Automarkt stevent af op uitzonderlijk slecht verkoopjaar
ZEELAND 33
AUTOVERKOOP
De crisis houdt klanten weg uit auto-
showrooms. Maar sommige merken
weten toch nog te verleiden.
KLEINE AUTO'S INTREK
WOENSDAG 13 MAART 2013
Klein van naam, groot in daad
Garagehouder Jean-Paul Vermeulen (r) wijst Gert-Jan van Riet op de pluspunten van de Kia Sportage, één van de grootste modellen uit de Koreaanse stal.
foto Willem Mieras
gevoerd. Dat was vooral om de fa
brikanten te stimuleren auto's
schoner te maken. Klanten heb
ben daar een paar jaar van kun
nen profiteren."
Het chroom en gepoetste lakwerk
in de showroom aan de Peary-
weg, onderdeel van de Goese auto
boulevard, blinkt je tegemoet.
Veel bekijks is er niet, maar druk
is het eigenlijk nooit echt op de
zaterdagmiddag, aldus Vermeu
len.
De kracht van Kia schuilt volgens
hem grotendeels in de zeven jaar
fabrieksgarantie. „Zeker in tijden
dat mensen toch meer letten op
BELASTINGMAATREGELEN
De vrijstelling van motorrijtuigen
belasting voor zeer zuinige auto's
vervalt per 1 januari 2014. Deze
maatregel geldt zowel voor nieu
we als reeds gekochte auto's.
Vanaf 2015 wordt bij belasting
(bpm) op aanschaf van een nieu
we auto geen onderscheid meer
gemaakt tussen een benzine
motor en diesels. De verschillende
wat ze in hun portemonnee heb
ben zitten. Geen enkel merk doet
ons dat na."
Kia is daar in 2010 mee begonnen.
„Dus ook als je een occasion
koopt van drie jaar oud, zit daar
nog vier jaar garantie op", zegt
Vermeulen. „Dat helpt natuurlijk
wel! En het zegt iets over het ver
trouwen van de fabrikant in de
kwaliteit. Wij zijn nu twintig jaar
Kia-dealer. Mijn vader was des
tijds één van de eerste in Neder
land. Toen hadden we nooit ge
dacht dat we in de top vijf van de
meest favoriete merken zouden
komen."
grenzen voor uitstoot van kool
stofdioxide (C02) groeien komen
de jaren naar elkaar.
De dieseltoeslag vervalt en wordt
vervangen door een C02-afhanke-
lijke dieseltoeslag.
De C02-grenzen van bijtelling
voor zakelijke rijders (14 en 20
procent tarief) zijn per 1 juli 2012
aangescherpt.
De eerste twee maanden van
2013 was de Volkswagen Up de
best verkochte auto in Nederland.
Volkswagen Up
3.379 stuks
Kia Picanto
2.865 stuks
Ford Focus
2.850 stuks
Volkswagen Golf
2.827
Peugeot 107
2.820
Top-5 2012
1. Renault Mégane 21.468
2. Volkswagen Polo 19.091
3. Peugeot 107 15.756
4. Volkswagen Up 12.749
5. Renault Twingo 12.155
infographic Donja Odjik bron Autoweek.nl
foto's ANP
„In verkoopaantallen eigenlijk
niet. Eerder aan de drukte in de
werkplaats. Je ziet dat mensen on
derhoud aan hun auto uitstellen.
Maar op zich is dat niet altijd
even verstandig, want vaak leidt
dat tot grotere reparaties."
De Picanto is één van de model
len waar geen motorrijtuigenbe
lasting voor geldt. Volgens Ver
meulen is het schrappen van dat
voordeeltje met ingang van vol
gend jaar nauwelijks van invloed
op de verkoopcijfers. „Ik verwacht
niet dat we daar last van krijgen.
Belasting is maar een klein deel
van de vaste kosten aan een auto.
Voor de Picanto praat je over pak
weg 200 euro per jaar. In het be
gin kon je wel merken dat men
sen daardoor iets makkelijker een
nieuwe auto kochten. Maar dat is
niet waarom deze maatregel is in
door Marcel Modde
GOES - Ze is zuinig, kittig, brutaal,
niet duur in het onderhoud, be
taalbaar en zeker niet onaantrek
kelijk. Mengt zich zonder
schroom tussen de gevestigde or
de en weet haar mannetje te
staan. En doet zich binnen de eer
ste zeven jaar na de verbintenis
een probleem voor, dan wordt dat
kosteloos verholpen.
Kia is hot. Ondanks de tegenval
lende verkoopresultaten in de au
tobranche, gaan de auto's van dit
merk nog grif van de hand. De
Picanto voorop, maar ook haar
grotere zusjes Rio en Cee'd verko
pen goed, aldus merkdealer
Jean-Paul Vermeulen uit Goes.
Hij zegt betrekkelijk weinig te
merken van de slappe markt als
gevolg van de economische crisis.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De verkoop van
nieuwe auto's is dit jaar extreem
slecht begonnen. Uit cijfers van
marktanalysebureau Aumacon
blijkt dat er in de eerste twee
maanden van dit jaar bijna 35.000
minder auto's de showroom ver
lieten dan over dezelfde periode
in 2012. Dat is een daling met 29,8
procent.
Daarmee lijkt er nog geen eind te
zijn gekomen aan de vrije val
waarin de autobranche het laatste
kwartaal van vorig jaar is terecht
gekomen. Volgens het Centraal
Bureau voor de Statistiek daalde
de omzet in die laatste drie maan
den met bijna 9 procent. Over
heel 2012 was dat 5 procent. Dat is
dan de sterkste afname sinds
2009.
Dat jaar ging de boeken in als het
meest dramatische in de afgelo
pen vier decennia. In 2009 wer
den er in de eerste twee maanden
92.102 auto's verkocht. Tot dusver
zijn dat er slechts 80.108.
Marktanalysebureau Aumacon
wijt deze ontwikkeling aan een
combinatie van uiterst laag consu
mentenvertrouwen en de massale
voorregistratie in de afgelopen ja
ren.
Met name veel zakelijke autoaan
kopen werden vervroegd naar
2011 en 2012, toen er vooral voor
de leaserijder nog veel fiscaal voor
deel viel te behalen.
Volgens een onderzoek van de
ING schuiven ruim acht op de
tien consumenten grote aanko
pen, zoals auto's, voor zich uit.
Branche-organisatie Bovag gaat er
vanuit dat de verkopen van nieu
we auto's dit jaar uiteindelijk uit
komt op een daling van bijna 5
procent, net zoveel als vorig jaar
dus.
Niet alleen in Nederland krijgt de
automarkt klappen. De resulta
ten in Griekenland (-34,5 pro
cent), Frankrijk (-15,1 procent) en
ook Duitsland (-8,6 procent) druk
ken zwaar op de Europese cijfers.
Het is opvallend dat België (+13,3
procent), Engeland (+11,5) en Po
len (+8,8) tegen die stroom in
gaan.