AUTO 15
Dynamische E-klasse
Zonnige Beetle cabrio
Vierwielaandrijving en boxer
motoren zijn dé kenmerken
van het zogenaamde Subaru
DNA. Die elementen komen
terug in de nieuwste Forester.
VRIJDAG 1 MAART 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Dacia presenteert nieuwe Logan
MCV op de autosalon in Genève
De Logan MCV keert weer terug in
het Dacia-assortiment. In Genève
wordt de nieuwe oplage van deze
auto gepresenteerd. De tweede gene
ratie Logan MCV heeft uiteraard de
nieuwe Sandero en Logan als basis,
met een overeenkomstig front. De
Roemeense aanwinst is een van de
twee primeurs van Dacia op de auto
salon in Zwitserland. Wat de tweede
primeur van het onder Renault vallen
de automerk is, is nog niet bekend.
Driedeurs Sports Coupé van
de Seat Leon dient zich aan
Seat breidt de Leon-lijn uit met de
SC (Sports Coupé). De driedeursver-
sie straalt nog meer dynamiek uit
dan zijn vijfdeurs broer. De auto
staat op een iets kortere wielbasis
(-35 millimeter), heeft korte overhan
gen en biedt 380 liter bagageruimte.
Het motorenpallet strekt zich uit van
een 1.2 tot een 2.0 liter. In de FR-ver-
sie kunnen de 'settings' van onder
meer motorgeluid en stuurbekrachti
ging worden aangepast.
We zien de testrijder van Merce
des in de nieuwe E-klasse met
volle vaart op een zebrapad afrij
den. Als we ervan overtuigd zijn
dat de opblaasbare voetganger
niet meer te ontwijken is, remt
de auto volledig automatisch met
volle kracht en staat op tijd stil.
Het is één van de noviteiten op
de grondig gereviseerde E-klasse.
De auto heeft zijn saaie dracht af
geworpen. Het front is nieuw en
kent diverse varianten. Voor het
eerst kan een grote ster op de gril
le van de E-klasse worden gele
verd. Aan de zijkant is de oubolli
ge knik rond de achterwielen ver
dwenen. De auto toont dynami-
E-klasse: verbeterd, foto TV
scher. De veranderingen in het in
terieur gaan minder ver.
Motorisch is er meer nieuws,
vooral bij de benzinekrachtbron
nen. Zo levert de viercilinder tur
bo in de E 250 voortaan 211 pk, ver
bruikt slechts 5,8 liter per 100 ki
lometer en voldoet nu al aan de
Euro 6-emissienorm van 2015.
Wat trekkracht (350 Nm) en stilte
betreft, maakt de E 250 een V6
overbodig. Wie toch méér wil,
kan opteren voor de 333 pk sterke
E 400 V6 biturbo, die de V8 ver
vangt. Prijzen vanaf 45 900 euro.
Tony Vos
De Kever heet Beetle, verder doet
Volkswagen weinig concessies.
Ook de nieuwe Beetle Cabriolet
straalt rijplezier uit Op de prach
tige wegen langs de Franse zuid
kust komt dat plezier helemaal
tot wasdom. Bovendien worden
we begroet alsof we met een heu
se primeur op pad zijn. Nu is de
Beetle cabrio: rijplezier, foto WdV
Beetle Cabriolet ook geheel
nieuw, maar het model etaleert
op alle fronten nostalgische en
vooral herkenbare trekjes. De ron
dingen van motorkap en achter
steven zijn karakteristiek en bij
de nieuwe versie rust de softtop
(elektrisch open in 9,5 seconden)
nog altijd braaf op de carrosserie.
Ook in het interieur zijn er ver
wijzingen naar het succesvolle
verleden. Zo is het dashboard
compact en draagt het klepje van
het extra handschoenenkastje in
sommige gevallen de exterieur
kleur. Om aan te geven dat de
Beetle Cabriolet al een tijdje in
het VW-gamma meeloopt, komt
het merk met speciale uitvoerin
gen; 50s-, 60s- en 70s-Edition.
Er is grote keuze in individualise-
ringsmogelijkheden en efficiënte
motoren bij de nieuwe Beetle ca
brio. Wij gingen met de 1.2 benzi
ne op pad. Die was niet in mooi
geel beschikbaarmaar heeft wel
een zonnig prijsje: 26.150 euro.
Willem de Volder
De Subaru Forester heeft veel kwaliteiten, maar een onopvallende uitstraling, foto Automedia
SUBARU FORESTER
Op alles voorbereid
door Tony Vos
Gestart als stationwagon die
wat hoger op de wielen
stond, is de Subaru Fores
ter nu een echte SUV. De
bestaande derde generatie
lijkt te zijn opgevolgd om
dat de tijd er rijp voor was.
Zetten we de laatste twee verschijningsvor
men naast elkaar, dan zou de model-volgor
de net zo goed andersom kunnen zijn.
De nieuwe Forester is in alle richtingen
fractioneel groter en daarvan profiteren uit
eindelijk de passagiers en hun bagage.
Toch blijft de lengte beperkt tot 4,60 meter
en daarmee is de auto zelfs in druk verkeer
prima handelbaar. De hoge zit kent een bij
behorend prettig overzicht. Achter de neu
traal ogende neus huist de bekende 2.0 li
ter boxermotor van de nieuwste generatie.
Bij een boxer liggen de vier cilinders in pa
ren van twee volledig plat tegenover elkaar.
Zo kan een dergelijke motor uitzonderlijk
laag in de motorruimte worden gelegd.
Daarmee wordt het zwaartepunt lager, wat
weer positiefis voor het rijgedrag.
De 2.0 liter levert onveranderd 150 pk en
een keurig koppel van 198 Nm. Kopers heb
ben de keuze uit een handgeschakelde zes-
bak of de Lineartronic CVT. De Continu
Variabele Transmissie maakt in dit geval ge
bruik van kettingen voor de traploze over
brenging. Naast het comfortvoordeel zorgt
deze voorziening ook voor een lager brand
stofverbruik. De uitstoot van CO2 ligt zelfs
10 gram per kilometer lager dan bij de
handgeschakelde Forester. Daarmee gaat
de bpm zover omlaag, dat Subaru de Linear
tronic zelfs zonder meerprijs aanbiedt.
Toch valt het gemiddelde verbruik van de
boxermotor met Lineartronic ietwat tegen;
1 op 11 wijkt toch behoorlijk af van de be
loofde 1 op 15,4. Met flipper achter het
stuur kunnen vaste overbrengingen wor
den gekozen.
Vierwielaandrijving is standaard op de Fo
rester. Het merk houdt daar al sinds 1972
aan vast. Bij de modernste Subaru's wordt
deze ondersteund door elektronica. Zaken
als Hill Start Assist en Hill Descent Con
trol zijn beschikbaar. Die laatste is er alleen
in combinatie met Lineartronic als rijdend
op een wat ruigere ondergrond de X-mode-
knop op de middenconsole wordt inge
drukt.
Boven alles is de Subaru Forester een ruim
bemeten en comfortabel rijdende alleskun-
ner. De wielen beschikken over voldoende
hoge banden, terwijl ook de afstemming
van het onderstel en de wieluitslagen op
een prettig verblijf zijn berekend. Overhel
len in snel genomen bochten is er overi
gens niet bij. De bagageruimte van 505 li
ter is gemakkelijk uit te breiden tot 1.592 li
ter. Vier tot vijf volwassenen kunnen ruim
zitten. Het interieur straalt zakelijke cor
rectheid uit en heeft alleen kleur op de dis
plays (navigatie en boordcomputer).
Er bestaan vier uitrustingsvarianten, waar
bij de duurste versie is voorzien van onder
meer lederen bekleding, navigatie en een
glazen schuifdak.
De vanafprijs van 34.995 euro geldt voor de
2.0 Intro versie, ongeacht of de klant voor
een zesbak of CVT kiest. De meest comple
te is de Executive voor 43.995 euro.
FORESTER EN DE CONCURRENTEN
Subaru Forester
Bagage 505-1.592 liter. Gewicht 1.477 kg.
Benzine 2.0 1,150 pk. Vanaf 34.995 euro,
Executive 43.995 euro.
Honda CR-V
Bagage 589-1.669 liter. Gewicht 1.513 kg.
Benzine 2.0 1,155 pk. Vanaf 29.990 euro,
Elegance 4WD AfT 42.340 euro.
Hyundai Santa Fe
Bagage 585-1.680 liter. Gewicht 1.666 kg.
Benzine 2.4 1,192 pk. Vanaf 39.995 euro,
4WD i-Motion A/T 45.485 euro.
Mitsubishi Outlander
Bagage 220-1.691 liter. Gewicht 1.490 kg.
Benzine 2.0 1,150 pk. Vanaf 31.890 euro,
Instyle 4WD CVT 40.690 euro.
Seat Leon SC: sportief, foto Seat
Aston Martin onderstreept
eeuwfeest met shooting brake
Aston Martin bestaat honderd jaar.
De laatste zestig jaar daarvan wordt
samengewerkt met ontwerpstudio
Bertone. Om dat allemaal te onder
strepen, zet Bertone een Aston Mar
tin shooting brake, de Jet 2+2, op de
Autosalon van Genève. Een wonder
schone auto op basis van de Rapide
(5.9 liter, 475 pk). Een kanttekening:
de opdrachtgever is een Aston Mar
tin-verzamelaar die heeft bedongen
dat de auto niet in productie gaat.
Ook een V6-motor matcht
met de nieuwe Range Rover
Menig consument vindt het jammer
dat de enige benzinemotor in de
nieuwe Range Rover de dikke 5.0 li
ter V8 Supercharged is. Binnenkort
wordt de auto echter ook voorzien
van de 3.0 liter V6 benzinemotor
met supercharger (340 pk, 450 Nm),
bekend van Jaguar. De uitbreiding
geldt helaas niet voor Nederland,
waar deze uitvoering niet als verrij
king van het gamma wordt gezien.