Canto in De Drvkkery Avond met Van Kooten
26 CULTUUR
De Zeeuwse Komedie brengt vanaf
zaterdag het toneelstuk '8 Vrouwen':
een whodunit met soapelementen.
Wijnberg publiceert
brieven van ouders
Overzicht oeuvre
van Jan de Munck
Documentaire over
het Joodse leven
Zeeuws werk in
De Zwarte Tulp
Voorpremière van
film Hitchcock
rozen rood kleuren
Rode
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Achter het toneel
stuk 8 Vrouwen zou je niet direct
de naam van Katinka van den
Dool als regisseur verwachten.
Haar voorkeur gaat vooral uit naar
vrij weerbarstige, hedendaagse
stukken. „Dat klopt, maar ik heb
ook nog een andere kant. Ik heb
een grote voorliefde voor oude
musicalfilms uit de jaren dertig,
veertig en vijftig", zegt Van den
Dool.
Het oorspronkelijke toneelstuk 8
Vrouwen van Robert Thomas uit
1969 spreekt haar totaal niet aan.
Veel enthousiaster is zij over de
filmversie van Franqois Ozon uit
2002. Die bevat vergelijkbare ele
menten met die klassieke zang
en dansfilms waar ze altijd al zo
van kon genieten. „De film van
Ozon met onder anderen Catheri
ne Deneuve is echt heel leuk en
beslist niet zo traag als het toneel
stuk. Een jaar of vijf, zes geleden
had ik alle ondertiteling van de
film al uit het Frans vertaald. Ik
had het script in feite dus al lig
gen. Daar dacht ik aan, toen ik te
horen kreeg dat ik voor de voor
jaarsproductie bij de Zeeuwse Ko
medie alleen vrouwen ter beschik
king had. Een reden om het eens
uit de la te halen."
Het verhaal speelt zich afin de ja
ren vijftig, ergens op het Franse
platteland/Overigens doet die lo
catie er niet zo heel veel toe, de
tijd wel. Het was in elk geval een
periode waarin er nog wel kamer
meisjes, maar geen mobieltjes wa
ren. Van den Dool heeft ervoor ge
kozen daar geen verandering in
aan te brengen. Een landhuis er
gens op het platteland dus en ver
der een stevige sneeuwstorm, een
doorgesneden telefoonlijn, een ge
saboteerde auto, het lijk van de
heer des huizes en acht vrouwen.
Al snel wijzen beschuldigende
vingers alle kanten op en worden
oude wonden genadeloos openge
reten. Iedereen blijkt een motief
te hebben voor het plegen van de
ze moord.
„Ik noem het eerder een 'whodu
nit' dan een 'thriller'. Verder is er
heel veel gedoe met relaties en
verhoudingen. De opeenstapeling
daarvan maakt dat het absurd
wordt", licht Van den Dool toe.
Ook in vormgeving pakt zij dit
keer veel breder uit dan het pu
bliek van haar gewend is, zegt ze.
„Voor mijn doen is er dit keer
echt waanzinnig gebouwd. Er
staat echt een heel huis dankzij
de enthousiaste decorbouwers.
Natuurlijk geldt in toneel de stel
regel 'geen rode rozen rood kleu
ren'. Maar dit keer wel hoor. We
gaan ook enorm uitpakken in
kleurrijke kleding. Uitvergroting
in speelstijl is dan weer nauwe
lijks nodig omdat de veelheid aan
gedoe in de verhoudingen al zo
absurd is. Allemaal soapelemen
ten."
In haar regie heeft Van den Dool
de nadruk gelegd op een fysieke
aanpak. Dat wil zeggen niet zo
zeer het psychologiseren van de
rolfiguren, maar vooral het bespre
ken van de onderlinge verhoudin
gen. „Dat is immers van belang
voor de mise-en-scène. In sommi
ge scènes staan er veel vrouwen
op de speelvloer. Dan moet je als
speelster goed beseffen hoe jij je
tot elk personage verhoudt. Wil je
erbij in de buurt zijn, vertrouw je
haar of blijf je liever op afstand?"
Filmmaker Francois Ozon zei in
een interview na het maken van
de film 8 Femmes destijds dat hij
nooit een film met acht mannen
zou willen maken. Werken met
een cast met alleen vrouwen was
hem goed bevallen, al waren er
onderling pittige ruzietjes ge
weest. Hoe verging het Van den
Dool met de acht vrouwen van de
Zeeuwse Komedie? „Regisseren
met alleen maar vrouwen is abso
luut anders dan met een gemeng
de cast. Er zit een andere energie
in het proces. Met alleen mannen
zou er misschien een bak testoste
ron loskomen, maar bij vrouwen
is het beslist een bak oestrogeen
en dat levert een specifieke sfeer
en energie op. Voor de goede or
de: ik constateer dit alleen, ik heb
er geen oordeel over."
Zaterdag 9 maart (première), Vest-
zak'99, Vlissingen, 20.30 uur; daar te
zien elk weekend t/m zon. 14 april.
Scène uit 8 Vrouwen, met in het midden Wilma Selen als Gaby en achter haar Annet Minderhout als Louise het kamermeisje en Anneke van Jaarsveld als
Augustine, zus van Gaby. foto Lex de Meester
MIDDELBURG - In De Drvkkery in
Middelburg wordt zaterdag het
boek Canto Ostinato van Wilma de
Rek gepresenteerd. Pianist Jeroen
van Veen voert anderhalf uur lang
het gelijknamige werk van Simeon
ten Holt uit. Aanvang: 13.30 uur.
Simeon ten Holt overleed vorig
jaar november op 89-jarige leef
tijd. Hij kreeg grote bekendheid
met zijn Canto Ostinato.
Volkskrantjournaliste Wilma de
Rek, die zaterdag ook zal signe
ren, voerde in 2012 een tiental ge
sprekken met Simeon ten Holt
over zijn leven, zijn liefdes en zijn
werk. Ze sprak ook met uitvoer
ders van Canto Ostinato en bewon
deraars. Naast de interviews be
vat het boek een cd-opname van
Canto Ostinato door pianoduo San
dra en Jeroen van Veen, een dvd
met een concertregistratie en los
se fragmenten uit concerten én
de integrale bladmuziek.
VLISSINGEN - Kees van Kooten, dit
jaar auteur van het Boekenweekge
schenk, komt vrijdag 22 maart
naar Zeeland in het kader van de
Boekenweek.
's Avonds verzorgt hij, onder de ti
tel Kees van Kooten speelt zich af,
een optreden in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen. Hij brengt dan
een keuze uit zijn oeuvre, 's Mid
dags signeert hij, vanaf 16.00 uur,
in De Drvkkery in Middelburg.
Voor de Boekenweek schreef Van
Kooten De verrekijker. De aanlei
ding is een brief die hij vond in
een fotoalbum van zijn vader uit
de oorlogstijd. In die brief som
meert de legerleiding Van Kooten
senior te verklaren waarom hij
een verrekijker zou hebben gevor
derd. Wie tijdens de Boekenweek
(van 16 tot en met 24 maart) voor
minstens 12,50 euro aan Neder
landstalige boeken koopt, krijgt
De verrekijker cadeau.
MIDDELBURG
Chawwa Wijnberg uit Mid
delburg heeft via haar websi
te het digitale boek Voed
mijn kind niet op met haat ge
publiceerd. Het bevat de
briefwisseling tussen haar
Joodse ouders Bob Wijnberg
en Mimi Gobits, in de jaren
1932-1945. In de oorlog dook
haar moeder onder. Haar va
der, een Joodse verzetsstrij
der, werd door de Duitsers
gevangen genomen.
www.chawwawijnberg.nl
VEERE
Museum De Schotse Huizen
in Veere opent zaterdag 23
maart het seizoen met een
overzicht van het werk van
de van oorsprong Zeeuwse
kunstschilder-tekenaar Jan
de Munck (1866-1943).
De Zeeuwse wateren be
hoorden tot de favoriete on
derwerpen van deze tot nog
toe vrijwel onbekende kun
stenaar, die werd geboren in
Middelburg. De tentoonstel
ling is te zien tot en met 26
mei.
MIDDELBURG
De documentaire Met Pesach
eten we matzes is zaterdag om
16.00 uur te zien in Cinema
Middelburg. De film van Re
becca van Wittene, die ook
een inleiding verzorgt, be
licht de historie van het
Joodse leven in Zeeland en
volgt een aantal Joodse ge
zinnen in het vooroorlogse
Middelburg, Vlissingen en
Zierikzee, tot de deportatie
in 1942. Na de bevrijding ke
ren slechts enkele overleven
den huiswaarts.
LISSE
Beeldend kunstenaar Kees
van de Wetering uit
Burgh-Haamstede en hoe-
denontwerper Hanny Malle-
kote uit Middelburg nemen
deel aan de expositie La Tu-
lipe Chapeau (De tulp in de mo
de) in Museum de Zwarte
Tulp in Lisse. Zij verzorgen
een duopresentatie van
schilderijen, glasobjecten,
hoeden, tassen en sieraden.
De tentoonstelling duurt tot
en met 1 september.
VLISSINGEN
'Film by the Sea door het
Jaar' vertoont vandaag in
CineCity in Vlissingen als
voorpremière Hitchcockmet
onder anderen Anthony
Hopkins, Helen Mirren en
Scarlett Johansson. In de
film staat de complexe rela
tie tussen The Master of Sus
pense' Alfred Hitchcock en
zijn vrouw en partner Alma
Reville centraal.
De voorstellingen zijn van
daag om 14.00 en 19.30 uur.