge doste Jessica Chastain wier perso nage werkelijk niets met kinde ren heeft - voor de taak de zusjes op te voeden. Daarmee komt de hoofdrol bij natuurtalent Chastain terecht, die onlangs nog een Oscarnomi natie kreeg voor Zero dark thirty. Een actrice van zo'n kaliber laat zich zelden verleiden tot het hor rorgenre. Maar haar aanwezig heid blijkt meteen een gouden greep. Onherkenbaar met haar zwarte haren en tatoeages zet ze een gelaagd personage neer. Dat is een zeldzaamheid in het gen re. Annabel doet de kijker twijfelen of zij wel een moeder kan zijn. Kunnen de kinderen haar moe derliefde wel voelen of heeft de verzorgende verschijning in het bos nog een grote invloed? Het is een stukje psychologisch drama dat goed aansluit op de bovenna tuurlijke elementen waarmee de film rijkelijk gevuld is. Helaas wordt er te veel geleund op niet overtuigende digitale ef fecten. Maar dankzij de vertolker van het verschijnsel 'Mama' - Ja- vier Botet, die door een botziek te zijn lichaam in onnatuurlijke poses kan plaatsen - zullen toe schouwers veelvuldig roepen om hun moeder. Mama Regie: Andy Muschietti Met: Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau Te zien in Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 27