o de wind in de rug
éi Quotes ff
o Zeeuws Offshore
Wind Project
zesde jaargang - nummer 27
Verbrugge Terminals Erik van der Ham is Commercial Manager Offshore Wind Energy bij Verbrugge Terminals. 'We hebben ruime
ervaring opgedaan bij grote projecten. Inmiddels hebben we ruim vijfhonderd funderingen behandeld. We willen onze activiteiten uitbreiden, ons
ook gaan richten op de installatie van de windtürbinegeneratoren. We hebben als Verbrugge Terminals een uitstekende positie, we beschikken over
vakmanschap van hoog niveau, ruime capaciteit en uitbreidingsmogelijkheden, een ligging vlak bij de Noordzee en zijn toegankelijk zonder sluizen.'
BOW I erminals Arjen Pattenier is business unit manager offshore energy bij BOW Terminals.'In 2010 zijn we met onze offshore energie
projecten begonnen, een markt met toekomst. We richten ons op windmolenparken en op olie- en gasprojecten. Er zijn niet zo heel veel bedrijven
met zo veel ruimte en kennis die deze diensten kunnen aanbieden. Wij hebben ook veel geïnvesteerd in kwaliteit en veiligheid. Dat is noodzakelijk
om dit soort projecten te mogen behandelen. Momenteel zijn we uitvalsbasis voor het Dan Tys project, een Deens offshore windmolenpark
van 80 turbines van Vattenfall. Samenwerking met andere bedrijven zoals VDS, Hillebrand of Overlasko is belangrijk. Je vult elkaar aan, kunt een
compleet concept aanbieden. Wij bieden de ruimte, zij constructies. Zo kun je samen bedrijven naar Vlissingen halen.'
VDS Staal en Machinebouw Robert van der Loos is business development manager bij VDS in Vlissingen-Oost. 'Twee jaar geleden
heb ik de BOW terminal opgericht. In die functie heb ik veel offshore windprojecten naar Vlissingen gehaald. Inmiddels ben ik overgestapt naar VDS,
een offshore constructiebedrijf. We maken onder andere onderdelen voor offshore windmolenparken en we rusten schepen uit voor rederijen die de
materialen naar de locaties op zee vervoeren en installeren. In alle offshore windprojecten die tot nu toe in de Vlissingse haven zijn behandeld, hebben
we wel een rol gespeeld. De toekomst ziet er, met opdrachten voor de komende twee jaar, goed uit. Dat er belangstelling is, verbaast me niet.
Vlissingen is de perfecte haven voor dit soort activiteiten. De stuwadoorsbedrijven en constructiebedrijven vormen een ijzersterke combinatie.'
-- ->"*—
""SFSttWS ~3tS£ -"'■
5
O
O
cn
De havens van BorseLe, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en
respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling
van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens.
Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding.
Met Haven in Zicht wit Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en
de rol van het havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports kijkt niet alleen toe hoe windmolen
parken worden gebouwd. Het havenbedrijf werkt
samen met vijf andere partijen uit Zeeland aan een
plan om zelf zo'n park op de Noordzee te gaan bouwen.
We willen dat doen voor de Zeeuwse kust, maar uit
het zicht van de strandliefhebbers. Het project heet
het Zeeuws Offshore Wind Project en is een initiatief
van de Zeeuwse Milieufederatie. Niet zo vreemd dat
juist deze organisatie het voortouw heeft genomen.
De ZMf staat voor een gezonde Zeeuwse en klimaat-
neutrale toekomst. In die toekomst kan duurzame
energie natuurlijk niet ontbreken. Dat vraagt om actie
en investeringen. Naast Zeeland Seaports hebben Delta
NV als energieleverancier, Heerema als Zeeuwse bouwer
van offshore constructies, Verbrugge Terminals met
logistieke expertise en Zeeuwind, de coöperatie voor
windenergie, zich bij het project aangesloten.
Het plan van aanpak is inmiddels vastgesteld, een
bureau werkt de financiële kant van het project uit. De
zes partners richten ondertussen hun pijlen op de pro
vincie voor draagvlak voor de ideeën. 2013 wordt cruciaal,
dan moet blijken of het project levensvatbaar is.
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening; alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. De Zeeuwse havens blijven zich ook dit
jaar verder ontwikkelen. Nieuwbouw, uitbreiding en nieuwe activiteiten zorgen er voor dat de Zeeuwse havens blijven meespelen.
In Haven in Zicht leest u hier meer over.
ledereen die wel eens op de fiets zit of naar
het strand gaat weet het: aan de Zeeuwse
kust waait het eigenlijk altijd. Niet verwon
derlijk dus dat verspreid over de provincie
windmolens zijn gebouwd. Ze leveren
duurzame energie, zij het op bescheiden
schaal. Om veel meer mensen te kunnen
voorzien van groene stroom, bouwen
energiebedrijven grote windmolenparken
op de Noordzee. Het water is er niet diep
en de wind is er prima. Honderden molens
zullen de komende jaren bijdragen aan
het terugdringen van broeikasgassen
in onze atmosfeer.
Voor het bouwen van zo'n windmolenpark
zijn veel materialen nodig: grote pylonen,
zware turbines en de enorme wieken
natuurlijk. Al deze bijzondere onderdelen
worden over het water aangevoerd en ter
plaatse geassembleerd. 'De Vlissingse
havens zijn een uitstekende uitvalsbasis
voor die levering.' Dat zegt Peter Geertse,
commercieel manager bij Zeeland
Seaports. 'Ónze haven ligt dicht bij de
Noordzee en is prima toegankelijk voor de
grote installatieschepen die de onderde
len transporteren. We hebben voldoende
diepgang en ze worden niet gehinderd
door sluizen en bruggen. Dat scheelt veel
tijd en dat is weer belangrijk voor schepen
die steeds maar enkele van die grote
onderdelen tegelijk mee kunnen n,emen.
Maar Vlissingen heeft meer troeven. Er zijn
heel veel bedrijven die diensten en producten
kunnen leveren voor de ontwikkeling van
windmolenparken. 'De specialistische
terminals van BOW en Verbrugge bijvoor
beeld', zegt Peter Geertse, 'bieden ruimte
voor tijdelijke opslag van de grote en vooral
zware onderdelen. Bedrijven als Hoondert
en VDS zijn gespecialiseerd in het bouwen
van grote staalconstructies. Heerema is
gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen
van offshore constructies, zoals de trans
formatorplatformen die nodig zijn om de
opgewekte stroom aan te kunnen sluiten
op het elektriciteitsnetwerk, Mammoet is
specialist op het gebied van zwaar trans
port, Multraship kan als sleepdienst worden
ingezet en zo kan ik nog wel meer bedrijven
noemen die het werk van de windmolen
bouwers makkelijker kunnen maken.
Waar het op neerkomt, is dat we hier dus
alles in huis hebben om de bouw van wind
molens op de Noordzee te ondersteunen.
De eerste projecten zijn inmiddels uitge
voerd. Vlissingen is in beeld als succes
volle uitvalsbasis. Dat beeld willen we
vasthouden. Nu worden de parken gebouwd,
over een aantal jaren is onderhoud nood
zakelijk. Dat brengt productie, transport
en werkgelegenheid met zich mee.
Het is belangrijk om Vlissingen als offshore
wind haven te promoten. Gezamenlijk.
Met z'n allen sta je toch sterker én
het is een branche met toekomst.'
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port0zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500