Goed werkende remmen zijn essentieel voor veiligheid AUTO 15 Geen merk heeft zo'n groot aanbod hybride auto's met maximaal belastingvoordeel Toyota. Maakt de Europese Auris de Prius overbodig? FEITEN CIJFERS TOYOTA AURIS HYBRID als AURIS HYBRID EN CONCURRENTIE VRIJDAG 8 MAART 2013 Elke twee weken brengen wij een ru briek over auto-onderhoud, geba seerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: goedwerkende remmen. door Willem de Volder Veiligheid en remmen worden in relatie tot de auto in een adem genoemd. Voor de veilig heid is het van groot belang dat remmen - naast de motor het meest gebruikte onderdeel van de auto - optimaal werken. Bij het remmen worden de remblok- ken op de remschijven geduwd door de 'remklauw'. Het frictie materiaal op het remblok slijt tij door Tony Vos dens het gebruik. De remblok- ken moeten vervangen worden als deze te dun worden. Het rijge drag en waar je rijdt, hebben in vloed op de slijtage van de rem men. Wie veel in de stad rijdt, merkt dat de remmen sneller slij ten dan wanneer je veel op de snelweg rijdt. Een krassend ge luid, het toenemen van de remafstand en een veranderend pedaalgevoel zijn het sein voor vervanging. Het is beter dat sta dium voor te blijven. Versleten remblokken beschadi gen de remschijven (metaal op metaal) en dat leidt tot een fikse kostenpost. De kosten van het vervangen van de remblokken vallen mee. De remschijven gaan over het algemeen twee keer zo lang mee als de remblokken. Schijven worden altijd per set (voor of achter) vervangen, om links en rechts voor gelijke rem- kracht te zorgen. Ook worden bij het vervangen van de schijven de blokken vervangen, om een goede remvertraging te garande ren. Bij kleine en grote onderhouds beurten kijkt de monteur of de remblokken de volgende onder houdsbeurt kunnen halen of dat ze aan vervanging toe zijn. Rem schijven worden vervangen als ze te dun, krom of gegroefd zijn. Kromme remschijven zorgen voor schudden en bonken bij het remmen. De werking van een remklauw is afhankelijk van het type remschijf en het vereis te remvermogen. Er zijn rem klauwen met een enkele zuiger, zoals bij de meeste productieau to's, en met meerdere zuigers, die vooral in sportauto's zitten. De belangrijkste slijtage van rem klauwen komt door grote warm teontwikkeling en remstof. Dit uit zich in een ratelend geluid. Bij werk aan het remsysteem moeten ook altijd de remklau wen worden getest op slijtage. De top 10 meest gesloopte automodellen in 2012 1 Volkswagen Golf 13.020 2 Opel Corsa 9.429 3 Ford Escort 7.850 4 Opel Astra 7.358 5 Volkswagen Polo 7.051 6 Peugeot 106 5.594 7 Fiat Punto 5.577 8 Ford Fiesta 5.577 9 Peugeot 306 5.241 10 i Renault Clio 5.014 Bron: VWE Trendweb De totale 60-lijn krijgt van Volvo een grondige facelift De horizontale belijning aan de voor- en achterzijde, de koplampen, de led-achterlichten en in het interieur de sierpanelen en ventilatieroosters; deze wijzigingen worden omvat door de facelift die Volvo de S60, V60 en de XC60 geeft. Ook levert Volvo een nieuwe versie van Active High Beam Control. Dat maakt het mogelijk per manent groot licht te gebruiken zon der de tegenliggers te verblinden. Avontuur voert boventoon bij ontwerp Trekking van Fiat 500L Fiat komt met een Trekking-versie van de 500L. Avontuur voert bij het ontwerp de boventoon. Door het Traction+-systeem kan de 500L Trek king beter uit de voeten op minder gepolijste ondergrond. De MPV staat wat hoger op de 17 inch wielen, heeft een uitgebreidere standaarduit rusting dan de 500L en wordt lever baar met 0.9 en 1.4 liter benzinemo tor en een 1.3 en 1.6 liter diesel. Fiat 500L Trekking, foto Fiat Land Rover laat in Cenève elektrische Defenders zien In Genève onthulde Land Rover ze- *v ven elektrische Defenders. Ze heb ben een C02-emissie van 0 gram per kilometer, mét behoud van de beken de all-terrain-capaciteiten. De stan daard dieselmotor is vervangen door een 94 pk elektromotor met een kop pel van 330 Nm. De elektrische De fender heeft een actieradius van ruim 80 kilometer. Het is een test, produc tie is nog niet aan de orde. Transporter e-Co-Motion: E-mobiliteit van Volkswagen Volkswagen toont op de autosalon in Genève de Transporter e-Co-Motion: 4,55 meter lang, 1,90 meter breed, 1,96 meter hoog, maximaal 800 kilo gram trekgewicht en een laadvolume van maximaal 4,6 kubieke meter. De auto is elektrisch aangedreven en vol ledig emissievrij. Door aandrijving, ac cu en versnellingsbak onder de vloer weg te werken, heeft Volkswagen meer ruimte kunnen creëren. De vormgeving van de nieuwe Toyota Auris is veel Europeser dan die van zijn voorganger, foto Automedia Maximaal profiteren Wat techniek betreft, blijft Toyota met de nieuwe Auris aan de veilige kant. Dat bete kent de bekende 1.8 li ter benzinemotor, die samen met de elektromotor 136 pk levert. Ze kunnen sa men of afzonderlijk de auto voortbewegen en bij remmen en gas los wordt energie te ruggewonnen om te worden opgeslagen in de accu's. Met een C02-uitstoot van 87 tot 91 gram per kilometer, afhankelijk van wielkeuze, blijft de Auris voorlopig vrijgesteld van bpm (wegenbelasting tot eind dit jaar) en valt in de categorie voor 14 procent bij tel ling. Het beloofde gemiddelde verbruik (bo ven 1 op 25) wordt niet gehaald. Je moet je best doen om rond de 1 op 20 uit te komen; 1 op 17 tot 1 op 18 is eerder de praktijk. Waar deze tweede generatie Auris duide lijk het onderscheid maakt ten opzichte van het bestaande model, is de vormgeving en het onderstel. De vijfdeurs hatchback is langer en lager en heeft een bijzonder scherp gesneden vorm. De achterkant toont wat trekjes van de Lexus CT en het wat anonieme front blijkt het nieuwe fami liegezicht van Toyota te zijn. De extra accu's liggen niet onder de bagage ruimte, maar onder de achterbank en daar door biedt de hybride dezelfde functionali teit als de benzine- en dieselvarianten. Een bagagevolume van 360 liter is in de mid denklasse niet uitzonderlijk. Net zoals de carrosserie biedt ook het interieur een Eu ropese uitstraling. De breedte van de auto wordt door het dashboard benadrukt. De middenconsole loopt naar boven fors uit en dat wordt door de metalen omlijsting van het navigatiescherm extra benadrukt. De Auris biedt prima stoelen die ook op langere ritten overtuigen. Gelukkig loopt het model niet over van de knoppen, waar bij wel opgemerkt moet worden dat veel extra's in de Toyota Touch boordcomputer zijn opgenomen. De Hybrid heeft zoals ge bruikelijk hier en daar wat blauwe accen ten, onder meer op het kenmerkende pook je waarmee de rijrichting wordt gekozen. Toyota roept dat de auto een CVT heeft, maar de elektrische overbrenging vertoont slechts het karakter van een dergelijke transmissie. Het fijne is dat de Auris na een korte uitleg snel gewend raakt. De au to heeft een goedmoedig karakter en biedt aan vier volwassenen voldoende ruimte. Omdat een lagere carrosserie minder zijde lingse bewegingen maakt, heeft Toyota de afstemming wat soepeler gemaakt. Het comfort laat dan ook weinig te wensen over. De Auris is een uitstekende gezins auto, die voor het overgrote deel zakelijk zal worden gereden in verband met de fis cale voordelen. Er is goed gelet op details, zoals bekerhouders in de armleuning op de achterbank en extra bergvakken onder de vloer van de bagageruimte. De eerder gestelde vraag of de Auris in de ze vorm de Prius overbodig maakt, kan met volmondig 'ja' worden beantwoord. De functionaliteit is beter, de vormgeving zeker Europees en de prijsstelling aantrek kelijker. De Auris begint bij 23.750 euro. Toyota Auris Hybrid Bagage 360 liter. Gewicht 1285 kg. Hybride 1.8 1,136 pk. Vanaf 23.750 euro, Executive 26.840 euro. Ford Focus Bagage 363-1148 liter. Gewicht 1179 kg. Benzine 1.0 1,125 pk. Vanaf 19.525 euro, Ecoboost Titanium 24.650 euro. Honda Insight Bagage 339 liter. Gewicht 1176 kg. Benzine 1.3 I, 98 pk. Vanaf 20.490 euro, Trend 23.290 euro. Seat Leon Bagage 380-1210 liter. Gewicht 1124 kg. Benzine 1.4 1,122 pk. Vanaf 18.750 euro, 1.4 TSI Ecomotive Style 23.350 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15