ZEELAND 29
«Dit
museum
wil geen
oase zijn.
Alles wat
je maakt
heeft een
betekenis
en het is
een plek
die in
beweging
is
'«Ba«J
VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013
eigen verhaal vertellen
steentjes en deed die in een lijstje. „Hij poetste
alle steentjes op en weet u, die kwamen uit de
maag van één hoen."
Dit is bio-art, daar waar kunst en natuur met el
kaar worden vermengd en waar de wetenschap
voordeel van heeft of een rol in speelt.
Koen Vanmechelen dan. Die is fantastisch, zegt
hij. „Hij is op zoek naar de oerkip en nu aangeko
men bij de vijftiende generatie." In het kassen
complex van Verbeke komt die oerkip, ofwel de
Cosmopolitan Chicken tot leven. Vanmechelen
begon zijn experiment met een typisch Bel
gische kip 'de Mechelse Koekoek'. Die werd ge
kruist met de Franse 'poulet de Bresse' en de af
stammelingen van de kruising werden de 'Me
chelse Bresse's'. Deze werden op hun beurt ge
kruist met een Engelse kip en die weer met een
Amerikaanse kip, Duitse, Nederlandse enzo
voort. „Het is een wereldwijd kweekproject. De
oerkip bevat straks de genen van alle kippen in
de wereld. De kip staat andere invloeden toe;
staat open voor andere culturen. Dat is een
mooie gedachte."
Verbeke is een spraakwaterval, als het kunst be
treft. Deze zomer wordt bij Verbeke het werk
van Jacobus Kloppenburg (1930) tentoongesteld.
Kloppenburg is een Amsterdamse kunstenaar.
„Maar wat hem is overkomen, is vreselijk. In
1997 kreeg de man te horen dat hij moest verhui
zen, omdat zijn huisbaas het grachtenpand in
Amsterdam wilde verbouwen tot luxe apparte
menten. De huisbaas begon alvast met slopen.
Er werd massaal actie gevoerd om Jacobus' werk
te redden. Museumdirecteuren, kunstliefheb
bers lieten weten dat Kloppenburgs kunstwerk
van algemeen belang was. Maar de sloop ging
door en zijn werk werd in containers gemieterd.
Er is toen veel vernietigd, maar gelukkig hebben
vrienden van hem nog iets kunnen redden. En
dat wat er gered is, gaan we hier straks laten
zien. Ik sprak Kloppenburg laatst en de man is
zo blij met dit eerbetoon aan hem."
Kunst leeft en is in beweging en dan hoeft het
allemaal niet gestroomlijnd te zijn. Liever niet
zelfs, zal Verbeke zeggen. Kunst moet iets te zeg
gen hebben. In het uitgestrekte natuurgebied bij
Kemzeke staan her en der sculpturen, zowel uit
kijkposten als overnachtingsmogelijkheden. In
de CasAnus van de Nederlandse kunstenaar
Joep van Lieshout is een hotelkamer ingericht.
De CasAnus is voor de omgeving ontworpen en
kronkelt als een menselijke darm naast een wa
tertje en ligt verscholen in het struikgewas.
Zodra het warm genoeg is, zal de campingflat
van Kevin van Braak weer verrijzen op het bui
tenterrein. Van Braak heeft tentjes op enkele ver
diepingen boven elkaar geplaatst.
Na de ronde blijft nog veel onbesproken. Hij
wijst nog snel op een zigeunerwagen waar 'Roe
meense artists in residence vorig jaar' verbleven.
De lijst kunstenaars die 'in residence' bij Verbe
ke geleefd, gewerkt, gegeten en geslapen hebben
groeit. Ze verblijven er dag en nacht om hun ar
tisticiteit volledig uit te buiten.
„Ach", zegt Verbeke, als hij nog eens hout op
het vuur van de stoere kachel gooit, „Ik ben niet
bijzonder. Ik ben een verzamelaar en wordt ge
raakt door de werken die ik hier laat zien. Ik kan
niet voor een ander bepalen wat mooi is. Kijk
zelf maar."
www.verbekefoundation.com
wgsasiiiylgïJIjy 1 ij ®J jJ Jt
1088 steentjes, gefotografeerd en vergroot, uit de maag van één hoen, gemaakt door Sven Fritz.
Wie agressie oproept, krijgt agressie terug, door Kevin van Braak.