't Weefuus was een sociale werkplaats CULTUUR 31 Duinart schrapt voorstellingen Debatserie over toekomst musea De band John Coffey speelt vrijdag in Middelburg. Harder en razender is nauwelijks denkbaar in de rockscene. AGENDA WOENSDAG 6 MAART 2013 Meer agendanieuws vindt u op onze website. Brouwershaven Open avond majorettevereniging Apol- lonia, Gymzaal, 18.30 uur. Vlissingen De iLL Skill Squad verzorgt met Thea tergroep DOX theatershow vol dans, mu ziek, video en comedy. Uitverkocht Arsenaaltheater, 20.15 uur MIDDELBURG - Wegens ziekte van een van de spelers gaan de voor stellingen De Broertjes en Ooit van de Zeeuwse Theatergroep Duin- art niet door. De voorstellingen zouden plaatsvinden op 16, 17, 23 en 24 maart in 't Spiegeltheater in Middelburg. Het was de bedoeling om beide producties in één avondvullend programma op te voeren. Een van de spelers uit De Broertjes is ech ter ziek geworden, waardoor ook Ooit niet kan doorgaan. Ooit is wel te zien op het Eenak terfestival van het Zeeuws Cen trum voor Amateurtheater. Dat wordt gehouden op vrijdag 19 en zaterdag 20 april, eveneens in 't Spiegeltheater. MIDDELBURG - Het Zeeuws Mu seum en University College Roo sevelt in Middelburg houden van daag het eerste van een serie van drie openbare debatten over de toekomst van musea en hun col lecties. Het draait daarbij vooral om de vraag wat er moet gebeu ren met oudheden die indertijd zijn geroofd of illegaal verhan deld. Behouden voor eigen pu bliek of teruggeven aan het land van herkomst? De debatten zijn vandaag, woens dag 3 april en woensdag 24 april, telkens van 14.00 tot 15.00 uur in het Zeeuws Museum. De voertaal is Engels. De studenten houden eerst een formeel, debat. Daarna is er gelegenheid om met de studen ten tijdens een informele discus sie verder te praten. Onontkoombare rock John Coffey, met links de Zeeuwse gitarist Christoffer van Teijiingen. foto Dennis Wisse door René de Dreu MIDDELBURG - De term powerrock was er al lang voordat John Cof fey op de podia verscheen. Met een op hardcore punk gebaseerde rocksound is hier sprake van extre me ultra power. Geen muziek voor op een stoel en stilzitten. De op tredens zijn het bewijs, het dak dreigt er ook letterlijk af te gaan en de meute springt er desnoods dwars doorheen. Met die technisch knap in elkaar gearrangeerde harde sound, het denderende ritme met de verras sende breaks, de beklijvende zang- lijnen en gitaarriffs is er geen ont komen aan. „De energie die wij in de optredens stoppen, geeft het publiek ons dubbel en dwars te rug", zegt de Zeeuwse gitarist Christoffer van Teijiingen. „Dat het niet alleen de diehard fans van harde muziek aanspreekt, maar een veel breder publiek, heeft ons eigenlijk ook verbaasd. We zijn tenslotte geen band voor op de radio met vriendelijke pop liedjes." Vooral na de release van het tweede album Bright Compa nions, vorig jaar september, is het snel gegaan. „Per optreden zagen we het publiek en de fanbase groeien." Met twee knallende optredens tij dens Eurosonic/Noorderslag, de afgeladen kroegen in de Popronde en de minuut in De Wereld Draait Door lijkt John Coffey geen radiohits nodig te hebben. Reacties en recensies zijn altijd lo vend en bij de optredens is het in middels een feest van herken ning. Van Teijiingen: „Onze mu ziek bevat ook veel herkennings punten. Alle vijf hebben we een brede muzieksmaak met rock, punkrock en metal, maar ook cat chy popsongs en singer-songwri ters. Dat komt dus ook terug in onze muziek." In de orkaan van lawaai zorgen lekker in het gehoor liggende re freintjes voor de structuur. De zang van David Achter de Molen grenst aan schreeuwen, waardoor nummers extra vaart krijgen. Til den Amerikaanse bands als Social Distortion en The Offspring de punkrock al naar een heftiger ni veau, John Coffey heeft de tech niek gevonden daar nog een flin ke schep aan toe te voegen. Met de Zeeuwse band Sense For ward, waarmee Van Teijiingen voor het eerst de podia betrad, ontmoette hij na een optreden in Utrecht de jongens van John Cof fey. Beide bands waren in 2005 ontstaan. „Het klikte meteen en we zijn bevriend geraakt. Toen ze een nieuwe gitarist nodig had den, kwam ik in beeld. Sense For ward lag net stil omdat we een nieuwe drummer zochten, dus greep ik die kans met beide han den aan. En daarna is in rap tem po een droom in vervulling ge gaan. Ook al had ik vier jaar aan de Utrechtse Herman Broodacade mie achter de rug, de ervaringen met John Coffey maakten een be tere muzikant van me. De opna men van het album met ervaren producers in Zweden was ontzet tend leerzaam. Zo ontwikkelt on ze muziek zich nog steeds." Vorige week maakte de band gro te indruk in een vol Paradiso. „Dat was een mijlpaal en een droom die uitkwam, maar ook een uitdaging en reden om verder te dromen. Het is zo mooi om na een concert te merken dat het geen je graag doet ook echt werkt. Het geeft het gevoel dat er nog zo veel meer mogelijk is. Er is niets mooiers om daar met vrienden mee aan de slag te gaan." John Coffey, vrijdag 8 maart, De Spot, Middelburg. Voorprogramma: Kids With Guns. Zaal open: 21.00 uur. Op het weblog Zeelandgeboekt van de PZC worden nieuwe Zeeuwse boe ken en tijdschriften gesignaleerd. In de krant wordt er wekelijks één titel in de schijnwerpers gezet. door Jan van Damme Te weinig eten, te weinig kle ding, te weinig werk, een huis dat nauwelijks die naam mag hebben. Wat weten wij van armoede? Ik vroeg het me af bij het lezen van De wevers dat zijn er geen heren, het onlangs ver schenen boek over de calicotfa- briek van Westkapelle, die daar tussen 1839 en 1870 in bedrijf was. Zeeland wordt in die tijd het arm ste gewest van Nederland ge noemd. Als je kon, ging je er weg. De kwaliteit van een historisch werk laat zich in eerste instantie afmeten aan indeling en opbouw. Daar zou ik in het geval van dit boek niets op durven aanmerken. Eerst de algemene economische en sociale omstandigheden in de 19e eeuw, dan specifiek Westka pelle, met een apart hoofdstuk over de ambachtsheer omdat die een belangrijke rol speelde, vervol gens de Nederlandse textielindus trie, de vestiging van weeffabrie ken op Walcheren in het kader van de armoedebestrijding, en ten slotte alles over 't Weefuus van Westkapelle. Overheden zochten in de 19e eeuw wanhopig naar middelen om de armoede onder de bevol king te bestrijden. Uit sociaal oog punt, maar toch ook vooral omdat honger oproerig maakt. Na de af scheiding van België deed zich plotseling een nieuwe kans voor. De tot dan vooral in Gent gesi tueerde textielindustrie lag op eens in het buitenland. De Twent se ondernemer Salomonson sprong in dat gat. Om aan de vraag te voldoen werden er ook in andere regio's textielfabrieken op gericht. Zo komen we in Zeeland. In 1838 waren eerst Middelburg, Zierikzee, Vlissingen, Veere en Goes aan de beurt. Een jaar later volgden nog Arnemuiden, Dom burg en Westkapelle. De plaatselij ke armen- en gemeentebesturen, zagen de nieuwe industrie als een welkom werkverschaffingspro ject. Weefhuizen waren wat we nu sociale werkplaatsen noemen. Vanaf i860 was de handweefin dustrie een aflopende zaak. Salo monson ging over op stoom. Op dat moment werd de band tussen industrie en ondersteuning van de armen rücksichtslos doorge knipt. De fabriek in Westkapelle werd in 1870 gesloten. jan Kaland, Willem van den Broeke, Ko Gabriëlse, Adrie Lous: De wevers dat zijn er geen heren, de calicotfa- briek en de wevers van Westkapelle (1839-1870) - Uitgeverij de Drvkkey\Schrijverspodium, 138 pagi na's, 15,- euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31