T©©S PZC PZC I I I I Eigen bedrijf voor bewoners I Y COLOFON Duizenden taxibestuurders komen op straat te staan door 'draconische' bezuinigingen. 2 IN HET NIEUWS BEZUINIGINGEN EP LENTE p PAUL KUSTERS toosenhenk.nl O0 6 weken lang de krant voor 9,95 De winstmarges zijn bijzonder klein. Als de omzet daalt dan valt een bedrijf al snel om. EF KOM OP HENK# PAAR HEB JE TOCH 1NTERMET VOOR... Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Ik neem een kennismakingsabonnement van 6 weken voor 9,95 (pro6aktie). Ik neem een doorlopend abonnement en krijg de eerste 4 weken gratis (na28). Ik betaal per automatische incasso: 28,95 per maand 82,50 per kwartaal Naam: mdv Adres: Postcode: Woonplaats: Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole): Emailadres: Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekeningdf te schrijven. Rekeningnummer:Handtekening: Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar: PZC. Lezersservice. Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg. ii. 0p afc mfonnatie die u veistrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon var de taart en op de website treft u nadere informatie aan. Taxichauffeurs door Niek Opten CULEMBORG - De overheid bezui nigt volgens de taxibranche zó veel op taxivervoer voor speciale doelgroepen, dat die veel minder vaak een taxi gaan nemen. Door de maatregelen zouden tussen de 4.000 en 6.000 chauffeurs op straat komen te staan. „Die bezuinigingen zijn draco nisch. Veel bedrijven staat het wa ter nu al aan de lippen. Dit jaar zal naar schatting 10 tot 15 pro cent van de werknemers zijn baan verliezen", verwacht direc teur Henk van Gelderen van So ciaal Fonds Taxi, de toezichthou der en het kenniscentrum van de taxibranche. Ondernemersvereniging KNV Taxi en FNV Vakgenoten delen die visie. In totaal zijn zo'n 38.000 chauffeurs in dienst van een taxi bedrijf. De ongeveer 1.200 taxi-onderne mingen met personeel zijn voor het grootste deel afhankelijk van vervoer op contractbasis, zoals re- giotaxivervoer, leerlingenvervoer en AWBZ-vervoer. Juist deze sec toren worden hard getroffen door bezuinigingen van gemeenten, provincies en Rijk. Zo wordt het vervoerbudget voor AWBZ-instel- lingen gehalveerd. Die gaan nu voor vervoer naar dagbesteding centra weer een beroep doen op vrijwilligers en ouders. Veel ge meenten hebben de eigen bijdra ge verhoogd die cliënten met een indicatie moeten betalen voor de regiotaxi, of gaan dat doen. „Het gaat vaak om mensen die al niet veel te besteden hebben. Ze zul len daardoor minder vaak de taxi nemen. De economische crisis speelt bij hen ook mee", aldus Van Gelderen. Ook de eigen bij drage voor leerlingenvervoer in het speciaal onderwijs vertoont een stijgende lijn. Binnen de taxibranche is sprake van grote concurrentie. Contrac ten worden verleend op basis van -aanbestedingen. „Daarbij is de prijs bijna altijd doorslaggevend. Daardoor zijn de winstmarges bij zonder klein. Als de omzet daalt, dan valt zo'n bedrijf al snel om", zegt Hubert Andela van onderne- mersverenignig KNV Taxi. Om werkgelegenheid te behou den hebben de werkgevers loon- verslechtering voorgesteld, maar daar willen de bonden niets van weten. „Dat kun je niet vragen van mensen die 1.800 bruto per maand verdienen", vindt Remco Mast die namens FNV Bondgeno ten de cao-onderhandelingen voert met de taxibedrijven. Om te overleven zullen bedrijven volgens Andela 'nog scherper aan HET GAAT AL LANGER NIET GOED IN DE SECTOR Taxibedrijven hebben het al een aantal jaren moeilijk. In 2011 heeft 41 procent van de taxibedrij ven met personeel verlies gele den. Ruim 70 procent verwacht dat de resultaten in 2012 slechter of ge lijk waren. Dat blijkt uit een branche-onder- zoek van Sociaal Fonds Taxi dat af gelopen week verscheen. In 2010 had 34 procent van de chauffeurs nog een fulltime dienst verband, in 2012 was dat nog 26. Het aantal werknemers met een vast contract daalde in die periode van 62 naar 56 procent. Daarnaast worden er meer chauf feurs via een uitzendbureau inge zet. REPORTAGE door Wilma de Cort LEEUWARDEN - Bij zijn linkeroog blinkt een enkele, blauwe traan. Een tatoeage, zoals hij er wel meer heeft. „Ik heb een kind ver loren bij de geboorte", zegt de Fries in een wijkcentrum in Leeuwarden en hij wendt treurig zijn gezicht af. Dan schildert hij met grove pen nenstreken de rest van zijn leven: al 'jarèn' werkloos, aan de alcohol geraakt, nu van de drank af, maar helaas... ook van zijn vrouw. Toch lonkt er vooruitzicht, vertelt hij. „Ik begin helemaal opnieuw." Hij is net verhuisd naar de armste wijk van Nederland, Heech- terp-Schieringen, waar hij portie ken van flats gaat schoonmaken. Niet in dienst van een schoon maakbedrijf, maar voorlopig te gen hooguit een kleine vergoe ding voor het eerste Bewonersbe- drijfvan Nederland. Dit is een soort bv, in de vorm van een stich ting, met wijkbewoners die geld willen verdienen met het verle nen van diensten in hun eigen wijk. Ze proberen bijvoorbeeld contracten te krijgen van de groot ste woningcorporatie. Er is een ondernemingsplan ge maakt en een zakelijk leider aan gesteld die zich bezig moet hou den met boekhouding en perso neelsbeleid, maar vooral ook met het bedenken van hand- en span diensten die geld opleveren. De woonbuurt zelf moet er, net als het personeel, beter van worden. Eventuele winsten zullen weer worden geïnvesteerd in de wijk. Heechterp-Schieringen - zo'n 4.000 bewoners - heeft het eerste Bewonersbedrijf van Nederland. Een startbedrag is verstrekt door het Landelijk Samenwerkingsver band Aandachtswijken (LSA), dat elders in het land nog negen be- wonersbedrijven wil realiseren, eveneens in wijken die worden geplaagd door armoede, werkloos heid en vervuiling. Wijken waar misschien, net als in Heech terp-Schieringen, al miljoenen zijn ingestoken, zonder dat dat er nou zo goed aan af is te zien. de wind moeten zeilen'. Dat is heel lastig, beseft hij ook: „Taxibe drijven hebben al weinig over head, bijna alle personeelsleden zijn chauffeur." Daarnaast kunnen bedrijven zich onderscheiden met kennis, stelt ook Sociaal Fonds Taxi. Gemeen ten moeten steeds meer taken van het Rijk overnemen, maar missen daarvoor soms kennis en geld. Taxibedrijven zouden daar bij een adviserende rol kunnen spelen. De kwaliteit moet het ver schil maken tussen bedrijven en niet een strategische inschrijving en irrealistische prijzen. Met dat laatste is Remco Mast van FNV Bondgenoten het helemaal eens. „Het proces moet zuiverder. Daarvoor lobbyen we onder meer bij de Tweede Kamer." Maar Mast vindt dat de bedrijven hun hand ook in eigen boezem moeten ste ken. „Als je voor een veel te lage prijs inschrijft, dan maak je ver lies. Bedrijven zeggen dat ze an ders geen werk krijgen, maar op deze manier red je het ook niet. De sector verloedert. Steeds meer chauffeurs krijgen tijdelijke con tracten", zegt Mast, die ook ge meenten schuldig acht aan de si tuatie. Zij gaan op de veel te lage aanbiedingen in. „We zijn al vijf, zes jaar bezig om de Vereniging Nederlandse Gemeenten om de tafel te krijgen. Ze vinden het niet interessant genoeg." Volgens Andela is er een licht- puntje: door de vergrijzing zal de vraag naar betaald vervoer toene men. „We moeten een goed pro duct aanbieden voor mensen die buiten alle regelingen vallen. Dat worden er dus steeds meer." Hubert Andela, KNV Taxi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2