T©©S
PZC
PZC
I
I
I
I
Eigen bedrijf voor bewoners
I
Y
COLOFON
Duizenden taxibestuurders
komen op straat te staan door
'draconische' bezuinigingen.
2 IN HET NIEUWS
BEZUINIGINGEN
EP
LENTE p
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl O0
6 weken lang de
krant voor 9,95
De winstmarges
zijn bijzonder
klein. Als de omzet
daalt dan valt een
bedrijf al snel om.
EF
KOM OP HENK# PAAR
HEB JE TOCH 1NTERMET
VOOR...
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
Ik neem een kennismakingsabonnement van
6 weken voor 9,95 (pro6aktie).
Ik neem een doorlopend abonnement en krijg de
eerste 4 weken gratis (na28).
Ik betaal per automatische incasso:
28,95 per maand 82,50 per kwartaal
Naam:
mdv
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole):
Emailadres:
Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekeningdf te schrijven.
Rekeningnummer:Handtekening:
Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar:
PZC. Lezersservice. Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg.
ii. 0p afc mfonnatie die u veistrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
In het colofon var de taart en op de website treft u nadere informatie aan.
Taxichauffeurs
door Niek Opten
CULEMBORG - De overheid bezui
nigt volgens de taxibranche zó
veel op taxivervoer voor speciale
doelgroepen, dat die veel minder
vaak een taxi gaan nemen. Door
de maatregelen zouden tussen de
4.000 en 6.000 chauffeurs op
straat komen te staan.
„Die bezuinigingen zijn draco
nisch. Veel bedrijven staat het wa
ter nu al aan de lippen. Dit jaar
zal naar schatting 10 tot 15 pro
cent van de werknemers zijn
baan verliezen", verwacht direc
teur Henk van Gelderen van So
ciaal Fonds Taxi, de toezichthou
der en het kenniscentrum van de
taxibranche.
Ondernemersvereniging KNV
Taxi en FNV Vakgenoten delen
die visie. In totaal zijn zo'n 38.000
chauffeurs in dienst van een taxi
bedrijf.
De ongeveer 1.200 taxi-onderne
mingen met personeel zijn voor
het grootste deel afhankelijk van
vervoer op contractbasis, zoals re-
giotaxivervoer, leerlingenvervoer
en AWBZ-vervoer. Juist deze sec
toren worden hard getroffen door
bezuinigingen van gemeenten,
provincies en Rijk. Zo wordt het
vervoerbudget voor AWBZ-instel-
lingen gehalveerd. Die gaan nu
voor vervoer naar dagbesteding
centra weer een beroep doen op
vrijwilligers en ouders. Veel ge
meenten hebben de eigen bijdra
ge verhoogd die cliënten met een
indicatie moeten betalen voor de
regiotaxi, of gaan dat doen. „Het
gaat vaak om mensen die al niet
veel te besteden hebben. Ze zul
len daardoor minder vaak de taxi
nemen. De economische crisis
speelt bij hen ook mee", aldus
Van Gelderen. Ook de eigen bij
drage voor leerlingenvervoer in
het speciaal onderwijs vertoont
een stijgende lijn.
Binnen de taxibranche is sprake
van grote concurrentie. Contrac
ten worden verleend op basis van
-aanbestedingen. „Daarbij is de
prijs bijna altijd doorslaggevend.
Daardoor zijn de winstmarges bij
zonder klein. Als de omzet daalt,
dan valt zo'n bedrijf al snel om",
zegt Hubert Andela van onderne-
mersverenignig KNV Taxi.
Om werkgelegenheid te behou
den hebben de werkgevers loon-
verslechtering voorgesteld, maar
daar willen de bonden niets van
weten. „Dat kun je niet vragen
van mensen die 1.800 bruto per
maand verdienen", vindt Remco
Mast die namens FNV Bondgeno
ten de cao-onderhandelingen
voert met de taxibedrijven.
Om te overleven zullen bedrijven
volgens Andela 'nog scherper aan
HET GAAT AL LANGER NIET GOED IN DE SECTOR
Taxibedrijven hebben het al een
aantal jaren moeilijk. In 2011
heeft 41 procent van de taxibedrij
ven met personeel verlies gele
den.
Ruim 70 procent verwacht dat de
resultaten in 2012 slechter of ge
lijk waren.
Dat blijkt uit een branche-onder-
zoek van Sociaal Fonds Taxi dat af
gelopen week verscheen.
In 2010 had 34 procent van de
chauffeurs nog een fulltime dienst
verband, in 2012 was dat nog 26.
Het aantal werknemers met een
vast contract daalde in die periode
van 62 naar 56 procent.
Daarnaast worden er meer chauf
feurs via een uitzendbureau inge
zet.
REPORTAGE
door Wilma de Cort
LEEUWARDEN - Bij zijn linkeroog
blinkt een enkele, blauwe traan.
Een tatoeage, zoals hij er wel
meer heeft. „Ik heb een kind ver
loren bij de geboorte", zegt de
Fries in een wijkcentrum in
Leeuwarden en hij wendt treurig
zijn gezicht af.
Dan schildert hij met grove pen
nenstreken de rest van zijn leven:
al 'jarèn' werkloos, aan de alcohol
geraakt, nu van de drank af, maar
helaas... ook van zijn vrouw. Toch
lonkt er vooruitzicht, vertelt hij.
„Ik begin helemaal opnieuw."
Hij is net verhuisd naar de armste
wijk van Nederland, Heech-
terp-Schieringen, waar hij portie
ken van flats gaat schoonmaken.
Niet in dienst van een schoon
maakbedrijf, maar voorlopig te
gen hooguit een kleine vergoe
ding voor het eerste Bewonersbe-
drijfvan Nederland. Dit is een
soort bv, in de vorm van een stich
ting, met wijkbewoners die geld
willen verdienen met het verle
nen van diensten in hun eigen
wijk. Ze proberen bijvoorbeeld
contracten te krijgen van de groot
ste woningcorporatie.
Er is een ondernemingsplan ge
maakt en een zakelijk leider aan
gesteld die zich bezig moet hou
den met boekhouding en perso
neelsbeleid, maar vooral ook met
het bedenken van hand- en span
diensten die geld opleveren. De
woonbuurt zelf moet er, net als
het personeel, beter van worden.
Eventuele winsten zullen weer
worden geïnvesteerd in de wijk.
Heechterp-Schieringen - zo'n
4.000 bewoners - heeft het eerste
Bewonersbedrijf van Nederland.
Een startbedrag is verstrekt door
het Landelijk Samenwerkingsver
band Aandachtswijken (LSA), dat
elders in het land nog negen be-
wonersbedrijven wil realiseren,
eveneens in wijken die worden
geplaagd door armoede, werkloos
heid en vervuiling. Wijken waar
misschien, net als in Heech
terp-Schieringen, al miljoenen
zijn ingestoken, zonder dat dat er
nou zo goed aan af is te zien.
de wind moeten zeilen'. Dat is
heel lastig, beseft hij ook: „Taxibe
drijven hebben al weinig over
head, bijna alle personeelsleden
zijn chauffeur."
Daarnaast kunnen bedrijven zich
onderscheiden met kennis, stelt
ook Sociaal Fonds Taxi. Gemeen
ten moeten steeds meer taken
van het Rijk overnemen, maar
missen daarvoor soms kennis en
geld. Taxibedrijven zouden daar
bij een adviserende rol kunnen
spelen. De kwaliteit moet het ver
schil maken tussen bedrijven en
niet een strategische inschrijving
en irrealistische prijzen.
Met dat laatste is Remco Mast van
FNV Bondgenoten het helemaal
eens. „Het proces moet zuiverder.
Daarvoor lobbyen we onder meer
bij de Tweede Kamer." Maar Mast
vindt dat de bedrijven hun hand
ook in eigen boezem moeten ste
ken. „Als je voor een veel te lage
prijs inschrijft, dan maak je ver
lies. Bedrijven zeggen dat ze an
ders geen werk krijgen, maar op
deze manier red je het ook niet.
De sector verloedert. Steeds meer
chauffeurs krijgen tijdelijke con
tracten", zegt Mast, die ook ge
meenten schuldig acht aan de si
tuatie. Zij gaan op de veel te lage
aanbiedingen in. „We zijn al vijf,
zes jaar bezig om de Vereniging
Nederlandse Gemeenten om de
tafel te krijgen. Ze vinden het
niet interessant genoeg."
Volgens Andela is er een licht-
puntje: door de vergrijzing zal de
vraag naar betaald vervoer toene
men. „We moeten een goed pro
duct aanbieden voor mensen die
buiten alle regelingen vallen. Dat
worden er dus steeds meer."
Hubert Andela, KNV Taxi