Rome, Sorrento Napels
Omoda
opent
winkel in
Antwerpen
Deense miljoenenclaim
tegen Microsoft
Grote boetes voor
kartel in taxivervoer
Zeeland is degradatiekandidaat van de eredivisie
ECONOMIE 11
rmaa/ c 6
*3% korti
complete 8-daagse rondreis
te gast
DINSDAG 5 MAART 2013
Sorr«nl<
Zie stipreizen.nl,
Vertrek apr. t/m juni. Extra ingekocht!!! Profiteer nu van deze spectaculaire aanbieding en ontdek zeer
voordelig de mooiste bestemmingen in Italië! De 'Eeuwige Stad' Rome, het schiereiland Sorrento en
het historierijke Napels zijn slechts enkele hoogtepunten tijdens deze geweldige
8-daagse rondreis! Normaal betaalt u voor deze rondreis al gauw 649, maar bij
ons kunt u al boeken vanaf 499! Inclusief: vliegreis, rondreis per
comfortabele touringcar, verblijf in goede middenklasse hotels met
ontbijt, excursieprogramma en Nederlandssprekende reisleiding.
Daarnaast kunt u ook een dinerpakket bijboeken (6 x diner) voor
slechts 69 p.p.! Maar wacht niet te lang, want vol - vol!
door Dick van der Wouw
Is dat even schrikken. Bedrijven kunnen
beter niet in Zeeland investeren. Dat
schreef deze krant naar aanleiding van
een rapport van het Planbureau voor de
leefomgeving. Die onderzocht de internatio
nale concurrentiekracht van Nederlandse Pro
vincies.
256 Europese regio's zijn onderzocht op hun
internationale concurrentiepositie. Hoe goed
zijn zij in het aantrekken van buitenlandse
bedrijven en in het exporteren van goederen
en diensten? Noord-Holland, Zuid-Holland
en Noord-Brabant blijken de Nederlandse re
gio's met de sterkste internationale oriënta
tie.
Zeeland is ver in de achterhoede terug te vin
den. Bij het aantrekken van buitenlandse be
drijven komt de provincie in de meeste secto
ren zelfs niet eens tot een score. Er zijn hier
domweg te weinig buitenlandse bedrijven ge
vestigd.
Als exporteurs doen we alleen in de land
bouw en in de voedingsmiddelenindustrie
met de plaatsen 43 en 51 nog een beetje mee.
De conclusie is inderdaad eenvoudig. Zee
land speelt niet in de economische Cham
pions League.
De goedé bereikbaarheid van Zeeland over
water en het ontbreken van files op de weg
zijn pluspunten voor de regio, maar worden
teniet gedaan door het gebrek aan stedelijk
heid.
De belangrijkste concurrentiekracht van een
regio schuilt volgens het planbureau in de
mate van stedelijkheid. De aanwezigheid van
veel mensen op een kleine oppervlakte. Uni
versiteiten, onderzoeksinstellingen, voorzie
ningen voor consumenten en overheidsinstel
lingen blijken dan het best te floreren.
Hoog stedelijke Europese regio's als Londen,
Parijs of Düsseldorf staan daardoor aan de
top. Zelfs de sterkste Nederlandse regio's mis
sen deze agglomeratiekracht. En Zeeland
heeft al helemaal weinig te bieden. Geen
(top) universiteit, geen hightechindustrie,
geen luchthaven. Ook in de Nederlandse com
petitie is Zeeland duidelijk een degradatie
kandidaat. Niet meer investeren in Zeeland
dus?
Dat is niet de conclusie van het planbureau.
Alle provincies krijgen het advies de goede
factoren te handhaven en het gat te dichten
met de belangrijkste concurrenten. Het plan
bureau schetst daarbij verschillende investe
ringsagenda's.
Het advies aan onze topprovincies is om het
vestigingsklimaat te versterken door de
kracht en de kwaliteit van 'de buren' te be
nutten. Stuw elkaar als randstedelijke provin
cies op naar grotere hoogten. Daarvoor moe
ten wel de verbindingen heel goed zijn. Hoe
sneller de verplaatsing van de ene naar de an
dere stad, hoe makkelijker het is om van el-
kaars kwaliteiten te profiteren.
Voor de subtoppende provincies heeft het
planbureau het advies om in niet in de
'Champions League' te willen meespelen.
Meet je als regio liever af aan die regio's in
Europa die ongeveer dezelfde positie hebben.
En probeer het béter te doen dan die regio's,
in plaats van je blind te staren op een onbe
reikbare top. Richt je vooral op goed preste
ren in de divisie waar je nu al in meespeelt.
Aan achterblijvers als Zeeland adviseert het
planbureau om vooral een contramal-strate-
gie te gaan voeren. Niet meedoen aan een
kansloze missie om economisch tot de top te
gaan horen, maar zet in op de leefomgevings
kwaliteiten. Rust, ruimte, leisure en zorg pas
sen bij die contramal van de 'razende' Rand
stad. Dat is kansrijk volgens het planbureau,
omdat internationale bedrijven niet alleen
kijken naar kennis- en marktmogelijkheden.
Ze kijken steeds vaker ook naar de leefomge
vingskwaliteit als vestigingsfactor.
Dat klinkt leuk, maar wat levert dat op? Be
langrijke vraag is dan natuurlijk waar-het
rijksbeleid op gaat inzetten.
Gaat zij regio's helpen die nu aanhaken bij de
top van Europa, steekt zij gelden in regio's
die vooral in hun eigen league goed willen
spelen of helpt zij de bungelaars aan de staart
met het ontwikkelen van een contramalstra-
tegie.
Het onderzoek van het planbureau dreigt een
legitimatie te worden voor keuzes zoals ze
ook in de töpsportwereld worden gemaakt.
Investeer alleen nog in sporten met olymi-
sche medaillekansen. Anderen moeten op ei
gen kracht hun contramalstrategie uitwer
ken.
Het topsectorenbeleid van het Rijk brengt
geen miljarden naar Zeeland. De vraag is of
het Rijk überhaupt nog wel wil investeren in
Zeeland in economisch moeilijke tijden waar
in scherpe keuzes gemaakt moeten worden.
Wat is nog het economische weerstandsver
mogen van Zeeland als de provincie wordt
leeggezogen ten faveure van topclub Rand
stad?
Resteert dan niet een Nederland dat bestaat
uit rijke(lijk gestimuleerde), stedelijke, jonge,
vitale en slimme provincies geflankeerd door
arme, domme en vergrijsde regio's. Regio's
die het moeten doen met krimpgelden, als
doekje voor het bloeden.
Dick van der Wouw is senior onderzoeker bij Scoop,
het Zeeuws instituut voor sociale en culturele ontwik
keling.
ZIERIKZEE - Keten Omoda Schoe
nen, waarvan de hoofdvestiging in
Zierikzee staat, opent een filiaal
aan de Lombardenvest 58 in het
centrum van Antwerpen.
De winkel in het winkelgebied
De Wilde Zee, waar veel delicates
sezaken en luxe modezaken zit
ten, opent eind mei de deuren.
Omoda Schoenen is sinds 2008 ac
tief in België met de webshop
Omoda.be. Het Antwerpse filiaal
is de eerste fysieke winkel die
Omoda in het buitenland lan
ceert.
Vorig jaar verkozen Belgische con
sumenten de schoenenketen tot
beste online schoenenwinkel.
Daarmee won Omoda de BeCom-
merce Awards in de categorie
Clothing&Accessories.
Met een fysieke winkel in Antwer
pen heeft de schoenenketen ook
in België een servicepunt en
showroom, wat volgens Omoda
de betrouwbaarheid en service
van de online schoenenwinkel
verhoogt.
Naast Antwerpen baat Omoda
Schoenen nog dertien fysieke
schoenenwinkels in Nederland
uit. Online is Omoda Schoenen
actief in vierlanden: Nederland,
België, Duitsland en Frankrijk.
KOPENHAGEN - De Deense belas
tingdienst eist dat Microsoft 5,8
miljard kroon (778 miljoen euro)
aan achterstallige belastingen be
taalt. Dat meldde de Deense publie
ke radiozender DR maandag op ge
zag van niet nader genoemde bron
nen.
De vordering zou voortkomen uit
de overname van het Deense soft
warebedrijf Navison. Microsoft be
taalde daar in 2002 omgerekend
1,45 miljard euro voor. Het con
cern zou daarna de rechten op
een succesvol product van Navi
son onder de marktwaarde heb
ben doorverkocht aan een Ierse
dochteronderneming.
De belastinginkomsten die Dene
marken daardoor misliep, zijn in
clusief rente opgelopen tot 5,8 mil
jard kroon, aldus DR.
De belastingdienst is met Micro
soft in onderhandeling, aldus het
radiostaton.
Geen van de partijen wilde op
het bericht reageren.
DEN HAAG - De Nederlandse Mede
dingingsautoriteit (NMa) heeft
drie taxibedrijven in de regio Rot
terdam boetes opgelegd van in to
taal bijna 9 miljoen euro. Zij
maakten onderlinge afspraken
over de aanbesteding van groeps-
vervoer van scholieren, gehandi
capten, ouderen en zieken.
„Als twee ondernemingen van te
voren bepalen wie van de twee
voor welke opdrachten in de re
gio zal inschrijven, dan wordt de
onderlinge concurrentie uitge
schakeld", zegt Chris Fonteijn, be
stuursvoorzitter van de NMa. De
afspraken vonden plaats in de pe
riode 2007 tot en met 2011. Ook
zes leidinggevenden van de bedrij
ven krijgen van de NMa een boe
te opgelegd, tot 120.000 euro per
persoon.
Uit onderzoek van de toezichthou
der kwam naar voren dat de Rot
terdamse Mobiliteits Centrale
(RMC) illegaal overlegde en over
eenkomsten sloot met de concur
rerende taxibedrijven BlOS-groep
en IJsselsteden Taxi Combinatie.
RMC krijgt hiervoor van de NMa
twee boetes van 4,6 en 3,7 mil
joen euro. BIOS moet 643.000 eu
ro betalen en IJsselsteden kpmt er-
vanaf met een een boete van
slechts 1.000 euro, omdat dit be
drijf eind 2010 failliet is gegaan.