Interesse in parttime ICT-opleiding 2 WERKEN [2^'v3iZ„c> iR's airtg Met een soepele polsbeweging laat Ri- nus de Rijder (32) het hakmes door de lucht suizen om een heerlijk stukje karbonade te hakken. De vaardigheid en precisie waarmee de Goesenaar het er vervaarlijk uitziende gereed schap hanteert, verraadt jaren van er varing en passie voor het slagersam bacht. t r kx X'-JMJOf 417étJT f -• r< r-i -•-■■ ao, fee ,A4" K IV3LONv CSr JLr Webopleidingen zijn populair. In Europa staan op dit moment 700.000 vacatures open in de ICT-sector. foto ANP College of MultiMedia ziet een flinke stij ging in het aantal parttime studenten. Vooral de webopleidingen zijn in trek. Dit komt door de grote stijgingen van vacatures in de Europese ICT-sector. Op dit moment staan er 700.000 vacatures open in de Europese compu terwereld. Deze sector is van toenemend belang voor de Europese economie. Door de vraag naar meer werknemers in de ICT stijgt de vraag naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Veel men sen willen hun vaardigheden vergroten naast hun huidige baan. Daarom kiest men vaak voor een parttime opleiding. Vooral parttime modu les als Web Development, Web Development Advanced en Interactive Media zijn populair. Sa men vormen deze drie modules de opleiding MultiMedia Engineer. Een opleiding van ander halfjaar waarbij je wordt klaargestoomd voor een baan in de ICT-sector. De opleiding Web is onlangs aangepast aan de moderne eisen om zo de kansen op de arbeidsmarkt voor studenten te vergroten. Zo is er de nadruk gelegd op het creë ren van sites gericht op tabiets en smartphones. Ook wordt de student geleerd om games te ont wikkelen, waardoor een interactieve site ge maakt kan worden. Voorbeelden van banen die je na deze opleiding zou kunnen krijgen zijn front-end developer, webdesigner en multime dia specialist. Bij het College of MultiMedia be staat de mogelijkheid een gratis proefles te vol gen in webdesign. www.cmm.nl Vi ec Va br Hi ve de Va de ov ee ge he O ve Ier He wc we pu Stefan van Duin (25), Middelburg Vooropleiding: hbo Volgt: productiemedewerker slagerij niveau 2 „Na de havo heb ik communi catie gedaan. Als bijbaantje werkte ik in de slagerij van een supermarkt. Daar had ik veel plezier in en mijn baas stelde voor een opleiding tot slager te volgen. Eerst had ik er wel wat moeite mee, maar het is mooi werk en je kan zo aan de slag. Anders had ik vo rig jaar nooit een huis kunnen kopen. Vooral de foodbele- ving en het contact met de klanten spreekt mij erg aan." Adeline de Feijter (19), Hoek Vooropleiding: mbo Volgt: verkoopmedewerker slagerij niveau 2 „Het is leuk als je creatief met eten bezig kan zijn en nieuwe producten kan verzin nen. Na de opleiding voor ver koopmedewerker ga ik daar om door naar de opleiding traiteur. Ik werk al vier jaar bij een slager en ik kreeg de mo gelijkheid te blijven als ver koopmedewerker. Dan moet je wel een stevige basiskennis hebben om te weten wat je verkoopt en om mensen goed te kunnen adviseren." Marco van der Werf (21 Oosterland Vooropleiding: vmbo Volgt: winkelslager niveau 3 „In het laatste jaar van mijn vmbo liep ik stage bij een sla gerij. Dat beviel me goed. De slager was ook tevreden en vroeg me zelfs om leerling-sla ger te worden. Lekker met je handen bezig zijn en een mooi product maken. Je kan bijvoorbeeld samen een nieu we worstensoort bedenken, een specialiteit. Dan maak je vanuit het niets iets nieuws en als dat goed smaakt en aanslaat is dat geweldig." De ambachtelijke® door John de Kok Ja, je hebt vaardigheid nodig om te hakken en te snijden, maar iedereen kan dat le ren, tenzij je motorische problemen hebt," lacht Rinus als hij de steelse blik op zijn tien intacte vingers ziet. Het vak van slager is een puur ambacht dat vak kennis, handvaardigheid en ervaring com bineert met de nieuwste technieken en hyper moderne apparatuur. Het traditionele beeld van de messen en bijlen bestaat nog steeds en zal altijd blijven, maar feitelijk begint het be roep van de moderne slager al in de stal. „Een slager heeft een groot belang bij het welzijn van de dieren. Stress en vermoeidheid zie je en proef je aan het vlees. Een goede slager zal dat nooit aanbieden maar juist kiezen voor een zorgvuldige, respectvolle omgang met het dier." Het slachten van een dier gebeurt in een slacht huis. Rinus: "De slager krijgt het vlees in tech nische delen binnen, in Zeeland zijn er nog maar een handjevol slagers die zelf slachten." Een rund wordt opgedeeld in twee voor- en twee achterbouten, verder opgesplitst kan er dan een technisch deel zoals een dunne lende komen. „De slager gaat die delen bewerken, het vlees opwaarderen. Je gaat het vlees uitbenen, uitsplitsen en afvliezen." Met andere woorden de botten eruit snijden, verdelen en verschillen de spiergroepen van elkaar lossnijden. Dat klinkt een stuk gemakkelijker dan het is. Je krijgt te maken met veel benamingen en je moet de bestemming van het vlees kennen. „Ie der technisch deel heeft herkenningspunten. Het kost ongeveer een jaar om die allemaal te leren herkennen. Deze basiskennis is enorm be langrijk" vertelt Rinus. Het bepaalt wat er met het vlees gebeurt en hoe het bereid wordt. Zo ga je vanwege de smaak bij een karbonaadje juist niet uitbenen en bij een schenkel snij je de pezen niet af. Ook kan je niet innoveren als je niet weet welk deel je waar afhaalt. Meer actu eel, aan een slager verkoop je dus geen paard voor een rund. „Slagers zijn trots op hun vak. Een groot deel van het werk is nog steeds vakmanschap en er is meer dan ooit een behoefte aan authentieke producten. Weet wat je eet. Bewust eten wordt meer en meer een trend en daar kan de slager een belangrijke rol in spelen. Bij de vakslager kan je terecht voor een eerlijk product en we moeten dat laten zien. Haal de muren er uit, zet je hakblok op een verhoging midden in de win kel en laat de klanten zien wat je doet." Rinus speelt in op zowel de ondernemer die de slager moet zijn, als het toenemend arbeidsper- spectief in de sector. „Productpresentatie, berei- ren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46