t geven kleur aan de tijdgeest 1 tl «ouJf L_ ZEELAND 29 C WOENSDAC 27 FEBRUARI 2013 dubbel Ze komen pas beschikbaar bij haar overlijden, dat heeft ze nota rieel laten vastleggen. Ze heeft ook bepaald dat haar dagboeken anoniem in het bestand van het archief worden opgenomen. Nie mand hoeft te weten van wie de zielenroerselen in de dagboeken precies afkomstig zijn. Ze werd in 1934 in een joods ge zin geboren in Rotterdam, Katen- drecht. Tijdens de oorlog zat ze ondergedoken bij de directeur van diergaarde Blijdorp. „Ach", zegt ze, „ik ben voor het geluk ge boren. Er waren altijd mensen die me vriendschap gaven." Haar moeder werd verraden voor het niet dragen van de Davidsster en kwam om in een concentratie kamp. Ze verloor de helft van haar familie: behalve haar moeder ook grootouders, ooms, tantes. Toen ze naar de mulo ging - ze was een jaar of dertien - is ze aan haar eerste dagboek begonnen. De vrouw met wie haar vader her trouwde gooide al die jonge pen nenvruchten weg. Zo zou het tot 1989 duren voor ze weer haar toe vlucht nam tot een hoogstper soonlijk schrift. Ze laat de stapel in de kast in haar slaapkamer zien. Alle schriften zijn in leer gevat, zwart, groen, geel en bruin. Met gouden slotjes. Die zijn meer dan sier: niemand krijgt inzage in haar schriften. Nee, ook haar man niet. „Wat ik schrijf gaat over mijn gevoel, ik ben heel openhartig, dat laat ik niemand lezen." Haar eerste man, Pieter Le Noble, was fotograaf. Zij was zijn model. Vandaar het grote aantal fotoal bums. Haar schoonvader had een leesportefeuillebedrijf. Niemand van de familie wilde het overne men. Sifra wel, ze bouwde het uit tot Leeskring Le Noble. In 1974 verhuisde ze van Rotterdam naar Nieuwerkerk op Schouwen-Dui- veland. In 2004 betrok ze met haar derde man een appartement in hartje Goes. Na bijna veertig jaar voelt ze zich Zeeuwse. Ze heeft geen vaste momenten waarop ze schrijft. Als ze slecht kan slapen, dan neemt ze gerust haar pen ter hand. Maar ook als ze iets heeft meegemaakt waarvan ze denkt: dat wil ik niet vergeten. Bijvoorbeeld de steenlegging op de Joodse Begraafplaats vorig jaar in Rotterdam, en haar ontmoe ting met burgemeester Abouta- leb. Twee weken terug zag ze de film Amour. Ook daarover moest ze schrijven. „Ik heb het in mijn dagboek niet over het weer of an dere kleinigheden. Alleen als iets me raakt kan ik erover schrijven. Over vriendschappen, maar ook dat ik kwaad was op mijn man en de nieuwe rol behang die ik kocht om hem daarachter te plakken. Ik hoor het wel eens om me heen, een man die helemaal overstuur is na het vinden van het dagboek van zijn overleden vrouw. Ze blijkt dan vooral negatieve dingen over hem geschreven te hebben. Dat is typisch voor een dagboek: wat je over je gevoelens schrijft is vaak overtrokken." Een enkele keer leest ze in een oud dagboek, van 25 jaar geleden. „Dan heb ik het gevoel: ben ik dat? Hoe is het mogelijk! Ik merk wel dat ik in mijn leven overwe gend plezier heb. Dat komt door mijn karakter." Sinds ze weet dat haar dagboeken naar het archief zullen gaan, heeft ze even moeten wennen. „Ik schrijf met meer schroom", zegt ze. Maar dat is een kwestie van tijd. Volgende week gaat ze met ie mand praten, die 45 jaar in Dier gaarde Blijdorp heeft gewerkt. Ia, daar gaat ze ook weer over schrij ven. „Het dagboek helpt om het bestaan leuk te houden. Ik maak dingen mee en ik schrijf erover: zo leef ik eigenlijk dubbel." Er bestonden al andere dagboekar chieven in Nederland, zoals bij het NIOD Instituut voor Oor- logs-, Holocaust- en Genocidestu dies. Maar die beperken zich tot een enkele periode. Het NDA ver zamelt dagboeken van alle tijden. En naast dagboeken ook briefwis selingen en poëziealbums. Het idee werd geboren door een bezoek aan het dagboekarchief in het Duitse Emmendingen, dat op zijn beurt is geïnspireerd op een soortgelijk instituut in Italië. „In de jaren zestig groeide bij histori ci de gedachte dat het niet alleen gaat om de grote geschiedenis van oorlogen en revoluties, maar dat juist gewone mensen de ge schiedenis inkleuren", verklaart Soeting het belang van de 'anonie me' journaals. Bovendien: waar om zou je de verhalen die men sen zo lang over zichzelf hebben opgetekend, zomaar weggooien? „Mensen leggen dingen vast, dat moet je bewaren. Maar soms wil len ze dagboeken van hun overle den geliefden niet in huis heb ben. Zoals de man die de dagboe ken kwam brengen van zijn jong overleden dochter. Het was te aan grijpend voor hem ze te bewa ren", zegt Soeting. „Maar weg gooien? Nee, dat kon hij niet." Een team van tien vrijwilligers van het NDA zorgt voor de archi vering. Ze bekijken waar de dag boeken over gaan, uit welke tijd ze stammen en rubriceren ze aan de hand van formulieren. Vervol gens worden ze op steekwoorden in de computer ingevoerd. De dag boeken worden gekopieerd en de originelen in een speciale ruimte bewaard. Niet iedereen heeft er toegang toe; alleen onderzoekers met een vast omschreven doel kunnen ze bekijken. Het gaat uit eindelijk wel om heel persoonlij ke verhalen, reden ook waarom het archief niet op internet zal zijn in te zien. Maar wie is er nou geïnteresseerd in het privé-leven van Jan Modaal? Vergis je niet. Voor we tenschappers kan de materie van grote waarde zijn, stelt Soeting. „Je kunt uit dagboeken veel halen over de tijdgeest, dat is interes sant voor historici. Zo is het opvallend dat veel dagboeken uit Sifra Dasberg foto's Mechteld Jansen de Tweede Wereldoorlog de oor log nauwelijks vermelden. Men sen schreven in hun dagboek om zichzelf op te monteren. Wel gaat het in passages uit de Honger winter van 1944 vaak over eten. Dat ligt voor de hand. Het is een mooie illustratie bij de geschied schrijving", zegt Soeting. Volgens haar zijn de documenten ook voor Neerlandici van belang, vanwege het verschil in taalge bruik toen en nu. Voer voor psy chologen zijn ze eveneens. „Hoe gingen mensen vroeger om met depressie, kenden ze dat woord toen al?" Of de verslaglegging in de dagboe ken altijd op waarheid berust, is onmogelijk te achterhalen, erkent Soeting. Maar dat vindt ze niet erg, het gaat haar om de verhalen. „En wat is de waarheid? Herinne ringen zullen altijd vervormd zijn, bij iedereen. Als een dagboek schrijver een geheel vertekend beeld geeft van zichzelf of van de werkelijkheid, kan dat juist inte ressant zijn. Want waarom doet iemand dat?" ~Z— <3> «Oc~ V rv Fragment uit het dagboek van Sifra Dasberg Wie dagboeken aan het Nederlands Dagboek Archief wil aan bieden kan contact opnemen: e-mail: info@dagboekarchief.nl website: www.dagboekarchief.nl lï i~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29