Goes en AW vechten door over planschade Provincie wijst aanvraag subsidie Bietentocht af 2 Noord-Beveland zoekt betaalbare restauratiemethode veersteiger A 11 I I II 24 BEVELANDEN en THOLEN BOEK MET VERTRE JEUGDGEZONDHEIDSZORG Een dreigende sluiting van de consultatiebureau's in Kruiningen en Waarde stuit vooral op onbegrip. lift s 499- rm DEN HAAG - De gemeente Goes en projectontwikkelaar AW uit Mid delburg stonden dinsdag opnieuw tegenover elkaar bij de Raad van State in Den Haag over een plan schadevergoeding voor een villa aan de Frans den Hollanderlaan. Goes beperkte in 2007 in een be stemmingsplan de mogelijkheden van het perceel waar AW een flink appartementengebouw had willen bouwen. De gemeente Goes kende in 2009 een planscha devergoeding toe van 110.000 eu ro. AW eist echter 1,8 miljoen eu door Luc Oggel GOES - De Bietentocht mooet het dit jaar zonder subsidie van de pro vincie doen. De aanvraag is door gedeputeerde Staten afgewezen, omdat de provincie sinds dit jaar geen subsidieprogramma's voor culturele activiteiten meer heeft. De Bietentocht is een vierdaagse zeiltocht met wedstrijdelement die sinds 1999 wordt gevaren door gemiddeld twintig platbo- 10 DAGEN SCHOTLAND LOCH LOMOND EN EDINBURGH -.0 Al IA 1 bi «wt 1 «r1 - téitfl jÉlggfcr'b t?Ac"rs 599,- -AW j W -^#6 BIJ DE PRUS INBEGREPEN j 2 overnachtingen in Zuid-Duitsland 7 overnachtingen 3* hotel Mediterran te Crikvenica in een comfortabele, j kamers v.v. faciliteiten Gehele reis o.b.v. halfpension Comfortclass touringcar Excursies met bus (excl. entreegeld) Goed verzorgd afscheidsbuffet Alle tolgelden Vertrekdata: 22 april 6, 20 mei 3, 17 juni enz. BU DE PRIJS INBEGREPEN Op heen- en terugreis overtocht ferry l Calais - Dover j 2 overnachtingen boven Londen, com- fortabele kamer met douche en toilet 7 overnachtingen in het Arrochar Hotel comfortabele kamer, douche en toilet i Gehele reis o.b.v. halfpension Excursies met bus (excl. entreegeld) Comfortclass touringcar Vertrekdata: 6, 20 mei 3,17 juni enz. 12 DGN DUBROVNIK EN MAKARSKA RIVIERA slechts WT~ -J&. - SSL'* BIJ DE PRUS INBEGREPEN j Overtocht nachtboot v.v., comfortabe le hut incl. smorgasbord ontbijtbuffet j 7 nachten in 3* hotels tijdens de rond- reis, 2-pers.kamer v.v. douche en toilet I Ontbijtbuffet 3-gangendiner/buffet Genoemde ferry's (boottochten) Excursies met bus (excl. entreegeld) Comfortclass touringcar Goed verzorgd afscheidsbuffet Vertrekdata: 13, 20, 27 mei 3, 10, 17, 24 juni enz. ■I BIJ DE PRUS INBEGREPEN 2 nachterl in de omgeving van Passau 2 nachten in de omgeving van Zadar 7 overnachtingen in het comfortabele 3*hotel Astarea in Mlini, bij Dubrovnik Verzorging op basis van halfpension Excursies met bus (excl. entreegelden) Comfortclass touringcar Goed verzorgd afscheidsbuffet Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Vertrekdata: 15, 22, 29 april 6, 13, 20, 27 mei 3, 10, 17, 24 juni enz. Gratis brochure (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl ro omdat na sloop van de villa het hele perceel had kunnen worden volgestouwd met appartementen of kantoren. Sinds 2007 kan dat niet meer. De projectontwikke laar legde de zaak voor aan de Middelburgse rechtbank. Die ver oordeelde Goes tot het betalen van 725.000 euro aan AW. Beide partijen stapten dinsdag in hoger beroep naar de Raad van State net als een halfjaar geleden. De Raad van State heeft nieuw ad vies laten inwinnen. Megaclaims kent de hoogste bestuursrecht- bank niet vaak toe. Alle moeders willen bureautje in Kruiningen dems. Die hebben een symboli sche hoeveelheid suikerbieten aan boord, om op die manier de geschiedenis van de Zeeuwse beurtvaart levend te houden. De tocht doet onder meer Zierikzee, Bruinisse en Goes aan. De tocht eindigt sinds 2010 in Willemstad. Het is niet duidelijk wat het be sluit van GS voor de Bietentocht betekent, voorzitter Dik Hoogstad van de organiserende Stichting Zeeuwse Beurtvaart was dinsdag niet bereikbaar voor een reactie. door Mieke van der Jagt KRUININGEN - Van 'heel erg jam mer' tot 'onverantwoord bestuur'. De reacties van moeders die dinsdagochtend met hun kroost de wijkverpleegkundige of de jeugdarts in het consultatiebu reau in Kruiningen bezoeken, lie gen er niet om. Werkelijk nie mand haalt er de schouders over op als voortaan eens per maand een reis naar Yerseke of Krabben- dijke moet worden ondernomen. Voor wie niet de beschikking heeft over een auto, is dat ook niet zo gemakkelijk. Bustijden zijn niet aangepast aan de weke lijkse openingstijden van een con sultatiebureau. Daar komen de moeders met hun kinderen bo vendien op afspraak, nooit alle maal tegelijk. De moeder van Marit (11 weken) is nu lekker met de kinderwagen in het zonnetje naar het bureau tje komen lopen. Haar andere twee dochters lopen netjes mee. Met drie kinderen is carpoolen ook een probleem. Voor mini maal vier kinderen kun je in geen enkele auto voldoende veilige zit jes proppen. Vorig jaar al, toen het college van burgemeester en wethouders voor het eerst de sluiting van Kruiningen en Waarde opperde, was de verontwaardiging groot. „Vooral", zegt de moeder van Dylan (1) en Femke (6), „omdat het om een besparing gaat Het kan best een hoge huur zijn hier, maar het is altijd heel druk." Vorig jaar werd meteen een hand tekeningenactie gehouden, waar op de raad de beslissing op de lan ge baan leek te schuiven, maar nu is de sluiting opnieuw aan de or de. De werknemers van de GGD, die de gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheids zorg uitvoert, hebben instructies gekregen om zich niet over de zaak uit te laten. Ze willen niet het verwijt krijgen de moeders tot actie te hebben aangezet. Assistente Francis van Tilburg, die de kinderen weegt en meet en alle afspraken bijhoudt, ziet ech ter grote problemen als het tijd gaat kosten om naar het bureautje te gaan. „We hebben nu elke dinsdagochtend van 8.30 tot 11.30 uur consultaties. Als mensen moe ten gaan reizen, kun je er aan het begin en aan het eind gerust een halfuur afhalen. De meeste men sen moeten 's ochtends eerst kin deren naar school of naar de consultatiebureau's zouden in Reimerswaal dicht moeten: Kruinin gen en Waarde, tenzij de raad anders beslist. door Claudia Sondervan KAMPERLAND - De restauratie van de oude veersteiger in het Veerse Meer bij Kamperland levert veel hoofdbrekens op voor de gemeen te Noord-Beveland. Maar na jaren is er hoop dat tegen de zomer de wrakke delen van het Rijksmonu ment kunnen worden vervangen. Restauratie is nodig omdat het fietsveer Veere-Kamperland er ge bruik van maakt. Er komt langzaamaan zicht op vol doende subsidie om het spaarpot je dat de gemeente al jaren voor de steiger heeft, aan te vullen tot het restauratiebudget. Hoeveel dat precies beloopt, wil de ge meente nog niet kwijt in verband met de aanstaande aanbesteding. Van de uitvoerder wordt een gro te dosis creativiteit gevraagd: de monumentencommissie van de provincie Zeeland wil dat alleen die onderdelen of stukken wor den vervangen die technisch in slechte staat zijn en dat voor ver vangende delen gebruikt wordt gemaakt van oorspronkelijk mate riaal. Dat is Europees eiken, duur en heel slecht bestand tegen de vretende werking van zout water. Dat het steigerhout sinds het slui ten van de Veerse Gatdam steeds crèche brengen en hen vervol gens weer ophalen. Dat haal je niet. De tijd waarop je in Yerseke en Krabbendijke afspraken kan maken, is dus veel krapper. Wel licht moet je dan twee ochtenden inruimen voor wat we hier in één ochtend doen." Francis van Tilburg ziet nog een veel groter risico: de vaccinatie graad. „Die is hier toch al laag. Mensen die in de moeilijke over weging tussen levensbeschouwe lijke uitgangspunten en de be scherming van hun kinderen de weegschaal lieten doorslaan naar vaccineren, zien daar nu mis schien van af. Als er in reformato rische kringen minder kinderen worden gevaccineerd, is die hele groep minder beschermd. Voor een gemeentebestuur, dat verant woordelijk is voor de jeugdge zondheidszorg, lijkt mij dat een veel serieuzer argument dan de hoogte van de huur van het kruis- gebouwtje." Op deze stralende dinsdag ochtend is er nog iets wat pleit voor het openhouden van het Kruiningse bureautje: twee moe ders zijn de afspraak kennelijk ver geten. Als ze tegen de afgespro ken tijd nog niet zijn komen opda gen, pakt Francis de telefoon. Na een minuut of tien komen ze puf fend binnen rennen; gauw de zui geling uit de kleren en bij de dok ter of wijkverpleegkundige naar binnen. „Dat zal dus ook niet meer gaan als we zo'n eind weg moeten wer ken. Wij komen dan niet alleen met een gat in onze planning te zitten, er moet ook een nieuwe af spraak worden gemaakt. Slecht idee, die sluiting." op hetzelfde niveau in het water staat, versterkt dat effect. Het zou effectiever en goedkoper zijn om hardhout en staal in plaats van ij zeren beugels te gebruiken: het is de vraag of de Monumentencom missie daar mee akkoord gaat. Het is onwaarschijnlijk dat de veersteiger dit seizoen gereed is voor toeristisch gebruik. Dat bete kent dat het fietspontje deze zo mer in elk geval een deel van de tijd zal moeten uitwijken naar een ander aanlegpunt. De ge meente Noord-Beveland denkt aan de nieuwe steiger met plateau die voor de Bruine Vloot in het havenkanaal is aangelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48