Onderwijsramp werkte positief Druppel in zee van informatie Onder het juk van de ranglijst Frustratie door papierwerk VERDIEPING 9 DINSDAG 12 MAART 2013 BERLIJN SUZHOU door onze correspondent Wierd Duk De uitslag van het driejaarlijkse onder zoek naar de prestaties van 15-jarige leerlingen in een hele reeks landen, sloeg in 2001 in Duitsland in als een bom. Duitse scholieren bleken onder het gemiddelde te presteren, ver ver wijderd van een topland als Finland. Bovendien bleek nergens in Europa de sociale afkomst van kinderen zo'n be langrijke rol te spelen in de schoolloop baan: kinderen uit sociaal zwakke mi lieu's - met name uit migrantengezin nen - hebben in Duitsland weinig' kans een hoge school of universitair di ploma te behalen. De maatregelen die naar aanleiding van de Bildungska- tastrophe ('onderwijsramp') werden ge nomen, pakten positief uit. Zo nam het aantal kinderen dat een kinderdag verblijf of'Kita' Kindertageseinrich- tungbezoekt en dus niet meer bij moeder thuis blijft, toe. Inmiddels wordt op meer dan de helft van de scholen ook 's middags les gegeven. Vooral kinderen uit kansarme milieu's profiteren hiervan. Het aantal jonge ren dat de arbeidsmarkt betreedt met een hogere opleiding stijgt, het aantal schoolverlaters zonder diploma daalt. Bovendien hebben meisjes uit migran tengezinnen de afgelopen tien jaar een belangrijke inhaalslag gemaakt. In de media krijgen de 800.000 lera ren steeds meer waardering; al zijn er regio's, waar het onderwijs nog rond uit slecht is. Daarom kiest in Berlijn bijvoorbeeld elke tiende scholier be wust voor een particuliere opleiding. door onze correspondent Remko Tanis Xu Jianfen (49) staat al 28 jaar voor de klas op een middelbare school in Su- zhou, een Chinese stad in de buurt van Sjanghai. Vroeger kon ze indruk ma ken op een klas met haar uitgebreide kennis. „Nu hebben kinderen en hun ouders al die kennis direct voorhanden dankzij internet. Wat wij als onderwij zers in ons hoofd hebben zitten, is voor de leerlingen niet meer dan een druppel in een oceaan van informatie. Daarom moeten we ze nu veroveren met onze levenswijsheid." Toen Xu in 1985 begon met lesgeven, gebruikte ze net als al haar collega's hetzelfde boek van de Volksuitgeverij voor Onderwijs dat de overheid van ho gerhand verplicht stelde. „Alles was hetzelfde voor iedereen. Dat is allang niet meer zo." Tegenwoordig staan de lessen van Xu bol van multimedia en kan ze zelf beslissen hoe ze haar vak wil geven. Ze is trots op het grote be lang dat Chinezen traditioneel hechten aan goed onderwijs. „Er is veel respect voor het werk van onderwijzers. Ik zou mijn eigen dochter zeker aanraden ook in het onderwijs te gaan werken, maar dat mag ze natuurlijk zelf weten. Het mooiste is voor mij te zien hoe een klas in de loop van een jaar slimmer wordt." Het onderwijs in China kan nog beter, vindt Xu. „Chinese scholie ren slaan veel basisfeiten op, maar zijn nog niet zo goed in het zelf op onder zoek uitgaan of die kennis te gebrui ken in de praktijk. We gaan nog te veel van toets naar toets." NEW YORK WARSCHAU door onze correspondent Mathijs Rotteveel De jaarlijkse kwaliteitslijstjes voor la gere scholen, middelbare scholen en universiteiten bepalen in de VS veel, zo niet alles. Oud-lerares Maria Schnei der merkt het aan haar drie kinderen, die op de lagere school zitten in Rye, een welvarend dorpje iets ten noorden van New York. „Elke week komen ze thuis met de resultaten van een test die ze hebben gemaakt. Dat begint al als ze zes zijn." Volgens Schneider doet de school alles om de leerlingen te trainen in het maken van testen, zo dat ze aan het eind van het jaar een goede score halen bij hun landelijke test. „Dan stijgt de school wellicht wat op de nationale ranglijst van goede scholen." En dat is belangrijk voor de hele regio, zelfs voor de huizenprijzen die stijgen als ze in het juiste school district staan. Heel kwalijk, vindt Schneider, die tien jaar voor de klas stond in de New Yorkse achterstands wijk The Bronx. „Ik probeerde ze zich eerst veilig te laten voelen. Daarna pro beerde ik sommigen enthousiast te krijgen voor lezen of rekenen. Dan moest ik van het schoolhoofd of de on derwijsinspectie elke week een test af nemen. Dat had geen zin, daar waren ze nog lang niet aan toe." Het was voor Schneider acht jaar geleden re den te stoppen. Sindsdien is het er vol gens haar niet beter op geworden. „In New Jersey krijgen leraren nu bonus sen als hun leerlingen goed scoren bij de taal- en rekentesten. Scholen zijn soort testmachines geworden." door onze correspondent Michiel van Blommestein Als er in het Poolse onderwijs weer eens een nieuwe pedagogische richtlijn wordt ingevoerd, moet de Piotr Staskie- wicz vaak gissen naar de diepere bedoe ling daarvan. Richtlijnen komen en gaan. Met name docenten raken daar door gefrustreerd, zegt de 45-jarige do cent Pools uit Lodz. Het doet hem zelfs met wat sympathie terugdenken aan de oude, communistische regels. „Destijds moesten we netjes meelopen met de marsen van de partij. Maar ik kon als le raar wel zelf beslissen hoe ik mijn les- sen indeelde. In de praktijk van tegen woordig staat mijn werk vooral in het teken van het voldoen aan bureaucrati sche eisen." Voorbeeld daarvan is het Cito-achtige systeem, opgelegd door de Poolse overheid. Met een reeks gecen traliseerde proefwerken en examens worden alle middelbare scholen strak beoordeeld op de kwaliteit van het on derwijs. Staskiewicz vindt het systeem wel eerlijker en goedkoper dan de eigen toetsen die scholen maken, maar hij heeft bedenkingen. Scholen en docen ten weten dat ze op hun score worden afgerekend en stellen hun lesstof daar op af. Verbreding of verdieping van het onderwijs heeft daaronder te lijden en de test zorgt voor stress bij de pubers, merkt Staskiewicz. „Deze generatie krijgt zo nog een hekel aan school en aan leren." Zie ook de volgende pagina

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9