Goed werkende remmen zijn essentieel voor veiligheid
AUTO 15
Geen merk heeft zo'n groot
aanbod hybride auto's met
maximaal belastingvoordeel
Toyota. Maakt de Europese
Auris de Prius overbodig?
FEITEN CIJFERS
TOYOTA AURIS HYBRID
als
AURIS HYBRID EN CONCURRENTIE
VRIJDAG 8 MAART 2013
Elke twee weken brengen wij een ru
briek over auto-onderhoud, geba
seerd op informatie van Carsom.nl.
Deze week: goedwerkende remmen.
door Willem de Volder
Veiligheid en remmen worden
in relatie tot de auto in een
adem genoemd. Voor de veilig
heid is het van groot belang dat
remmen - naast de motor het
meest gebruikte onderdeel van
de auto - optimaal werken. Bij
het remmen worden de remblok-
ken op de remschijven geduwd
door de 'remklauw'. Het frictie
materiaal op het remblok slijt tij
door Tony Vos
dens het gebruik. De remblok-
ken moeten vervangen worden
als deze te dun worden. Het rijge
drag en waar je rijdt, hebben in
vloed op de slijtage van de rem
men. Wie veel in de stad rijdt,
merkt dat de remmen sneller slij
ten dan wanneer je veel op de
snelweg rijdt. Een krassend ge
luid, het toenemen van de
remafstand en een veranderend
pedaalgevoel zijn het sein voor
vervanging. Het is beter dat sta
dium voor te blijven.
Versleten remblokken beschadi
gen de remschijven (metaal op
metaal) en dat leidt tot een fikse
kostenpost. De kosten van het
vervangen van de remblokken
vallen mee. De remschijven gaan
over het algemeen twee keer zo
lang mee als de remblokken.
Schijven worden altijd per set
(voor of achter) vervangen, om
links en rechts voor gelijke rem-
kracht te zorgen. Ook worden bij
het vervangen van de schijven
de blokken vervangen, om een
goede remvertraging te garande
ren.
Bij kleine en grote onderhouds
beurten kijkt de monteur of de
remblokken de volgende onder
houdsbeurt kunnen halen of dat
ze aan vervanging toe zijn. Rem
schijven worden vervangen als
ze te dun, krom of gegroefd zijn.
Kromme remschijven zorgen
voor schudden en bonken bij
het remmen. De werking van
een remklauw is afhankelijk van
het type remschijf en het vereis
te remvermogen. Er zijn rem
klauwen met een enkele zuiger,
zoals bij de meeste productieau
to's, en met meerdere zuigers,
die vooral in sportauto's zitten.
De belangrijkste slijtage van rem
klauwen komt door grote warm
teontwikkeling en remstof. Dit
uit zich in een ratelend geluid.
Bij werk aan het remsysteem
moeten ook altijd de remklau
wen worden getest op slijtage.
De top 10 meest gesloopte
automodellen in 2012
1
Volkswagen Golf
13.020
2
Opel Corsa
9.429
3
Ford Escort
7.850
4
Opel Astra
7.358
5
Volkswagen Polo
7.051
6
Peugeot 106
5.594
7
Fiat Punto
5.577
8
Ford Fiesta
5.577
9
Peugeot 306
5.241
10
i Renault Clio
5.014
Bron: VWE Trendweb
De totale 60-lijn krijgt van
Volvo een grondige facelift
De horizontale belijning aan de voor-
en achterzijde, de koplampen, de
led-achterlichten en in het interieur
de sierpanelen en ventilatieroosters;
deze wijzigingen worden omvat door
de facelift die Volvo de S60, V60 en
de XC60 geeft. Ook levert Volvo een
nieuwe versie van Active High Beam
Control. Dat maakt het mogelijk per
manent groot licht te gebruiken zon
der de tegenliggers te verblinden.
Avontuur voert boventoon bij
ontwerp Trekking van Fiat 500L
Fiat komt met een Trekking-versie
van de 500L. Avontuur voert bij het
ontwerp de boventoon. Door het
Traction+-systeem kan de 500L Trek
king beter uit de voeten op minder
gepolijste ondergrond. De MPV staat
wat hoger op de 17 inch wielen,
heeft een uitgebreidere standaarduit
rusting dan de 500L en wordt lever
baar met 0.9 en 1.4 liter benzinemo
tor en een 1.3 en 1.6 liter diesel.
Fiat 500L Trekking, foto Fiat
Land Rover laat in Cenève
elektrische Defenders zien
In Genève onthulde Land Rover ze- *v
ven elektrische Defenders. Ze heb
ben een C02-emissie van 0 gram per
kilometer, mét behoud van de beken
de all-terrain-capaciteiten. De stan
daard dieselmotor is vervangen door
een 94 pk elektromotor met een kop
pel van 330 Nm. De elektrische De
fender heeft een actieradius van ruim
80 kilometer. Het is een test, produc
tie is nog niet aan de orde.
Transporter e-Co-Motion:
E-mobiliteit van Volkswagen
Volkswagen toont op de autosalon in
Genève de Transporter e-Co-Motion:
4,55 meter lang, 1,90 meter breed,
1,96 meter hoog, maximaal 800 kilo
gram trekgewicht en een laadvolume
van maximaal 4,6 kubieke meter. De
auto is elektrisch aangedreven en vol
ledig emissievrij. Door aandrijving, ac
cu en versnellingsbak onder de vloer
weg te werken, heeft Volkswagen
meer ruimte kunnen creëren.
De vormgeving van de nieuwe Toyota Auris is veel Europeser dan die van zijn voorganger, foto Automedia
Maximaal profiteren
Wat techniek betreft,
blijft Toyota met de
nieuwe Auris aan de
veilige kant. Dat bete
kent de bekende 1.8 li
ter benzinemotor,
die samen met de
elektromotor 136 pk levert. Ze kunnen sa
men of afzonderlijk de auto voortbewegen
en bij remmen en gas los wordt energie te
ruggewonnen om te worden opgeslagen in
de accu's.
Met een C02-uitstoot van 87 tot 91 gram
per kilometer, afhankelijk van wielkeuze,
blijft de Auris voorlopig vrijgesteld van
bpm (wegenbelasting tot eind dit jaar) en
valt in de categorie voor 14 procent bij tel
ling. Het beloofde gemiddelde verbruik (bo
ven 1 op 25) wordt niet gehaald. Je moet je
best doen om rond de 1 op 20 uit te komen;
1 op 17 tot 1 op 18 is eerder de praktijk.
Waar deze tweede generatie Auris duide
lijk het onderscheid maakt ten opzichte
van het bestaande model, is de vormgeving
en het onderstel. De vijfdeurs hatchback is
langer en lager en heeft een bijzonder
scherp gesneden vorm. De achterkant
toont wat trekjes van de Lexus CT en het
wat anonieme front blijkt het nieuwe fami
liegezicht van Toyota te zijn.
De extra accu's liggen niet onder de bagage
ruimte, maar onder de achterbank en daar
door biedt de hybride dezelfde functionali
teit als de benzine- en dieselvarianten. Een
bagagevolume van 360 liter is in de mid
denklasse niet uitzonderlijk. Net zoals de
carrosserie biedt ook het interieur een Eu
ropese uitstraling. De breedte van de auto
wordt door het dashboard benadrukt. De
middenconsole loopt naar boven fors uit
en dat wordt door de metalen omlijsting
van het navigatiescherm extra benadrukt.
De Auris biedt prima stoelen die ook op
langere ritten overtuigen. Gelukkig loopt
het model niet over van de knoppen, waar
bij wel opgemerkt moet worden dat veel
extra's in de Toyota Touch boordcomputer
zijn opgenomen. De Hybrid heeft zoals ge
bruikelijk hier en daar wat blauwe accen
ten, onder meer op het kenmerkende pook
je waarmee de rijrichting wordt gekozen.
Toyota roept dat de auto een CVT heeft,
maar de elektrische overbrenging vertoont
slechts het karakter van een dergelijke
transmissie. Het fijne is dat de Auris na
een korte uitleg snel gewend raakt. De au
to heeft een goedmoedig karakter en biedt
aan vier volwassenen voldoende ruimte.
Omdat een lagere carrosserie minder zijde
lingse bewegingen maakt, heeft Toyota de
afstemming wat soepeler gemaakt. Het
comfort laat dan ook weinig te wensen
over. De Auris is een uitstekende gezins
auto, die voor het overgrote deel zakelijk
zal worden gereden in verband met de fis
cale voordelen. Er is goed gelet op details,
zoals bekerhouders in de armleuning op de
achterbank en extra bergvakken onder de
vloer van de bagageruimte.
De eerder gestelde vraag of de Auris in de
ze vorm de Prius overbodig maakt, kan
met volmondig 'ja' worden beantwoord.
De functionaliteit is beter, de vormgeving
zeker Europees en de prijsstelling aantrek
kelijker. De Auris begint bij 23.750 euro.
Toyota Auris Hybrid
Bagage 360 liter. Gewicht 1285 kg. Hybride
1.8 1,136 pk. Vanaf 23.750 euro, Executive
26.840 euro.
Ford Focus
Bagage 363-1148 liter. Gewicht 1179 kg.
Benzine 1.0 1,125 pk. Vanaf 19.525 euro,
Ecoboost Titanium 24.650 euro.
Honda Insight
Bagage 339 liter. Gewicht 1176 kg.
Benzine 1.3 I, 98 pk. Vanaf 20.490 euro,
Trend 23.290 euro.
Seat Leon
Bagage 380-1210 liter. Gewicht 1124 kg.
Benzine 1.4 1,122 pk. Vanaf 18.750 euro,
1.4 TSI Ecomotive Style 23.350 euro.