AUTO 15 Dynamische E-klasse Zonnige Beetle cabrio Vierwielaandrijving en boxer motoren zijn dé kenmerken van het zogenaamde Subaru DNA. Die elementen komen terug in de nieuwste Forester. VRIJDAG 1 MAART 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Dacia presenteert nieuwe Logan MCV op de autosalon in Genève De Logan MCV keert weer terug in het Dacia-assortiment. In Genève wordt de nieuwe oplage van deze auto gepresenteerd. De tweede gene ratie Logan MCV heeft uiteraard de nieuwe Sandero en Logan als basis, met een overeenkomstig front. De Roemeense aanwinst is een van de twee primeurs van Dacia op de auto salon in Zwitserland. Wat de tweede primeur van het onder Renault vallen de automerk is, is nog niet bekend. Driedeurs Sports Coupé van de Seat Leon dient zich aan Seat breidt de Leon-lijn uit met de SC (Sports Coupé). De driedeursver- sie straalt nog meer dynamiek uit dan zijn vijfdeurs broer. De auto staat op een iets kortere wielbasis (-35 millimeter), heeft korte overhan gen en biedt 380 liter bagageruimte. Het motorenpallet strekt zich uit van een 1.2 tot een 2.0 liter. In de FR-ver- sie kunnen de 'settings' van onder meer motorgeluid en stuurbekrachti ging worden aangepast. We zien de testrijder van Merce des in de nieuwe E-klasse met volle vaart op een zebrapad afrij den. Als we ervan overtuigd zijn dat de opblaasbare voetganger niet meer te ontwijken is, remt de auto volledig automatisch met volle kracht en staat op tijd stil. Het is één van de noviteiten op de grondig gereviseerde E-klasse. De auto heeft zijn saaie dracht af geworpen. Het front is nieuw en kent diverse varianten. Voor het eerst kan een grote ster op de gril le van de E-klasse worden gele verd. Aan de zijkant is de oubolli ge knik rond de achterwielen ver dwenen. De auto toont dynami- E-klasse: verbeterd, foto TV scher. De veranderingen in het in terieur gaan minder ver. Motorisch is er meer nieuws, vooral bij de benzinekrachtbron nen. Zo levert de viercilinder tur bo in de E 250 voortaan 211 pk, ver bruikt slechts 5,8 liter per 100 ki lometer en voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm van 2015. Wat trekkracht (350 Nm) en stilte betreft, maakt de E 250 een V6 overbodig. Wie toch méér wil, kan opteren voor de 333 pk sterke E 400 V6 biturbo, die de V8 ver vangt. Prijzen vanaf 45 900 euro. Tony Vos De Kever heet Beetle, verder doet Volkswagen weinig concessies. Ook de nieuwe Beetle Cabriolet straalt rijplezier uit Op de prach tige wegen langs de Franse zuid kust komt dat plezier helemaal tot wasdom. Bovendien worden we begroet alsof we met een heu se primeur op pad zijn. Nu is de Beetle cabrio: rijplezier, foto WdV Beetle Cabriolet ook geheel nieuw, maar het model etaleert op alle fronten nostalgische en vooral herkenbare trekjes. De ron dingen van motorkap en achter steven zijn karakteristiek en bij de nieuwe versie rust de softtop (elektrisch open in 9,5 seconden) nog altijd braaf op de carrosserie. Ook in het interieur zijn er ver wijzingen naar het succesvolle verleden. Zo is het dashboard compact en draagt het klepje van het extra handschoenenkastje in sommige gevallen de exterieur kleur. Om aan te geven dat de Beetle Cabriolet al een tijdje in het VW-gamma meeloopt, komt het merk met speciale uitvoerin gen; 50s-, 60s- en 70s-Edition. Er is grote keuze in individualise- ringsmogelijkheden en efficiënte motoren bij de nieuwe Beetle ca brio. Wij gingen met de 1.2 benzi ne op pad. Die was niet in mooi geel beschikbaarmaar heeft wel een zonnig prijsje: 26.150 euro. Willem de Volder De Subaru Forester heeft veel kwaliteiten, maar een onopvallende uitstraling, foto Automedia SUBARU FORESTER Op alles voorbereid door Tony Vos Gestart als stationwagon die wat hoger op de wielen stond, is de Subaru Fores ter nu een echte SUV. De bestaande derde generatie lijkt te zijn opgevolgd om dat de tijd er rijp voor was. Zetten we de laatste twee verschijningsvor men naast elkaar, dan zou de model-volgor de net zo goed andersom kunnen zijn. De nieuwe Forester is in alle richtingen fractioneel groter en daarvan profiteren uit eindelijk de passagiers en hun bagage. Toch blijft de lengte beperkt tot 4,60 meter en daarmee is de auto zelfs in druk verkeer prima handelbaar. De hoge zit kent een bij behorend prettig overzicht. Achter de neu traal ogende neus huist de bekende 2.0 li ter boxermotor van de nieuwste generatie. Bij een boxer liggen de vier cilinders in pa ren van twee volledig plat tegenover elkaar. Zo kan een dergelijke motor uitzonderlijk laag in de motorruimte worden gelegd. Daarmee wordt het zwaartepunt lager, wat weer positiefis voor het rijgedrag. De 2.0 liter levert onveranderd 150 pk en een keurig koppel van 198 Nm. Kopers heb ben de keuze uit een handgeschakelde zes- bak of de Lineartronic CVT. De Continu Variabele Transmissie maakt in dit geval ge bruik van kettingen voor de traploze over brenging. Naast het comfortvoordeel zorgt deze voorziening ook voor een lager brand stofverbruik. De uitstoot van CO2 ligt zelfs 10 gram per kilometer lager dan bij de handgeschakelde Forester. Daarmee gaat de bpm zover omlaag, dat Subaru de Linear tronic zelfs zonder meerprijs aanbiedt. Toch valt het gemiddelde verbruik van de boxermotor met Lineartronic ietwat tegen; 1 op 11 wijkt toch behoorlijk af van de be loofde 1 op 15,4. Met flipper achter het stuur kunnen vaste overbrengingen wor den gekozen. Vierwielaandrijving is standaard op de Fo rester. Het merk houdt daar al sinds 1972 aan vast. Bij de modernste Subaru's wordt deze ondersteund door elektronica. Zaken als Hill Start Assist en Hill Descent Con trol zijn beschikbaar. Die laatste is er alleen in combinatie met Lineartronic als rijdend op een wat ruigere ondergrond de X-mode- knop op de middenconsole wordt inge drukt. Boven alles is de Subaru Forester een ruim bemeten en comfortabel rijdende alleskun- ner. De wielen beschikken over voldoende hoge banden, terwijl ook de afstemming van het onderstel en de wieluitslagen op een prettig verblijf zijn berekend. Overhel len in snel genomen bochten is er overi gens niet bij. De bagageruimte van 505 li ter is gemakkelijk uit te breiden tot 1.592 li ter. Vier tot vijf volwassenen kunnen ruim zitten. Het interieur straalt zakelijke cor rectheid uit en heeft alleen kleur op de dis plays (navigatie en boordcomputer). Er bestaan vier uitrustingsvarianten, waar bij de duurste versie is voorzien van onder meer lederen bekleding, navigatie en een glazen schuifdak. De vanafprijs van 34.995 euro geldt voor de 2.0 Intro versie, ongeacht of de klant voor een zesbak of CVT kiest. De meest comple te is de Executive voor 43.995 euro. FORESTER EN DE CONCURRENTEN Subaru Forester Bagage 505-1.592 liter. Gewicht 1.477 kg. Benzine 2.0 1,150 pk. Vanaf 34.995 euro, Executive 43.995 euro. Honda CR-V Bagage 589-1.669 liter. Gewicht 1.513 kg. Benzine 2.0 1,155 pk. Vanaf 29.990 euro, Elegance 4WD AfT 42.340 euro. Hyundai Santa Fe Bagage 585-1.680 liter. Gewicht 1.666 kg. Benzine 2.4 1,192 pk. Vanaf 39.995 euro, 4WD i-Motion A/T 45.485 euro. Mitsubishi Outlander Bagage 220-1.691 liter. Gewicht 1.490 kg. Benzine 2.0 1,150 pk. Vanaf 31.890 euro, Instyle 4WD CVT 40.690 euro. Seat Leon SC: sportief, foto Seat Aston Martin onderstreept eeuwfeest met shooting brake Aston Martin bestaat honderd jaar. De laatste zestig jaar daarvan wordt samengewerkt met ontwerpstudio Bertone. Om dat allemaal te onder strepen, zet Bertone een Aston Mar tin shooting brake, de Jet 2+2, op de Autosalon van Genève. Een wonder schone auto op basis van de Rapide (5.9 liter, 475 pk). Een kanttekening: de opdrachtgever is een Aston Mar tin-verzamelaar die heeft bedongen dat de auto niet in productie gaat. Ook een V6-motor matcht met de nieuwe Range Rover Menig consument vindt het jammer dat de enige benzinemotor in de nieuwe Range Rover de dikke 5.0 li ter V8 Supercharged is. Binnenkort wordt de auto echter ook voorzien van de 3.0 liter V6 benzinemotor met supercharger (340 pk, 450 Nm), bekend van Jaguar. De uitbreiding geldt helaas niet voor Nederland, waar deze uitvoering niet als verrij king van het gamma wordt gezien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15