geen podium te klein
Zaterdag 23 maart
UIT 3
vanaf 19.00 uur
5kiclamE.nl/n3chtVcinskidamE
Tip: 4-uurspas
tot 13 jaar: van 29,- voor 14,50
vanaf 13 jaar: van 32,- voor 16,-
www.pzc.nl/uit
DONDERDAG 14 MAART 2013
Het Groot Niet Te Vermijden
reserveert de laatste dans
Met het programma 'Save the last
dance' laten de vijf illustere heren
van het orkest 'Het Groot Niet Te Ver
mijden' hun theatrale veelzijdigheid
weer ongegeneerd gelden. Moeite
loos wisselen zij van het ene naar het
andere instrument en spelen op aan-
i stekelijke wijze de meest uiteenlopen
de muziekstijlen. Het optreden be
looft een virtuoze parade vol humor.
Vrijdag 15 maart, De Mythe, Goes,
20.00 uur.
Jon van Eerd belandt in de
chocoladebonbons
Jon van Eerd weet zich als Harrie Ver
meulen in 'De Bonbonfabriek' nauwe
lijks staande te houden tussen de ton
nen cacao en de opstuivende poeder
suiker. Met piepende raders en kra
kend lopende banden worden er zo
veel mogelijk bonbons uitgeperst om
een deadline van 300.000 exempla
ren te halen. Verouderde machines
maken het extra moeilijk.
Vrijdag 15 maart, Scheldetheater, Ter-
neuzen, 20.00 uur.
'Spirit': tragikomedie in vitale
woonomgeving
Theatergroep Zierik snijdt met het to
neelstuk 'Spirit' op luchtige wijze een
actueel onderwerp aan: de drastische
veranderingen in de ouderenzorg. In
verzorgingshuis 'Happy Hollow'
heerst een strakke discipline. Eén van
de bewoners legt zich daar niet bij
neer en organiseert allerlei activitei
ten die niet getolereerd worden door
de strenge directrice.
Vrijdag 15 en zaterdag 16 maart,
MFC, Zierikzee, 20.00 uur.
Projectkoor Quodlibet zingt
composities voor passietijd
Quodlibet betekent vrij vertaald:
voor elk wat wils. Dit motto komt tot
uiting in het repertoire van het koor.
In aanloop naar Pasen is gekozen
voor thema's als eenzaamheid, lijden
en nood. Maar ook troost klinkt door
in de muziek die voor deze passietijd
is geschreven. Dit passieconcert biedt
werk van 'de oude meesters', maar
ook van recentere componisten.
Zaterdag 16 maart, Kleine Kerk,
Veere, 16.00 uur.
Richard Groenendijk met reprise
van 'Alle Dagen'
Cabaretier Richard Groenendijk werd
voor zijn show 'Alle Dagen' geëerd
met de Poelifinario Prijs, een honore
ring voor het meest indrukwekkende
cabaretprogramma van het theatersei
zoen. Hij brengt in 'Alle Dagen' een
boeiende afwisseling van humor en
ontroerende liedjes. Na zijn succesvol
le jubileumtour besloot Groenendijk
tot een reprise van 'Alle Dagen'.
Zaterdag 16 maart, Dorpshuis Onder
de Toren, Wissenkerke, 20.00 uur.
solute wereldtop als bespeler en
als uitvoerder van de tango. Niet
alleen muzikale wereldsterren uit
de klassieke-, de jazz- en de pop
muziek loven de Nederlander en
werken graag met hem samen.
Zelfs de grootmeesters van de tan
go als Astor Piazzolla en Osvaldo
Pugliese staken de loftrompet
over hem.
Geen theaterzaal is te groot, maar
ook niet te klein. Daarom concer
teert Kraayenhof met de Argen
tijnse pianist Juan Pablo Dobal ge
woon zondag tijdens een zondag
middagvoorstelling in Groede.
„Op 30 april voer ik mijn nieuwe
Compassion suite uit met orkest in
Den Haag", zegt Kraayenhof op
de vraag waar hij die dag is. De re-
geringsstad wordt dus voorzien
van bandoneonklanken. De dan
nieuwe koningin der Nederlan
den zal het dit keer moeten doen
zonder de klanken van Kraayen
hof. Onder de Nederlandse bevol
king is de Noord-Hollander im
mers bekend als 'die muzikant
van de tango van Maxima'.
Kraayenhof wordt er niet moe
van om telkens herinnerd te wor
den aan het feit dat hij Maxima
tot tranen toe bewoog met zijn
uitvoering van Adiós Nonino van
Piazzolla op haar huwelijksfeest.
„Wat ik wel eens vervelend vind,
is dat ze niet weten wat voor mu
zikant daarachter schuilt. Mensen
maken die opmerking omdat ze
niets anders van mij kennen."
Toch kan je stellen dat het grote
publiek in aanraking is gekomen
met de tango dankzij Kraayenhof.
Hij ziet zichzelf als bruggenbou
wer. „In Argentinië ben ik be
noemd als ambassadeur van de
tango. Ik kom in alle uithoeken
van de wereld en speel daar de
tango en de bandoneon. Maar ik
ga daar niet weg zonder iets mee
te nemen van die cultuur of dat
land. Muzikale indrukken, inspira
tie. Soms laat ik ook wat achter
door middel van een bijdrage aan
een project. Dat zijn allemaal mu
zikale bruggen. Samenwerkingen
ontstaan en dat bij elkaar levert
weer iets nieuws op. Ik neem die
indrukken ook mee in mijn eigen
composities."
Kraayenhof vertelt onlangs thuis
bij Sting opnamen gemaakt te
hebben voor diens nieuwe cd. Hij
I Carel Kraayenhof (r) treedt
in de Grote Kerk in Groede
op samen met de Argentijn
se pianist Juan Pablo Dobal.
foto Govert de Roos
verzorgde al bijdragen bij onder
onder anderen Dulce Pontes, bij
André Hazes (Bloed, zweet en tra
nenBlof (Umoja-project), Marco
Borsato en Trijntje Oosterhuis,
maar nam ook op met Ennio Mor-
ricone, Yo Yo Ma, het London Phil
harmonic en London Symphony
Orchestra alsmede de Berliner
Philharmoniker. „De kern blijven
de drie formaties waarmee ik
speel: het Kraayenhof Tango En
semble, Sexteto Cayengue en het
duo met luan Pablo Dobal.
De cd Puro van het duo bevat veer
tien fraaie werkstukjes, die gepas
sioneerd en opvallend melodisch
klinken. „Met piano en bando
neon zijn er vier handen die melo
dieën kunnen spelen. Het geeft
behoorlijke vrijheid. Er is meer
ruimte, met tempo en intonatie
kun je spelen."
„Ik speel vanaf bladmuziek. Daar
op staan behalve de noten ook de
vingerzettingen. Dat komt door
dat de bandoneon een moeilijk in
strument is met vele mogelijkhe
den. Het linker systeem werkt an
ders en onafhankelijk van het
rechter. En het is een diatonisch
instrument: bij duwen geeft een
knop een andere toon dan bij trek
ken. Voor bandoneon staat heel
veel vast. Het is geen traditie om
te improviseren. Voor Juan Pablo
staan de hoofdlijnen vast. Daar is
meer ruimte tot variatie."
Kraayenhof geeft aan dat een duo
in deze tijd van sterke bezuinigin
gen op cultuur heel handig is,
maar benadrukt gelijktijdig dat
het geen economisch gedreven
keuze is. 'Ik heb al eerder gewerkt
met een pianist. Nu is dat met
Juan Pablo. We genieten beiden
van de vrijheid die we hebben in
het spelen als duo. De conversatie
gaat in het Spaans. Dat is mijn
tweede taal geworden. Ik heb ech
ter nooit iets gedaan uit economi
sche motieven. Ik doe iets omdat
ik daar creatief achter sta en er
iets in zie. Niet omdat het moet."
Carel Kraayenhof Juan Pablo Dobal,
zondag 17 maart in de Grote Kerk in
Groede. Aanvang: 14.00 uur. Reserve
ren: 0117-372363.
Aansluitend, van 16.00 tot 20.00 uur,
is een tangosalon met een aantal sets
van accordeonisten (o.a. Harry Schoe-
vers en Jef de Haes).
Skidöme Rucphen, Baanvelden 13,
Tel +31(0)165 - 34 31 34, info@skidome.nl
Skidóme Terneuzen, Zeelandlaan 3,
Tel +31(0)115 - 64 13 00, infoterneuzen@skidome.nl
podium