T©@S PZC PZC Mensen lenen van familie I 2 IN HET NIEUWS COLOFON Uitgaven stegen met 105 procent OPENBAAR VERVOER Subsidies voor openbaar vervoer zijn verdubbeld, maar ze leveren nauwelijks meer reizigers op. PAUL KUSTERS toosenhenk.n! OO 6 weken lang de krant voor C 9,95 Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales reeio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Ik neem een kennismakingsabonnement van 6 weken voor 9,95 (pro6aktie). lk neem een doorlopend abonnement en krijg de eerste 4 weken gratis (na28). Ik betaal per automatische incasso: 28,95 per maand 82,50 per kwartaal Naam: müv Adres: Postcode: Woonplaats: Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole): Emailadres: Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer:Handtekening: Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar: PZC, Lezersse-vice. Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg. n. Op ale informatie die u wretreM is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van de taant en op de website treft u nadere informatie aan. Plattelandsbus slurpt geld door Niek Opten beeld Mark Reijntjens NIJMEGEN - Een bus die keurig een paar maal per dag zijn rondje rijdt van dorp naar dorp. Een prachtige rit voor de chauffeur: mooie verge zichten en lekker doorrijden, want er stappen bijna geen passa giers in. Dat de publieke uitgaven voor het openbaar vervoer tussen 2004 en 2010 zijn verdubbeld, verbaast Henk Meurs niet. „Er gaat nog steeds veel geld naar buslijnen die slecht bezet zijn", zegt de bij zonder hoogleraar mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling aan de Radboud Universiteit Nijmegen. „Vooral op het platteland maar ook in stedelijk gebied. Er is veel geïnvesteerd in haltes en vrije bus banen die niet veel nieuwe reizi gers hebben getrokken." Dat is niet de schuld van de open baarvervoerbedrijven, benadrukt Meurs. Het is een politieke keuze. Op deze manier wil de overheid het platteland leefbaar houden. Daarom worden bussen uitgerust met wifï en dynamische informa tiesystemen voor de reizigers. „Als je fors snijdt in de subsidies, krijg je een ander soort ov." Connexxion, Arriva, Veolia en an dere ondernemingen krijgen ver bindingen met bus, tram en (deels) trein in handen via het sys teem van aanbestedingen. Deze marktwerking is in 2004 inge voerd om enerzijds meer passa giers te krijgen en anderzijds de subsidiestroom in te dammen. Beide doelen zijn tot op heden niet bereikt. Dat komt onder meer doordat de opdrachtgevers - provincies en ge meenten - weinig aandacht heb ben voor de financiële kant van de exploitatie, zegt Koert van Bui- ren van SEO Economisch Onder zoek, dat het onderzoek heeft ver richt naar de stijgende kosten van het openbaar vervoer. Ook zou er te weinig concurrentie zijn, bij een op de vijf aanbestedingen is slechts sprake van één aanbieder. Provincies en gemeenten gaan De rijksuitgaven voor openbaar vervoer zijn tussen 2004 en 2010 gestegen met 105 procent tot 1,9 miljard etiro. Het aantal kilome ters dat reizigers afleggen steeg in die periode slechts met 5 procent. Dat blijkt uit een studie van SEO Economisch Onderzoek dat giste ren is gepubliceerd. Onderzoeker Koert van Buiren van SEO benadrukt dat de stijging alle kosten rond het openbaar ver voer betreft, dus ook bijvoorbeeld de aanleg van infrastructuur. Niet al het geld is dus bij de ov-bedrij- ven terecht gekomen. Hoeveel wél is niet onderzocht. Veolia-di- recteur Manu Lageirse beweert zelfs dat de ov-bedrijven de afgelo pen jaren in verhouding juist min der subsidie hebben ontvangen. Omdat het om gevoelige informa tie gaat, kan hij die bewering niet met harde cijfers onderbouwen. niet voor de scherpste prijs, maar kijken naar welk bedrijf een bre de ontsluiting van gebieden aan biedt en duurzame voertuigen in zet. Dat laatste heeft met andere beleidsdoelen van de overheid te maken, zoals het terugdringen van de uitstoot van C02. Het open baar vervoer heeft een voortrek kersrol. Bussen die op aardgas rij den zijn daarom populair bij ge meente- en provinciebestuurders, ook al moeten daarvoor dieselbus sen die nog lang niet zijn versle ten, worden afgeschreven. De provincie Gelderland, samen met Noord-Brabant de grootste stijger als het om het verstrekken van ov-uitgaven gaat, zegt wel de gelijk op de centen te letten. „Goe de kwaliteit voor een goede prijs, daar gaat het ons om", zegt woord voerder Michel Hulsink. Volgens hoogleraar Meurs hebben de ov-bedrijven niet buitenge woon geprofiteerd van de stijgen de subsidies. „Hun winsten zijn laag en ze opereren efficiënt, me de onder druk van de aanbestedin gen. De winsten die geboekt zijn, zijn gebruikt voor uitbreiding van de dienstverlening." Gezien de huidige economische situatie is het niet langer verant woord om de overheidsbudgetten voor ov te laten stijgen, vindt Meurs. „De eisen in de aanbeste dingen moeten aangepast. Zo zul len we in de dunbevolkte gebie den toe moeten naar maatwerk." Hij doelt niet alleen op bestaand vraagafhankelijk vervoer als bel bussen en regiotaxi's, hij ziet ook ruimte voor nieuwe concepten. Zoals de corridor, een snelle lijn met veel bussen per uur die tus sen A en B rijdt. „Daarmee krijg je mensen de au to niet uit", erkent Meurs. „Maar we moeten ons realiseren dat het autobezit in het landelijk gebied heel hoog is. De groep die afhan kelijk is van ov is daar heel erg klein." door Robert Dölle UTRECHT - Het aantal mensen dat een lening bij een bank heeft, daalt voor het eerst in jaren. Dat geldt zowel voor doorlopend krediet als voor aflopende leningen (voor bij voorbeeld een auto). De afname tekende zich volgens het Centraal Bureau voor de Sta tistiek (CBS) vorig jaar al af en zet te rond de jaarwisseling stevig door. Tegelijkertijd lenen meer mensen dan ooit kleine bedragen langs informele kanalen. Zij klop pen aan bij familie of kennissen om tijdelijk de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Annemarie Koop van het Nibud, het instituut voor budgetvoorlich ting in Utrecht: „In 2009 leende 5 procent van de mensen infor meel, in 2012 is dat opgelopen tot 10 procent." Hier wreekt zich de gestage terug gang in besteedbaar inkomen die zich bij vrijwel alle huishoudens voordoet. Koop: „Tweeverdieners met goede banen kunnen vaak wel wat hebben, maar als je in de bijstand zit of je baan verliest, wordt het heel pittig." Het consumptief krediet neemt ook af door het strengere beleid van banken. Veel mensen komen daardoor niet meer voor krediet in aanmerking. Zo zien bankin stellingen en de groeiende groep van jongeren met tijdelijke con- I li tracten en startende zzp'ers als ri sicogroep. Aan de andere kant van het inko mensspectrum is het beeld an ders: mensen met hogere inko mens sparen juist meer. Eind ja nuari stond maar liefst 328,4 mil jard euro op particuliere spaarre keningen, tegen 312 miljard een jaar geleden. Dat is het hoogste be drag sinds het CBS het spaarsaldo in 1991 ging bijhouden. Woningbezitters hadden in 2006 gemiddeld 8500 euro op hun spaarrekening. In 2011 was dat 37.000 euro. „Hier zie je het lage consumentenvertrouwen in te rug. Ook mensen met geld wor den voorzichtig en stellen dure aankopen uit", zegt Koop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2