Mes kwijt, vis kwijt 20 CONSUMENT KOOPWAAR Wouter Klootwijk Energieleveranciers en telecombedrijven zijn niet de makkelijk ste in klantencontact. Maar ze boeken vooruitgang, blijkt uit on derzoek. In deze tijd van economische recessie is het koesteren van je klanten cruciaal Een blikje ansjovisfi lets is niet gevaarlijk. Zoute reepjes vis in olie. Je kunt er mee to veren. Wrijf een reep je fijn en voeg het toe aan ha chee. Die gaat niet naar vis sma ken, maar intenser naar hachee. Maar een vliegtuig kapen met zo'n klein blikje, dat wil niet Ik mocht het houden. De andere blikjes niet. Ik had er nog vijf. Met stukjes inktvis, met tonijn, met sardines en met schelpdiertjes. Mee genomen van een bezoek aan een conservenfabriek in Spanje. Graag fiets ik naar mijn werk. Maar als het onpraktisch ver is, moet ik vliegen van de baas. Het beste is om naakt te gaan en zonder bagage. Maar doe je wat aan en neem je wat mee dan weet je nooit of je er door heen komt. De beveiliging. Mijn blikjes vis en schelpdiertjes werden in beslag genomen. Alleen het klein ste blikje ansjovis niet. Goed spul hoor, zei ik tegen de beveiligings agent, geniet er van. Dat zal niet gaan, zei hij, wat we afpakken wordt vernietigd. Had het eerder gehoord. Toen een collega een potje vet moest achterla ten. Vet voor in zijn haar. Hij denkt dat hij er niet uitziet als zijn haar niet glimt Het vet mocht niet mee vliegen. Het zou vernietigd worden. Maar nu een sterk verhaal. Op de heenweg naar de Spaanse inblikke- rij was op het vliegveld ook iets van me afgepakt. Eigen stomme schuld. Ik was in haast vertrokken en had de zakken van mijn jas niet nageke ken op wapens. Er zat nog een mooi knipmes in. Weg. Ik feliciteerde de dame van de beveiliging met het mes. Ze kon er om lachen maar zei dat het vernietigd zou worden. Een week eerder - toeval - was het mes even op tv geweest Ik had er mee in een pannetje spruitjes zit ten roeren. Zopas moest ik voor aardappelen naar de markt. Leuk filmpje was dat met die spruitjes, zei de aardappelkoopman. En dat mes. Een Opinel zag ik. Ja, zei ik. Een Opinel is een klassiek Frans zakmes met een geniale slui ting die voorkomt dat het mes dicht klapt met je vingers er tussen. Ik denk, zei de koopman, dat jij wel eens een zakmes kwijt raakt. Ik keek hem stomverbaasd aan. Hoe weet jij dat? Vorige week nog, zei ik. Vliegveld zeker, zei hij grijnzend. En wat denk je dat ze met al die messen doen? Worden vernietigd, zei ik. Dat zeggen ze, zei hij. Maar ze worden verkocht Een collega marktkoopman had het hem verteld, maar ook laten zien. Hij had een doos vol tweede hands zakmessen die hij wilde verkopen voor een paar euro per stuk. Van een vliegveld. De aard appelboer had de hele doos van hem overgenomen en er de beste messen uitgehaald om ze uit te delen aan familie en vrienden. Wacht even, zei hij en kwam even later terug met twee duide lijk niet nagelnieuwe Opinel knip messen. Ik kreeg er een. Heb je hem als het ware weer terug, lach te Karei, want zo heet de koop man. Nu loop ik met een mes waar iemand misschien zielsveel van hield maar vergat het thuis te laten toen hij uit vliegen ging. Ik zal er goed op passen, onbekende. En als iemand een voordelige par tij blikjes te koop heeft met ver schillende soorten vis er in, laat maar weten. Klanten helpen is een kunst door Sandra van Maanen Een momentje van onoplettend heid vorige week. Met een hoofd vol watten en een griepe rig lijf toch even wat bankza ken regelen. Inloggen mislukt. Na vijf keer het wachtwoord te hebben ingevuld, gooit ING de poort dicht. Een nieuw wachtwoord ont vangen duurt twee tot vijf werkdagen, voorspelt de mededeling op het scherm. Omdat het vrijdag is, betekent dat op z'n vroegst dus eind volgende week opnieuw inloggen. Wachtwoord maakt zijn naam waar. Kan dat niet sneller? Om de aanvraag van een nieuw wachtwoord te starten, moet de klantenservice worden gebeld. Daar biedt de medewerker meer hulp dan verwacht. Hij toont begrip, stelt gerust en wijst ongevraagd op een versnelde procedu re. Een dag later al kan er weer worden in gelogd, met de oude codes en het wacht woord. Hulde aan de klantenservice, die snel en kordaat handelde, niet moeilijker deed dan nodig was en begreep dat zake lijk bankieren niet zomaar even stil kan worden gezet. Is deze ervaring exemplarisch voor alle klantenservices? In ieder consumentenpro gramma of -magazine domineren vooral voorbeelden van hoe tragisch het mis kan gaan. Klanten die eindeloos aan het lijntje worden gehouden, torenhoge kosten ma ken, niet begrepen worden en uiteindelijk met lege handen staan. Dat beeld klopt Wilco Rietberg (KANA) niet, bewijst een onlangs gepresenteerd on derzoek. Klantenservice kan altijd beter, maar met een dikke voldoende is het best redelijk gesteld. Pechverhalen krijgen meer aandacht dan successtory's. Nederlandse consumenten geven de klan tenservices van detaillisten een 6,9 als rap portcijfer. KANA, softwareleverancier van klantenserviceoplossingen, doet er jaarlijks onderzoek naar. In 2011 kreeg de detailhan del nog een 6,6. De bancaire sector doet het, samen met de gezondheidszorg, het best: zij zijn koplopers met een 7. De tele- comsector krijgt het laagste cijfer: een 5,4. De totale waardering van klantenservices is gestegen ten opzichte van 2011: van een 6,0 naar een 6,2. Veel branches doen het be ter. Zo is ook het cijfer van telecombedrij ven hoger geworden. Vorig jaar kregen ze nog een dikke onvoldoende: een 4,8. Ook de andere laagvlieger, energieleveranciers, boeken vooruitgang. Daar ging het cijfer van een 5,5 naar een 5,8. Net als de detail handel doen ook reisondernemingen (6,9) het goed. Waar ergeren we ons het meest aan? Het zal niemand verrassen. Heen en weer ge stuurd worden tussen afdelingen, lange wachttijden en het niet nakomen van toe zeggingen irriteren mateloos. Ook het ge brek aan kennis bij de telefonische mede werker is een bron van ergernis. Tegelijk worden we veeleisender. Wie een klanten service belt met een klacht of vraag, ver wacht binnen een dag een reactie. Zo'n 20 procent van alle ondervraagden in het KA- NA-onderzoek wil zelfs binnen vier uur respons. De meerderheid van de respon denten vindt dat de klantenservice op werkdagen ook 's avonds bereikbaar moet zijn. Een toenemend aantal mensen wil een klantenservice in het weekend kunnen bereiken. KANA is blij dat de waardering voor klantenservice stijgt. „Juist in tijden van economische recessie is het koesteren van je klanten cruciaal. Wij doen dit jaar lijkse onderzoek om meer inzicht te krij gen in de behoeften en ervaringen van de consument. Zo kunnen we bedrijven nog beter ondersteunen in het optimaliseren ALS HET NIET SNEL GENOEG GAAT Onderzoek naar klachten en tegelijk hulp bij het op lossen ervan wordt sinds 2008 ook geboden door klacht.nl. Aanleiding om de site te beginnen was de anonimiteit van veel klach ten die online op fora wer den geplaatst. Klacht.nl brengt consumenten en be drijven met elkaar in con tact en probeert de oplos sing voor problemen te ver snellen. De meeste klachten waar voor consumenten hulp in schakelen van klacht.nl be treffen problemen met tele combedrijven, gevolgd door internetshops en koe riersdiensten. De hoogste oplospercentages dankzij kiacht.nl betreffen de pro blemen met online waren huizen, online reisbureaus en couponsites. Jaarlijks reikt klacht.nl Awards uit. Bij de banken was ING met een oplos singspercentage van 98 procent winnaar. Ook Roompot Vakanties, Arke- fly, Simpel, Seetickets, Es- sent en Tellsell deden het goed. HEMA, Ryanair, Veo- lia, MediaMarkt en UPC staan in het rijtje bedrijven waar het oplossingspercen tage van klachten volgens de site beduidend lager ligt. Slecht scoren komt voort uit niet reageren, slecht of gedeeltelijk oplos sen van klachten. Ook in dat laatste geval blijft de klant met een kater zitten. Kijk voor meer informatie op www.klachten.nl van hun klantencontact", zegt general ma nager Benelux Wilco Rietberg van KANA. „Eén van onze klanten in de detailhandel hielpen we door minder contact via het cal- lcenter te laten lopen. Consumenten ver wachten immers dat ze online antwoorden kunnen vinden en niet altijd hoeven bel len. Hierdoor nam in het eerste jaar het aantal vragen over facturen en daarmee ook het openstaande saldo met 50 procent af." ©reageren? consumenl consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 20