Diane 6 GEZOND HUISARTS Elke dag een uurtje gamen voor een beeldscherm, daar is niks mis mee. Maar waar ligt de grens tussen een leuk tijd verdrijf en gameverslaving? Zo lang kinderen ook los van het beeldscherm actief zijn, is er geen probleem. Kies games zorgvuldig uit en stimuleer samen spelen in dezelfde ruimte Jos van Bemmel Diane 35 bevat zo als de meeste anti conceptiepillen twee vrouwelijke geslachtshormo nen: een oestrogeen en een pro- gestageen. Beide hormonen spelen een belangrijke rol bij de menstruele cyclus en bij de zwangerschap. Het synthetisch vervaardigde oestrogeen dat ge bruikt wordt in Diane heet ethiny- lestradiol. Vrijwel alle anticoncep tiepillen bevatten dit type oestro geen. Blijkbaar zit een bijwerking als trombose niet in het oestro geen, maar in het progestageen dat gebruikt wordt. In zogenoem de tweedegeneratiepillen wordt levonorgestrel, norethisteron of lynestrenol als progestageen ge bruikt. Deze pillen, zoals Microgy- non 30, Modicon en Ministat wor den als veilig aangemerkt Het risi co trombose te ontwikkelen bij vrouwen die geen pil slikken, be draagt ongeveer 5-10 gevallen per 100.000 vrouwen. Bij tweedegeneratiepillen is die kans ongeveer 20 gevallen per 100.000 gebruiksters. De nieuwe re derdegeneratiepillen zoals Dia ne, Femodeen, Marvelon en Merci- lon bevatten een ander progesta geen waarvan al jaren bekend is dat de kans op trombose nog iets toeneemt (20-40 gevallen per 100.000 gebruiksters). Hoewel een dodelijke afloop zelden voor komt, is dit gegeven voldoende om de laatste niet voor te schrij ven. Onder druk van de patiënt, beïnvloed door wervende recla mecampagnes van de farmaceu tische industrie, lieten veel dok ters zich overhalen ze toch voor te schrijven als anticonceptiepil. Het advies van het Nederlandse Huisarts Genootschap en het Far- macotherapeutisch Kompas moge duidelijk zijn: slik een pil met minder dan 50 microgram ethiny- lestradiol, gecombineerd met le vonorgestrel, norethisteron of ly nestrenol als progestageen. Diane neemt echter een speciale positie in: het is eigenlijk geen anticon ceptiepil. Het wordt door dokters meestal gebruikt als pil tegen ac ne en overbeharing. Veel jonge meisjes met acne gebruiken de pil dan ook meer tegen puistjes dan als anticonceptiepil. Maar Bayer wilde meer en promootte Diane ook als anticonceptiepil: twee vliegen in een klap. Geen puistjes en geen zwangerschap. Bayer wordt nu afgerekend op de ze slimme zet uit het verleden. Wel jammer, want als bestrijder van acne werkt het middel vaak goed. En in alle commotie wordt vergeten dat andere acnebestrij ders met gelijke effectiviteit ook forse bijwerkingen kunnen ge ven. Ik zal u de lijst met bijwer kingen van een middel als mino cycline besparen, maar ook daar is een paar keer een fatale afloop beschreven. Al met al: een storm in een glas water. Van de verhoogde kans op trombose is elke arts al jaren op de hoogte. Het aantal Diane-do- den dat ineens, volledig onweten schappelijk uit de hoed getoverd wordt en voorpagina's vult, lijkt een door angst ingegeven hetze die als voer dient voor journalis ten en...inderdaad voor columnis ten. Bedankt Diane. Games maken onzeker kereltje de grote held door Ingrid Beckers illustratie Helen van Vliet Hoe groot is het 'probleem' ga meverslaving in Nederland? „Laat ik vooropstellen: ga meverslaving is niet het grote kwaad dat onze jeugd bedreigt", relativeert communicatiewetenschapper Jeroen Lem- mens. Lemmens promoveerde aan de Uni versiteit van Amsterdam op onderzoek naar oorzaken en gevolgen van gamever slaving onder jongeren tussen 12 en 18 jaar. „De overgrote meerderheid vertoont geen tekenen van gameverslaving. Slechts 2 procent, een groep van uitsluitend jon gens, is ernstig gameverslaafd. Relatief weinig, maar in absolute cijfers heb je het wel over ongeveer 15.000 jongens. Versla ving kent natuurlijk ook gradaties. 9 pro cent van de jongeren zou je, volgens de cri teria in mijn onderzoek, een beetje ver slaafd kunnen noemen. Dat wil zeggen dat ze niet altijd, maar wel soms moeilijk heden ondervinden door obsessief en overmatig gamen." Hoe zit het met de groep beneden de 12 jaar? Cijfers over gameverslaving onder jongere kinderen zijn er (nog) niet. Wel wijst een peiling van het NOS Jeugdjournaal uit dat 10 procent van de jongens en 2 procent van de meisjes tussen 8 en 14 jaar meer dan 12 uur per week games spelen. Is dat verontrustend? Nee, vindt Lemmens. „Daar is niets kwalijks aan." De kans op gameverslaving bij jonge kinderen in de basisschoolleeftijd is volgens hem vrijwel uitgesloten. „Meisjes hebben van nature minder belangstelling voor games. Jon gens spelen op die leeftijd het liefst spelle tjes als Fifa of Mario Kart. Daar raken ze doorgaans niet snel verslaafd aan. Ze doen het vooral met anderen en zijn op een ge geven moment uitgespeeld. Nee, het zijn vooral gewelddadige online multiplayerga- mes zoals Call of Duty of Warcraft die door verslaafden gespeeld worden. In dat soort games schiet je in online teamverband zo veel mogelijk mensen neer of bouw je per sonages uit waarmee je eindeloos kunt doorgaan. Deze games worden als het goed is vrijwel niet door kleine kinderen gespeeld." Wanneer spreek je over gameverslaving? Lemmens: „Als kinderen langdurig over matig en oncontroleerbaar gamen on danks dat ze er allerhande problemen door krijgen. Dan moet je denken aan con flicten met ouders, slechte schoolcijfers, stress op momenten dat ze niet mogen of kunnen gamen. Als een kind drie uur per dag games speelt, maar genoeg vriendjes heeft, keurig huiswerk maakt en ook nog voetbalt, is er helemaal niks aan de hand. Jongens die ernstig gameverslaafd zijn, spelen minstens een halfjaar lang elke dag minimaal vijf uur lang. Voor deze groep moet alles en iedereen wijken om maar te kunnen gamen. Als dat niet ge beurt, raken ze gefrustreerd en agressief met felle ruzies en zelfs vechtpartijen als gevolg." Waardoor raakt een kind verslaafd? En loopt de een meer risico dan de ander? Lemmens: „Eenzame jongens met weinig zelfvertrouwen en gebrekkige sociale vaar digheden lopen meer risico. Daar komt bij dat eenzaamheid ook nog eens versterkt wordt door gameverslaving. Games als World of Warcraft of Call of Duty beteke nen voor deze jongens een vlucht uit de moeilijke werkelijkheid. Als virtueel game- personage word je namelijk niet afgere kend op je sociale vaardigheden. Je hoeft alleen maar op het juiste moment de goe de knoppen in te drukken voor een beetje waardering. Hoog- of laagopgeleid, dat maakt niet uit. Of je goed bent in games, is vooral een kwestie van tijdsinvestering. Hoe meer uren je speelt, hoe sterker en in drukwekkender je spelpersonage. Dat laat ste aspect maakt deze games vaak zo ver slavend. Spelers worden voortdurend be loond en verwerven steeds meer status. Voor jongens die in het gewone sociale verkeer niet mee kunnen, is dat heel ver leidelijk. Zolang ze gamen, zijn ze die in drukwekkende held in plaats van dat verle gen puisterige kereltje." Hoe ernstig is een gameverslaving? Lemmens: „Kijk, je gaat er niet lichame lijk aan kapot, zoals aan alcohol- of drugs verslaving. Maar voordat je het weet, zit je op je 20ste nog steeds bij je moeder thuis op een kamertje de hele dag te spelen zon der werk of opleiding. Jongens die game verslaafd zijn, benutten hun leven niet ten volle. Is dat ernstig? Ja, ik vind van wel. Gameverslaving begint vaak in een fa se waarin jongeren de basis leggen voor de rest van hun sociale en beroepsmatige leven. Als ze in deze fase uitvallen, kan dat bepalend zijn voor de rest van hun le ven." Wat zijn afkickmethoden? Jeroen Lemmens Lemmens: „Net als bij een alcohol- of drugsverslaving lijkt het me verstandig achterliggende problemen aan te pakken. Zoals het onvermogen om in de echte we reld sociaal mee te komen. Er zijn steeds meer klinieken zoals Jellinek en Brijder waar jongeren met een gameverslaving te recht kunnen. Ze worden geholpen om hun gamepatroon te doorbreken en leren opnieuw ervaren dat andere dingen ook heel leuk kunnen zijn. Werkelijk contact met andere mensen bijvoorbeeld." Wat kun je als ouder doen om gamen in de hand te houden? Lemmens: „Kies games zorgvuldig uit en stimuleer samen spelen in dezelfde ruim te. Toon als ouder interesse in wat ze doen, praat erover en doe als het kan af en toe mee. Natuurlijk is het niet goed als er van jongs af aan totaal geen rem op zit. Maar het is niet zo dat alleen de toeganke lijkheid en beschikbaarheid van games de kans op verslaving vergroot. Verbieden of een strikte tijdslimiet instellen, heeft vol gens mij geen zin. Als ze willen, vinden kinderen altijd wel een manier." Toch adviseren deskundigen op de websi te www.mediaopvoeding.nl een maxima le beeldschermtijd van één tot anderhalf uur per dag voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Sommige onderzoeken zouden er juist wel op wijzen dat kinderen meer risi co lopen op gameverslaving door een ge brek aan regels op jonge leeftijd. Bij pu bers is het omgekeerd: hoe strenger de re gels hoe meer verslavingsgedrag. Hoe dan ook. Eensgezindheid bestaat over het feit dat het in elk geval belangrijk is kinderen en jongeren andere activiteiten aan te blij ven bieden. Buiten spelen, muziek maken, sport, noem maar op. Lemmens: „Gamen op zichzelf is niet slecht, de eenzijdigheid ervan wel. Daarmee doet een kind zich zelf veel tekort." Meer weten over gameverslaving of tips om een kind tegen gameverslaving te behoeden? De site www.mediaopvoeding.nl staat boordevol goede informatie. Een divers team van deskundigen be antwoordt daarnaast persoonlijke vragen. reageren? gezondheid@depersdienst.nl rij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 38