SPECTRUM 3 De beste bescherming voor Zeeuws-Vlaanderen is voorlopig een toltunnel. ZATERDAG 23 FEBRUARI 2013 ontpoldering nu beter' Opgelucht dat er net voor uw vertrek toch nog een defi nitief besluit is gevallen over de marinierskazerne? „Opgelucht? Nou nee. Ik was er vast van overtuigd dat die kazerne naar Zeeland zou komen. Ik kon me niet voorstellen dat het Zeeland niet gegund werd. En Vlissingen is trouwens de beste plaats. Ik heb nooit de concurrentie met Doorn gevoeld, want De fensieminister Hans Hillen was van mening dat die plek niet geschikt is voor de toekomst. Daarom keek hij naar de Peel en naar Zeeland. Als je ziet hoeveel militaire aanwezigheid Brabant al heeft, dan moet je echt iets tegen Zeeland hebben, wil je die mariniers niet hier neerzetten. Pal aan zee, zo als het hoort. Jammer alleen dat alles nu op de ka zerne wordt gegooid. Ik hoor in de kwestie van de vestiging van politiediensten nu zeggen: jullie moe ten niet zeuren, want jullie hebben de marinierska zerne. Ia mooi, en we zijn er ook hartstikke blij mee, maar het is niet zo dat dit de 2100 banen com penseert die uit Zeeland zijn verdwenen. We kun nen met de marinierskazerne in zicht niet verder in de steek worden gelaten. Het kan niet zo zijn dat de organisatie van de politie zo wordt ingericht dat Zeeland er geen deel meer van uit kan maken. Daar ben ik nu nog steeds mee bezig." Was Zeeland niet beter afgeweest met de onderzoeks reactor Pallas? „We hadden werkelijk een ander Zeeland gehad met Pallas en een tweede kerncentrale. Dan heb je het echt over een nucleair cluster met hoogwaardi ge werkgelegenheid en uitstraling. Dan hadden we bijvoorbeeld een internationale school moeten heb ben. Maar de exploitant van de oude onderzoeks reactor wilde in Petten blijven en in Noord-Hol land gingen ze er ook aan trekken. Bij de tweede kerncentrale was het geen kwestie van dat iemand die óns misgunde. Die ging niet door vanwege de la ge energieprijzen en dat ongeluk in Japan." Bij uw afscheid brak u een lans voor samenwerking tus sen Zeeland, Vlaanderen en Noord-Brabant op econo misch gebied. Gaf u daarmee in feite niet uw verzet te gen een vierde verdieping van de Westerschelde op? De als bestuurders zelf nu ook veel meer in Den Haag en Brussel dan ooit tevoren. Positiefis ook dat we er steeds beter in slagen door één mond te spreken in Den Haag en Brussel. We hebben bij de grote dossiers van de afgelopen jaren geen last meer ge had van Zeeuwse ziekte. Het gaat erom banen in Zeeland te behouden en zo mogelijk nieuwe te krij gen. In welke gemeente is niet van belang. Als het maar in Zeeland is. Dat besefis echt gegroeid." U zei destijds met een mooie mengeling van belofte en dreigement dat u niet zou schromen de minister-presi dent vóór het ontbijt te bellen als dat voor de Zeeuwse belangen nodig zou zijn. Hoe vaak is dat gebeurd? „Nou dat viel nogal mee. Ik heb het één keer ge daan, toen Jan Peter Balkenende in alle vroegte on derweg was naar Yves Leterme. De twee minis ter-presidenten gingen praten over het wegenvig net dat België wilde invoeren. Of mijn telefoontje heeft geholpen weet ik niet, maar het vignet is toen van tafel gegaan. Helaas is het nu weer terug, maar goed, het is toch een aantal jaren uitgesteld. Ik heb Mark Rutte regelmatig gebeld, maar of je dat nu voor het ontbijt moet doen... Ik weet niet eens of hij 's morgens wel wat eet. Er zijn ogenblikken op de dag dat mensen beter gemutst zijn dan vóór het ontbijt." bereikbaarheid van de haven-van Antwerpen is immers het economische speerpunt nummer één van Vlaande ren. „Ik verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen. Door de aanpassingen die de afgelopen jaren aan de vaar geul zijn uitgevoerd, loopt Antwerpen een steeds groter gevaar bij een stormvloed te overstromen. Het gevolg van al het baggerwerk is dat hoog water in een mum van tijd Antwerpen bereikt. Dat besef fen ze daar ook heel goed. Daarom verwacht ik niet zo gauw verzoeken voor een nieuw verdiepingspro gramma, want dat leidt dan tot nog hogere hoogwa terstanden in Antwerpen. Ik denk dat niemand meer een vierde verdieping wil. Hooguit wat kleine stukjes bijwerken met het oog op de veiligheid van de schepen. Ie ziet nu trouwens ook dat de verdiep te vaargeul beter op diepte blijft doordat het tij er harder in en uit gaat. Wat we wel in de gaten moe ten houden is dat het tij het zand uit de geul er naast neerlegt en dat bedreigt de toegankelijkheid van de havens van Gent en Vlissingen. In het verle den was het zo in de relatie tussen Zeeland en Vlaanderen dat Zeeland vaak het been moest bij trekken. Er mag nu toch ook vanuit Vlaanderen een uitgestoken hand zijn. Ik kan me voorstellen dat het havenbedrijf Antwerpen en Zeeland Seaports in Vlissingen samen een kade aanleggen. Ja, als voorha ven van Antwerpen voor de hele grote schepen van de toekomst. Daar doelde ik op met samenwerking: Vlaanderen gun Zeeland nou ook een keer wat. Wij hebben tot nu toe naar Rotterdam gekeken en nu naar Antwerpen. Maar als er nooit teruggekeken wordt, waarom zou Zeeland dan niet een keer met Hamburg gaan praten. Daar zijn ze wel geïnteres seerd in een belang in de poort van Europa. En Zee land moet ook vooruit."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55