ZEELAND 29 «Dit museum wil geen oase zijn. Alles wat je maakt heeft een betekenis en het is een plek die in beweging is '«Ba«J VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013 eigen verhaal vertellen steentjes en deed die in een lijstje. „Hij poetste alle steentjes op en weet u, die kwamen uit de maag van één hoen." Dit is bio-art, daar waar kunst en natuur met el kaar worden vermengd en waar de wetenschap voordeel van heeft of een rol in speelt. Koen Vanmechelen dan. Die is fantastisch, zegt hij. „Hij is op zoek naar de oerkip en nu aangeko men bij de vijftiende generatie." In het kassen complex van Verbeke komt die oerkip, ofwel de Cosmopolitan Chicken tot leven. Vanmechelen begon zijn experiment met een typisch Bel gische kip 'de Mechelse Koekoek'. Die werd ge kruist met de Franse 'poulet de Bresse' en de af stammelingen van de kruising werden de 'Me chelse Bresse's'. Deze werden op hun beurt ge kruist met een Engelse kip en die weer met een Amerikaanse kip, Duitse, Nederlandse enzo voort. „Het is een wereldwijd kweekproject. De oerkip bevat straks de genen van alle kippen in de wereld. De kip staat andere invloeden toe; staat open voor andere culturen. Dat is een mooie gedachte." Verbeke is een spraakwaterval, als het kunst be treft. Deze zomer wordt bij Verbeke het werk van Jacobus Kloppenburg (1930) tentoongesteld. Kloppenburg is een Amsterdamse kunstenaar. „Maar wat hem is overkomen, is vreselijk. In 1997 kreeg de man te horen dat hij moest verhui zen, omdat zijn huisbaas het grachtenpand in Amsterdam wilde verbouwen tot luxe apparte menten. De huisbaas begon alvast met slopen. Er werd massaal actie gevoerd om Jacobus' werk te redden. Museumdirecteuren, kunstliefheb bers lieten weten dat Kloppenburgs kunstwerk van algemeen belang was. Maar de sloop ging door en zijn werk werd in containers gemieterd. Er is toen veel vernietigd, maar gelukkig hebben vrienden van hem nog iets kunnen redden. En dat wat er gered is, gaan we hier straks laten zien. Ik sprak Kloppenburg laatst en de man is zo blij met dit eerbetoon aan hem." Kunst leeft en is in beweging en dan hoeft het allemaal niet gestroomlijnd te zijn. Liever niet zelfs, zal Verbeke zeggen. Kunst moet iets te zeg gen hebben. In het uitgestrekte natuurgebied bij Kemzeke staan her en der sculpturen, zowel uit kijkposten als overnachtingsmogelijkheden. In de CasAnus van de Nederlandse kunstenaar Joep van Lieshout is een hotelkamer ingericht. De CasAnus is voor de omgeving ontworpen en kronkelt als een menselijke darm naast een wa tertje en ligt verscholen in het struikgewas. Zodra het warm genoeg is, zal de campingflat van Kevin van Braak weer verrijzen op het bui tenterrein. Van Braak heeft tentjes op enkele ver diepingen boven elkaar geplaatst. Na de ronde blijft nog veel onbesproken. Hij wijst nog snel op een zigeunerwagen waar 'Roe meense artists in residence vorig jaar' verbleven. De lijst kunstenaars die 'in residence' bij Verbe ke geleefd, gewerkt, gegeten en geslapen hebben groeit. Ze verblijven er dag en nacht om hun ar tisticiteit volledig uit te buiten. „Ach", zegt Verbeke, als hij nog eens hout op het vuur van de stoere kachel gooit, „Ik ben niet bijzonder. Ik ben een verzamelaar en wordt ge raakt door de werken die ik hier laat zien. Ik kan niet voor een ander bepalen wat mooi is. Kijk zelf maar." www.verbekefoundation.com wgsasiiiylgïJIjy 1 ij ®J jJ Jt 1088 steentjes, gefotografeerd en vergroot, uit de maag van één hoen, gemaakt door Sven Fritz. Wie agressie oproept, krijgt agressie terug, door Kevin van Braak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29