Oek de Jong naar Porgy
en Bess
CULTUUR 31
Thomas Zwijsen
uit Graauw maakt
snel naam met
zijn akoestische
gitaarversies van
nummers van
Iron Maiden.
Morgen treedt hij
op in Terneuzen.
AGENDA
VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013
Brug tussen klassiek en metal
Meer agendanieuws vindt u op
onze website.
Goes
'Pro Arte - In Concert' (dans),
De Mythe, 20.00 uur
Rockband El Combo,
Café La Strada, 22.00 uur
Grijpskerke
Lezing Hans Dammers over Robert
Schumann, met muziekfragmenten,
Boerderijgalerie De Osseberg, 20.00 uur
Hoek
Toneelvereniging D'Oekse Leute met
blijspel 'Badman... word ik al bruin?',
Dorpshuis, 20.00 uur
Krabbendijke
Marjolein Meijers en muzikanten met
'Niemands Meisje',
De Meiboom, 20.00 uur
Middelburg
Lezing Koninklijk Genootschap der
Wetenschappen: 'Dode Zeerollen en de
Bijbel', door dr. Michaël N. van der Meer,
Aula Zeeuwse Bibliotheek, 16.45 uur
Cabaret 'Ja-Maar, Omdenkshow',
Schouwburg. 20.00 uur
Hiphop feest met Skiggy Rapz after
party dj-collectief Shit is Bangin',
De Spot, 21.00 uur (zaal open)
Maarten Swaan Band,
Grand Café Brooklyn, 22.00 uur
Oostburg
ToneelvoorstellingJaontje is het niet',
Toneelvereniging De Plattelanders,
Ledeltheater, 20.00 uur
Terneuzen
Guy Forsyth Crappy Dog,
Porgy en Bess, 21.30 uur
DJ Tinus: Da Ya Think I'm Sexy; Indus
trial Night,
De Pit, 22.00 uur
Zaamslag
Toneelgroep 'Noord': 'De Vogelaar',
Podium van Zaamslag, 20.00 uur
Zierikzee
Filmavond Jubilee Campaign,
MFC, 19.45 uur.
Tweede voorronde Regioruis,
Brogum Popcultura, 20.00 uur.
TERNEUZEN - Schrijver Oek de Jong
is woensdag 27 februari te gast op
een Prometheusavond in Porgy en
Bess in Terneuzen. Deze bijeen
komst begint om 20.00 uur.
De Jong (1952) bracht een belang
rijk deel van zijn jeugd door in
Goes. Hij brak in 1979 door bij het
grote publiek met zijn roman Op
waaiende zomerjurken. Nadien wa
ren de romans Cirkel in het gras
(1985) en Hokwerda's kind (2002)
zijn belangrijkste boeken.
Vorig jaar oktober verscheen zijn
langverwachte, grote Zeeuwse ro
man Pier en oceaan. Zijn jeugd
herinneringen aan Goes vormden
het uitgangspunt voor het maar
liefst achthonderd pagina's tellen
de boek. Hoewel het vele autobio
grafische elementen bevat, is het
toch een roman geworden.
Pier en oceaan is een familiekro
niek. Het boek vertelt de geschie
denis van Abel Roorda en zijn
ouders en grootouders. Tegelijker
tijd beschrijft De Jong nauwgezet
de ingrijpende verandering die
Nederland onderging in de perio
de tussen de Hongerwinter van
1944 en de grote welvaart in de ja
ren zestig.
Oek de Jong oogstte overwegend
lovende reacties voor wat zijn
'magnum opus' wordt genoemd.
Pier en oceaan is vooral in Zeeland
een bestseller. Het boek is inmid
dels ook terug te vinden op de
longlist van zowel de Gouden Boe-
kenuil 2013 als de Libris Litera
tuur Prijs 2013.
door René de Dreu
TERNEUZEN - Tbssen klassieke gi
taarmuziek en heavy metal lijkt
een onoverbrugbare afstand te lig
gen. Toch is het de 24-jarige
Zeeuws-Vlaamse gitarist Thomas
Zwijsen gelukt om die twee werel
den in korte tijd te verenigen.
Met opleidingen klassieke mu
ziek, flamenco, jazz en latin in
zijn bagage dook hij in 2007 in de
muziek van het Britse Iron Mai
den, maakte een eigen 'klassiek'
arrangement en zette dat op inter
net. Een hit met inmiddels meer
dan twee miljoen views en een
groeiende schare fans over de he
le wereld.
Onder die fans ook zanger Blaze
Bayley, die tussen 1995 en 1999
deel uitmaakte van Iron Maiden.
Zwijsen vroeg Bayley na afloop
van een concert in Antwerpen
een nummer in de studio in te
zingen. 'Graag', antwoordde die
tot verbazing van Zwijsen. Bayley
nodigde op zijn beurt in 2012 hem
uit als gitarist en arrangeur voor
zijn nieuwe album King Of Metal
en de daaraan gekoppelde toer. Be
gin dit jaar verscheen Nylon Mai
den van Zwijsen, met weer mede
werking van Bayley. Samen toe
ren ze nu de wereld af met akoes
tische sets.
Thomas Zwijsen zit duidelijk niet
in één muzikaal hokje gevangen.
In Blaze Bayley ontmoette hij wat
dat betreft een geloofsgenoot.
Maar tot zijn verbazing gingen
ook veel heavymetalfans mee in
zijn atypische benadering van
'hun' muziek.
„Je komt toch aan de muziek van
een ander. Het had ook anders
Thomas Zwijsen over zijn Iron Maidennummers; „Ik maak geen covers, het origineel blijft uniek. Vanuit een klassie
ke en flamenco-achtergrond ga ik daarmee aan de slag." foto Ben Strobel
kunnen uitpakken. Waarschijn
lijk komt het door mijn benade
ring. Ik maak geen covers, het ori
gineel blijft uniek. Vanuit een
klassieke en flamenco-achter
grond ga ik daarmee aan de slag.
Dat het aanspreekt, bleek onlangs
in Zuid-Amerika. Het publiek,
vooral Iron Maidenfans, ging hele
maal los. Ze zongen massaal de
niet altijd simpele teksten mee.
Een ervaring die ik bij een klas
siek georiënteerd concert nooit
meemaakte."
„Bovendien zit daar dan een over
wegend ouder publiek. Ik kreeg
vaak het idee dat er iets in die mu
ziek moest gebeuren om ook jon
geren aan te spreken. Bovendien
bekruipt je het gevoel dat je pu
bliek op die manier langzaam uit
sterft. Met eigen composities en
bewerkingen bereik je ze moei
lijk. De keuze om iets met Iron
Maiden te doen, was dus achteraf
een schot in de roos. Die muziek
sprak me trouwens altijd al aan.
De kracht ligt in de bijzondere ak
koordenschema's en opbouw van
hun nummers. Muziek met een
inhoud."
Elf Iron Maidenbewerkingen ver
schenen op het album Nylon Mai
den. Het 'nylon' slaat op de snaren
van zijn akoestische gitaar. „Daar
kies ik heel bewust voor. Ze zor
gen voor meer dynamiek en zijn
gevoeliger voor het aanraken waar
door je meer klankkleuren uit de
gitaar kan halen." Op het album
vroeg hij behalve Blaze Bayley
ook bassist Tony Newton, percus
sionist Nathanael Taekema en vio
liste Anne Bakker als gastmuzi
kant. De laatste reist ook mee in
de toer met Bayley.
„Op het conservatorium ging ik
voor 'uitvoerend' muzikant", zegt
Zwijsen. Die kans kreeg ik nog
voordat de opleiding was afge
rond. Niet iedereen was het daar
mee eens, maar achterafis het
voor mij de juiste keuze geweest.
Nog nooit leerde ik zoveel als in
het afgelopen jaar. Ook van Bay
ley, die veel ervaring heeft op het
podium. Bovendien levert het toe
ren en musiceren op deze manier
veel contacten op. Ook die zijn in
spirerend en leerzaam. Het conser
vatorium maak ik wel af, maar dit
gaat even voor."
Het ouderlijk huis in Graauw is
inmiddels weer de thuisbasis. Af
en toe een moment van rust tus
sen het reizen. Maar thuis gaat
ook het schrijven van muziek ver
der. „Dat is iets waar ik altijd mee
bezig ben. Ideeën neem ik onder
weg desnoods fluitend op om ze
later uit te werken. Samen met
Bayley hebben we in Graauw ook
al nieuwe nummers geschreven.
Alsof je in een droom leeft waar
van het eind nog lang niet in
zicht is." Dit jaar wacht nog een
Europese toer en een trip naar Au
stralië.
Thomas Zwijsen en Blaze Bayley, mor
genavond in De Pit in Terneuzen. Aan
vang: 21.00 uur. In het voorprogram
ma een akoestisch optreden van de
Belgische metalband The Difference.
Oek de Jong