VERDIEPING 9 Forum Fconom d?ÏZ °P laatste do t *3e Jaartijd u~*e, da3 3. Gypsy Taub 4. Ayesha Omar VRIJDAG 8 MAART 2013 ^mo^trerT FEMen foto Jean-Christophe Bott/EPA gevreesd wapen Sinds het uitbreken van de revolutie op 25 januari 2011 waren er in Egypte meer pro testacties van en voor vrouwen dan ooit. „Vrouwen demonstreren, bezetten, blokke ren en vechten op allerlei manieren voor hun plek in de maatschappij", zegt Kirol- los. „In Egypte hebben we geleerd dat je moet vechten voor je rechten." De eerste keer dat ze zich uit protest van haar jurk ontdeed, was in het gemeente huis van San Francisco. Het stadsbestuur wist van niets, had niet eens dekens om haar te bedekken. Binnen twee dagen wa ren de filmpjes op YouHibe en haar websi te meer dan 500.000 keer bekeken. Haar liefde voor naaktlopen, is volgens Gypsy Taub (42) gevormd in haar jeugd. In het communistische Rusland leerde ze dat haar lichaam iets was om zich voor te scha men. „Ik moest bang zijn voor hoe mijn lichaam voelt, hoe het eruit ziet en hoe het ruikt", zegt ze. „Ik kon niet praten over ge voelens of seksualiteit. Ik was al bijna vol wassen, maar niemand had me ooit verteld dat je je eigen lichaam mooi mag vinden en seks lekker. Het was een soort gevange nis waaruit ik pas hier in Amerika kon ont snappen." Toen Taub in 2002 in San Francisco arri veerde, sloot ze zich snel aan bij een groep naaktrecreanten die elkaar - als het lekker weer was - op het Jane Warner Plaza ont moetten. Volgens Taub had niemand er een probleem mee en werd naaktlopen door de politie getolereerd. „Voor mij was het een manier om mezelf te ontplooien en te groeien in mijn lichaam dat ik in mijn jeugd zover van me afhad geduwd." San Francisco is volgens Taub de laatste stad ter wereld waar naaktlopen legaal was. Toen daar in oktober 2012 een einde aan dreigde te komen, sprong zij als een van de eersten op de barricaden. Samen met zes medestanders ging ze naar een bijeen komst in het stadhuis waar het gemeente bestuur het nieuwe verbod zou toelichten. Ze sprak de bestuurders toe en ook haar kinderen kregen spreektijd. „Wie kan er nou nee zeggen tegen een kind van 8 dat vertelt dat naaktlopers lief zijn en niet eng?" Volgens haar is het verbod een manier om de liberale geesten van de stad de mond te snoeren. Het is, zo zegt ze, een stap terug in de richting van de donkere Middeleeu wen. „In alle dictaturen bestaat een ban op alles wat met lichamelijkheid te maken heeft. Dat is niet zonder reden. Een vrij lichaam zorgt voor een vrije geest. Het cri minaliseren van naaktheid is de voorloper van het onderdrukken van de vrijheid van meningsuiting." Actrice, deejay en kunstenares Ayesha Omar (31) geldt als een van de belangrijk ste vrouwelijke rebellen van Pakistan. Ze weigert zich te conformeren aan de patriar chale samenleving waarin een handjevol mullah's, extreem religieuze geestelijken, denken vrouwen hun rechten te kunnen ontnemen. Ayesha, een mooie jonge vrouw met lange, gitzwarte haren, zorgde voor ophef door haar zelfportretten waarop ze halfnaakt staat afgebeeld. De schilderijen waren haar afstudeerwerken aan de prestigieuze kunst academie van Lahore. Woedende radicale moslims eisten dat haar expositie werd ver boden. „Wat is er tegen bloot", stelt Ayesha. „Het naakte lichaam is puur, onschuldig en rein. Je moet verder durven te kijken om het bo vennatuurlijke te kunnen begrijpen." Zelfs de Taliban durft ze openlijk te bespot ten. Onlangs verscheen ze op televisie in een van de populairste dramaseries van Pa kistan, Bubbles, waarin ze een weggelopen bruid speelt, in een strak T-shirt met korte mouwen met daarop de afbeelding van een vrouw in boerka die een bom op haar rug draagt. Daar boven staat de tekst: Kleine me vrouw )ihad. Toen er die dag stapels scheldbrieven van 'gekwetste' moslims bij de uitzendende omroep binnenkwamen, moest Ayesha in een persbericht verklaren dat ze die och tend 'per ongeluk en onnadenkend' het be wust T-shirt had uitgezocht. Maar onder tussen was de boodschap die ze aan de ex tremisten wilde geven overgebracht: de Ta liban gebruiken weerloze vrouwen in het uitvoeren van zelfmoordaanslagen. Daar voor mogen vrouwen blijkbaar wél de keu ken uit. Ayesha is dankbaar dat ze opgroeide in een gegoed middenklassegezin waarin ze van haar ouders alle ruimte kreeg zich als vrouw te ontwikkelen. En dat doet ze in een ongekend razend snel tempo, zonder zich iets aan te trekken van de conservatie ve geestelijken, de baarden, zoals de moder ne Pakistaanse jeugd ze spottend noemt. Na eerst als deejay voor de muziekzender MTV te hebben gewerkt, startte ze met een eigen zangcarrière en liet ze zich contracte ren voor verschillende dramaseries. Ook wordt ze regelmatig gevraagd voor fotoses sies voor modebladen waarin ze in 'blote' jurken verschijnt die weinig verbergen. Ayesha Omar is een groot voorbeeld voor heel wat jonge meiden in haar land, die net als zij uit de bekrompen samenleving wil len ontsnappen. Zoals vrouwen in het noordwesten van Pa kistan, langs de Afghaanse grens, de meest conservatieve streek van het land. Daar worden ze geacht zoveel mogelijk kinderen 'te produceren', 's Nachts met hun kleren aan - bloot zou immers 'onislamitisch' zijn - moeten ze hun mannen lichamelijk be vredigen. Zelf mogen ze niet genieten, om dat de Koran seksueel genot voor vrouwen zou verbieden. In dit verhaal zijn bijdragen verwerkt van de correspondenten Wilma van der Maten (Indo nesië), Dirk Wanrooy (Egypte), Floris Akker man (Rusland) en Mathijs Rotteveel (VS). Zie ook de volgende pagina

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9