Rome, Sorrento Napels Omoda opent winkel in Antwerpen Deense miljoenenclaim tegen Microsoft Grote boetes voor kartel in taxivervoer Zeeland is degradatiekandidaat van de eredivisie ECONOMIE 11 rmaa/ c 6 *3% korti complete 8-daagse rondreis te gast DINSDAG 5 MAART 2013 Sorr«nl< Zie stipreizen.nl, Vertrek apr. t/m juni. Extra ingekocht!!! Profiteer nu van deze spectaculaire aanbieding en ontdek zeer voordelig de mooiste bestemmingen in Italië! De 'Eeuwige Stad' Rome, het schiereiland Sorrento en het historierijke Napels zijn slechts enkele hoogtepunten tijdens deze geweldige 8-daagse rondreis! Normaal betaalt u voor deze rondreis al gauw 649, maar bij ons kunt u al boeken vanaf 499! Inclusief: vliegreis, rondreis per comfortabele touringcar, verblijf in goede middenklasse hotels met ontbijt, excursieprogramma en Nederlandssprekende reisleiding. Daarnaast kunt u ook een dinerpakket bijboeken (6 x diner) voor slechts 69 p.p.! Maar wacht niet te lang, want vol - vol! door Dick van der Wouw Is dat even schrikken. Bedrijven kunnen beter niet in Zeeland investeren. Dat schreef deze krant naar aanleiding van een rapport van het Planbureau voor de leefomgeving. Die onderzocht de internatio nale concurrentiekracht van Nederlandse Pro vincies. 256 Europese regio's zijn onderzocht op hun internationale concurrentiepositie. Hoe goed zijn zij in het aantrekken van buitenlandse bedrijven en in het exporteren van goederen en diensten? Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant blijken de Nederlandse re gio's met de sterkste internationale oriënta tie. Zeeland is ver in de achterhoede terug te vin den. Bij het aantrekken van buitenlandse be drijven komt de provincie in de meeste secto ren zelfs niet eens tot een score. Er zijn hier domweg te weinig buitenlandse bedrijven ge vestigd. Als exporteurs doen we alleen in de land bouw en in de voedingsmiddelenindustrie met de plaatsen 43 en 51 nog een beetje mee. De conclusie is inderdaad eenvoudig. Zee land speelt niet in de economische Cham pions League. De goedé bereikbaarheid van Zeeland over water en het ontbreken van files op de weg zijn pluspunten voor de regio, maar worden teniet gedaan door het gebrek aan stedelijk heid. De belangrijkste concurrentiekracht van een regio schuilt volgens het planbureau in de mate van stedelijkheid. De aanwezigheid van veel mensen op een kleine oppervlakte. Uni versiteiten, onderzoeksinstellingen, voorzie ningen voor consumenten en overheidsinstel lingen blijken dan het best te floreren. Hoog stedelijke Europese regio's als Londen, Parijs of Düsseldorf staan daardoor aan de top. Zelfs de sterkste Nederlandse regio's mis sen deze agglomeratiekracht. En Zeeland heeft al helemaal weinig te bieden. Geen (top) universiteit, geen hightechindustrie, geen luchthaven. Ook in de Nederlandse com petitie is Zeeland duidelijk een degradatie kandidaat. Niet meer investeren in Zeeland dus? Dat is niet de conclusie van het planbureau. Alle provincies krijgen het advies de goede factoren te handhaven en het gat te dichten met de belangrijkste concurrenten. Het plan bureau schetst daarbij verschillende investe ringsagenda's. Het advies aan onze topprovincies is om het vestigingsklimaat te versterken door de kracht en de kwaliteit van 'de buren' te be nutten. Stuw elkaar als randstedelijke provin cies op naar grotere hoogten. Daarvoor moe ten wel de verbindingen heel goed zijn. Hoe sneller de verplaatsing van de ene naar de an dere stad, hoe makkelijker het is om van el- kaars kwaliteiten te profiteren. Voor de subtoppende provincies heeft het planbureau het advies om in niet in de 'Champions League' te willen meespelen. Meet je als regio liever af aan die regio's in Europa die ongeveer dezelfde positie hebben. En probeer het béter te doen dan die regio's, in plaats van je blind te staren op een onbe reikbare top. Richt je vooral op goed preste ren in de divisie waar je nu al in meespeelt. Aan achterblijvers als Zeeland adviseert het planbureau om vooral een contramal-strate- gie te gaan voeren. Niet meedoen aan een kansloze missie om economisch tot de top te gaan horen, maar zet in op de leefomgevings kwaliteiten. Rust, ruimte, leisure en zorg pas sen bij die contramal van de 'razende' Rand stad. Dat is kansrijk volgens het planbureau, omdat internationale bedrijven niet alleen kijken naar kennis- en marktmogelijkheden. Ze kijken steeds vaker ook naar de leefomge vingskwaliteit als vestigingsfactor. Dat klinkt leuk, maar wat levert dat op? Be langrijke vraag is dan natuurlijk waar-het rijksbeleid op gaat inzetten. Gaat zij regio's helpen die nu aanhaken bij de top van Europa, steekt zij gelden in regio's die vooral in hun eigen league goed willen spelen of helpt zij de bungelaars aan de staart met het ontwikkelen van een contramalstra- tegie. Het onderzoek van het planbureau dreigt een legitimatie te worden voor keuzes zoals ze ook in de töpsportwereld worden gemaakt. Investeer alleen nog in sporten met olymi- sche medaillekansen. Anderen moeten op ei gen kracht hun contramalstrategie uitwer ken. Het topsectorenbeleid van het Rijk brengt geen miljarden naar Zeeland. De vraag is of het Rijk überhaupt nog wel wil investeren in Zeeland in economisch moeilijke tijden waar in scherpe keuzes gemaakt moeten worden. Wat is nog het economische weerstandsver mogen van Zeeland als de provincie wordt leeggezogen ten faveure van topclub Rand stad? Resteert dan niet een Nederland dat bestaat uit rijke(lijk gestimuleerde), stedelijke, jonge, vitale en slimme provincies geflankeerd door arme, domme en vergrijsde regio's. Regio's die het moeten doen met krimpgelden, als doekje voor het bloeden. Dick van der Wouw is senior onderzoeker bij Scoop, het Zeeuws instituut voor sociale en culturele ontwik keling. ZIERIKZEE - Keten Omoda Schoe nen, waarvan de hoofdvestiging in Zierikzee staat, opent een filiaal aan de Lombardenvest 58 in het centrum van Antwerpen. De winkel in het winkelgebied De Wilde Zee, waar veel delicates sezaken en luxe modezaken zit ten, opent eind mei de deuren. Omoda Schoenen is sinds 2008 ac tief in België met de webshop Omoda.be. Het Antwerpse filiaal is de eerste fysieke winkel die Omoda in het buitenland lan ceert. Vorig jaar verkozen Belgische con sumenten de schoenenketen tot beste online schoenenwinkel. Daarmee won Omoda de BeCom- merce Awards in de categorie Clothing&Accessories. Met een fysieke winkel in Antwer pen heeft de schoenenketen ook in België een servicepunt en showroom, wat volgens Omoda de betrouwbaarheid en service van de online schoenenwinkel verhoogt. Naast Antwerpen baat Omoda Schoenen nog dertien fysieke schoenenwinkels in Nederland uit. Online is Omoda Schoenen actief in vierlanden: Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. KOPENHAGEN - De Deense belas tingdienst eist dat Microsoft 5,8 miljard kroon (778 miljoen euro) aan achterstallige belastingen be taalt. Dat meldde de Deense publie ke radiozender DR maandag op ge zag van niet nader genoemde bron nen. De vordering zou voortkomen uit de overname van het Deense soft warebedrijf Navison. Microsoft be taalde daar in 2002 omgerekend 1,45 miljard euro voor. Het con cern zou daarna de rechten op een succesvol product van Navi son onder de marktwaarde heb ben doorverkocht aan een Ierse dochteronderneming. De belastinginkomsten die Dene marken daardoor misliep, zijn in clusief rente opgelopen tot 5,8 mil jard kroon, aldus DR. De belastingdienst is met Micro soft in onderhandeling, aldus het radiostaton. Geen van de partijen wilde op het bericht reageren. DEN HAAG - De Nederlandse Mede dingingsautoriteit (NMa) heeft drie taxibedrijven in de regio Rot terdam boetes opgelegd van in to taal bijna 9 miljoen euro. Zij maakten onderlinge afspraken over de aanbesteding van groeps- vervoer van scholieren, gehandi capten, ouderen en zieken. „Als twee ondernemingen van te voren bepalen wie van de twee voor welke opdrachten in de re gio zal inschrijven, dan wordt de onderlinge concurrentie uitge schakeld", zegt Chris Fonteijn, be stuursvoorzitter van de NMa. De afspraken vonden plaats in de pe riode 2007 tot en met 2011. Ook zes leidinggevenden van de bedrij ven krijgen van de NMa een boe te opgelegd, tot 120.000 euro per persoon. Uit onderzoek van de toezichthou der kwam naar voren dat de Rot terdamse Mobiliteits Centrale (RMC) illegaal overlegde en over eenkomsten sloot met de concur rerende taxibedrijven BlOS-groep en IJsselsteden Taxi Combinatie. RMC krijgt hiervoor van de NMa twee boetes van 4,6 en 3,7 mil joen euro. BIOS moet 643.000 eu ro betalen en IJsselsteden kpmt er- vanaf met een een boete van slechts 1.000 euro, omdat dit be drijf eind 2010 failliet is gegaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 98