Oek de Jong naar Porgy en Bess CULTUUR 31 Thomas Zwijsen uit Graauw maakt snel naam met zijn akoestische gitaarversies van nummers van Iron Maiden. Morgen treedt hij op in Terneuzen. AGENDA VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013 Brug tussen klassiek en metal Meer agendanieuws vindt u op onze website. Goes 'Pro Arte - In Concert' (dans), De Mythe, 20.00 uur Rockband El Combo, Café La Strada, 22.00 uur Grijpskerke Lezing Hans Dammers over Robert Schumann, met muziekfragmenten, Boerderijgalerie De Osseberg, 20.00 uur Hoek Toneelvereniging D'Oekse Leute met blijspel 'Badman... word ik al bruin?', Dorpshuis, 20.00 uur Krabbendijke Marjolein Meijers en muzikanten met 'Niemands Meisje', De Meiboom, 20.00 uur Middelburg Lezing Koninklijk Genootschap der Wetenschappen: 'Dode Zeerollen en de Bijbel', door dr. Michaël N. van der Meer, Aula Zeeuwse Bibliotheek, 16.45 uur Cabaret 'Ja-Maar, Omdenkshow', Schouwburg. 20.00 uur Hiphop feest met Skiggy Rapz after party dj-collectief Shit is Bangin', De Spot, 21.00 uur (zaal open) Maarten Swaan Band, Grand Café Brooklyn, 22.00 uur Oostburg ToneelvoorstellingJaontje is het niet', Toneelvereniging De Plattelanders, Ledeltheater, 20.00 uur Terneuzen Guy Forsyth Crappy Dog, Porgy en Bess, 21.30 uur DJ Tinus: Da Ya Think I'm Sexy; Indus trial Night, De Pit, 22.00 uur Zaamslag Toneelgroep 'Noord': 'De Vogelaar', Podium van Zaamslag, 20.00 uur Zierikzee Filmavond Jubilee Campaign, MFC, 19.45 uur. Tweede voorronde Regioruis, Brogum Popcultura, 20.00 uur. TERNEUZEN - Schrijver Oek de Jong is woensdag 27 februari te gast op een Prometheusavond in Porgy en Bess in Terneuzen. Deze bijeen komst begint om 20.00 uur. De Jong (1952) bracht een belang rijk deel van zijn jeugd door in Goes. Hij brak in 1979 door bij het grote publiek met zijn roman Op waaiende zomerjurken. Nadien wa ren de romans Cirkel in het gras (1985) en Hokwerda's kind (2002) zijn belangrijkste boeken. Vorig jaar oktober verscheen zijn langverwachte, grote Zeeuwse ro man Pier en oceaan. Zijn jeugd herinneringen aan Goes vormden het uitgangspunt voor het maar liefst achthonderd pagina's tellen de boek. Hoewel het vele autobio grafische elementen bevat, is het toch een roman geworden. Pier en oceaan is een familiekro niek. Het boek vertelt de geschie denis van Abel Roorda en zijn ouders en grootouders. Tegelijker tijd beschrijft De Jong nauwgezet de ingrijpende verandering die Nederland onderging in de perio de tussen de Hongerwinter van 1944 en de grote welvaart in de ja ren zestig. Oek de Jong oogstte overwegend lovende reacties voor wat zijn 'magnum opus' wordt genoemd. Pier en oceaan is vooral in Zeeland een bestseller. Het boek is inmid dels ook terug te vinden op de longlist van zowel de Gouden Boe- kenuil 2013 als de Libris Litera tuur Prijs 2013. door René de Dreu TERNEUZEN - Tbssen klassieke gi taarmuziek en heavy metal lijkt een onoverbrugbare afstand te lig gen. Toch is het de 24-jarige Zeeuws-Vlaamse gitarist Thomas Zwijsen gelukt om die twee werel den in korte tijd te verenigen. Met opleidingen klassieke mu ziek, flamenco, jazz en latin in zijn bagage dook hij in 2007 in de muziek van het Britse Iron Mai den, maakte een eigen 'klassiek' arrangement en zette dat op inter net. Een hit met inmiddels meer dan twee miljoen views en een groeiende schare fans over de he le wereld. Onder die fans ook zanger Blaze Bayley, die tussen 1995 en 1999 deel uitmaakte van Iron Maiden. Zwijsen vroeg Bayley na afloop van een concert in Antwerpen een nummer in de studio in te zingen. 'Graag', antwoordde die tot verbazing van Zwijsen. Bayley nodigde op zijn beurt in 2012 hem uit als gitarist en arrangeur voor zijn nieuwe album King Of Metal en de daaraan gekoppelde toer. Be gin dit jaar verscheen Nylon Mai den van Zwijsen, met weer mede werking van Bayley. Samen toe ren ze nu de wereld af met akoes tische sets. Thomas Zwijsen zit duidelijk niet in één muzikaal hokje gevangen. In Blaze Bayley ontmoette hij wat dat betreft een geloofsgenoot. Maar tot zijn verbazing gingen ook veel heavymetalfans mee in zijn atypische benadering van 'hun' muziek. „Je komt toch aan de muziek van een ander. Het had ook anders Thomas Zwijsen over zijn Iron Maidennummers; „Ik maak geen covers, het origineel blijft uniek. Vanuit een klassie ke en flamenco-achtergrond ga ik daarmee aan de slag." foto Ben Strobel kunnen uitpakken. Waarschijn lijk komt het door mijn benade ring. Ik maak geen covers, het ori gineel blijft uniek. Vanuit een klassieke en flamenco-achter grond ga ik daarmee aan de slag. Dat het aanspreekt, bleek onlangs in Zuid-Amerika. Het publiek, vooral Iron Maidenfans, ging hele maal los. Ze zongen massaal de niet altijd simpele teksten mee. Een ervaring die ik bij een klas siek georiënteerd concert nooit meemaakte." „Bovendien zit daar dan een over wegend ouder publiek. Ik kreeg vaak het idee dat er iets in die mu ziek moest gebeuren om ook jon geren aan te spreken. Bovendien bekruipt je het gevoel dat je pu bliek op die manier langzaam uit sterft. Met eigen composities en bewerkingen bereik je ze moei lijk. De keuze om iets met Iron Maiden te doen, was dus achteraf een schot in de roos. Die muziek sprak me trouwens altijd al aan. De kracht ligt in de bijzondere ak koordenschema's en opbouw van hun nummers. Muziek met een inhoud." Elf Iron Maidenbewerkingen ver schenen op het album Nylon Mai den. Het 'nylon' slaat op de snaren van zijn akoestische gitaar. „Daar kies ik heel bewust voor. Ze zor gen voor meer dynamiek en zijn gevoeliger voor het aanraken waar door je meer klankkleuren uit de gitaar kan halen." Op het album vroeg hij behalve Blaze Bayley ook bassist Tony Newton, percus sionist Nathanael Taekema en vio liste Anne Bakker als gastmuzi kant. De laatste reist ook mee in de toer met Bayley. „Op het conservatorium ging ik voor 'uitvoerend' muzikant", zegt Zwijsen. Die kans kreeg ik nog voordat de opleiding was afge rond. Niet iedereen was het daar mee eens, maar achterafis het voor mij de juiste keuze geweest. Nog nooit leerde ik zoveel als in het afgelopen jaar. Ook van Bay ley, die veel ervaring heeft op het podium. Bovendien levert het toe ren en musiceren op deze manier veel contacten op. Ook die zijn in spirerend en leerzaam. Het conser vatorium maak ik wel af, maar dit gaat even voor." Het ouderlijk huis in Graauw is inmiddels weer de thuisbasis. Af en toe een moment van rust tus sen het reizen. Maar thuis gaat ook het schrijven van muziek ver der. „Dat is iets waar ik altijd mee bezig ben. Ideeën neem ik onder weg desnoods fluitend op om ze later uit te werken. Samen met Bayley hebben we in Graauw ook al nieuwe nummers geschreven. Alsof je in een droom leeft waar van het eind nog lang niet in zicht is." Dit jaar wacht nog een Europese toer en een trip naar Au stralië. Thomas Zwijsen en Blaze Bayley, mor genavond in De Pit in Terneuzen. Aan vang: 21.00 uur. In het voorprogram ma een akoestisch optreden van de Belgische metalband The Difference. Oek de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31