't Weefuus was een sociale werkplaats
CULTUUR 31
Duinart schrapt
voorstellingen
Debatserie over
toekomst musea
De band John Coffey speelt vrijdag in
Middelburg. Harder en razender is
nauwelijks denkbaar in de rockscene.
AGENDA
WOENSDAG 6 MAART 2013
Meer agendanieuws vindt u op
onze website.
Brouwershaven
Open avond majorettevereniging Apol-
lonia,
Gymzaal, 18.30 uur.
Vlissingen
De iLL Skill Squad verzorgt met Thea
tergroep DOX theatershow vol dans, mu
ziek, video en comedy. Uitverkocht
Arsenaaltheater, 20.15 uur
MIDDELBURG - Wegens ziekte van
een van de spelers gaan de voor
stellingen De Broertjes en Ooit van
de Zeeuwse Theatergroep Duin-
art niet door. De voorstellingen
zouden plaatsvinden op 16, 17, 23
en 24 maart in 't Spiegeltheater in
Middelburg.
Het was de bedoeling om beide
producties in één avondvullend
programma op te voeren. Een van
de spelers uit De Broertjes is ech
ter ziek geworden, waardoor ook
Ooit niet kan doorgaan.
Ooit is wel te zien op het Eenak
terfestival van het Zeeuws Cen
trum voor Amateurtheater. Dat
wordt gehouden op vrijdag 19 en
zaterdag 20 april, eveneens in 't
Spiegeltheater.
MIDDELBURG - Het Zeeuws Mu
seum en University College Roo
sevelt in Middelburg houden van
daag het eerste van een serie van
drie openbare debatten over de
toekomst van musea en hun col
lecties. Het draait daarbij vooral
om de vraag wat er moet gebeu
ren met oudheden die indertijd
zijn geroofd of illegaal verhan
deld. Behouden voor eigen pu
bliek of teruggeven aan het land
van herkomst?
De debatten zijn vandaag, woens
dag 3 april en woensdag 24 april,
telkens van 14.00 tot 15.00 uur in
het Zeeuws Museum. De voertaal
is Engels. De studenten houden
eerst een formeel, debat. Daarna is
er gelegenheid om met de studen
ten tijdens een informele discus
sie verder te praten.
Onontkoombare rock
John Coffey, met links de Zeeuwse gitarist Christoffer van Teijiingen. foto Dennis Wisse
door René de Dreu
MIDDELBURG - De term powerrock
was er al lang voordat John Cof
fey op de podia verscheen. Met
een op hardcore punk gebaseerde
rocksound is hier sprake van extre
me ultra power. Geen muziek voor
op een stoel en stilzitten. De op
tredens zijn het bewijs, het dak
dreigt er ook letterlijk af te gaan
en de meute springt er desnoods
dwars doorheen.
Met die technisch knap in elkaar
gearrangeerde harde sound, het
denderende ritme met de verras
sende breaks, de beklijvende zang-
lijnen en gitaarriffs is er geen ont
komen aan. „De energie die wij
in de optredens stoppen, geeft het
publiek ons dubbel en dwars te
rug", zegt de Zeeuwse gitarist
Christoffer van Teijiingen. „Dat
het niet alleen de diehard fans
van harde muziek aanspreekt,
maar een veel breder publiek,
heeft ons eigenlijk ook verbaasd.
We zijn tenslotte geen band voor
op de radio met vriendelijke pop
liedjes." Vooral na de release van
het tweede album Bright Compa
nions, vorig jaar september, is het
snel gegaan. „Per optreden zagen
we het publiek en de fanbase
groeien."
Met twee knallende optredens tij
dens Eurosonic/Noorderslag, de
afgeladen kroegen in de Popronde
en de minuut in De Wereld
Draait Door lijkt John Coffey
geen radiohits nodig te hebben.
Reacties en recensies zijn altijd lo
vend en bij de optredens is het in
middels een feest van herken
ning. Van Teijiingen: „Onze mu
ziek bevat ook veel herkennings
punten. Alle vijf hebben we een
brede muzieksmaak met rock,
punkrock en metal, maar ook cat
chy popsongs en singer-songwri
ters. Dat komt dus ook terug in
onze muziek."
In de orkaan van lawaai zorgen
lekker in het gehoor liggende re
freintjes voor de structuur. De
zang van David Achter de Molen
grenst aan schreeuwen, waardoor
nummers extra vaart krijgen. Til
den Amerikaanse bands als Social
Distortion en The Offspring de
punkrock al naar een heftiger ni
veau, John Coffey heeft de tech
niek gevonden daar nog een flin
ke schep aan toe te voegen.
Met de Zeeuwse band Sense For
ward, waarmee Van Teijiingen
voor het eerst de podia betrad,
ontmoette hij na een optreden in
Utrecht de jongens van John Cof
fey. Beide bands waren in 2005
ontstaan. „Het klikte meteen en
we zijn bevriend geraakt. Toen ze
een nieuwe gitarist nodig had
den, kwam ik in beeld. Sense For
ward lag net stil omdat we een
nieuwe drummer zochten, dus
greep ik die kans met beide han
den aan. En daarna is in rap tem
po een droom in vervulling ge
gaan. Ook al had ik vier jaar aan
de Utrechtse Herman Broodacade
mie achter de rug, de ervaringen
met John Coffey maakten een be
tere muzikant van me. De opna
men van het album met ervaren
producers in Zweden was ontzet
tend leerzaam. Zo ontwikkelt on
ze muziek zich nog steeds."
Vorige week maakte de band gro
te indruk in een vol Paradiso.
„Dat was een mijlpaal en een
droom die uitkwam, maar ook
een uitdaging en reden om verder
te dromen. Het is zo mooi om na
een concert te merken dat het
geen je graag doet ook echt werkt.
Het geeft het gevoel dat er nog zo
veel meer mogelijk is. Er is niets
mooiers om daar met vrienden
mee aan de slag te gaan."
John Coffey, vrijdag 8 maart, De Spot,
Middelburg. Voorprogramma: Kids
With Guns. Zaal open: 21.00 uur.
Op het weblog Zeelandgeboekt van
de PZC worden nieuwe Zeeuwse boe
ken en tijdschriften gesignaleerd. In
de krant wordt er wekelijks één titel
in de schijnwerpers gezet.
door Jan van Damme
Te weinig eten, te weinig kle
ding, te weinig werk, een
huis dat nauwelijks die
naam mag hebben. Wat weten
wij van armoede? Ik vroeg het me
af bij het lezen van De wevers dat
zijn er geen heren, het onlangs ver
schenen boek over de calicotfa-
briek van Westkapelle, die daar
tussen 1839 en 1870 in bedrijf was.
Zeeland wordt in die tijd het arm
ste gewest van Nederland ge
noemd. Als je kon, ging je er weg.
De kwaliteit van een historisch
werk laat zich in eerste instantie
afmeten aan indeling en opbouw.
Daar zou ik in het geval van dit
boek niets op durven aanmerken.
Eerst de algemene economische
en sociale omstandigheden in de
19e eeuw, dan specifiek Westka
pelle, met een apart hoofdstuk
over de ambachtsheer omdat die
een belangrijke rol speelde, vervol
gens de Nederlandse textielindus
trie, de vestiging van weeffabrie
ken op Walcheren in het kader
van de armoedebestrijding, en
ten slotte alles over 't Weefuus
van Westkapelle.
Overheden zochten in de 19e
eeuw wanhopig naar middelen
om de armoede onder de bevol
king te bestrijden. Uit sociaal oog
punt, maar toch ook vooral omdat
honger oproerig maakt. Na de af
scheiding van België deed zich
plotseling een nieuwe kans voor.
De tot dan vooral in Gent gesi
tueerde textielindustrie lag op
eens in het buitenland. De Twent
se ondernemer Salomonson
sprong in dat gat. Om aan de
vraag te voldoen werden er ook in
andere regio's textielfabrieken op
gericht. Zo komen we in Zeeland.
In 1838 waren eerst Middelburg,
Zierikzee, Vlissingen, Veere en
Goes aan de beurt. Een jaar later
volgden nog Arnemuiden, Dom
burg en Westkapelle. De plaatselij
ke armen- en gemeentebesturen,
zagen de nieuwe industrie als een
welkom werkverschaffingspro
ject. Weefhuizen waren wat we
nu sociale werkplaatsen noemen.
Vanaf i860 was de handweefin
dustrie een aflopende zaak. Salo
monson ging over op stoom. Op
dat moment werd de band tussen
industrie en ondersteuning van
de armen rücksichtslos doorge
knipt. De fabriek in Westkapelle
werd in 1870 gesloten.
jan Kaland, Willem van den Broeke,
Ko Gabriëlse, Adrie Lous: De wevers
dat zijn er geen heren, de calicotfa-
briek en de wevers van Westkapelle
(1839-1870) - Uitgeverij de
Drvkkey\Schrijverspodium, 138 pagi
na's, 15,- euro.