T©@S
PZC
PZC
Mensen lenen van familie
I
2 IN HET NIEUWS
COLOFON
Uitgaven stegen
met 105 procent
OPENBAAR VERVOER
Subsidies voor openbaar vervoer zijn
verdubbeld, maar ze leveren
nauwelijks meer reizigers op.
PAUL KUSTERS
toosenhenk.n! OO
6 weken lang de
krant voor C 9,95
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales reeio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
Ik neem een kennismakingsabonnement van
6 weken voor 9,95 (pro6aktie).
lk neem een doorlopend abonnement en krijg de
eerste 4 weken gratis (na28).
Ik betaal per automatische incasso:
28,95 per maand 82,50 per kwartaal
Naam:
müv
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole):
Emailadres:
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer:Handtekening:
Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar:
PZC, Lezersse-vice. Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg.
n. Op ale informatie die u wretreM is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
In het colofon van de taant en op de website treft u nadere informatie aan.
Plattelandsbus
slurpt geld
door Niek Opten
beeld Mark Reijntjens
NIJMEGEN - Een bus die keurig een
paar maal per dag zijn rondje rijdt
van dorp naar dorp. Een prachtige
rit voor de chauffeur: mooie verge
zichten en lekker doorrijden,
want er stappen bijna geen passa
giers in.
Dat de publieke uitgaven voor het
openbaar vervoer tussen 2004 en
2010 zijn verdubbeld, verbaast
Henk Meurs niet. „Er gaat nog
steeds veel geld naar buslijnen
die slecht bezet zijn", zegt de bij
zonder hoogleraar mobiliteit en
ruimtelijke ontwikkeling aan de
Radboud Universiteit Nijmegen.
„Vooral op het platteland maar
ook in stedelijk gebied. Er is veel
geïnvesteerd in haltes en vrije bus
banen die niet veel nieuwe reizi
gers hebben getrokken."
Dat is niet de schuld van de open
baarvervoerbedrijven, benadrukt
Meurs. Het is een politieke keuze.
Op deze manier wil de overheid
het platteland leefbaar houden.
Daarom worden bussen uitgerust
met wifï en dynamische informa
tiesystemen voor de reizigers.
„Als je fors snijdt in de subsidies,
krijg je een ander soort ov."
Connexxion, Arriva, Veolia en an
dere ondernemingen krijgen ver
bindingen met bus, tram en
(deels) trein in handen via het sys
teem van aanbestedingen. Deze
marktwerking is in 2004 inge
voerd om enerzijds meer passa
giers te krijgen en anderzijds de
subsidiestroom in te dammen.
Beide doelen zijn tot op heden
niet bereikt.
Dat komt onder meer doordat de
opdrachtgevers - provincies en ge
meenten - weinig aandacht heb
ben voor de financiële kant van
de exploitatie, zegt Koert van Bui-
ren van SEO Economisch Onder
zoek, dat het onderzoek heeft ver
richt naar de stijgende kosten van
het openbaar vervoer. Ook zou er
te weinig concurrentie zijn, bij
een op de vijf aanbestedingen is
slechts sprake van één aanbieder.
Provincies en gemeenten gaan
De rijksuitgaven voor openbaar
vervoer zijn tussen 2004 en 2010
gestegen met 105 procent tot 1,9
miljard etiro. Het aantal kilome
ters dat reizigers afleggen steeg in
die periode slechts met 5 procent.
Dat blijkt uit een studie van SEO
Economisch Onderzoek dat giste
ren is gepubliceerd.
Onderzoeker Koert van Buiren
van SEO benadrukt dat de stijging
alle kosten rond het openbaar ver
voer betreft, dus ook bijvoorbeeld
de aanleg van infrastructuur. Niet
al het geld is dus bij de ov-bedrij-
ven terecht gekomen. Hoeveel
wél is niet onderzocht. Veolia-di-
recteur Manu Lageirse beweert
zelfs dat de ov-bedrijven de afgelo
pen jaren in verhouding juist min
der subsidie hebben ontvangen.
Omdat het om gevoelige informa
tie gaat, kan hij die bewering niet
met harde cijfers onderbouwen.
niet voor de scherpste prijs, maar
kijken naar welk bedrijf een bre
de ontsluiting van gebieden aan
biedt en duurzame voertuigen in
zet. Dat laatste heeft met andere
beleidsdoelen van de overheid te
maken, zoals het terugdringen
van de uitstoot van C02. Het open
baar vervoer heeft een voortrek
kersrol. Bussen die op aardgas rij
den zijn daarom populair bij ge
meente- en provinciebestuurders,
ook al moeten daarvoor dieselbus
sen die nog lang niet zijn versle
ten, worden afgeschreven.
De provincie Gelderland, samen
met Noord-Brabant de grootste
stijger als het om het verstrekken
van ov-uitgaven gaat, zegt wel de
gelijk op de centen te letten. „Goe
de kwaliteit voor een goede prijs,
daar gaat het ons om", zegt woord
voerder Michel Hulsink.
Volgens hoogleraar Meurs hebben
de ov-bedrijven niet buitenge
woon geprofiteerd van de stijgen
de subsidies. „Hun winsten zijn
laag en ze opereren efficiënt, me
de onder druk van de aanbestedin
gen. De winsten die geboekt zijn,
zijn gebruikt voor uitbreiding van
de dienstverlening."
Gezien de huidige economische
situatie is het niet langer verant
woord om de overheidsbudgetten
voor ov te laten stijgen, vindt
Meurs. „De eisen in de aanbeste
dingen moeten aangepast. Zo zul
len we in de dunbevolkte gebie
den toe moeten naar maatwerk."
Hij doelt niet alleen op bestaand
vraagafhankelijk vervoer als bel
bussen en regiotaxi's, hij ziet ook
ruimte voor nieuwe concepten.
Zoals de corridor, een snelle lijn
met veel bussen per uur die tus
sen A en B rijdt.
„Daarmee krijg je mensen de au
to niet uit", erkent Meurs. „Maar
we moeten ons realiseren dat het
autobezit in het landelijk gebied
heel hoog is. De groep die afhan
kelijk is van ov is daar heel erg
klein."
door Robert Dölle
UTRECHT - Het aantal mensen dat
een lening bij een bank heeft, daalt
voor het eerst in jaren. Dat geldt
zowel voor doorlopend krediet als
voor aflopende leningen (voor bij
voorbeeld een auto).
De afname tekende zich volgens
het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek (CBS) vorig jaar al af en zet
te rond de jaarwisseling stevig
door. Tegelijkertijd lenen meer
mensen dan ooit kleine bedragen
langs informele kanalen. Zij klop
pen aan bij familie of kennissen
om tijdelijk de eindjes aan elkaar
te kunnen knopen.
Annemarie Koop van het Nibud,
het instituut voor budgetvoorlich
ting in Utrecht: „In 2009 leende 5
procent van de mensen infor
meel, in 2012 is dat opgelopen tot
10 procent."
Hier wreekt zich de gestage terug
gang in besteedbaar inkomen die
zich bij vrijwel alle huishoudens
voordoet. Koop: „Tweeverdieners
met goede banen kunnen vaak
wel wat hebben, maar als je in de
bijstand zit of je baan verliest,
wordt het heel pittig."
Het consumptief krediet neemt
ook af door het strengere beleid
van banken. Veel mensen komen
daardoor niet meer voor krediet
in aanmerking. Zo zien bankin
stellingen en de groeiende groep
van jongeren met tijdelijke con-
I
li
tracten en startende zzp'ers als ri
sicogroep.
Aan de andere kant van het inko
mensspectrum is het beeld an
ders: mensen met hogere inko
mens sparen juist meer. Eind ja
nuari stond maar liefst 328,4 mil
jard euro op particuliere spaarre
keningen, tegen 312 miljard een
jaar geleden. Dat is het hoogste be
drag sinds het CBS het spaarsaldo
in 1991 ging bijhouden.
Woningbezitters hadden in 2006
gemiddeld 8500 euro op hun
spaarrekening. In 2011 was dat
37.000 euro. „Hier zie je het lage
consumentenvertrouwen in te
rug. Ook mensen met geld wor
den voorzichtig en stellen dure
aankopen uit", zegt Koop.