24 ZEELAND
DIGITALE KAART
Ambtelijk Nederland werkt aan een nieuwe kaart van
Nederland waarop iedere (overheids)instantie zijn
gegevens kwijt kan. De kaart moet uiteindelijk ook
voor het publiek toegankelijk worden. Een
gigantische klus die uiteindelijk kostenbesparing op
moet leveren. Johan van Cranenburgh van het
waterschap Scheldestromen weet er alles van.
Xïs f
WAL&HEREN
r
- <Ï:*J
I
Mkkten
poitSe*
OranjcpUM
U.44»!
--
0f*nje*öf»
8*nJ*»rd
- $S f-tr*
V /v
door René Schrier
In de Zeeuwse gemeentehuizen, bij Rijkswater
staat, het waterschap Scheldestromen, de provin
cie, verschillende ministeries, maar ook bij net
werkbeheerders, groenbeheerders en spoorweg-
beheerders zitten mensen momenteel te zweten
op de nieuwe Basisregistratie Grootschalige Topografie
(BGT). Dat is een grote kaart van Nederland waarop
heel veel details zichtbaar zijn. Uiteindelijk moet iede
re Nederlandse burger toegang tot die kaart krijgen.
Maar voorlopig moeten alle gegevens van die instellin
gen aan de kaart worden toegevoegd en dat is - om
met Johan van Cranenburgh van het waterschap Schel
destromen te spreken - een monsterlijk karwei. Van
daar dat het nog wel enkele jaren duurt eer het sys
teem in gebruik kan worden genomen. Van Cranen
burgh is bij het waterschap de man die voor het BGT
verantwoordelijk is.
Eigenlijk was er al een soortgelijk systeem in ontwikke
ling. Dat was de Grootschalige Basis Kaart Nederland.
Maar die is een stille dood gestorven en de BGT kan als
een doorstart beschouwd worden.
Omdat alle overheden er aan meewerken kan aan de
nieuwe BGT ook een zekere juridische status ontleend
worden. Dus als iemand zijn huis uit wil breiden met
een garage of een extra ruimte, dan kan die straks ge
bruikmaken van de BGT en dan mag de gemeente in
de procedure voor de bouwvergunning die kaart ook
niet weigeren. Het voordeel is verder dat de hele Neder
landse overheid straks gebruikmaakt van dezelfde ba
sisgegevens.
Het principe van de BGT is dat die grootschalige kaart
opgebouwd is uit talrijke vlakjes. Die zijn te vergelij
ken met pixels op een foto die sterk uitvergroot zijn.
Elk van die vlakjes heeft een nummer en aan dat num-|
mer kunnen allerlei overheden en instanties via hun
computers informatie koppelen. Zo zou bijvoorbeeld
gebruik kunnen worden gemaakt van de luchtfoto's
die ondertussen van heel Nederland gemaakt zijn. Het
zijn foto's op een schaal die veel nauwkeuriger is dan
die van de luchtfoto's van Google op internet. En die
informatie moet regelmatig bijgewerkt worden, zodat
de kaart actueel blijft.
Van Cranenburgh vertelt dat voor de geïnteresseerde
burger momenteel via internet al heel wat kaartmateri-1
aal beschikbaar is. Alleen moet je het wel weten te vin-
den. Datzelfde geldt een beetje voor de deelnemers aan
todm
m