Fracties twijfelen aan financiering
verslepen caisson naar Ouwerkerk
Bedrijven dragen bij
aan Technasium Pontes
schrapt
bietentocht
26 SCHOUWEN-DUIVELAND
BOERDERIJNAAM
Tholen bouwt te
veel woningen'
SINT-ANNALAND - In de gemeente
Tholen ontstaat een overschot aan
nieuwbouwwoningen als alle be
staande plannen doorgaan. Dat stelt
de provincie in reactie op het plan
om het havengebied in Sint- Anna-
land flink op de schop te nemen.
Als alle 300 geplande huizen daad
werkelijk worden gebouwd, is vol
gens de provincie in één keer in 50
procent van de hele Thoolse wo
ningbehoefte voor de komende 10
jaar voorzien. En dat terwijl de ge
meente nog heel wat andere wo
ningbouwplannen heeft. Binnen
kort wordt begonnen met de wijk
Vestetuin in Tholen. Verder liggen
er plannen voor nieuwe wijken in
de gemeente. De provincie zegt er
streng op toe te willen zien dat ge
meenten enkel bouwen als er be
hoefte is. In Tholen dreigt de be
hoefte echter de vraag ruimschoots
te overstijgen.
Ina en Leo van Gastel met op de achtergrond de schuur bij hun uit 1880 daterende boerderij waarop naambord De Tol is bevestigd. „Wij pikten deze
naam omdat iedereen het hier al zo noemde." foto Dirk-Jan Gjeltema
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - Het caisson uit de
Schelphoek naar de kust voor het
Watersnoodmuseum bij Ouwer
kerk verslepen, zodat het daar
dienst kan doen als aanlegplaats
voor rondvaartboten en waterrecre
anten. De meeste fracties vinden
het een prachtig plan, maar heb
ben zo hun bedenkingen bij de fi
nanciële haalbaarheid ervan, bleek
in de commissie Ruimte.
Als het aan WD-wethouder Ad
Verseput ligt, trekt de gemeente
100.000 euro uit om het plan te
ondersteunen. Dit op voorwaarde
dat ook andere partijen zoals over
heden en bedrijven meebetalen
en dat er subsidie uit het potje
van de Tweede Maasvlakte kan
worden binnengehaald.
„Deze financiering kent wel heel
veel open eindjes", zei WD'er
Tom Soeters. Die bedenkingen
werden door andere fracties ge
deeld. Behalve dat de versleping
van de betonnen bak een dure
operatie wordt, blijft er een jaar
lijkse kostenpost over omdat het
ponton dat de verbinding vormt
tussen het caisson en de dijk, in
het winterseizoen moet worden
weggesleept. Dat kost naar schat
ting minimaal 7000 euro per jaar.
„Wie dat gaat betalen, zien we
dan later wel", zei Verseput.
De meeste fracties gaven aan zich
de komende weken eens goed te
beraden over het plan alvorens ze
eind deze maand over het voor
stel moeten oordelen. Van twee
partijen is wel duidelijk dat ze het
plan niet zien zitten. Alert! vindt
het financiële risico te groot en de
Christenunie vindt dat er al ge
noeg caissons liggen bij Ouwer
kerk. „En dan zijn al hele duidelij
ke herkenningspunten die getui
gen van de watersnoodramp. We
zien niet de toegevoegde waarde
van een extra caisson in het wa
ter", zei Erica Capelle van de CU.
ZIERIKZEE - De Zierikzeese bedrij
ven Airpack en Bema Kunststoffen
tasten diep in de buidel om het
Technasium van Pontes Pieter Zee
man de komende vijfjaar te onder
steunen.
Dat is hard nodig. Het Techna
sium, bedoeld om het bèta-onder
wijs voor havo en vwo-leerlingen
op Pontes te verbeteren en aan
trekkelijker te maken, worstelt
met de crisis. Door bezuinigingen
van de overheid in het onderwijs
zijn extra investeringen voor het
Technasium - zoals computers, ge
reedschap en meetapparatuur -
het laatste jaar onder druk komen
te staan. Bema sponsort de afde
ling de komende jaren met 2500
euro. Airpack investeert in hard
en software voor het Technasium
voor een bedrag van 7500 euro.
Daarmee helpen beide bedrijven
hun eigen toekomstige werkne
mers op te leiden.
Leerlingen van het Technasium
voeren realistische projecten uit.
Ze gaan op zoek naar oplossingen
voor problemen in opdracht van
het bedrijfsleven.
Vrijdag wordt door vertegen
woordigers van beide bedrijven
en de school een handtekening
onder de sponsorcontracten ge- ~P
zet.
Eerst betalen in cafe
door Luc Oggel
GOES - De Bietentocht moet het dit
jaar zonder subsidie van de provin
cie doen. De aanvraag is door Gede
puteerde Staten afgewezen, omdat
de provincie sinds dit jaar geen sub
sidieprogramma's voor culturele ac
tiviteiten meer heeft.
De Bietentocht is een vierdaagse
zeiltocht met wedstrijdelement
die sinds 1999 wordt gevaren
door zo'n twintig platbodems.
Die hebben een symbolische hoe
veelheid suikerbieten aan boord,
om op die manier de geschiedenis
van de Zeeuwse beurtvaart le
vend te houden. De tocht doet on
der meer Zierikzee, Bruinisse en
Goes aan. De tocht eindigt sinds
2010 in Willemstad. Het is niet
duidelijk wat het besluit van GS
voor de Bietentocht betekent.
Voorzitter Dik Hoogstad van de
organiserende Stichting Zeeuwse
Beurtvaart was dinsdag niet be
reikbaar voor een reactie.