FZC Het ondraaglijke draaglijk ma ken. In een tijd waarin we geen oog meer voor elkaar hebben, terwijl we ernaar verlangen de ander te ontmoeten. Dat wil An ne van Veen in haar derde thea terprogramma Tegengif. donderdag 7 maart t/m woensdag 13 maart 2013 Uitgids Le Sommet heeft een streepje voor PAGINA 4 EN 5 Verlamd, maar met seksuele verlangens PAGINA 6 EN 7 door Nico de Boer Anne van Veen. foto Julia de Boer Terug naar de warmte Anne van Veen (Gouda, 1983), zaterdag te zien in Rilland, is een theatervrouw met een sprankelende stem die haar verhalen vooral in liedjes vertelt. Haar voorstellingen zijn fantasievol en contrast rijk. Ze kan daarin even onstuimig en uitda gend als ingetogen zijn. Een cabaretière kun je haar niet noemen en met alleen (kleinkunst)zangeres doe je haar tekort. „Juliette Gréco noemen ze een 'interprète'. Zij vertelt een verhaal middels muziek. Zo doe ik dat ook", zegt ze met een even nieuwsgierige als geamuseerde, heldere oogopslag. Alleen als je goed kijkt, zie je in haar gezicht trekken van haar vader Her man van Veen. Tegengif is, na Anne en Wilde lucht, het der de programma waarmee ze haar publiek wil amuseren en ontroeren, maar ook prik kelen en uitdagen. Het is daarbij niet alleen maar ontspannen achterover leunen en ge nieten. „Ik heb gemerkt dat het soms ver warring oproept. Ik vind het leuk om te zien dat het publiek zich moet overgeven." Ze treedt nu op met twee muzikanten in plaats van één: Jasper Slijderink, met wie ze al speelde, en Marnix Dorrestein. „Dat geeft nieuwe mogelijkheden. Het is een cross-over met popmuziek. Nederlandsta lig. Dat vind ik juist zo mooi. Popmuziek is misschien niet het goede woord, het is ook niet helemaal kleinkunst. Het is allemaal wat breder getrokken." Anne van Veen schrijft haar eigen liedjes en teksten. Dat doet ze al van kinds af aan. Ze wil daarmee dat aanraken wat we niet durven te zeggen en zien. „Ik probeer bloot te leggen waarin wij volgens mij alle maal gelijk zijn of verschillen. We leven in een harde en onzekere tijd. Alles is bezig te verschuiven, of we dat willen of niet. Men sen hebben minder te besteden, onze zeker heden wankelen. Ik heb het gevoel dat er versnippering plaatsvindt, terwijl we alle maal verlangen naar verbinding. We wil len met de buurvrouw kletsen, maar de buurvrouw kennen we niet. We willen te rug naar de warmte en veiligheid van vroe ger. Maar terug naar vroeger is niet lucra tief. We zitten in een tussenfase en de vraag is hoe het verder moet." Anne van Veen komt uit een artistiek mi lieu. Haar moeder Marlous Fluitsma en haar halfzus Babette van Veen zijn actrices. Toch stond het niet bij voorbaat vast dat ook zij in het theater haar brood zou verdie nen. „Helemaal niet. Ik was wel altijd bezig met zingen, dansen en schrijven. Mijn moe der wilde ook dat ik de realiteit van het vak onder ogen zou zien. Het werd niet gero mantiseerd." En haar vader? „Hij is mijn vader. Dat is een natuurlijk gegeven. Dan heb je het niet de hele tijd over zijn vak. Ik ga wel naar zijn voorstellingen. Eind december, tijdens de uitzending van de Top 2000, waar hij drie keer in stond, werd ik weer herinnerd aan de impact van zijn liedjes. Dan denk ik: 'o ja, shit, dat is hij óók!'. Maar dat is niet wat bij mij op één komt. Als je vader timmerman is, ga je ook niet elke dag naar zijn werkplaats." Herman van Veen schreef speciaal voor haar het lied Anne, uit 1986 ('De wereld is niet mooi/ maar jij kan haar een beetje mooier kleuren...'). „Ik weet dat zijn liedje veel voor mensen betekent. Dan ben ik best trots en onder de indruk. Het liedje is universeel. En dat geeft me dan een heel verheugend, apart gevoel. Ik vind het fijn om hem als vakman en inspiratiebron te zien. Zo iemand die zijn eigen weg is ge gaan." Anne van Veen, zaterdag in Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 39