Visgraatmodel is succes 4 BINNENLAND OPENBAAR VERVOER Reizen met het openbaar vervoer kan simpeler en prettiger als concurrenten gaan samenwerken. Malle Babbe heette Barbara Claes Wel hulp aan Egypte Nog geen bureau dicht vragen over verhoogde terreurdreiging Samenwerken uit eigenbelang door Paul Bots AMERSFOORT/BREUKELEN - Natuur lijk ziet vervoerder Veolia de reizi ger het liefst in een Veolia-trein stappen. En natuurlijk wil de NS dat de klant voor een NS-trein kiest. Maar zolang vervoerders vooral aan hun eigenbelang den ken, en los van elkaar opereren, haakt de reiziger af en kiest voor bijvoorbeeld de auto. Gevolg: bei de concurrenten hebben er niks aan. Ziehier in een notendop het probleem waar het Nederlandse openbaar vervoer al jaren mee kampt. Het College van Rijksadvi seurs schreef het vorig jaar al: „Als je eenmaal in de trein of bus zit, dan is het ov zo slecht nog niet. Maar waarom kost het zoveel stress om uit te vinden welk per ron je moet hebben en hoe je daar moet komen?" Een citaat dat nu is overgenomen in het manifest 'Samen op reis, OpStap naar een beter OV' dat vandaag aan staatssecretaris Wil- ma Mansveld van Infrastructuur wordt aangeboden. Op initiatief van reizigersorganisatie Rover en duurzaamheidsclub Urgenda gin gen alle vervoerders en de overhe den met elkaar om de tafel zitten. Resultaat: een document met elf concrete voorstellen om het open baar vervoer in Nederland te ver beteren. Een bijzonder monster verbond in het belang van alle ver voerders. Maar, zo is althans de be doeling, vooral in het belang van de reizigers. Het lijkt allemaal zo simpel. Stem de dienstregelingen op elkaar af. Laat geen bus rijden op een tra ject waar ook al een trein rijdt. Zorg dat mensen die van de ene naar de andere vervoerder over stappen daar geen last van heb ben. Zorg dat de overstapplaats veilig en netjes is. Dat mensen er even kunnen werken als ze daar behoefte aan hebben. En vooral: zorg dat de klant vanaf de laatste halte vervoer heeft naar zijn eind bestemming. Want in Nederland zijn nogal wat plaatsen waar voor al dat laatste stukje tot problemen leidt. In de stad, maar meer nog op het platteland. En dan kan het openbaar vervoer nog zo goed zijn, als de reiziger niet weet hoe hij de laatste kilometer af moet leggen, haakt hij af. De oplossing ligt soms buiten het openbaar vervoer. Een auto kan de oplossing zijn voor het laatste stuk van de reis. Maar dan moet Zolang vervoerders vooral aan het eigenbelang den ken, en los van elkaar opere ren, haakt de reiziger af Stem dienstregelingen op el kaar af. Laat geen bus rijden op een treintraject. Zorg dat overstappen goed gaat Het zijn misschien open deu ren die de initiatiefgroep in trapt. Maar feit is dat afspra ken nu op papier staan je wel zeker weten dat er een huur- of deelauto beschikbaar is op het station. Of dat je er een fiets kunt huren. Het zijn misschien open deuren die de initiatiefgroep van ver voersbedrijven en overheden in trapt. Maar feit is dat zij nu een groot aantal afspraken op papier zetten. Afspraken die het reizen voor de klant simpeler en pretti ger moeten maken. Concrete maatregelen die soms al in de ko mende maanden zichtbaar moe ten worden. Zo staat in het mani fest dat er in de eerste helft van 2013 een gezamenlijke voordeelac tie van de vervoerders komt. Bij voorbeeld een 'probeerkaart' waar mee mensen kennis kunnen ma ken met bus en trein. Milieu Cen traal en de NS presenteren van daag een telefoon-app waarmee je de COz -uitstoot van een treinreis kunt vergelijken met een autorit. Om de uitstoot beeldend te ma ken, wordt die ook uitgedrukt in uren tv-kijken of stofzuigen. Overigens willen de concurren ten ook op een andere manier be ter samenwerken. Samen met een adviesbureau en de overheid ma ken ze een modelconcessie. Een voorbeeldcontract dat overheden kunnen gebruiken als ze het open baar vervoer in hun regio aanbe steden. Momenteel monden die contracten uit in juridische haar kloverij waarbij iedereen probeert risico's te mijden. Flexibel reage ren op nieuwe situaties is dan moeilijk. De voorbeeldconcessie moet dat makkelijker maken. Dat is gunstig voor de vervoerders, maar ook voor de reiziger. De NS maakte gisteren bekend dat ze 49 procent van de Haagse stadsvervoerder HTM koopt. De WD in de Tweede Kamer is daar niet blij mee. De partij vindt dat 'een staatsbedrijf niet in een markt moet stappen waar is afge sproken dat de markt haar werk moet doen.' DOETINCHEM - Het Achterhoekse vervoersbedrijf Syntus is de uit vinder van het visgraatmodel. Na dat het bedrijf eind vorige eeuw twee met opheffing bedreigde spoorlijnen had overgenomen van de NS, werd het geïntrodu ceerd. De lijnen Arnhem-Winters wijk en Zutphen-Winterswijk vormen de ruggengraat van dat model. De buslijnen zijn de klei ne graatjes, de toevoerlijnen naar de treinstations. Vertrektijden van trein en bus worden op elkaar afgestemd. Ook wachten de trei nen van Syntus op vertraagde bus sen, iets wat elders in Nederland niet gebeurde, omdat vervoerders niet samenwerkten. Het systeem werd ook gebruikt om te bezuini gen. De meeste buslijnen, die pa rallel aan het spoor liepen, zijn op geheven. Het visgraatmodel werd een daverend succes. De zieltogen de treindiensten werd nieuw le ven ingeblazen. Het aantal passa- HAARLEM De ware naam is bekend van Malle Babbe, een oudere vrouw die lachend is afgebeeld op het gelijknamige schilderij van Frans Hals (circa 1583-1666). Ze heette Barbara Claes, ontdekte wetenschappe lijk medewerker Floris Mulder van Museum Het Dolhuys in Haarlem. Nu pas blijkt dat ze in een Haarlems 'werkhuis' voor verstandelijk beperkte mensen zat samen met Pieter Hals, de zoon van de kunst schilder. Rob de Nijs had in de jaren ze ventig een hit met Malle Babbe waarin ze werd afgeschilderd als prostituee. DEN HAAG Het stoppen van hulp aan Egyp te komt de mensenrechten in dat land niet ten goede. Dat zei minister Timmermans (Buiten landse Zaken) gisteren. Vol gens hem zal het stoppen van hulp tot groeiende chaos in het land en spanningen in de regio leiden. DEN HAAG In de periode tot 2015 zal er niet één politiebureau worden gesloten. Minister Ivo Opstel ten (Justitie) zei dat gisteren. In verschillende regio's wordt gevreesd voor de sluiting van politiebureaus met de komst van de Nationale Politie. 5 In Nederland geldt sinds gisteren het één na hoogste terreuralarm. Dat terwijl er geen sprake is van concrete plannen voor een terro ristische aanslag. door Niki van der Naald Vanwaar die plotselinge alert- heid? Sinds de aanslagen op 11 septem ber 2001 in de Verenigde Staten en later in Europa (Londen, Ma drid), is de Westerse wereld so wieso extra alert op terreurdrei ging. Ieder halfjaar maakt de Na tionaal Coördinator Terrorismebe strijding en Veiligheid (NCTV) een dreigingsanalyse. Gisteren was weer zo'n moment. Terreur- coördinator Dick Schoof besloot het dreigingsniveau te verhogen. Over de exacte aanleiding blijft hij vaag, volgens de veiligheids diensten zijn er géén concrete aan wijzingen voor een aanslag. Met de troonswisseling op 30 april zou het ook niets te maken heb ben. Wél met de naar buiten sijpe lende berichten over Nederlandse jongeren die zich als jihadstrijder in voornamelijk Syrië melden. Want? Volgens Dick Schoof is een honderdtal geradicaliseerde Ne derlanders naar Syrië afgereisd. De Nederlandse terrorismecoördi- nator noemt het 'voorstelbaar' dat die jongeren op korte termijn 'doorgeradicaliseerd' terugkeren en bereid zijn tot het plegen van een aanslag op eigen bodem. 3 Wie zijn die 'polder-jihadisten'? Het zijn vooral mannen, soms vrouwen. Leeftijd: tussen de 20 en 25 jaar oud en met een laag opleidingsniveau. Vrijwel al lemaal spreken ze Arabisch. De meeste strijders hebben de Marok kaanse nationaliteit, maar ook van oorsprong Somaliërs en T\ir- ken reizen richting Syrië. Giste ren moest er toevallig eentje voor komen bij de rechtbank in Rotter dam. Hij, een Iraakse man (24), werd afgelopen november samen met twee anderen opgepakt om dat hij zou willen vechten in Sy rië. Hij blijft voorlopig vastzitten. 4 Wat houdt die 'substantiële' dreiging eigenlijk in? De autoriteiten onderscheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 82