66 Focus is vereist, want als je met een gangetje van rond de 90 km/u uit een bocht komt, moet je wel overtuigd zijn dat je in de goede richting zit ZEELAND 29 Dinsdag Woensdag Donderdag Ik duik naar voren een zet een paar keer goed af. Nu glijden! 4 zfi ZATERDAG 23 FEBRUARI 2013 krijgen dat de inspectie drie uur verschoven is. Er blijkt een aantal veiligheidnetten niet juist geplaatst te zijn en ook is het parkoers niet goed bevonden tijdens de jury-inspectie. De organisatie zal dus even hard aan de slag moeten om de gewenste wijzigingen door te voeren, waarna wederom een inspectie plaats vindt. Om 11.30 uur is het dan toch zover. Het hele circus van atleten en coaches vertrekt naar boven voor de eerste inspectie van het par cours. Gedurende één uur hebben we de tijd om poort per poort te kijken hoe we het parkoers het beste kunnen aanpakken. Om 13.00 uur be gint dan de training. Ik heb nummer 61. Met een startinterval van 1.15 minuten betekent dat dat ik rond 14.00 uur aan de beurt ben. De span ning loopt langzaam op, want ondanks dat het parkoers erg vlak begint, is de 'hang' naar de fi nish spectaculair steil. Mijn eerste run verloopt behoorlijk soepel. Ik maak één inschattingsfout, waardoor ik te di rect op de 'steilhang' richting de finish af ga en één poorf mis. Met ruim 120 kilometer per uur schiet ik door naar de tweede poort op de steil hang. Een spannend momentje. Gelukkig houd ik de controle goed en bereik ik de finish zon der verdere problemen. Voor morgen weet ik waar ik aan moet werken. De tweede downhilltraining. De dag begint een half uurtje later dan de eerste dag en we vertrekken om 8 uur naar de piste. De verken ning staat vandaag gepland om 9 uur. Weder om krijgen we één uur om door het parkoers te roetsjen. De avond van de eerste training heb ben we met de coach de videobeelden van de eerste training doorgelopen en gekeken waar de verbeterpunten liggen. Het punt waarop het een dag eerder bijna misging, is een extra aan dachtspunt. Dit was een zogenaamde blinde poort, waarbij je bij het uitgaan van de vorige poort al in de goede richting moet zitten zon der dat je de volgende poort ziet. Focus is dan vereist, want als je met een gangetje van rond de 90 km/u uit een bocht komt, moet je wel overtuigd zijn dat je in de goede richting zit. Als je eerst wat moet remmen om goed in de richting te kunnen komen, ben je de overwin ning bij voorbaat al kwijt. Mijn motto is dan ook 'wie remt, verliest'. Vandaag mag ik rond de klok van 12 uur star ten. Mijn run verloopt deze keer zonder fouten en ik heb het gevoel dat het parkoers er voor morgen bij mij goed in zit. Op naar de dag van de waarheid. Het is D-day. Vandaag staat de koningsdiscipli ne op het programma en wordt de strijd om de wereldtitel gestreden. Mijn hart klopt weer snel vandaag, niet alleen voor de spanning van de downhill, maar ook omdat ik me op deze ra ce kan kwalificeren voor de Paralympische Spe len in Sotsji. Daarnaast ben ik één van de kans hebbers voor de wereldtitel. De laatste races za ten de favorieten dicht bij elkaar. Tijdens de Eu ropa Cup in Tarvisio, waar ik eerste werd, zat de top tien binnen anderhalve seconde. Al de atleten die daar aanwezig waren, staan ook van daag aan start. Rond half 1 ben ik aan start. De spanning loopt op en voor de start probeer ik me zoveel moge lijk te ontspannen. Het parkoers gaat weer tallo ze keren door mijn hoofd. Dan is het mijn beurt. De ski die ik onder heb, is behandeld met speciale starterwax die me snel over het eerst vlakke gedeelte moet krijgen. De wed- strijd zal vandaag met name op dat deel beslist worden. De focus staat op 120 procent. '10 seconds to start... 5 seconds...' en vanaf dat moment mag ik gaan. Ik duik naar voren een zet een paar keer goed af. Nu glijden! Na zo'n 60 seconden glij den kom ik op het meer technische deel van het parkoers en na een lange linkse bocht duik ik rechts het eerste steile deel in. Ik versnel en met een lange linkse bocht duik ik het steile stuk van de finishhang op. Met 117 km per uur vlieg ik tussen de poorten door richting de fi nish. Bij aankomst gaat mijn blik naar het scorebord. Ik kom als derde binnen. Maar de race is nog niet voorbij. Nog drie atleten duiken onder mijn tijd. Frans Hanfstingel uit Duitsland wint en ik moet tevreden zijn met een zesde plek. Harder skiën was voor mij niet mogelijk. Hoe wel er geen medaille behaald is, ben ik erg te vreden. De kwalificatie-eis voor Sotsji is ge haald en het ticket voor de Spelen is binnen. Vandaag staat de super-G op het programma, een onderdeel waar ik zeker goed op kan preste ren. Het programma begint weer om 9 uur met verkenning van de piste. Goed in je opnemen hoe de poorten staan en hoe het verloop van de piste is, is dan erg belangrijk. De snelheden van super-G liggen tussen de 80 en 100 km per uur en als je dan niet meer weet hoe het parkoers loopt, kun je aardig verrast worden. Mijn run verloopt super. Mijn tussentijden zit ten dicht bij die van de winnaar, maar vier poorten voor de finish word ik iets uit mijn lijn gezet, raak ik met mijn hand vol de poort en word ik uit balans gebracht, met een schuiver tot gevolg. Dat is een aardige domper, want een plaats in de top zes had er in kunnen zitten. Maar ja, dat is het leven van een wedstrijdskiër. Kees-Jan van der Klooster: „De snelheden van super-G liggen tus sen de 80 en 100 km per uur en als je dan niet meer weet hoe het parkoers loopt, kun je aardig ver rast worden." Kees-Jan van der Klooster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29