De Eerste Kamer toetst nieuwe wetten aan de constitutie en bedrijft geen poli tiek. Zo hoorde het. Het woonakkoord toonde echter een heel andere Senaat. SPECTRUM 9 Zorgsparen verlaagt de kosten niet, maar maakt ze wel beter betaalbaar ZATERDAG 23 FEBRUARI 2013 Zorgsparen verlaagt de kosten niet, maar maakt ze wel beter betaalbaar. En collectief zorgsparen is aantrekkelijker dan indivi dueel sparen. Bij een puur individueel systeem deelt men geen risico's. Een individu moet dan heel veel sparen voor het geval dat hij in tensieve zorg nodig heeft. En komt het niet tot die intensieve zorg, dan heeft hij tè veel geld opzij gelegd. De overheid kan mensen stimuleren te gaan sparen. Ze kan bijvoorbeeld besluiten om zorgsparen te verplichten. Dat voor komt dat mensen zonder spaarpot alsnog een extra beroep doen op de overheid. Zo'n verplicht systeem zou gepaard kun nen gaan met de keuzemogelijkheid om er uit te stappen, maar dan voor eigen risico. Ervaringen als met het donorcodicil leren dat de meeste mensen er dan voor kiezen in het systeem te blijven. Om voor zorg en pensioen apart te gaan sparen, is weinig efficiënt. Een oplossing is zorgsparen te combineren met pensioen- sparen. Het combi-sparen kan profiteren van de lage kosten die pensioenfondsen maken. Bovendien kunnen mensen dan zorg- én pensioenrisico's delen. Gezonde mensen le ven vaak langer en maken minder zorgkos- ten. Ze krijgen langer pensioen uitgekeerd, waar anderen die korter leven aan meebeta len. Dat is het pensioenrisico dat mensen in een fonds delen. Maar diezelfde gezonde mensen zouden via het zorgsparen op hun beurt meebeta len aan de zorg die ongezonde, duurdere generatiegenoten nodig hebben. Er ont staat zo solidariteit in twee richtingen. Behalve meer solidariteit geeft combi-spa- ren ook meer individuele keuzevrijheid. Als mensen met pensioen zijn, mogen ze zelf bepalen hoeveel ze van de gecombi neerde spaarpot gebruiken voor pensioen, en hoeveel voor zorg. Nu de overheid steeds meer verantwoorde lijkheid en kosten van (ouderen)zorg bij de burger wil neerleggen, staat ze voor de keu ze welke zorg voor iedereen beschikbaar blijft. En ook hoe we de lasten tussen jong en oud, rijk en arm, gezond en ongezond verdelen. Daarbij moeten we ons voorberei den op hogere kosten en meer eigen bijdra gen. Collectief zorgsparen helpt te voorkomen dat oude en zieke mensen straks ineens voor onbetaalbare rekeningen komen te staan. Want dat zou je op het kwetsbaarste moment van je leven maar overkomen. Senaat valt schaamteloos uit zijn rol door Gerard Drosterij Het onlangs geslo ten woonakkoord was een klassiek staaltje opportu nisme. Alles werd door minister Blok uit de kast gehaald om maar die meerderheid in de Eerste Kamer te bereiken. Want daar ligt de achilleshiel van kabinet Rutte II: in de Senaat hebben de rege ringspartijen geen meerderheid. Leek minister Blok eerst met het CDA zaken te kunnen doen, uiteindelijk werd het een gelegenheidscoalitie van CU, SGP en D66 die in ruil voor wat politiek wissel geld haar steun toezegde voor de kabinetshervormin gen op de woningmarkt. Een vreemde gewaarwor ding: fractievoorzitters uit de Tweede Kamer hielden een persconferentie vanwe ge een woonakkoord dat ge sloten was met partijen uit de Eerste Kamer. Een no vum in de Nederlandse poli tiek. Niet zozeer vanwege het fenomeen dat een kabi net steun zoekt in de Eerste Kamer voor beleid, maar wel omdat in dat proces door de betrokken partijen geen enkele moeite wordt gedaan de traditionele schei ding tussen beide Kamers in ieder geval symbolisch te eerbiedigen. Feit blijft dat de Eerste Ka mer volledig in het politie ke krachtenveld tussen kabi net en Tweede Kamer werd getrokken. De onderhande lingen in de senaat verliepen dood leuk via de fractievoorzitters van de Tweede Kamer. Een brutale invulling van het klassieke primaat van de Tweede Kamer. De zelfstandige rol van de Eerste Kamer werd met voeten getreden. Zo bezien is het woonakkoord een stap terug in de geschiedenis. Want staat de Eerste Kamer van oudsher be kend als plek voor kwaliteitscontrole van wetgeving en bezinning op haas tig beleid, in zijn beginjaren genoot de Senaat helemaal geen zelfstandige status. Net als bij het woonakkoord diende het puur als instrument voor de uitvoerende macht. Opnieuw heeft de Eerste Kamer een Gerard Droste rij is politico loog. Als colum nist geeft hij wekelijks bij BNR commen taar op de poli tieke actuali teit. Hij promo veerde in de po litieke filosofie en werkte een aantal jaren aan de Tilburgse School voor Po litiek en Be stuur. sleutelrol in het slagen van kabinets beleid. Ook Rutte I kon niet op een 'automatische' meerderheid rekenen. Vroeger was dit probleem betrekke lijk zeldzaam vanwege stabielere ver kiezingsuitslagen. De partijpolitieke samenstellingen in beide Kamers wa ren evenwichtiger. Maar de resultaten van verkiezingen zijn grillig gewor den, en dat heeft zijn weerslag op het politieke machtsspel in Den Haag. De traditionele rolverdeling van een politieke Tweede Kamer en een be dachtzame Eerste Kamer komt zo aan haar einde. De Eerste Kamer komt niet pas dan in actie, nadat een wetsvoorstel door de Tweede Kamer is goed- keurd, maar gelijktijdig. Van controleur is hij mede onderhandelaar geworden. De politisering van de Se naat is een feit. Dat is geen wenselijke si tuatie. Transformeert de Eerste Ka mer in een veredelde Twee de Kamer maar die niet rechtstreeks door de burger gekozen wordt, dan komen de senatoren ook in een an der daglicht te staan. Neem Elco Brinkman, CDA-frac- tievoorzitter. Iemand met vele nevenfuncties en een grote vinger in de maat schappelijke pap. Minister Blok voerde eerst met hem de onderhandelingen. De vraag is of Brinkman, ie mand die al twee decennia uit de dagelijkse politiek is, deze onderhandelingen voerde als fractievoorzitter, voorzitter van Bouwend Nederland of vice-voorzit- ter van VNO-NCW. Zijn macht is groot en de democratische verantwoording die hij daarvoor af moet leggen klein. Het is van tweeën een. Of de Senaat laat zich niet voor het karretje van het kabinet spannen (en van de desbetref fende fractievoorzitters uit Tweede Kamer) en doet zijn stinkende best zijn onafhankelijke positie te behou den; of de Senaat accepteert zijn nieu we politieke rol. Dreigt die tweede si tuatie werkelijkheid te worden, dan verliest de Eerste Kamer zijn democra tische legitimiteit. Dan liever een Eer ste Kamer die bestand is tegen de Haagse waan van de dag en het brood nodige tegenwicht levert tegen kor- te-termijndenken en beleidsijver.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61