Kleren maken de vrouw niet 30 CULTUUR Na 1650 jaar is de dood van Julianus de Afvallige weliswaar ontra feld, maar de mysteries rond deze Romeinse keizer blijven be staan. Jan van Aken duikt met zijn boek 'De Afvallige' in deze his torie, waarvoor hij misschien wel te veel voorstudie deed. 66 Maak jij het voedsel maar klaar, zegt een meneer tegen een mevrouw ki<>ren (uakctt-tjc rouw door Marjolijn de Cocq Word je steevast na de Grote Drie (Reve, Her mans en Mulisch) nummer Vier ge noemd, besluit je uitgeverij na je dood een boekje te heruitgeven dat je vóór je officiële prozadebuut schreef. Een boekje om het geld en voor jon gedames. Een boekje waarin kop pen warme chocolade dampen, waarin de heldin met haar ogen 'donkerblauw, merkwaardig hel en blinkend in hun omlijsting van pik zwarte wimpers' de treden van een veranda 'op wipt\ Een boekje waar in vriendinnen elkaar ouwetje, ouwe of lui noemen, vruchtenbowl wordt gebrouwen en waarin einde loos kousen worden hersteld. Leve de nagedachtenis van Hella S. Haasse, schijnt uitgeverij Querido gedacht te hebben met de uitgave van 'Kleren maken de vrouw'. Het werd een jaar voor het officiële debuut 'Oeroeg' (1948) gepubli ceerd in de reeks Carrière-boeken van Allert de Lange. Dit romannetje over meisjes in de mode is niet meer alom verkrijg baar. En wie het oeuvre van Haasse com pleet in de kast wil, kan nu een aan trekkelijk omslagje toevoegen. Maar wat doet het de in 2011 overle den schrijfster met de indrukwek kende bibliografie en de evenzo in-, drukwekkende bekroningen, van PC.Hooftprijs en Publieksprijs tot Prijs der Nederlandse Letteren, te kort. De zwartgebeitste boekenplanken boven de divan in de kamers die de modeontwerpster in spe en haar huisgenote Abbie ('geboren huis mus, klein, slank, vlug als kwikzil ver, met helblond steil haar en een wipneusje') bewonen, vormen de sleutel: de 'Verzen van Leopold' en 'Murder on the Orient Express' ge broederlijk naast 'Rekel' van Cissy van Marxveldt. De echte 'bakvissen' van Van Marx veldt, zoals hoofdpersoon Joop ter Heul (1919), zijn voor de liefhebster dichtbij in Haasse's tekst. Daar komen nog wat thema's bij, zoals de wederopbouw en hele mil de vormen van feminisme en zelf ontplooiing. Tussen de oubollig heid is er soms een scherpe obser vatie. Maar ik kan me voorstellen dat je dit boekje als postume num mer Grote Vier graag als vergeten eersteling had gelaten. Hella S. Haasse - Kleren maken de vrouw. Querido, 18,95 euro. Op zoek naar de moordenaar Jan van Aken deed veel voorstudie voor 'De Afvallige', foto Lona Aalders Waarom zagen de christenen Julianus als een monster? Grootse ideeën zitten er niet achter, ze zijn bij Van Aken vooral bang al lerlei voordelen en voorrechten te verlie zen. Een hoge moraal hebben ze ook al niet, vandaar dat ze niet terugdeinzen voor de ergste misdaad, de laffe moord op de strijdende keizer. Wie heeft het gedaan? Dat is de vraag die deze roman, spelend tus sen 360 en 379, van begin tot eind beheerst. De kwestie is actueel bij een nieuwe crisis, dertien jaar na de dood van Julianus. De Hunnen komen, een lange stroom vluchte lingen hoopt op asiel in het Romeinse Rijk. Men gelooft dat een zekere Swintharik een oplossing kan bieden. Lange tijd meent deze man, op het eerste gezicht een armoedige zwerver, maar in fei te een welgestelde wijnhandelaar, afkom stig uit Trier (in het boek Augusta Trevero- rum geheten), de moordenaar van de kei zer te zijn geweest. Tot hij ontdekt dat er behalve de Perzische lans en zijn werpspeer een derde wapen is geweest. We volgen Swintharik op zijn avonturen, een poosje speelt hij zelfs voor pilaarheili ge. De Oudheid volgens Jan van Aken, be schreven in verheven en sierlijk proza, maar o zo gewelddadig en chaotisch. Je ruikt bijna de stank van de lijken. Maar zien doe je bijna niets, er lijkt voortdurend mist en rook te hangen. Waardoor na welgeteld zestienhonderdvijf- tig jaar weliswaar de moord wordt opgehel derd, maar het raadsel blijft. Jan van Aken - De Afvallige. Querido, 22,50 euro. door Mario Molegraaf Wie was de moorde naar? is de vraag in De Afvallige van Jan van Aken. Het is de zomer van het jaar Onzes Heren 363. Athanasius, bis schop van Alexandrië, later heilig ver klaard, is met een boot op de Nijl op de vlucht. Terwijl hij bidt, krijgen twee mon niken in zijn gezelschap een visioen. Ze voelen dat juist op dit moment 'het stuk vuil' Julianus de geest geeft Iets wat hen, als goede christenen, met vreugde ver vult. Want Julianus, de Ro meinse keizer die als 'De Af vallige' de geschiedenis in ging, was een gevaarlijke te genstander. Hij streefde er naar het christendom terug te dringen en de oude gods dienst in ere te herstellen. Helaas of gelukkig, het is maar hoe je het bekijkt, was hij zo kort aan de macht, sinds 361, dat hij zijn plan nen niet kon verwezenlijken. Maar onze wereld had er an ders uitgezien wanneer hij op 26 juni 363 niet die fatale verwonding had opgelopen. Werd die toegebracht door een vijand op het slagveld? Of door een boze christen uit eigen gelederen die van de verwarring ge bruikmaakte? Het is geen wonder dat Julianus tot de ver beelding blijft spreken, bijvoorbeeld tot de JAN VAN AKEN Jan van Aken verbeelding van Jan van Aken (geb. 1961), die al verschillende romans over de Oud heid schreef en zich daarvoor op voorbeel dige wijze documenteerde. Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, ging hij Grieks en Gotisch leren. Ook voor De Afvallige heeft hij veel voorstudie ver richt, misschien wel te veel. Hij wil je geen moment laten vergeten dat je niet ergens in de eenentwintigste eeuw, maar in de vierde eeuw na Christus ver toeft. Dat leidt tot opgeschroefde zinnen als: 'Het purper was caesar Valens slecht bekomen'. Er wordt niet gegeten, maar 'een maaltijd gebruikt'. Dialogen verlopen soms stijf jes. „Maak jij het voedsel maar klaar", zegt een meneer tegen een mevrouw. Gelukkig staat daar veel te genover, vooral de thrillerach tige spanning van het boek. Jan van Aken is bepaald niet de eerste schrijver die zich in Julianus de Afvallige en zijn tijd heeft verdiept. Gore Vidal schreef zijn Julian, in Vlaanderen was er Maria Rosseels. Een hoogte punt is de reeks gedichten die de Griek K.P. Kavafis (1863-1933) aan hem wijdde. Poëzie die een grote betrokkenheid bij Juli anus verraadt, de machthebber die onmach tig is de loop der dingen te veranderen. Poëzie die door Jan van Aken aandachtig is gelezen. In november 362 liet Julianus in Antiochië het graf ruimen van een christelijke heili ge, een actie om het terrein van een tempel voor Apollo te zuiveren. Een paar dagen la ter ging die tempel in vlammen op. Kavafis wijdde er zijn laatste gedicht aan, het klinkt alsof hij het incident zelf heeft meegemaakt en is in volkomen ongedwon gen taal geschreven. Van Aken gaat ook uitgebreid in op de brand, maar zijn proza lijkt met de hoge hoed op geschreven. „Zo vergaat de praal van valse goden", be weert iemand. „Weg is het chryselefantine en de juwelen; vergaan het dure hout en de reukstoffen uit Arabië."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30