Automarkt stevent af op uitzonderlijk slecht verkoopjaar ZEELAND 33 AUTOVERKOOP De crisis houdt klanten weg uit auto- showrooms. Maar sommige merken weten toch nog te verleiden. KLEINE AUTO'S INTREK WOENSDAG 13 MAART 2013 Klein van naam, groot in daad Garagehouder Jean-Paul Vermeulen (r) wijst Gert-Jan van Riet op de pluspunten van de Kia Sportage, één van de grootste modellen uit de Koreaanse stal. foto Willem Mieras gevoerd. Dat was vooral om de fa brikanten te stimuleren auto's schoner te maken. Klanten heb ben daar een paar jaar van kun nen profiteren." Het chroom en gepoetste lakwerk in de showroom aan de Peary- weg, onderdeel van de Goese auto boulevard, blinkt je tegemoet. Veel bekijks is er niet, maar druk is het eigenlijk nooit echt op de zaterdagmiddag, aldus Vermeu len. De kracht van Kia schuilt volgens hem grotendeels in de zeven jaar fabrieksgarantie. „Zeker in tijden dat mensen toch meer letten op BELASTINGMAATREGELEN De vrijstelling van motorrijtuigen belasting voor zeer zuinige auto's vervalt per 1 januari 2014. Deze maatregel geldt zowel voor nieu we als reeds gekochte auto's. Vanaf 2015 wordt bij belasting (bpm) op aanschaf van een nieu we auto geen onderscheid meer gemaakt tussen een benzine motor en diesels. De verschillende wat ze in hun portemonnee heb ben zitten. Geen enkel merk doet ons dat na." Kia is daar in 2010 mee begonnen. „Dus ook als je een occasion koopt van drie jaar oud, zit daar nog vier jaar garantie op", zegt Vermeulen. „Dat helpt natuurlijk wel! En het zegt iets over het ver trouwen van de fabrikant in de kwaliteit. Wij zijn nu twintig jaar Kia-dealer. Mijn vader was des tijds één van de eerste in Neder land. Toen hadden we nooit ge dacht dat we in de top vijf van de meest favoriete merken zouden komen." grenzen voor uitstoot van kool stofdioxide (C02) groeien komen de jaren naar elkaar. De dieseltoeslag vervalt en wordt vervangen door een C02-afhanke- lijke dieseltoeslag. De C02-grenzen van bijtelling voor zakelijke rijders (14 en 20 procent tarief) zijn per 1 juli 2012 aangescherpt. De eerste twee maanden van 2013 was de Volkswagen Up de best verkochte auto in Nederland. Volkswagen Up 3.379 stuks Kia Picanto 2.865 stuks Ford Focus 2.850 stuks Volkswagen Golf 2.827 Peugeot 107 2.820 Top-5 2012 1. Renault Mégane 21.468 2. Volkswagen Polo 19.091 3. Peugeot 107 15.756 4. Volkswagen Up 12.749 5. Renault Twingo 12.155 infographic Donja Odjik bron Autoweek.nl foto's ANP „In verkoopaantallen eigenlijk niet. Eerder aan de drukte in de werkplaats. Je ziet dat mensen on derhoud aan hun auto uitstellen. Maar op zich is dat niet altijd even verstandig, want vaak leidt dat tot grotere reparaties." De Picanto is één van de model len waar geen motorrijtuigenbe lasting voor geldt. Volgens Ver meulen is het schrappen van dat voordeeltje met ingang van vol gend jaar nauwelijks van invloed op de verkoopcijfers. „Ik verwacht niet dat we daar last van krijgen. Belasting is maar een klein deel van de vaste kosten aan een auto. Voor de Picanto praat je over pak weg 200 euro per jaar. In het be gin kon je wel merken dat men sen daardoor iets makkelijker een nieuwe auto kochten. Maar dat is niet waarom deze maatregel is in door Marcel Modde GOES - Ze is zuinig, kittig, brutaal, niet duur in het onderhoud, be taalbaar en zeker niet onaantrek kelijk. Mengt zich zonder schroom tussen de gevestigde or de en weet haar mannetje te staan. En doet zich binnen de eer ste zeven jaar na de verbintenis een probleem voor, dan wordt dat kosteloos verholpen. Kia is hot. Ondanks de tegenval lende verkoopresultaten in de au tobranche, gaan de auto's van dit merk nog grif van de hand. De Picanto voorop, maar ook haar grotere zusjes Rio en Cee'd verko pen goed, aldus merkdealer Jean-Paul Vermeulen uit Goes. Hij zegt betrekkelijk weinig te merken van de slappe markt als gevolg van de economische crisis. door Marcel Modde MIDDELBURG - De verkoop van nieuwe auto's is dit jaar extreem slecht begonnen. Uit cijfers van marktanalysebureau Aumacon blijkt dat er in de eerste twee maanden van dit jaar bijna 35.000 minder auto's de showroom ver lieten dan over dezelfde periode in 2012. Dat is een daling met 29,8 procent. Daarmee lijkt er nog geen eind te zijn gekomen aan de vrije val waarin de autobranche het laatste kwartaal van vorig jaar is terecht gekomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek daalde de omzet in die laatste drie maan den met bijna 9 procent. Over heel 2012 was dat 5 procent. Dat is dan de sterkste afname sinds 2009. Dat jaar ging de boeken in als het meest dramatische in de afgelo pen vier decennia. In 2009 wer den er in de eerste twee maanden 92.102 auto's verkocht. Tot dusver zijn dat er slechts 80.108. Marktanalysebureau Aumacon wijt deze ontwikkeling aan een combinatie van uiterst laag consu mentenvertrouwen en de massale voorregistratie in de afgelopen ja ren. Met name veel zakelijke autoaan kopen werden vervroegd naar 2011 en 2012, toen er vooral voor de leaserijder nog veel fiscaal voor deel viel te behalen. Volgens een onderzoek van de ING schuiven ruim acht op de tien consumenten grote aanko pen, zoals auto's, voor zich uit. Branche-organisatie Bovag gaat er vanuit dat de verkopen van nieu we auto's dit jaar uiteindelijk uit komt op een daling van bijna 5 procent, net zoveel als vorig jaar dus. Niet alleen in Nederland krijgt de automarkt klappen. De resulta ten in Griekenland (-34,5 pro cent), Frankrijk (-15,1 procent) en ook Duitsland (-8,6 procent) druk ken zwaar op de Europese cijfers. Het is opvallend dat België (+13,3 procent), Engeland (+11,5) en Po len (+8,8) tegen die stroom in gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33