geen podium te klein Zaterdag 23 maart UIT 3 vanaf 19.00 uur 5kiclamE.nl/n3chtVcinskidamE Tip: 4-uurspas tot 13 jaar: van 29,- voor 14,50 vanaf 13 jaar: van 32,- voor 16,- www.pzc.nl/uit DONDERDAG 14 MAART 2013 Het Groot Niet Te Vermijden reserveert de laatste dans Met het programma 'Save the last dance' laten de vijf illustere heren van het orkest 'Het Groot Niet Te Ver mijden' hun theatrale veelzijdigheid weer ongegeneerd gelden. Moeite loos wisselen zij van het ene naar het andere instrument en spelen op aan- i stekelijke wijze de meest uiteenlopen de muziekstijlen. Het optreden be looft een virtuoze parade vol humor. Vrijdag 15 maart, De Mythe, Goes, 20.00 uur. Jon van Eerd belandt in de chocoladebonbons Jon van Eerd weet zich als Harrie Ver meulen in 'De Bonbonfabriek' nauwe lijks staande te houden tussen de ton nen cacao en de opstuivende poeder suiker. Met piepende raders en kra kend lopende banden worden er zo veel mogelijk bonbons uitgeperst om een deadline van 300.000 exempla ren te halen. Verouderde machines maken het extra moeilijk. Vrijdag 15 maart, Scheldetheater, Ter- neuzen, 20.00 uur. 'Spirit': tragikomedie in vitale woonomgeving Theatergroep Zierik snijdt met het to neelstuk 'Spirit' op luchtige wijze een actueel onderwerp aan: de drastische veranderingen in de ouderenzorg. In verzorgingshuis 'Happy Hollow' heerst een strakke discipline. Eén van de bewoners legt zich daar niet bij neer en organiseert allerlei activitei ten die niet getolereerd worden door de strenge directrice. Vrijdag 15 en zaterdag 16 maart, MFC, Zierikzee, 20.00 uur. Projectkoor Quodlibet zingt composities voor passietijd Quodlibet betekent vrij vertaald: voor elk wat wils. Dit motto komt tot uiting in het repertoire van het koor. In aanloop naar Pasen is gekozen voor thema's als eenzaamheid, lijden en nood. Maar ook troost klinkt door in de muziek die voor deze passietijd is geschreven. Dit passieconcert biedt werk van 'de oude meesters', maar ook van recentere componisten. Zaterdag 16 maart, Kleine Kerk, Veere, 16.00 uur. Richard Groenendijk met reprise van 'Alle Dagen' Cabaretier Richard Groenendijk werd voor zijn show 'Alle Dagen' geëerd met de Poelifinario Prijs, een honore ring voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het theatersei zoen. Hij brengt in 'Alle Dagen' een boeiende afwisseling van humor en ontroerende liedjes. Na zijn succesvol le jubileumtour besloot Groenendijk tot een reprise van 'Alle Dagen'. Zaterdag 16 maart, Dorpshuis Onder de Toren, Wissenkerke, 20.00 uur. solute wereldtop als bespeler en als uitvoerder van de tango. Niet alleen muzikale wereldsterren uit de klassieke-, de jazz- en de pop muziek loven de Nederlander en werken graag met hem samen. Zelfs de grootmeesters van de tan go als Astor Piazzolla en Osvaldo Pugliese staken de loftrompet over hem. Geen theaterzaal is te groot, maar ook niet te klein. Daarom concer teert Kraayenhof met de Argen tijnse pianist Juan Pablo Dobal ge woon zondag tijdens een zondag middagvoorstelling in Groede. „Op 30 april voer ik mijn nieuwe Compassion suite uit met orkest in Den Haag", zegt Kraayenhof op de vraag waar hij die dag is. De re- geringsstad wordt dus voorzien van bandoneonklanken. De dan nieuwe koningin der Nederlan den zal het dit keer moeten doen zonder de klanken van Kraayen hof. Onder de Nederlandse bevol king is de Noord-Hollander im mers bekend als 'die muzikant van de tango van Maxima'. Kraayenhof wordt er niet moe van om telkens herinnerd te wor den aan het feit dat hij Maxima tot tranen toe bewoog met zijn uitvoering van Adiós Nonino van Piazzolla op haar huwelijksfeest. „Wat ik wel eens vervelend vind, is dat ze niet weten wat voor mu zikant daarachter schuilt. Mensen maken die opmerking omdat ze niets anders van mij kennen." Toch kan je stellen dat het grote publiek in aanraking is gekomen met de tango dankzij Kraayenhof. Hij ziet zichzelf als bruggenbou wer. „In Argentinië ben ik be noemd als ambassadeur van de tango. Ik kom in alle uithoeken van de wereld en speel daar de tango en de bandoneon. Maar ik ga daar niet weg zonder iets mee te nemen van die cultuur of dat land. Muzikale indrukken, inspira tie. Soms laat ik ook wat achter door middel van een bijdrage aan een project. Dat zijn allemaal mu zikale bruggen. Samenwerkingen ontstaan en dat bij elkaar levert weer iets nieuws op. Ik neem die indrukken ook mee in mijn eigen composities." Kraayenhof vertelt onlangs thuis bij Sting opnamen gemaakt te hebben voor diens nieuwe cd. Hij I Carel Kraayenhof (r) treedt in de Grote Kerk in Groede op samen met de Argentijn se pianist Juan Pablo Dobal. foto Govert de Roos verzorgde al bijdragen bij onder onder anderen Dulce Pontes, bij André Hazes (Bloed, zweet en tra nenBlof (Umoja-project), Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis, maar nam ook op met Ennio Mor- ricone, Yo Yo Ma, het London Phil harmonic en London Symphony Orchestra alsmede de Berliner Philharmoniker. „De kern blijven de drie formaties waarmee ik speel: het Kraayenhof Tango En semble, Sexteto Cayengue en het duo met luan Pablo Dobal. De cd Puro van het duo bevat veer tien fraaie werkstukjes, die gepas sioneerd en opvallend melodisch klinken. „Met piano en bando neon zijn er vier handen die melo dieën kunnen spelen. Het geeft behoorlijke vrijheid. Er is meer ruimte, met tempo en intonatie kun je spelen." „Ik speel vanaf bladmuziek. Daar op staan behalve de noten ook de vingerzettingen. Dat komt door dat de bandoneon een moeilijk in strument is met vele mogelijkhe den. Het linker systeem werkt an ders en onafhankelijk van het rechter. En het is een diatonisch instrument: bij duwen geeft een knop een andere toon dan bij trek ken. Voor bandoneon staat heel veel vast. Het is geen traditie om te improviseren. Voor Juan Pablo staan de hoofdlijnen vast. Daar is meer ruimte tot variatie." Kraayenhof geeft aan dat een duo in deze tijd van sterke bezuinigin gen op cultuur heel handig is, maar benadrukt gelijktijdig dat het geen economisch gedreven keuze is. 'Ik heb al eerder gewerkt met een pianist. Nu is dat met Juan Pablo. We genieten beiden van de vrijheid die we hebben in het spelen als duo. De conversatie gaat in het Spaans. Dat is mijn tweede taal geworden. Ik heb ech ter nooit iets gedaan uit economi sche motieven. Ik doe iets omdat ik daar creatief achter sta en er iets in zie. Niet omdat het moet." Carel Kraayenhof Juan Pablo Dobal, zondag 17 maart in de Grote Kerk in Groede. Aanvang: 14.00 uur. Reserve ren: 0117-372363. Aansluitend, van 16.00 tot 20.00 uur, is een tangosalon met een aantal sets van accordeonisten (o.a. Harry Schoe- vers en Jef de Haes). Skidöme Rucphen, Baanvelden 13, Tel +31(0)165 - 34 31 34, info@skidome.nl Skidóme Terneuzen, Zeelandlaan 3, Tel +31(0)115 - 64 13 00, infoterneuzen@skidome.nl podium

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23