Dorp op de vlucht Mooie balans Danel kwartet 18 ZEELAND Komend najaar viert het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen zijn 25e editie met een royaal jubileumprogramma. zeeland in de vorige eeuw Festival pakt flink door Rolf Bosboom terneuzen - Beethovens Negende door Sinfonia Rotterdam, de Car olina Burana door de Neue Phil harmonic Westfalen en een slot- concert door het Russian Cham ber Philharmonic St Petersburg. Het zijn enkele hoogtepunten uit het voorlopige programma van het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren van dit jaar. Het festival heeft wat te vieren, want het is toe aan zijn 25e editie. Het werd in 1989 voor de eerste keer gehouden als onderdeel van de destijds geïntroduceerde Zee land Cultuurmaand. Na de verzelf standiging van het Zeeland Nazo merfestival, een van de andere pij lers onder de Zeeland Cultuur maand, ging ook het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen een eigen koers varen. De laatste jaren is het onder aan voering van Rinus Meesen een wat andere weg ingeslagen door de grenzen van de klassieke mu ziek op te zoeken en de drempel te verlagen met een breed toegan kelijk programma. Het provincie bestuur rekent het festival tot de Zeeuwse 'eredivisie' van culturele evenementen die hoe dan ook in stand moeten blijven. Het festivalbestuur heeft besloten vanwege het jubileum extra uit te pakken, met diverse bijzondere concerten op soms bijzondere lo caties. Het festival duurt dit jaar ook een week langer dan gebruike lijk: het openingsconcert is al op vrijdag 27 september, terwijl het evenement op zaterdag 19 okto ber wordt afgesloten. Opvallend is ditmaal ook 'Buiten- Het Danel kwartet treedt op in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. foto Ruben Oreel Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. naar het dorp en konden het meren deel van de dorpelingen veilig naar Tholen overbrengen, waar zij een on derkomen vonden in het lokaal van de Sociëteit Non Semper en in de ge meenteschool." Stevense vervolgt: „Praktisch het hele dorp werd geëvacueerd. De burge meester, de bekende pastoor Clarijs en de gereformeerde predikant ble ven op hun post. Tijdens de ramp werd door de rijksveldwachter toe zicht gehouden in het dorp, die hier voor een extra toelage ontving van twee gulden per dag...!" Een week na de watersnoodramp be zochten koningin Wilhelmina en Prins Hendrik het dorp. De koninklijke bezoekers werden per boot door de ondergelopen straten geroeid. „Bij Hofstraat 1 staat een stenen paal waarop de hoogte van de toenmalige waterstand is aangegeven", herinnert P. Polderman uit Goes zich. RECENSIE door Jeanette Vergouwen vlissingen - Het Danel kwartet uit Brussel wordt gezien als een van de beste strijkkwartetten in België. Mare Danel, Gilles Millet (violen), Vlad Bogdanas (altviool) en Guy Danel (cello) spelen volko men in balans en vormen een (h)echte eenheid. De primarius speelt plastisch en leidt, maar do mineert nooit. De intonatie, de in kleuring van de timbres en de dy namiek zijn prachtig. Danel speelt met grote precisie en diep muzikaal gevoel. Strijkkwartet in C KV465 van Mo zart is contrastrijk en kreeg van wege de duistere sfeer in het Ada gio de bijnaam: Dissonanten kwartet. Door tegenritmes, effec ten en wrijvingen wordt span ning opgeroepen, die geleidelijk aan wordt opgelost. Het allegro werd helder en zangerig gespeeld, waardoor het goed contrasteerde met het Adagio. In het poëtische Andante was er een mooie dia loog te horen tussen de primarius en de cellist. Het steeds terugke rende motief van vier tonen zorg de voor een diepe intensiteit en een smartelijke sfeer. Het Menuet werd energiek gebracht, waardoor de spitse gestoken zangerige melo die van het trio beter uitkwam. In het contrastrijke Allegro was de afwisseling van piano en forte smaakvol, maar het tempo lag aan de hoge kant. Het vijfde strijkkwartet van Miec- zyslaw Weinberg(i9i9-i996) klonk apart. Deze Russisch-Jood- se componist week uit naar de VS. De vier strijkers speelden in dit werk meer individuele par tijen. In het Humoresque werd een schertsende melodie begeleid met pizzicati. De geest van Sjosta- kovitsj dook even op, vooral in de passage waarin de spanning opge dreven werd. Na het felle Scherzo klonk de melodie in Improvisatie Oud-Vossemeer stond vorige week op de raadkaartfoto. De op name is gemaakt tij dens de watersnood van maart 1906. Het gaat om de Raad huisstraat ter hoogte van de Ring met zicht op de Nederlandse Hervormde kerk (een vijftiende-eeuwse kruis kerk). Op de voorgrond kijken évacués van af een roeiboot in de lens. Op 12 en 13 maart 1906 veroorzaak te een zware noordwesterstorm een watersnood in Zeeland; voornamelijk het oostelijk deel van het eiland Tho len werd hier zwaar door getroffen. „Door deze storm werd het water in de Eendracht tot een hoogte van 4.40 meter boven het normale peil opge stuwd, waardoor op 12 maart 1906 de zeedijk van de Slabbecoornpolder onder Oud-Vossemeer bezweek en te vens de grote Oud-Vossemeersepol- der overstroomde", schrijft Kees Ste vense uit Middelburg. „De volgende dag overstroomde de Kerkepolder met het daarin gelegen dorp Oud-Vossemeer. Thoolse vissers met hun roeiboten spoedden zich De winnaars van de waardebon zijn deze weekA. Pladdet-Kostense uit Terneuzen, A. Leenhouts uit Vlissingen en de familie Hendriksen uit Goes. smartelijk en het morendo slot van dit deel was intrigerend. Deel vijf was voor mij dan ook niet meer nodig. Na het morendo was alles eigenlijk al gezegd. Strijkkwartet in F op. 96 van Dvo rak kreeg als ondertitel: Ameri kaans of Neger. Dvorak verbleef in 1893 in Iowa. Hij mengde in dit werk Boheemse melodieën en ne- germuziek. In zijn fragmentari sche muziek maakt hij gebruik van Pentatonische toonladders, ge punte ritmes en syncopen. In het openingsdeel waren de folkloris tische liederen uit Bohemen en soulachtige passages goed herken baar. In het Lento speelde de pri marius een soort cantilene, dro merig en zoet. De spanningsboog werd in het middendeel versterkt door de stevig aangetrokken pizzi cati van de cello. Het vrolijke slot deel werd dansant gebracht. Gehoord zondag 10 maart in Sint Jacobskerk in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66