BOEKEN 17 I BOEKEN KORT Verhalenverteller Talentvol kind Verbluffend debuut Na ruim dertig boeken zakte Renate Dorrestein (59) door haar ei gen ijs. Ze bleek altijd te zijn gevlucht voor iets. Dat eiste nu z'n tol: alle inspiratie bleef weg. Ze zat in een 'writers block'. Haar zoektocht naar de oorzaak beschrijft ze in 'De blokkade'. „Dit is een ongewoon boek. De recensies zullen niet mals zijn." Ik had die éne roman willen schrijven: een boek dat de wereld van zelfmoord verlost ZATERDAG 2 MAART 2013 Hij is een verhalenverteller pur sang, Pieter Waterdrinker (1961, Haarlem). Dat bewees hij in on der meer 'Duitse bruiloft' en 'De dood van Mila Burger'. Dat be wijst hij weer met zijn nieuwe ro man 'Lenin's balsem'. In brede ge baren en felle kleuren schildert hij een emotioneel beeld van het Rusland kort na de verdwijning van het IJzeren Gordijn. Hoofdpersoon is Olaf Weber, een jon ge Nederlandse ju rist die in 1991 min of meer bij toeval een baantje als reis leider in Moskou krijgt. Daar maakt hij kennis met tal van kleurrijke figuren en ene Alexan der Perelman. Deze laatste over tuigt hem ervan dat de vloeistof die gebruikt wordt voor de elke anderhalfjaar hernieuwde balse ming van Lenin voor levenden een totale verjongingskuur bete kent. Wie die stof kan namaken, wordt 'schathemeltjerijk', houdt hij Olaf voor. 'Lenin's balsem' schildert Moskou in 1991, waar de winkels leeg zijn en waar oude mensen op straat hun huisraad te koop aanbieden om geld voor wat eten te verdienen. Pieter Waterdrinker - Lenin's balsem. Prometheus, 19,95 euro. 'HET ONZICHTBARE GELUK VAN ANDERE MENSEN Met zijn debuut 'Slimme mannen' toonde de Indiase Manu Joseph (1974) zich in 2010 een gro te belofte. Met met zijn onlangs ver schenen 'Het onzichtbare geluk van andere mensen' maakt hij die belofte ruimschoots waar. Het is een roman over de kracht van waanideeën, over de menselijke zoektocht naar geluk en over eeu wig onbegrip. Vaak is het boek ook onweerstaanbaar grappig. Scholier en striptekenaar Unni, de zoon van Ousep Chacko, heeft drie jaar geleden - nog geen 18 jaar oud - een eind aan zijn leven gemaakt. Ousep is sindsdien elke avond stomdronken, zijn vrouw Mariamma praat tegen de muren van haar huis en hun 12-jarige zoon Thoma voelt zich verloren. Ousep beseft dat hij te weinig van Unni afwist en begint een verbeten zoektocht. Joseph geeft een haarscherpe ana lyse van de Indiase maatschappij waar voor jongens hun kans be paald wordt door één toelatings examen en waar meisjes na een verkrachting bestraft worden, ter wijl de verkrachter vrijuit gaat. Manu Joseph - Het onzichtbare geluk van andere mensen. Vert. Harry Palle- mans. Podium, 22,50 euro. Muziekliefhebbers kennen schrij ver Wesley Stace (1965) als sin ger-songwriter John Wesley Har- ding.'Charles Jes- sold, moordcompo- nisf is zijn verbluf fende debuutro man: Engelse kroe gen in 1923, muziek- verslaafden, van het papier spatten de dialogen en van veel talent getui gende verhaallijnen. Wesley Stace - Charles Jessold, moord- componist. Nieuw Amsterdam, 24,95 euro. IkmIc» Jr.ui.I(|, mimiA IMlIjHIlUAl Dorrestein geeft zich bloot „Ik moest mijn hele oeuvre herzien, tot ik de motor erachter begreep." foto Merlijn Doomernik door Anja van den Akker Haar nieuwe roman had Schoondochter moeten wor den. Het onafgemaakte ma nuscript heeft ze resoluut in de prullenbak gekieperd. Dit boek, waarmee haar 'writers block' zich open baarde, zal nooit meer geschreven worden. „Een besmet project", zegt Dorrestein, die dit jaar haar dertigjarig schrijverschap viert. Schrijven is altijd haar grote liefde ge weest. Maar of ze ooit nog een roman zal publiceren, durft Renate Dorrestein niet te voorspellen. Ze weet wel dat ze inmiddels geen kotsneigingen meer heeft bij alleen al de aan blik van haar werkkamer. Ze durft weer te schrapen over de bodem van haar ziel. „Het voelt alsof ik een zware relatiecrisis achter de rug heb. Dan duurt het een tijd voordat je weer vertrou wen in elkaar hebt opgebouwd." Het begint allemaal heel on schuldig. Schoondochter kost wat meer moeite dan haar andere boeken, die min of meer intuï tief tot stand kwamen. „Ik verzin nooit van tevoren een plot, dat komt vanzelf." Twee keer eerder zat ze in een crisis, maar toen wist ze de draad weer op te pakken met een nieuw boek. Als ze ditmaal na een griepperiode het manuscript van Schoon dochter nog eens herleest, schrikt ze van zichzelf. „Zoiets levenloos en waardeloos heb ik nog nooit geschreven", is haar gena deloze conclusie. Nieuwe pogingen stran- Renate Dorrestein den. Alle inspiratie blijft weg. De paniek slaat toe. Maar vooral ook de schaamte. Ze voelt zich een loser, een ambteloos burger. „Een schrijver die niet schrijft, heeft geen geldige stempels meer in zijn paspoort." Dan borrelt het lumineuze idee op dat er 'toch iets fascinerends' met haar aan de hand is. Renate Dorrestein besluit niet lan ger te liegen tegen de buitenwereld. Ze moet en zal weten wat haar mankeert. „Bovendien had ik ineens een zee aan onge structureerde tijd over, want normaal werk ik de hele dag. Ik ontdekte dat er op het 'writers block' een behoorlijk taboe rust. Je falen toegeven is voor ieder mens moeilijk, maar een schrijver die faalt doet dat in het openbaar." Dorrestein graaft in alle denkba re tuinen, in die van de weten schap, de esoterie, ze vraagt raad aan vrienden en spit bergen vak literatuur door. „Misschien heb je je onderwer pen wel te veel uitgewoond", suggereert journalist Frénk van der Linden tijdens een vriend schappelijk kopje koffie. Als Dor restein tot het besef komt dat een 'writers block' geen typi sche beroepsziekte is, maar het signaal van een dieper liggende oorzaak, zet ze er nog een tandje bij. „Ik moest mijn hele oeuvre herzien, tot ik de motor erachter begreep." Het grootste deel van haar verzet komt voort, zo blijkt, uit het besef dat ze na de cennia nog steeds geen stap verder is geko men. „Ik ben nog altijd die 27-jarige die op een ochtend om zes uur door haar vader wordt gebeld met de boodschap dat haar jongste zusje van een flatgebouw is ge sprongen en die maar één verweer heeft: ze trekt de dekens over haar hoofd en gaat weer gewoon slapen." Schuldgevoel is de motor achter haar eer ste vijf romans. Met Het perpetuum mobile van de liefde (1988) denkt ze die last rond haar 'zelfmoordzusje' te hebben afgeschud. Maar er is kennelijk een kankercelletje blij ven zitten. Want nu beseft ze dat ze haar hele leven eigenlijk die éne ultieme roman had willen schrijven: een boek dat de we reld van zelfmoord verlost. Omdat ze weet dat ze dat nooit zou kunnen, is ze er altijd voor op de vlucht geweest en voelde elk boek min of meer als een daad van uitstel. Nu is ze toe aan de waarheid. Juist op dat moment gebeurt er iets ongelofelijks. Het lijkt een simpel mailtje. Van Laura uit Amsterdam. 'Hoi, hallo. Ben op de middel bare school een klasgenootje geweest van uw overleden zusje. Heb hier nog een doos met zo'n 60 brieven, kan ik u daarmee blij maken?' Waarom Laura daar nooit eerder mee kwam, is Dorrestein nog steeds een raadsel. Renate Dorrestein begint na veel aarzeling te lezen. Het zijn uitgebreide brie ven en fotootjes over 'vieze dingen', proef werken, de hitparade, gestolen fietsen en gedoe met vriendjes. „Ik moest lachen, ik herkende mezelf. Voor het eerst besefte ik dat mijn zusje meer is geweest dan een ver liezer. Gewoon een puber zoals iedereen. Ik zag een deel dat ik had gemist, een lach die ik meer dan dertig jaar vergeten was." Renate Dorrestein gelooft er heilig in dat dit haar kosmische beloning is voor alles wat ze in zichzelf overhoop heeft durven halen. Ze heeft schoon schip gemaakt. Er is weer ruimte voor de toekomst. „Maar de kritieken op dit boek zullen niet mals zijn. Dit is een moeilijk te plaatsen boek. Daar worden recensenten boos van." Renate Dorrestein - De Blokkade. Podium, 17,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 106