Canto in De Drvkkery Avond met Van Kooten 26 CULTUUR De Zeeuwse Komedie brengt vanaf zaterdag het toneelstuk '8 Vrouwen': een whodunit met soapelementen. Wijnberg publiceert brieven van ouders Overzicht oeuvre van Jan de Munck Documentaire over het Joodse leven Zeeuws werk in De Zwarte Tulp Voorpremière van film Hitchcock rozen rood kleuren Rode door Ali Pankow VLISSINGEN - Achter het toneel stuk 8 Vrouwen zou je niet direct de naam van Katinka van den Dool als regisseur verwachten. Haar voorkeur gaat vooral uit naar vrij weerbarstige, hedendaagse stukken. „Dat klopt, maar ik heb ook nog een andere kant. Ik heb een grote voorliefde voor oude musicalfilms uit de jaren dertig, veertig en vijftig", zegt Van den Dool. Het oorspronkelijke toneelstuk 8 Vrouwen van Robert Thomas uit 1969 spreekt haar totaal niet aan. Veel enthousiaster is zij over de filmversie van Franqois Ozon uit 2002. Die bevat vergelijkbare ele menten met die klassieke zang en dansfilms waar ze altijd al zo van kon genieten. „De film van Ozon met onder anderen Catheri ne Deneuve is echt heel leuk en beslist niet zo traag als het toneel stuk. Een jaar of vijf, zes geleden had ik alle ondertiteling van de film al uit het Frans vertaald. Ik had het script in feite dus al lig gen. Daar dacht ik aan, toen ik te horen kreeg dat ik voor de voor jaarsproductie bij de Zeeuwse Ko medie alleen vrouwen ter beschik king had. Een reden om het eens uit de la te halen." Het verhaal speelt zich afin de ja ren vijftig, ergens op het Franse platteland/Overigens doet die lo catie er niet zo heel veel toe, de tijd wel. Het was in elk geval een periode waarin er nog wel kamer meisjes, maar geen mobieltjes wa ren. Van den Dool heeft ervoor ge kozen daar geen verandering in aan te brengen. Een landhuis er gens op het platteland dus en ver der een stevige sneeuwstorm, een doorgesneden telefoonlijn, een ge saboteerde auto, het lijk van de heer des huizes en acht vrouwen. Al snel wijzen beschuldigende vingers alle kanten op en worden oude wonden genadeloos openge reten. Iedereen blijkt een motief te hebben voor het plegen van de ze moord. „Ik noem het eerder een 'whodu nit' dan een 'thriller'. Verder is er heel veel gedoe met relaties en verhoudingen. De opeenstapeling daarvan maakt dat het absurd wordt", licht Van den Dool toe. Ook in vormgeving pakt zij dit keer veel breder uit dan het pu bliek van haar gewend is, zegt ze. „Voor mijn doen is er dit keer echt waanzinnig gebouwd. Er staat echt een heel huis dankzij de enthousiaste decorbouwers. Natuurlijk geldt in toneel de stel regel 'geen rode rozen rood kleu ren'. Maar dit keer wel hoor. We gaan ook enorm uitpakken in kleurrijke kleding. Uitvergroting in speelstijl is dan weer nauwe lijks nodig omdat de veelheid aan gedoe in de verhoudingen al zo absurd is. Allemaal soapelemen ten." In haar regie heeft Van den Dool de nadruk gelegd op een fysieke aanpak. Dat wil zeggen niet zo zeer het psychologiseren van de rolfiguren, maar vooral het bespre ken van de onderlinge verhoudin gen. „Dat is immers van belang voor de mise-en-scène. In sommi ge scènes staan er veel vrouwen op de speelvloer. Dan moet je als speelster goed beseffen hoe jij je tot elk personage verhoudt. Wil je erbij in de buurt zijn, vertrouw je haar of blijf je liever op afstand?" Filmmaker Francois Ozon zei in een interview na het maken van de film 8 Femmes destijds dat hij nooit een film met acht mannen zou willen maken. Werken met een cast met alleen vrouwen was hem goed bevallen, al waren er onderling pittige ruzietjes ge weest. Hoe verging het Van den Dool met de acht vrouwen van de Zeeuwse Komedie? „Regisseren met alleen maar vrouwen is abso luut anders dan met een gemeng de cast. Er zit een andere energie in het proces. Met alleen mannen zou er misschien een bak testoste ron loskomen, maar bij vrouwen is het beslist een bak oestrogeen en dat levert een specifieke sfeer en energie op. Voor de goede or de: ik constateer dit alleen, ik heb er geen oordeel over." Zaterdag 9 maart (première), Vest- zak'99, Vlissingen, 20.30 uur; daar te zien elk weekend t/m zon. 14 april. Scène uit 8 Vrouwen, met in het midden Wilma Selen als Gaby en achter haar Annet Minderhout als Louise het kamermeisje en Anneke van Jaarsveld als Augustine, zus van Gaby. foto Lex de Meester MIDDELBURG - In De Drvkkery in Middelburg wordt zaterdag het boek Canto Ostinato van Wilma de Rek gepresenteerd. Pianist Jeroen van Veen voert anderhalf uur lang het gelijknamige werk van Simeon ten Holt uit. Aanvang: 13.30 uur. Simeon ten Holt overleed vorig jaar november op 89-jarige leef tijd. Hij kreeg grote bekendheid met zijn Canto Ostinato. Volkskrantjournaliste Wilma de Rek, die zaterdag ook zal signe ren, voerde in 2012 een tiental ge sprekken met Simeon ten Holt over zijn leven, zijn liefdes en zijn werk. Ze sprak ook met uitvoer ders van Canto Ostinato en bewon deraars. Naast de interviews be vat het boek een cd-opname van Canto Ostinato door pianoduo San dra en Jeroen van Veen, een dvd met een concertregistratie en los se fragmenten uit concerten én de integrale bladmuziek. VLISSINGEN - Kees van Kooten, dit jaar auteur van het Boekenweekge schenk, komt vrijdag 22 maart naar Zeeland in het kader van de Boekenweek. 's Avonds verzorgt hij, onder de ti tel Kees van Kooten speelt zich af, een optreden in het Arsenaalthea ter in Vlissingen. Hij brengt dan een keuze uit zijn oeuvre, 's Mid dags signeert hij, vanaf 16.00 uur, in De Drvkkery in Middelburg. Voor de Boekenweek schreef Van Kooten De verrekijker. De aanlei ding is een brief die hij vond in een fotoalbum van zijn vader uit de oorlogstijd. In die brief som meert de legerleiding Van Kooten senior te verklaren waarom hij een verrekijker zou hebben gevor derd. Wie tijdens de Boekenweek (van 16 tot en met 24 maart) voor minstens 12,50 euro aan Neder landstalige boeken koopt, krijgt De verrekijker cadeau. MIDDELBURG Chawwa Wijnberg uit Mid delburg heeft via haar websi te het digitale boek Voed mijn kind niet op met haat ge publiceerd. Het bevat de briefwisseling tussen haar Joodse ouders Bob Wijnberg en Mimi Gobits, in de jaren 1932-1945. In de oorlog dook haar moeder onder. Haar va der, een Joodse verzetsstrij der, werd door de Duitsers gevangen genomen. www.chawwawijnberg.nl VEERE Museum De Schotse Huizen in Veere opent zaterdag 23 maart het seizoen met een overzicht van het werk van de van oorsprong Zeeuwse kunstschilder-tekenaar Jan de Munck (1866-1943). De Zeeuwse wateren be hoorden tot de favoriete on derwerpen van deze tot nog toe vrijwel onbekende kun stenaar, die werd geboren in Middelburg. De tentoonstel ling is te zien tot en met 26 mei. MIDDELBURG De documentaire Met Pesach eten we matzes is zaterdag om 16.00 uur te zien in Cinema Middelburg. De film van Re becca van Wittene, die ook een inleiding verzorgt, be licht de historie van het Joodse leven in Zeeland en volgt een aantal Joodse ge zinnen in het vooroorlogse Middelburg, Vlissingen en Zierikzee, tot de deportatie in 1942. Na de bevrijding ke ren slechts enkele overleven den huiswaarts. LISSE Beeldend kunstenaar Kees van de Wetering uit Burgh-Haamstede en hoe- denontwerper Hanny Malle- kote uit Middelburg nemen deel aan de expositie La Tu- lipe Chapeau (De tulp in de mo de) in Museum de Zwarte Tulp in Lisse. Zij verzorgen een duopresentatie van schilderijen, glasobjecten, hoeden, tassen en sieraden. De tentoonstelling duurt tot en met 1 september. VLISSINGEN 'Film by the Sea door het Jaar' vertoont vandaag in CineCity in Vlissingen als voorpremière Hitchcockmet onder anderen Anthony Hopkins, Helen Mirren en Scarlett Johansson. In de film staat de complexe rela tie tussen The Master of Sus pense' Alfred Hitchcock en zijn vrouw en partner Alma Reville centraal. De voorstellingen zijn van daag om 14.00 en 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10