PZC 2 3 huis verkopen Wees inventief! Het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar personeel dat in werktijd sociale media gebruikt, is verre van verkeerd bezig. Sterker nog: bedrijven hebben er voordeel van. ié Het gebruik van sociale media prikkelt werknemers tot creativiteit VRIENDJES MET DE BAAS? LIEVER NIET! Geld&werk Twitteren op werk rendeert door Jolenta Weijers illustratie De Persdienst Natuurlijk kennen we de voorbeelden. De werkne mer van Blokker die de winkelketen op Facebook een 'hoerenbedrijf noem de en zijn baas een 'hoeren- stumperd'. Het kostte hem zijn baan. Ook ontslagen: Songfestival-pre sentator Cornald Maas na zijn tweet 'Grap pige exportprodukten heeft Nederland: Sie- neke, Joran van der Sloot, de PW'. De Tros, de omroep die het Songfestival uit zendt, was er niet van gecharmeerd. Maar dat zijn uitwassen, zegt Joost Verhoe ven, docent corporate communicatie van de Universiteit van Amsterdam. „Het groot ste deel van de dingen die mensen op socia le media over hun baas zeggen, zijn feite lijk of neutraal. Als ze wél een mening ver kondigen, is die vaak positief. En zelfs de enkele negatieve uitlating is vaak nog zo ge nuanceerd, dat je je moet afvragen of die schade aanricht." Verhoeven onderzocht voor de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commer ciële Communicatie welk effect het heeft als medewerkers over hun bedrijf schrijven op sociale media als Facebook, Twitter of Linkedln. De uitkomst is opvallend: slim me bedrijven doen hun voordeel met deze 'merk-ambassadeurs'. „Het grote publiek is helemaal klaar met al die goed-nieuws-verhalen van bedrijven. Het wil echte verhalen. En enthousiaste medewerkers hébben authentieke verha len. Daar kun je dan ook gebruik van ma ken." Oftewel: twitterend en facebookend perso neel levert niet zozeer reputatieschade als- wel goede reclame op. Wanneer laat je die medewerkers dan los op de sociale media? Alleen in hun vrije tijd of ook op het werk? Dat laatste. Nee, dat zorgt niet voor uitputting, zegt onder zoeksinstituut TNO. Integendeel, vindt in novatiedirecteur arbeid Paulien Bongers: „Het gebruik van sociale media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Zo ontstaan nieuwe ideeën, waarmee be drijven hun voordeel kunnen doen." TNO concludeert zelfs dat bedrijven die het gebruik van sociale media verbieden, zichzelf tekortdoen. „Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht. Zo loopt het bedrijf innovatiekansen mis." Paulien Bongers TNO Onderzoek van de Vrije Universiteit in Am sterdam laat onder meer zien dat werkne mers juist productiever worden als ze per uur drie minuten de kans krijgen even een sociaal medium te raadplegen. Dit onder zoek is vooralsnog alleen bij kantoorperso neel gedaan. Maar binnenkort neemt de VU ook de bouwsector, de schoonmaak branche en de detailhandel onder de loep. Nu bijna iedereen een smartphone heeft, zijn sociale media tenslotte ook daar toe gankelijk. Joost Verhoeven onderschrijft dat bedrij ven niet bang hoeven te zijn voor verlies van productiviteit: „Van een korte pauze in het werk word je juist fitter. Een ander po sitief effect is dat werknemers meer kennis opdoen en meer kennis delen." Het blokkeren van sociale media vindt Ver hoeven niet verstandig. „Daarmee geeft een bedrijf geen goed signaal af over de rol die het zijn medewerkers toeschrijft. Je kunt een blokkade zien als een uiting van wantrouwen. En dat stimuleert geen crea tief gedrag. Terwijl het omgekeerde wel waar is." Maar wat als het dan toch misgaat? „Nog maals, dat gebeurt zelden. Sociale media be staan al best lang en door een paar negatie ve verhalen hebben we met z'n allen wel wat mediawijsheid ontwikkeld. We weten heel goed wat wel en niet kan. Mijn onder zoek laat zien dat medewerkers bewust te rughoudend zijn. Gaat het toch een keer fout, dan moet het bedrijf dat personeelslid er wel op aanspreken. Dat kan op het socia le medium zelf. Maar ook offline. „Het begint er natuurlijk wel mee dat de cultuur in een bedrijf goed is. Daar heeft een bedrijf ongelooflijk veel baat bij. Ie mand die iets negatiefs zegt op Twitter, doet dat ook op een verjaardagsfeestje. Met andere woorden: er ligt een groter pro bleem onder zo'n uiting van frustratie en dat moet je aanpakken." „Het mooist zou zijn dat iedereen die in een bedrijf werkt een beetje verantwoorde lijk is voor de boodschap die naar buiten wordt gebracht", vindt Verhoeven. „Mis schien moet je alles, zonder censuur, door een beheerder op de website en de sociale media van het bedrijf laten zetten. De vele stemmen uit je bedrijf in samenhang uit dragen, kan veel opleveren." reageren? geld@depersdienst.nl Bijna tweederde van de Nederlanders laat de baas niet toe als vriend op Facebook. Vooral vrouwen zijn terughoudend in het delen van persoonlijke informatie via social media. Naarmate mensen ouder worden, hebben ze steeds minder behoefte aan Facebook-vriendje zijn met de baas. In de leeftijdsgroep 55-64 jaar heeft driekwart van de werknemers er geen enkele behoefte aan. Daar staat tegenover, zo blijkt uit onderzoek van JobTrack.nl, dat het merendeel van de Nederlanders het prima vindt als de baas hen aanspreekt op hun presentatie op social media. Maar dat laatste is nog lang niet zo geaccepteerd als het aanspreken op zichtbare tatoeages en piercings of op persoonlijke hygiëne. Negen van de tien Nederlanders vinden dat geen enkel probleem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45