■Ti Hoe lang kan oudere thuis blijven wonen? VERDIEPING 9 Het kabinet wil forse stappen zetten bij de zorg voor ouderen. De vereiste steun in de Kamer is er nog niet. TOENAME AANTAL 65 - EN 80-PLUSSERS 5 1 VERDELING VAN UITGAVEN AAN ZORG VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013 en oma staat persoonlijke ontwikkeling voorop. Carrière, gezin, vrienden en vrije tijd zijn belangrijk. Tegelijkertijd krijgt deze groep te maken met veel zwaardere zorgtaken, al leen al omdat mensen langer leven. „Het leidt op zijn minst tot een krakend funda ment." Daarnaast bestaat de samenleving steeds meer uit samengestelde gezinnen. Er zijn stiefouders in het spel, ongehuwde moe ders en stellen met lat-relaties. Uit onder zoek blijkt dat gescheiden ouders minder steun krijgen van hun kinderen. „Dit geldt met name voor de vaders die uit zicht zijn verdwenen", aldus Broese van Groenou. „Wie zorgt er voor hen? Of voor de ex-part ner die alleen is gebleven?" En dan is er nog het financiële plaatje. Ouderen zullen steeds meer voor hun zorg moeten betalen. „Deze ontwikkeling is al lang in gang gezet maar veel mensen die er zelf niet mee te maken hebben, realiseren zich dit niet", zegt Schnabel (65). Zijn moeder woont in een verpleeghuis. „Een groot deel van haar pensioen gaat op aan zorg. Ze betaalt een eigen bijdrage van 1800 euro. Per jaar, zeggen anderen dan. Nee, dat is per maand, leg ik uit." Hun ver bazing is te begrijpen. Het ging steeds stapje voor stapje, legt hij uit. „Nu staan de bezuinigingen zwart op wit in kabinetstukken. Nu zien we het echt aankomen." De AOW en het aanvullende pensioen zul len steeds meer opgaan aan de zorg. „Een spaarpotje is echt niet voldoende." Sommi ge ouderen zullen de waarde van hun huis moeten gebruiken om de zorg te betalen. De gouden jaren van de verzorgingsstaat zijn definitief voorbij, stelt Wil Arts, emeri tus hoogleraar sociologie. Eind jaren tach tig werd het mes er al in gezet omdat de grenzen werden bereikt: „De regelingen gingen een eigen leven leiden en kenden uitwassen." Als voorbeelden geeft hij de WAO en de AWBZ, waar ouderen veel ge bruik van maken. „De vraag is nu of ook die zilveren jaren voorbij zijn", zegt hij, „en de bronzen tij den zijn aangebroken." Bij vrouwen van 55-plus komt de hoogste zorglast te liggen, verwacht hij. Tenzij die bijvoorbeeld bui tenlandse krachten inhuren. „Mensen zijn bij problemen namelijk heel inventief." door Michel Reijns Niemand in de politiek is er op tegen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig in de ei gen buurt willen wonen, met hulp aan huis als dat nodig is. De gemeente moet daar dan een promi nente rol bij spelen. Het is met name de vraag waar je de grens trekt die de Tweede Kamer verdeelt: hoe zorgbehoevend kun je zijn om toch nog thuis te blijven wonen? Afgelopen jaar woedde er tot het einde een fel debat over het sluiten van de deuren van het verzorgingstehuis voor ouderen die zich in de toekomst melden voor de meest lichte vormen van zorg; in jargon de categorieën 1 en 2. Gesteund door adviezen van belangenorga nisaties, besloot een meerderheid van de Tweede Kamer daartoe. Voor ouderen die nog wat meer zorg nodig hadden (catego rie 3), trapte de Kamer op de rem. Onduide lijk was welke zorg deze ouderen precies nodig hadden en waar ze die zouden kun nen vinden zonder een plek in het verzor gingstehuis. Om die reden is tot uitstel be sloten tot 2014. In het regeerakkoord gaan WD en PvdA een stap verder. Het is de be doeling dat vanaf 2016 ook 'nieuwe' oude ren uit categorie 4, met nog meer behoefte aan zorg dus, buiten het verzorgingstehuis blijven en hun hulp dicht bij huis zoeken. Volgende maand komt staatssecretaris Mar tin van Rijn (PvdA, Volksgezondheid) met zijn plannen. Hij wil zoveel mogelijk tege moet komen aan de wens van ouderen om langer zelfstandig thuis te wonen, waar door ze volgens hem minder eenzaam zijn en bij de zorg meer maatwerk mogelijk is. Van Rijn erkent dat het voor iedereen - ouderen, zorgaanbieders en gemeenten - wennen zal zijn en benadrukt het belang van een zorgvuldige invoering. Zijn devies: laten we leren van de ervaringen met thuis wonende ouderen die een beetje zorg no dig hebben, dan kunnen we kijken hoe het verder moet met degenen die veel meer zorg willen. SP en PW zijn echter des duivels. Ze vin den dat het kabinet hoe dan ook te hard van stapel loopt, puur om de gewenste be zuinigingen binnen te halen. „Dit levert munten op. Daarom, en niet omdat de mensen dat zelf willen, doet het kabinet dit", zegt PW-Kamerlid Fleur Agema. Zij wil de sluiting van verzorgingstehuizen stoppen. Ook D66 en met name CDA zijn kritisch. Die partijen zijn voor het kabinet belangrijk om voldoende steun in de Eer ste Kamer te krijgen. Hoe lang een oudere verantwoord thuis kan blijven, is daarmee niet alleen een medisch-ethische kwestie maar ook een politieke. Het kabinet wil for se stappen zetten, maar dat kan alleen als het daarvoor een breed draagvlak vindt. Het aantal 65-plussers stijgt de komende Aantal (x miljoen) jaren naar verwachting 4 65-plussers van 2,7 miljoen in 2012 tot ca. 4,6 miljoen in 3 2039. Ook het aantal 80-plusser zal flink toe 2 nemen. 80-plussers j o 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 2040 2050 2060 De totale uitgaven van de gezond heidszorg bedragen 90 miljard euro, oftewel 5.392,- per Nederlander. Slechts 17,9 procent wordt uitgege ven aan ouderenzorg. Overig (o.a. GGD, Jeugdzorg, etc) 25,2% Ziekenhuiszorg 26,2% Gehandicapten zorg 9,3% Geneesmiddelen 7,2% GGZ 6,1% Tandartsen en paramedici 5,1% Huisartsen 3,0% infographic De Persdienst I bron Gezondheidszorgbalans.nl (201V Zie ook de volgende pagina

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9