cheap.nl dagactie
Fout op fout bij
crash in Tripoli
In OK van de toekomst wordt het
druk, maar patiënt is eerder klaar
46%
BINNENLAND 5
Telefoon stond niet stil bij familie
Van Noppen in Vlissingen
per /toplocatie één superactie!
vr1 maart
3 dagen Zuid-Limburg welkomstdrankje
cheap.nl/dagactie|0900-700 7004
VRIJDAG 1 MAART 2013
*23
alleen vandaag boekbaar!
korting
van 102,50
per persoon, per arrangement
'Prijs o.b.v. 2-persoonskamer Excl. res.kosten 15 per boeking Voorwaarden zie website.
DEN HAAG - De piloten die op 12
mei 2010 bij de Libische hoofdstad
Tripoli een toestel van Afriqiyah
Airways lieten neerstorten, waren
slecht getraind, werkten niet goed
samen, hadden geen goed zicht op
de grond en waren vermoeid.
Uit alle details die een Libische
onderzoekscommissie gisteren
openbaar maakte over de vlieg
tuigramp waarbij zeventig Neder
landers omkwamen, blijkt dat er
grove fouten zijn gemaakt op
menselijk en technisch vlak. Van
de in totaal 104 inzittenden kwa
men er 103 om het leven. De Air
bus A330, op weg van Johannes
burg naar Tripoli, kwam al te laag
aanvliegen. In het eindrapport
staat dat het weerbericht dat de
slecht uitgeruste piloten doorkre
gen, niet klopte met de werkelijke
situatie. De piloten konden de si
tuatie niet goed inschatten en wa
ren niet in staat adequaat in te
grijpen. Ze hielden zich ook niet
aan de procedures.
Door laaghangende bewolking
hadden de piloten pas heel laat in
de gaten dat ze in hoog tempo de
grond naderden. De co-piloot
schakelde de automatische piloot
uit en trok zijn stuurknuppel om
hoog om het vliegtuig weer te la
ten stijgen. Dat gebeurde ook,
maar om onduidelijke redenen
duwde de co-piloot de knuppel
en dus het toestel vrij snel erna
weer naar beneden. Voor de gezag
voerder moet dat de reden zijn ge
weest om de besturing over te ne
men. De een stuurde het vlieg
tuig echter naar boven, de ander
naar beneden. Het vliegtuig stort
te een fractie later neer.
VLISSINGEN - Eindelijk weten ze
wat er precies gebeurd is, op de
dag dat ze hun dochter Joëlle van
Noppen kwijtraakten. Eindelijk is
de waarheid boven tafel over de
oorzaak van het vliegtuigongeluk
in Tripoli.
De hele dag al lopen de media de
deur plat bij de familie Van Nop
pen in Vlissingen. De Zeeuwse
media, Pauw en Witteman, RTL -
allemaal bellen ze, allemaal willen
ze weten hoe het gezin Van Nop
pen het vindt, dat nu duidelijk is
waar de fout lag. Vader Willem
staat ze geduldig te woord. Joëlle
leefde voor de spotlights, zegt hij.
„Haar grootste angst was, dat ze
helemaal vergeten zou worden
Wij hebben er daarom nooit moei
te mee gehad om de pers te woord
te staan. In zekere zin is het ook
aan de pers te danken dat de zaak
opengegooid is. Want zeker toen
Kadafïï nog aan de macht was, is
er veel tegenwerking geweest De
media hebben de druk op de ketel
gehouden." Vandaag waren de me
dia er weer, net als drie jaar gele
den. Misschien deze keer voor het
laatst. Misschien dat ze nog eens
aan de deur kloppen als het pre
cies tien jaar geleden is, of als er
weer een Nederlander omkomt
bij een vliegtuigongeluk, zegt Wil
lem.
Onder het zakelijke deel - de scha
devergoeding, het rapport - kan
de familie Van Noppen nu een
streep zetten. „De kou is uit de
lucht", zegt Willem. „Er is wel iets
afgesloten. Maar zoiets als dit sluit
je nooit helemaal af."
Aan de muur hangen foto's van
Joëlle, en van haar toen zesjarige
dochter Dana, die sinds Joëlles
dood door haar grootouders
wordt opgevoed.
Voor haar houden ze zich groot.
„Zij is altijd bij ons. Daarom moe
ten we voorzichtig zijn. We kun
nen niet alles van ons verdriet la
ten zien. Dat zou het voor haar
nóg erger maken."
door Chris Halkes
NIJMEGEN - Sommige patiënten vin
den het inderdaad een eng idee,
geeft Hein Gooszen toe. Daarom
krijgt de patiënt altijd zelf de keu
ze of hij wel of niet in een van de
vier nieuw te bouwen experimente
le, operatiekamers van het UMC
St. Radboud in Nijmegen behan
deld wil worden.
De hoogleraar Academisering van
operatieve processen gaf gisteren
uitleg over deze 'OK's van de toe
komst', die het mogelijk moeten
maken een kankerbehandeling in
een tot twee dagen af te ronden.
„Maar de gevaren van een opera
tie zijn niet groter dan elders. De
behandelingen en de apparaten
die we gebruiken, zijn niet experi
menteel. Hoe we ze inzetten wel;
en het wordt iets drukker rond de
operatietafel. Dus de werkwijze
wordt ingewikkelder en het be
lang van goede informatieover
dracht groter. Daar zetten we ook
extra energie en mensen op in."
Het concept van de nieuwe hyper
moderne operatiekamers is, dat al
le specialismen en apparaten die
nodig zijn voor onderzoek en be
handeling voor en na een opera
tie, tijdens die operatie aanwezig
zijn. Dan valt te denken aan rönt
gen- en echo-apparaten, MRI- en
CT-scanners, en laboratoriumfaci
liteiten. Daarmee kunnen de chi
rurgen over veel preciezere infor
matie beschikken. Weggehaald
weefsel kan meteen onderzocht
worden. Nog tijdens de operatie
kunnen de artsen constateren of
alle uitzaaiingen echt weg zijn.
„Na de operatie is de patiënt echt
klaar. Hij hoeft niet terug te ko
men en het bespaart de teleurstel
ling dat een patiënt zes weken la
ter te horen krijgt dat hij toch op
nieuw onder het mes moet."
De nieuwbouw begint binnen
kort en de operatiekamers moe
ten volgend jaar open gaan. Ze ver
schillen vooral bouwkundig van
normale OK's. Vanwege de stra
ling moeten muren en vloeren
extra zwaar zijn. Daarom kan niet
zomaar elke OK zo worden inge
richt. Dat kan alleen als een zie
kenhuis verbouwt of nieuwbouw
neerzet, legt Gooszen uit.
Succes is niet verzekerd. „Veel
hangt ervan af of we nieuwe on
derzoekstechnieken kunnen ont
wikkelen die, ook onder opera
tie-omstandigheden, uitslagen
kunnen geven met 100 procent ze
kerheid." Het kan nog jaren du
ren voordat de operatiekamers
daadwerkelijk zo functioneren als
Gooszen voor ogen staat.
kwi j nend leven
catalogi van de producenten van
speeltoestellen tekort. De wipkip,
die het symbool geworden is van
'foute' speelplaatsen, leidt daarom
een uitstervend bestaan. De 'ex-
cuustruus onder de speelvoorzie-
ningen' maakt bijvoorbeeld plaats
voor trapveldjes, skelterbanen en
'groene' speelplaatsen, waar kin
deren hutten kunnen bouwen en
in bomen kunnen klimmen.
„Maar in veel gemeenten ont
breekt het nog steeds aan samen
hangend beleid", aldus Van Gaal.
Een wipkip in Utrecht. Het speel
tuig staat volgens velen symbool
voor hoe slecht gemeenten naden
ken over speelplaatsen voor kinde
ren. Ook gemeenten zelf willen in
middels af van de wipkip.
foto Erik van 't Woud/ANP
2 overnachtingen 1 x gratis welkomstdrankje
l/ 2 x ontbijtbuffet Bezoek Valkenburg en Maastricht
ZZ Amrath Grand Hotel Heerlen