Al vraag je je soms af wie hier nu wie aan het uitbuiten is UIT 7 IONDERDAC 7 MAART 2013 door Leo Bankersen Beeld uit Paradies: Liebe Bij sekstoerisme zult u misschien niet direct denken aan gezette blanke vrouwen van middelbare leeftijd die zich in een Afrikaans vakantieparadijs laten verwennen door knappe zwarte jongeman nen. Maar juist door die omkering van het gebruikelijke patroon houdt de Oostenrijk se filmmaker Ulrich Seidl ons helemaal bij de les met Paradies: Liebe, het eerste deel van zijn trilogie over de zoektocht naar geluk. Wie de in ongemak gespecialiseerde Seidl (Import/Export) kent, snapt dat het aan dat strand in Kenia geen vrolijke boel gaat wor den. Als het erop aankomt, is de hoofdper soon Teresa - een gescheiden moeder van een jaar of vijftig - ook geen echte sekstoe- riste. Ze is overgehaald door vakantievrien dinnen, maar eigenlijk verlangt- ze alleen naar genegenheid, wat haar een gemakkelij ker prooi maakt. Seidl tekent haar treurige leerschool droog en met grote precisie voor ons uit, inclusief het onbarmhartige uit zicht op weinig flatteus naakt. Toegegeven, het verhaal is aan de dunne kant en de boodschap tamelijk voorspel baar, net als de suggestie dat de koloniale uitbuiting hier gewoon wordt voortgezet. Al vraag je je.soms af wie hier nu wie aan het uitbuiten is. Toch blijft het fascinerend om te zien hoe Seidl dat onvermogen van mensen om tot el kaar te komen vangt in krachtige, zelfs won dermooie beelden. Paradies: Liebe Regie: Ulrich Seidl. Met: Margarete Tiesel, Peter Kazurigu, Inge Maux. Te zien in Zierikzee kluisterd aan een zuurstoftank, die midden in zijn woonkamer staat. Is het bovenstaande zware kost? Helemaal niet, het onderwerp wordt met humor gebracht om de boel niet tot een meelijwek kend geheel te maken, zoals ook in het vergelijkbare Vlaamse Hasta la vista! geschiedde. Vooral pater William H. Macy, tegen wie Mark zijn zonden opbiecht, doet daarmee een duit in de zak. Het tragikomische The Sessions is integer en recht voor zijn raap, en gaat ook nog eens on-Ameri- kaans ver in het tonen van de li chamelijke intimiteiten. Zo stelt met name Helen Hunt zich bewonderenswaardig kwets baar op door in vol ornaat ten to nele te verschijnen. De Academy was er vast flink door afgeleid. The Sessions Regie: Ben Lewin. Met: John Hawkes, Helen Hunt, William H. Macy. Te zien in Middelburg h Bewonderenswaardig kwetsbaar. met verlangens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45