Bloot als wapen in de emancipatiestrijd: het was hier nog nooit vertoond. Maar Dolle Mina was 'baas in eigen buik'. VERDIEPING 11 INTERNATIONALE VROUWENDAG Volle Mina protesteert voor legalisering van abortus in i-17 O. Links op de Foto Connie van Nieuwkerk Optocht naar het standbeeld van Wilhelm/na Drucker op de verjaardag van Dolle Mina. Tweede van links Dunya Verwey. foto Spaamestad Photo/HH collectie Dunya Verwey VRIJDAG 8 MAART 2013 Dolle Mina: 'We waren boos met een knipoog' door Freke Remmers ijna was de beroemdste fo to van de Dolle Mina's niet gemaakt. „Volgens mij was iedereen vergeten de pers te waarschuwen. Een van de Mina's had een vriend die fotograaf was. Die werd opgetrommeld en op het station van Utrecht ergens in een hoek werd die foto gemaakt", vertelt oud-Dolle Mina Connie van Nieuwkerk (67). In 1970 keek zij, links op de foto, brutaal in de camera en toonde zonder schroom het opschrift op haar buik: 'baas in eigen buik'. Samen met haar mede-actievoersters was ze zo een gynaecologencongres in Utrecht binnengevallen. „Dat gaf inderdaad op schudding, maar geen woede. Ze hadden snel in de gaten dat we Dolle Mina's waren en we werden niet tegengehouden. Een van de Mina's liep naar de microfoon en be gon de tekst voor te lezen." Dat ging de gynaecologen een stap te ver. „We werden zéér dringend en boos ver zocht de zaal te verlaten. Maar we hadden bereikt wat we wilden en we gingen." Dolle Mina, 'jonge, voornamelijk bh-loze dames' in de woorden van Brandpunt des tijds, werd op 24 januari 1970 in één klap wereldberoemd. Een kleine groep van circa tien Amsterdamse studenten viel voor het oog van de camera's het deftige oplei dingsinstituut Nyenrode binnen, een man- nenbolwerk bij uitstek dat destijds geen vrouwen toeliet. „We wilden acties met een symbolische waarde, uit het eigen leven gegrepen. Bij voorbeeld het recht op toegang tot hoger onderwijs", vertelt Dunya Verwey (66), Dolle Mina van het eerste uur. „Maar ook het openbaar plasrecht: voor mannen wa ren er krullen (openbare herentoiletten, red.), vrouwen waren aangewezen op cafés en warenhuizen waar je ook nog moest be talen. We waren boos, maar voerden acties met een knipoog. En we raakten een gevoe lige snaar." Ook abortus stond op de agenda van de ac tievoerders. Vrouwen moesten zelf kunnen bepalen of een kind wel of niet gewenst was. Amsterdamse en Utrechtse Dolle Mi na's bedachten daarom samen de actie Baas in eigen buik. „Het lukte me niet om de tekst in spiegel schrift op mijn buik te schrijven", weet Van Nieuwkerk nog. En dus pakte haar va der de lipstick op. „Mijn buik ontbloten vond ik in het geheel niet eng of erg. Het was voor een goede zaak en we waren jong. Niemand had verwacht, ik zeker niet, dat het zo'n succes, een icoon zou worden. Maar ook achteraf ben ik daar nog blij mee en sta ik er helemaal achter." De 'bazen in eigen buik' in Utrecht waren bewust mooi. Dolle Mina's wilden voorko men dat ze het stempel kregen van 'lelijke vrouwen die geen vent kunnen krijgen' en ontevreden zouden zijn. „Mensen zijn altijd enorm verbaasd: ben jij een Dolle Mina?", vertelt Verwey met een glimlach. „Ze verwachten het stereotype van een bozige, verontwaardigde vrouw, maar vrouwelijk schoon mag zeker een rol spelen." Verwey blies onlangs de beweging weer nieuw leven in en strijdt nu als Dolle Mina voor toiletten in treinen. Na 43 jaar gaat het dus nog steeds over plasrecht „Ja, dat is frusterend, maar het is ook onbegrijpelijk dat er in sommige treinen geen toiletten meer zijn. Dit protest is niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen, bejaar den, gehandicapten... Voor mij is dit een déja vu. Tegenwoordig zie je dat niet meer, dat mensen de straat op gaan." Als ze dat al doen, heeft het niet meer zo veel effect als vroeger, treurt ze. „Ik was ook bij de cultuurprotesten, maar het kabi net..." Ze is zo verontwaardigd dat ze niet eens meer uit haar woorden komt. „Je voelt je zo machteloos." „Je ziet een terugval in de reclame", ver volgt ze. „Vrouwelijk schoon hoeft zeker niet verstopt te worden, maar het mag niet worden geëxploiteerd. En je ziet weer de stereotiepe rolverdeling tussen man en vrouw terugkomen. Het is zo diep gewor teld, je moet altijd alert blijven." Verwey kijkt met bewondering naar vrou wen in het buitenland, die letterlijk hun lichaam in de strijd gooien. „Daar is een gi- gamoed voor nodig. Wij hadden nog de be scherming van de groep, maar zij treden vaak op als individu en lopen veel eerder het gevaar van repercussies." Van Nieuwkerk: „Ik vind het nog steeds vreselijk wat er met vrouwen en vrouwenli chamen wereldwijd gebeurt. Ik voelde me toen niet dapper, verwachtte geen grote ri sico's, of dacht daar niet over na. Misschien was dat naïef. Vrouwen in andere landen moeten hun strijd wel vaak heel duur beta len."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11