r De entree van de Verbeke Foundation in Kemzeke is verwarrend. Zijn we hier aan het goede adres? Containers, hoogopgestapeld, versperren bijna de hoofdingang. Eenmaal binnen maakt de verwarring plaats voor vervoering. 28 ZEELAND EEN PASSIE VOOR KUNST um t i Verbeke laat 't beeld zij n door Edith Ramakers vermoeid was hij door zijn baan. „Ik werkte elke dag hard in het transportbedrijf, had veel verant woordelijkheid en werd als het ware geleefd." Hij besloot met Verbeke Transport te stopp'en. De vrachtwagens gingen de deur uit en kunst kwam er voor in de plaats. Hij had toen toch al tweeduizend werken verzameld en wilde het aan iedereen laten zien. „Kunst hoort niet opge slagen te worden in kelders of in depots, of waar dan ook. Kunst is bedoeld om naar te kijken." Dat besluiten we te gaan doen. Hij neemt ons mee op een ronde langs de kunstwerken en een verhalenstroom komt op gang. Hij wijst naar bo ven, waar op een zolder een aantal vrolijk ge kleurde voorwerpen staan, kunstwerken en sculpturen uit Ghana, gemaakt door Kana Kwei. De uitleg is minder vrolijk. Het zijn doodskis ten, die gemaakt zijn door vrienden en familiele den voor hun dierbare overledene. „De doodskis ten moeten iets zeggen over de dode. Een chauf feur kreeg een transportbus als doodskist en in een grote vis werd een visser geëerd." Hij loopt verder naar een rechthoekige ruimte, waar hij stilstaat bij een wand waar de Neder landse kunstenaar Sven Fritz 1088 steentjes heeft tentoongesteld. Hij maakte foto's van alle Geert Verbeke groet ons en zegt dat hij de concierge is. Een grapje? Dat zou kunnen, maar Verbeke is veel meer. Hij is de inrichter, kunstken ner, verzamelaar, bedenker en stuwende kracht van de Verbeke Foundation vlak over de grens bij Hulst. Kunst en nog eens kunst is te zien op cir ca twintig hectare natuurgebied, wat industrie terrein, maat ook binnen in gigantisch grote loodsen en kassen. Geert Verbeke brengt ons naar een loods, een soort kantine, waar hij hout op een robuuste ka chel gooit. „Bij Ikea gekocht", zegt hij en grin nikt. Niet dus, deze kachel heeft hij zelf ge maakt en daar is er geen tweede van. Verbeke wil vertellen over de komende tentoon stelling en zijn collectie. Dat doet hij veel liever dan over zijn Vorige leven' te praten, «toen hij baas was van een transport- en overslagbedrijf met negentig man personeel. Verbeke is een 'anarchist, dadaïst, maar zeker ook surrealist'. Misschien komt de mens Verbe ke nog wel het beste tot uiting in de tekst die op een muur is geschilderd. 'Dit museum wil geen oase zijn'. Alles wat je maakt heeft een beteke nis en het is een plek die in beweging is. „Zoals we zelf ook leven en in beweging zijn." Dat hij kunst verzamelt, vond zijn familie in het begin maar vreemd. Als de jongens gingen voet ballen, ging hij naar kunstmarkten. In de jaren zestig kocht hij veel sculpturen, daarna raakte hij in de ban van de collages en noemt hij Bel gische avant-gardekunstenaars als Paul loostens, George Herbiet, .Henri van Straten. Hij herin nert zijn eerste collage nog wel, een ontdekking was het en hij was verrukt over de collage van Jean Jacques Gaillard. „Er is zoveel in te zien, in die verschillende lagen. Daar geniet ik van." Hij las over kunst, over kunstenaars, zijn boekenkas ten puilden uit. „Want met lezen begint alle kennis." Gaandeweg raakte hij steeds meer ge fascineerd door bio-art. „Wat dat precies is?", zegt hij, „dan moeten we zometeen maar een rondje doen, dan gaat bio-art wel leven." Maar eerst toch terug naar zijn persoonlijke ver haal, het verhaal van de man die in zijn vrije tijd kunst verzamelde en die op zijn vijftigste jaar doodmoe was. Niet door de kunst, want kunst is altijd een uitlaatklep geweest, maar dodelijk Verbeke Foundation in Kemzeke. foto's Mechteld Jansen L. Jef Faes maakte het begin van een raat, die bijen zelf afmaakten. Kunstwerk door Stan Wannet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 74