Goes en AW vechten
door over planschade
Provincie wijst aanvraag
subsidie Bietentocht af
2
Noord-Beveland zoekt betaalbare
restauratiemethode veersteiger
A
11
I
I
II
24 BEVELANDEN en THOLEN
BOEK MET VERTRE
JEUGDGEZONDHEIDSZORG
Een dreigende sluiting van de
consultatiebureau's in Kruiningen en
Waarde stuit vooral op onbegrip.
lift
s
499-
rm
DEN HAAG - De gemeente Goes en
projectontwikkelaar AW uit Mid
delburg stonden dinsdag opnieuw
tegenover elkaar bij de Raad van
State in Den Haag over een plan
schadevergoeding voor een villa
aan de Frans den Hollanderlaan.
Goes beperkte in 2007 in een be
stemmingsplan de mogelijkheden
van het perceel waar AW een
flink appartementengebouw had
willen bouwen. De gemeente
Goes kende in 2009 een planscha
devergoeding toe van 110.000 eu
ro. AW eist echter 1,8 miljoen eu
door Luc Oggel
GOES - De Bietentocht mooet het
dit jaar zonder subsidie van de pro
vincie doen. De aanvraag is door
gedeputeerde Staten afgewezen,
omdat de provincie sinds dit jaar
geen subsidieprogramma's voor
culturele activiteiten meer heeft.
De Bietentocht is een vierdaagse
zeiltocht met wedstrijdelement
die sinds 1999 wordt gevaren
door gemiddeld twintig platbo-
10 DAGEN SCHOTLAND LOCH
LOMOND EN EDINBURGH
-.0 Al IA 1
bi
«wt 1 «r1 - téitfl
jÉlggfcr'b
t?Ac"rs
599,-
-AW j
W -^#6
BIJ DE PRUS INBEGREPEN
j 2 overnachtingen in Zuid-Duitsland
7 overnachtingen 3* hotel Mediterran
te Crikvenica in een comfortabele,
j kamers v.v. faciliteiten
Gehele reis o.b.v. halfpension
Comfortclass touringcar
Excursies met bus (excl. entreegeld)
Goed verzorgd afscheidsbuffet
Alle tolgelden
Vertrekdata:
22 april 6, 20 mei 3, 17 juni enz.
BU DE PRIJS INBEGREPEN
Op heen- en terugreis overtocht ferry
l Calais - Dover
j 2 overnachtingen boven Londen, com-
fortabele kamer met douche en toilet
7 overnachtingen in het Arrochar Hotel
comfortabele kamer, douche en toilet
i Gehele reis o.b.v. halfpension
Excursies met bus (excl. entreegeld)
Comfortclass touringcar
Vertrekdata:
6, 20 mei 3,17 juni enz.
12 DGN DUBROVNIK EN
MAKARSKA RIVIERA
slechts
WT~ -J&.
- SSL'*
BIJ DE PRUS INBEGREPEN
j Overtocht nachtboot v.v., comfortabe
le hut incl. smorgasbord ontbijtbuffet
j 7 nachten in 3* hotels tijdens de rond-
reis, 2-pers.kamer v.v. douche en toilet
I Ontbijtbuffet 3-gangendiner/buffet
Genoemde ferry's (boottochten)
Excursies met bus (excl. entreegeld)
Comfortclass touringcar
Goed verzorgd afscheidsbuffet
Vertrekdata:
13, 20, 27 mei 3, 10, 17, 24 juni enz.
■I
BIJ DE PRUS INBEGREPEN
2 nachterl in de omgeving van Passau
2 nachten in de omgeving van Zadar
7 overnachtingen in het comfortabele
3*hotel Astarea in Mlini, bij Dubrovnik
Verzorging op basis van halfpension
Excursies met bus (excl. entreegelden)
Comfortclass touringcar
Goed verzorgd afscheidsbuffet
Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht!
Vertrekdata: 15, 22, 29 april
6, 13, 20, 27 mei 3, 10, 17, 24 juni enz.
Gratis brochure
(0318) 58 09 58
www.bolderman.nl
ro omdat na sloop van de villa het
hele perceel had kunnen worden
volgestouwd met appartementen
of kantoren. Sinds 2007 kan dat
niet meer. De projectontwikke
laar legde de zaak voor aan de
Middelburgse rechtbank. Die ver
oordeelde Goes tot het betalen
van 725.000 euro aan AW.
Beide partijen stapten dinsdag in
hoger beroep naar de Raad van
State net als een halfjaar geleden.
De Raad van State heeft nieuw ad
vies laten inwinnen. Megaclaims
kent de hoogste bestuursrecht-
bank niet vaak toe.
Alle moeders
willen bureautje
in Kruiningen
dems. Die hebben een symboli
sche hoeveelheid suikerbieten
aan boord, om op die manier de
geschiedenis van de Zeeuwse
beurtvaart levend te houden. De
tocht doet onder meer Zierikzee,
Bruinisse en Goes aan. De tocht
eindigt sinds 2010 in Willemstad.
Het is niet duidelijk wat het be
sluit van GS voor de Bietentocht
betekent, voorzitter Dik Hoogstad
van de organiserende Stichting
Zeeuwse Beurtvaart was dinsdag
niet bereikbaar voor een reactie.
door Mieke van der Jagt
KRUININGEN - Van 'heel erg jam
mer' tot 'onverantwoord bestuur'.
De reacties van moeders die
dinsdagochtend met hun kroost
de wijkverpleegkundige of de
jeugdarts in het consultatiebu
reau in Kruiningen bezoeken, lie
gen er niet om. Werkelijk nie
mand haalt er de schouders over
op als voortaan eens per maand
een reis naar Yerseke of Krabben-
dijke moet worden ondernomen.
Voor wie niet de beschikking
heeft over een auto, is dat ook
niet zo gemakkelijk. Bustijden
zijn niet aangepast aan de weke
lijkse openingstijden van een con
sultatiebureau. Daar komen de
moeders met hun kinderen bo
vendien op afspraak, nooit alle
maal tegelijk.
De moeder van Marit (11 weken)
is nu lekker met de kinderwagen
in het zonnetje naar het bureau
tje komen lopen. Haar andere
twee dochters lopen netjes mee.
Met drie kinderen is carpoolen
ook een probleem. Voor mini
maal vier kinderen kun je in geen
enkele auto voldoende veilige zit
jes proppen.
Vorig jaar al, toen het college van
burgemeester en wethouders
voor het eerst de sluiting van
Kruiningen en Waarde opperde,
was de verontwaardiging groot.
„Vooral", zegt de moeder van
Dylan (1) en Femke (6), „omdat
het om een besparing gaat Het
kan best een hoge huur zijn hier,
maar het is altijd heel druk."
Vorig jaar werd meteen een hand
tekeningenactie gehouden, waar
op de raad de beslissing op de lan
ge baan leek te schuiven, maar nu
is de sluiting opnieuw aan de or
de. De werknemers van de GGD,
die de gemeentelijke taken op het
gebied van de jeugdgezondheids
zorg uitvoert, hebben instructies
gekregen om zich niet over de
zaak uit te laten. Ze willen niet
het verwijt krijgen de moeders
tot actie te hebben aangezet.
Assistente Francis van Tilburg,
die de kinderen weegt en meet en
alle afspraken bijhoudt, ziet ech
ter grote problemen als het tijd
gaat kosten om naar het bureautje
te gaan. „We hebben nu elke
dinsdagochtend van 8.30 tot 11.30
uur consultaties. Als mensen moe
ten gaan reizen, kun je er aan het
begin en aan het eind gerust een
halfuur afhalen. De meeste men
sen moeten 's ochtends eerst kin
deren naar school of naar de
consultatiebureau's
zouden in Reimerswaal
dicht moeten: Kruinin
gen en Waarde, tenzij
de raad anders beslist.
door Claudia Sondervan
KAMPERLAND - De restauratie van
de oude veersteiger in het Veerse
Meer bij Kamperland levert veel
hoofdbrekens op voor de gemeen
te Noord-Beveland. Maar na jaren
is er hoop dat tegen de zomer de
wrakke delen van het Rijksmonu
ment kunnen worden vervangen.
Restauratie is nodig omdat het
fietsveer Veere-Kamperland er ge
bruik van maakt.
Er komt langzaamaan zicht op vol
doende subsidie om het spaarpot
je dat de gemeente al jaren voor
de steiger heeft, aan te vullen tot
het restauratiebudget. Hoeveel
dat precies beloopt, wil de ge
meente nog niet kwijt in verband
met de aanstaande aanbesteding.
Van de uitvoerder wordt een gro
te dosis creativiteit gevraagd: de
monumentencommissie van de
provincie Zeeland wil dat alleen
die onderdelen of stukken wor
den vervangen die technisch in
slechte staat zijn en dat voor ver
vangende delen gebruikt wordt
gemaakt van oorspronkelijk mate
riaal. Dat is Europees eiken, duur
en heel slecht bestand tegen de
vretende werking van zout water.
Dat het steigerhout sinds het slui
ten van de Veerse Gatdam steeds
crèche brengen en hen vervol
gens weer ophalen. Dat haal je
niet. De tijd waarop je in Yerseke
en Krabbendijke afspraken kan
maken, is dus veel krapper. Wel
licht moet je dan twee ochtenden
inruimen voor wat we hier in één
ochtend doen."
Francis van Tilburg ziet nog een
veel groter risico: de vaccinatie
graad. „Die is hier toch al laag.
Mensen die in de moeilijke over
weging tussen levensbeschouwe
lijke uitgangspunten en de be
scherming van hun kinderen de
weegschaal lieten doorslaan naar
vaccineren, zien daar nu mis
schien van af. Als er in reformato
rische kringen minder kinderen
worden gevaccineerd, is die hele
groep minder beschermd. Voor
een gemeentebestuur, dat verant
woordelijk is voor de jeugdge
zondheidszorg, lijkt mij dat een
veel serieuzer argument dan de
hoogte van de huur van het kruis-
gebouwtje."
Op deze stralende dinsdag
ochtend is er nog iets wat pleit
voor het openhouden van het
Kruiningse bureautje: twee moe
ders zijn de afspraak kennelijk ver
geten. Als ze tegen de afgespro
ken tijd nog niet zijn komen opda
gen, pakt Francis de telefoon. Na
een minuut of tien komen ze puf
fend binnen rennen; gauw de zui
geling uit de kleren en bij de dok
ter of wijkverpleegkundige naar
binnen.
„Dat zal dus ook niet meer gaan
als we zo'n eind weg moeten wer
ken. Wij komen dan niet alleen
met een gat in onze planning te
zitten, er moet ook een nieuwe af
spraak worden gemaakt. Slecht
idee, die sluiting."
op hetzelfde niveau in het water
staat, versterkt dat effect. Het zou
effectiever en goedkoper zijn om
hardhout en staal in plaats van ij
zeren beugels te gebruiken: het is
de vraag of de Monumentencom
missie daar mee akkoord gaat.
Het is onwaarschijnlijk dat de
veersteiger dit seizoen gereed is
voor toeristisch gebruik. Dat bete
kent dat het fietspontje deze zo
mer in elk geval een deel van de
tijd zal moeten uitwijken naar
een ander aanlegpunt. De ge
meente Noord-Beveland denkt
aan de nieuwe steiger met plateau
die voor de Bruine Vloot in het
havenkanaal is aangelegd.