-De Protestantse Kerk Nederland (PKN) probeert met een ambitieus programma Nederlanders weer in de kerk te krijgen. Nieuwe gemeenschappen in vinexwijken, een protestants klooster in lorwerd en een digitale kerk. Een wanhoopsoffensief of het bewijs van een creatieve, vitale geloofsgemeenschap? 4 SPECTRUM actueel Een kerk in de aanval door Joost Bosman Voor Alexander Noordijk is het een speciale zondag. •Hoewel hij al predi kant is, doet hij nu pas belijdenis van zijn geloof. Niet in de oude Westerkerk of in de chique Keizersgrachtkerk, maar in De Binnen waai, kerk op IJburg. Van een officieel 'ja-woord' tegenover de kerk was het nog nooit gekomen. „Vroeger vond ik het nooit zo nodig. Ik geloofde, daar ging het toch om?", zegt Noordijk. La ter kwam hij in evangelische kringen terecht, waar belijdenis moeilijk lag vanwege zijn homoseksuele geaard heid. „Maar in De Binnenwaai was het geen enkel probleem", zegt Noor dijk vrolijk. De Binnenwaai is een van de zogehe ten pioniersplekken, locaties in Neder land waar de Protestantse Kerk Neder land (PKN) sinds een jaar of vier klei ne, nieuwe gemeentes begint. Meestal in vinexwijken, waar veel jonge gezin nen wonen. Ooit, als kind, kwamen ze in de kerk, daarna dwaalden ze af. Nu probeert de PKN hen weer te inte resseren voor het kerkelijk leven. Volgens Hans van Ark, hoofd Missio nair werk en kerkgroei van de PKN, loopt de oprichting van de pioniers- kerken parallel aan een algehele revita lisering van de bestaande 1.800 ge meenten. Van Ark vertelt dat uit on derzoek van de PKN is gebleken dat mensen tussen de 30 en 40 jaar op zich nog best belangstelling hebben voor de kerk. „Maar het gaat daar te weinig over zaken die hen bezighou den. Bovendien is de vorm van de kerkdienst te monologisch, ze willen discussie", zegt Van Ark. Ook het tijd stip (veelal tussen half tien en tien uur zondagochtend) is voor jonge ge zinnen niet altijd praktisch. „Mis schien moeten we wel naar andere vormen van kerkdiensten", denkt Van Ark hardop. „Verschillende diensten op zondag en wellicht ook door de week: traditionele en daarnaast op een ongedwongener manier." Een dergelijk experiment loopt al in de Amsterdamse binnenstad, waar el ke wijk zijn eigen profiel heeft, van or thodox tot vrijzinnig. Volgens Van Ark een groot succes: waar de landelij ke uitstroom jaarlijks zo'n 2,5 procent bedraagt, is die in de hoofdstad tot staan gebracht. Dominee Rob Visser (59) is de pio nier van De Binnenwaai, al wil hij daar zelf niet van weten. „Noem mij maar eèn cementboer, ik zie de kerk meer als bindmiddel van de wijk." Ja renlang diende Visser een bloeiende protestantse gemeente in Apeldoorn. Zijn laatste jaar daar kende veel dra matiek door de aanslag op Koningin nedag 2009. Enige tijd later vroeg de PKN hem in de Amsterdamse vinex- wijk IJburg een nieuwe gemeente op te zetten. Pogingen daartoe in het ver leden waren in ruzies verzand. „Mis schien zei ik wel 'ja', omdat het in Apeldoorn te goed ging", filosofeert Visser, een jongere broer van de illus tere drugspastor Hans Visser in Rot terdam. „Je moet niet altijd de weg van de minste weerstand kiezen." De meeste bewoners in IJburg had den geen belangstelling voor een ker kelijke toenadering, vertelt Visser. Ze bleven altijd correct, maar de herinne ring aan de kerk uit hun jeugd was ge woon niet prettig. Niettemin merkt de predikant dat mensen in de jonge wijk behoefte hebben aan iets meer dan de beslommeringen van hun da gelijks leven. „De kerk is niet meer aan de orde. Maar vergis je niet: er is wel interesse in spiritualiteit, ik heb honderden uren met hen zitten pra ten." En ja, tijdens kerst zaten er in eens 850 mensen in De Binnenwaai, waar Visser op zondagmorgen nor maal gesproken tussen de 30 en 40 be langstellenden kan begroeten. „Ter wijl ik wist dat ze na twee weken op zondagochtend weer gaan zeilen en niet hier terugkomen." Maar daar ligt voor Visser juist de kern van zijn pioniersplek: in de nede righeid ervan. De predikant springt op en rent naar boven. Hij komt terug met een schilderij van Marius van Dokkum: een bouwvallige kerk, als een lappendeken aan elkaar genaaid, balancerend op de rand van een af grond. Het beeld is in één keer duide lijk. „Ik ben hier niet heengekomen om groot werk te verrichten. Die illu sie moet de kerk niet meer hebben. De aantallen lopen terug en eerlijk ge zegd: het is helemaal niet erg als de kerk zou verdwijnen. Dat bedoel ik niet negatief, maar we moeten er niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56