J-
UIT 7
Het toverland van Oz spettert van het doek af
1
7 -
NDERDAG 14 MAART 2013
door Fritz de Jong
De makers van Oz the great and power
ful beschikten bij het maken van
hun fantasyfilm over een digitale
trukendoos waarvan Victor Fleming slechts
kon dromen toen hij in 1939 The wizard of
Oz opnam. Toch wekt die onverbiddelijke
musicalklassieker nog altijd meer verwonde
ring op dan Sam Raimi's peperdure Disney-
productie.
Net als de befaamde voorganger opent Rai
mi's versie in een zwart-wit gefilmd Kansas
tijdens de Amerikaanse Depressie, van waar
uit de hoofdpersoon door een wervelwind
wordt meegevoerd naar een in knallende
kleuren van het doek spetterend toverland
Oz. Waar Judy Garland destijds inspireren
de levenslessen leerde in het magische land
'somewhere over the rainbow', daar pakken
de avonturen in Raimi's 'Oz' teleurstellend
flets uit. James Franco zet kermisgoochelaar
Oscar neer als een charlatan en een onverbe
terlijke jokkebrok. Daar verandert eigenlijk
maar weinig aan als hij in 'Oz' tegen wil en
dank betrokken wordt bij de strijd tussen
een drietal heksenzussen.
Naast The wizard of Oz heeft Raimi ook de
nodige inspiratie geput uit de succesvolle
theatermusical Wicked, waarvan volgend
jaar een bioscoopversie verschijnt.
Dat is misschien wel het grootste probleem
van Raimi's film: hij verwijst voortdurend
naar andere producties, zonder zijn eigen
film echt tot leven te laten komen.
Oz the great and powerful
Regie: Sam Raimi. Met: James Franco, Michelle
Williams, Mila Kunis, Rachel Weisz
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
Scene uit Oz the great and powerful.
f-v
om echt van te griezelen
teruggevonden. Verwaarloosd,
verwilderd en met hun haast
dierlijke bewegingen nauwelijks
nog herkenbaar als mensenkin
deren. Papa is verdwenen. Hun
oom Lucas (Nikolaj Coster-Wal-
dau) ontfermt zich over de kin
deren. Bijgestaan door een psy
chiater integreren de twee bos-
kinderen langzaam in de samen
leving. De vraag dringt zich op
of er niet iemand tijdens de ja
renlange vermissing heeft ge
zorgd voor de kinderen. Het lijkt
er zelfs op dat de zusjes nog
steeds begeleid worden door een
duistere gedaante.
Wanneer de kinderen steeds
meer gehecht raken aan hun ver
zorger, wordt Lucas door een
duistere kracht van de trap ge
gooid en belandt hij in het zie
kenhuis. Dan staat zijn vriendin
Annabel - een als gothic uitge
doste Jessica Chastain wier perso
nage werkelijk niets met kinde
ren heeft - voor de taak de zusjes
op te voeden.
Daarmee komt de hoofdrol bij
natuurtalent Chastain terecht,
die onlangs nog een Oscarnomi
natie kreeg voor Zero dark thirty.
Een actrice van zo'n kaliber laat
zich zelden verleiden tot het hor
rorgenre. Maar haar aanwezig
heid blijkt meteen een gouden
greep. Onherkenbaar met haar
zwarte haren en tatoeages zet ze
een gelaagd personage neer. Dat
is een zeldzaamheid in het gen
re.
Annabel doet de kijker twijfelen
of zij wel een moeder kan zijn.
Kunnen de kinderen haar moe
derliefde wel voelen of heeft de
verzorgende verschijning in het
bos nog een grote invloed? Het is
een stukje psychologisch drama
dat goed aansluit op de bovenna
tuurlijke elementen waarmee de
film rijkelijk gevuld is.
Helaas wordt er te veel geleund
op niet overtuigende digitale ef
fecten. Maar dankzij de vertolker
van het verschijnsel 'Mama' - Ja-
vier Botet, die door een botziek
te zijn lichaam in onnatuurlijke
poses kan plaatsen - zullen toe
schouwers veelvuldig roepen om
hun moeder.
Mama
Regie: Andy Muschietti Met: Jessica
Chastain, Nikolaj Coster-Waldau
Te zien in Vlissingen