SPECTRUM 3
De beste bescherming voor
Zeeuws-Vlaanderen is voorlopig
een toltunnel.
ZATERDAG 23 FEBRUARI 2013
ontpoldering nu beter'
Opgelucht dat er net voor uw vertrek toch nog een defi
nitief besluit is gevallen over de marinierskazerne?
„Opgelucht? Nou nee. Ik was er vast van overtuigd
dat die kazerne naar Zeeland zou komen. Ik kon me
niet voorstellen dat het Zeeland niet gegund werd.
En Vlissingen is trouwens de beste plaats. Ik heb
nooit de concurrentie met Doorn gevoeld, want De
fensieminister Hans Hillen was van mening dat die
plek niet geschikt is voor de toekomst. Daarom
keek hij naar de Peel en naar Zeeland. Als je ziet
hoeveel militaire aanwezigheid Brabant al heeft,
dan moet je echt iets tegen Zeeland hebben, wil je
die mariniers niet hier neerzetten. Pal aan zee, zo
als het hoort. Jammer alleen dat alles nu op de ka
zerne wordt gegooid. Ik hoor in de kwestie van de
vestiging van politiediensten nu zeggen: jullie moe
ten niet zeuren, want jullie hebben de marinierska
zerne. Ia mooi, en we zijn er ook hartstikke blij
mee, maar het is niet zo dat dit de 2100 banen com
penseert die uit Zeeland zijn verdwenen. We kun
nen met de marinierskazerne in zicht niet verder in
de steek worden gelaten. Het kan niet zo zijn dat de
organisatie van de politie zo wordt ingericht dat
Zeeland er geen deel meer van uit kan maken. Daar
ben ik nu nog steeds mee bezig."
Was Zeeland niet beter afgeweest met de onderzoeks
reactor Pallas?
„We hadden werkelijk een ander Zeeland gehad
met Pallas en een tweede kerncentrale. Dan heb je
het echt over een nucleair cluster met hoogwaardi
ge werkgelegenheid en uitstraling. Dan hadden we
bijvoorbeeld een internationale school moeten heb
ben. Maar de exploitant van de oude onderzoeks
reactor wilde in Petten blijven en in Noord-Hol
land gingen ze er ook aan trekken. Bij de tweede
kerncentrale was het geen kwestie van dat iemand
die óns misgunde. Die ging niet door vanwege de la
ge energieprijzen en dat ongeluk in Japan."
Bij uw afscheid brak u een lans voor samenwerking tus
sen Zeeland, Vlaanderen en Noord-Brabant op econo
misch gebied. Gaf u daarmee in feite niet uw verzet te
gen een vierde verdieping van de Westerschelde op? De
als bestuurders zelf nu ook veel meer in Den Haag
en Brussel dan ooit tevoren. Positiefis ook dat we
er steeds beter in slagen door één mond te spreken
in Den Haag en Brussel. We hebben bij de grote
dossiers van de afgelopen jaren geen last meer ge
had van Zeeuwse ziekte. Het gaat erom banen in
Zeeland te behouden en zo mogelijk nieuwe te krij
gen. In welke gemeente is niet van belang. Als het
maar in Zeeland is. Dat besefis echt gegroeid."
U zei destijds met een mooie mengeling van belofte en
dreigement dat u niet zou schromen de minister-presi
dent vóór het ontbijt te bellen als dat voor de Zeeuwse
belangen nodig zou zijn. Hoe vaak is dat gebeurd?
„Nou dat viel nogal mee. Ik heb het één keer ge
daan, toen Jan Peter Balkenende in alle vroegte on
derweg was naar Yves Leterme. De twee minis
ter-presidenten gingen praten over het wegenvig
net dat België wilde invoeren. Of mijn telefoontje
heeft geholpen weet ik niet, maar het vignet is toen
van tafel gegaan. Helaas is het nu weer terug, maar
goed, het is toch een aantal jaren uitgesteld. Ik heb
Mark Rutte regelmatig gebeld, maar of je dat nu
voor het ontbijt moet doen... Ik weet niet eens of
hij 's morgens wel wat eet. Er zijn ogenblikken op
de dag dat mensen beter gemutst zijn dan vóór het
ontbijt."
bereikbaarheid van de haven-van Antwerpen is immers
het economische speerpunt nummer één van Vlaande
ren.
„Ik verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen. Door
de aanpassingen die de afgelopen jaren aan de vaar
geul zijn uitgevoerd, loopt Antwerpen een steeds
groter gevaar bij een stormvloed te overstromen.
Het gevolg van al het baggerwerk is dat hoog water
in een mum van tijd Antwerpen bereikt. Dat besef
fen ze daar ook heel goed. Daarom verwacht ik niet
zo gauw verzoeken voor een nieuw verdiepingspro
gramma, want dat leidt dan tot nog hogere hoogwa
terstanden in Antwerpen. Ik denk dat niemand
meer een vierde verdieping wil. Hooguit wat kleine
stukjes bijwerken met het oog op de veiligheid van
de schepen. Ie ziet nu trouwens ook dat de verdiep
te vaargeul beter op diepte blijft doordat het tij er
harder in en uit gaat. Wat we wel in de gaten moe
ten houden is dat het tij het zand uit de geul er
naast neerlegt en dat bedreigt de toegankelijkheid
van de havens van Gent en Vlissingen. In het verle
den was het zo in de relatie tussen Zeeland en
Vlaanderen dat Zeeland vaak het been moest bij
trekken. Er mag nu toch ook vanuit Vlaanderen een
uitgestoken hand zijn. Ik kan me voorstellen dat het
havenbedrijf Antwerpen en Zeeland Seaports in
Vlissingen samen een kade aanleggen. Ja, als voorha
ven van Antwerpen voor de hele grote schepen van
de toekomst. Daar doelde ik op met samenwerking:
Vlaanderen gun Zeeland nou ook een keer wat. Wij
hebben tot nu toe naar Rotterdam gekeken en nu
naar Antwerpen. Maar als er nooit teruggekeken
wordt, waarom zou Zeeland dan niet een keer met
Hamburg gaan praten. Daar zijn ze wel geïnteres
seerd in een belang in de poort van Europa. En Zee
land moet ook vooruit."