i I WONEN 7 !S Meubelmerken zuchten en kraken onder het crisisjuk, maar één woonmerk draait als een zonnetje: Ikea stapelt winst op winst. Steeds meer merken leunen stiekem op de filofosie van de gigant. Een les in efficiency. Stoffenmerk Kvadrat maakte nooit eerder iets direct voor de eindgebruiker De gebruiker kan 'band opbouwen' met de salontafel door hem zelf in elkaar te zetten VRIJDAG 1 MAART 2013 Cyclamen hederifolium is de be kendste, maar die bloeit in het na jaar en is nu allang uitgebloeid. Het mooi gemarmerde blad blijft wel de hele winter groen. De cy claam die nu bloeit - en dat al sinds het begin van het jaar - is Cyclamen coum, genoemd naar het Griekse eiland Kos, waar hij overigens nooit is gevonden. Cy clamen coum bloeit de hele win ter en groeit het liefst onder blad verliezende bomen en struiken. De mijne staan onder een linde en het afgevallen blad van de boom, biedt de cyclamen net ge noeg beschutting om ze tegen al te strenge vorst te beschermen. Een dek van sneeuw is natuurlijk helemaal mooi. Omdat Cyclamen coum bloeit ter wijl het koud is, duurt die bloei extra lang. Een bloeitijd van tien weken is standaard. HEBBEN STRANDHUIS IN DE TUIN De naam zegt het al: strandhuisje. Uitsluitend voor gebruik op het strand, toch? Helemaal mis. De Kebbin, zoals de makers dit huisje hebben gedoopt, kent tal van andere toepassingen. Heb je wat weinig bergruimte in en rond om het huis? Zet de Kebbin in de tuin en je kunt meer kwijt Heb je geen tuin, maar een dakterras? Dan is de Kebbin eveneens een fraai alternatief om allerlei zaken op te bergen ofte gebruiken als je op een heerlijke zomer avond wilt barbecuen. En als het vriest dat het kraakt? Is hij dan niet op slag nutteloos? Nee hoor. Maak er bij het ijs een koek-en-zopietent van en draag zo bij aan het schaatsplezier van de buurt. Dat klinkt misschien iet wat omslachtig, maar dat is het allerminst Want aan dit 'strandhuisje' van kunststof, geleverd als bouwpakket komt geen spijker, schroefje of boutje te pas. De haak/gleufbevestiging zorgt ervoor dat een en ander eenvoudig in elkaar is te schuiven, waarna het dak met vier spanbanden wordt verbon den met de antislipvloer. Gemak dient de mens, zullen we maar zeggen. Er zijn meerdere uitvoeringen; met ramen of gesloten, met één deur of twee deuren. Heel goedkoop is de Kebbin niet. De basisuitvoering is er voor 3.250 euro. Extra's zijn er in de vorm van een luifel met toebehoren (125 euro), een legplank (30 euro) en een zitbankje (60 euro). www.dehuisfabriek.nl Aan de Kebbin komt geen spijker, schroefje of boutje te pas. Langs de lat van Ikea door Renske Schriemer alf januari 2013. In de immens grote beurshallen van Keulen vindt de jaarlijkse meubel beurs IMM plaats. Ernaast staat het volledig gerenoveer de treinstation van de Duitse post, drie stalen boogcon structies uit de jaren tien van de vorige eeuw. Waar ooit de posttreinen stopten om te laden en te lossen, bevindt zich nu een an der station: Design Post, een initiatief van Paul van den Berg (Montis) en Willem van Ast (Arco). Sinds vijf jaar gebruiken veel Ne derlandse merken als Arco, Pastoe, Montis, Gelderland, Linteloo - maar ook internationa le merken als Moroso en Kvadrat - de lichte ruimte als toonzaal. Slimme zet. Dit karakteristieke gebouw ont wikkelt zich, zoals bij meer meubelbeurzen, als hippere hotspot dan de meer uniforme beursvloer om de hoek. Hier vind je echt ver nieuwend ontwerp en meubels die er toe doen, straalt Design Post uit. Dat is ook wel zo. Hoewel het overal in kwantiteit aan nieu we modellen meeviel dit jaar, was de kwali teit hoog in het oude post-station. Buiten stond Weltevree met dampende houtbadjes en robuuste pizza-ovens, binnen stal Arco de show met een 10 meter lange tafelopstelling, terwijl Pastoe haar jubileumjaar aankondigde met een modern citaat van een oud Braak man-bureaukastje. Echt opmerkelijk waren de noviteiten bij het Deense Kvadrat en het Nederlandse Montis. Dat laatste bedrijf presenteerde een salonta fel in mat wit of zwart gespoten mdf. Het ont werp refereert niet alleen sterk aan de mini malistische, afgeronde Scandinavische vorm geving, ook het concept doet sterk denken aan iets dat we kennen uit Zweden. Want, voor het eerst in de Montis-geschiedenis, komt dit meubel flat packed: oftewel in een platte doos en ongemonteerd. Tot nu toe wer den alle banken, stoelen en tafels gemon teerd geleverd, dit keer moet je er zelf nog iets aan doen. Dat is wennen, weet Mart Sips van Montis, die intern wel moest lobbyen voor het idee. Maar het past volgens hem uitstekend in de Montis+-collectie, de 'jonge' loot aan de Mon- tis-tak. Andere redenen voor het zelfbouw pakket: minder milieubelasting, doordat het minder ruimte inneemt bij transport én (ook mooi) je kunt als gebruiker 'een band opbou wen' met de salontafel door hem zelf in el kaar te zetten. Het Deense stoffenmerk Kvadrat, even ver derop, heeft ook een primeur: nooit eerder maakte het merk iets direct voor de eindge bruiker. De stoffen worden over het alge meen gebruikt door merken, die er hun meu bels mee stofferen, of door gordijnspecialis ten. De Franse broers Erwan en Ronan Bou- roullec bedachten het systeem Ready Made Curtain: een doos met daarin een draad die je boven het kozijn spant, een lap stof die je zelf op maat knipt en met een soort ouder wetse knijpers bevestigt aan de lijn. Hoewel het gordijn niet helemaal 'ready made' is, maar wel klaar om zelf in elkaar te zetten, bekt het leuk. De reacties zijn overweldigend en het is ook een mooi pakket. Terwijl - ja wel - Ikea dit soort systemen al veel langer aanbiedt. Dat high-end meubelmerken zich wagen aan Ikea-efficiency is niet vreemd. Terwijl de meubelbranche al jaren krimpt - in 2009 zelfs met 13 procent volgens het Hoofdbedrijf schap Detailhandel - stapelt het Zweedse woonwarenhuis winst op winst. Ikea, dat pas sinds 2010 winstcijfers publiceert, draait de laatste jaren met winststijgingen van rond de 10 procent, opent bijna maandelijks nieuwe winkels en zag het aantal bezoekers op de website in 2012 met liefst 21,8 procent stijgen. Wat is het succes van de woongigant? Al van af het ontstaan van Ikea in 1943 wordt het concept verfijnd. Het idee: 'Het aanbieden van een zo breed mogelijk assortiment func tionele woonartikelen van een goede vormge ving, tegen zulke lage prijzen dat zo veel mo gelijk mensen in staat zijn deze artikelen te kopen'. Oprichter Ingvar Kamprad werkte dat gedachtegoed tot in elk detail uit en schijnt op de achtergrond nog steeds de Ikea-gemeenschap te inspireren. Zo wordt niet alleen gesleuteld aan het productiepro ces, in fabrieken over de hele wereld, maar zijn ook verpakking en transport tot in per fectie uitgedacht, net als het winkelconcept. De enorme loodsen met de gedwongen loop route en duizenden informatiebordjes maken veel winkelpersoneel overbodig: bij Ikea doe je bijna alles zelf. En dat is efficiënt. En dus voordelig. In elk geval voor Ikea. Kort samengevat moet elk Ikea-product vol doen aan enkele Ikea-wetten: het moet goed bereikbaar zijn, bekend bij het publiek, scherp geprijsd, goed ontworpen, liefst een oplossing bieden (spullen die het leven van alledag verbeteren) en het proces van idee tot gebruiker zo efficiënt mogelijk doorlopen. Faalt een idee of product op een van de on derdelen, dan is de kans groot dat het de Ikea-schappen niet haalt. Het lijkt een slim me zet als high-end meubelmerken zich la ten inspireren door de succesvolle Ikea-filoso- fie. De vraag is natuurlijk of zij de zeventig jaar ervaring die Ikea opdeed onder het strik te Kamprad-regime nog kunnen inhalen. reageren? wonen@depersdienst.nl Ikea-satie Ikea-satie in de woonbranche lijkt een feit. Maar kunnen de meubelmerken wel op tegen de Zweedse efficiency? Twee producten langs de Ikea-lat: Salontafel Emi, Montis+ Fysieke bereikbaarheid: vanaf dit voorjaar bij Montis-dealers en op www.montis.nl Toegankelijke prijs: De salon tafel kost 500 euro Designwaarde: Sterk beeld Oplossing bieden: Een salon tafel in delen in een doos Hoge efficiency: Platte doos, zelf bouwen, maar relatief kostbaar Ready Made Curtain van Kvadrat Fysieke bereikbaarheid: vanaf april bij de Kvadrat-dealers Toegankelijke prijs: 296 euro voor standaardpakket met 'stof van kunststof vezel en 350 euro voor de wollen stof Designwaarde: Mooi! Oplossing bieden: Handig (maar zeker niet nieuw) Hoge efficiency: Platte doos, zelf bouwen, relatief kostbaar www.ikea.com www.montis.nl www.kvadrat.dk Onderdelen uit het 'bouwpakket' van Ready Made Curtain, vanaf april te koop bij Kvadrat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 27