HLflMECCr ZEELAND High tea? High beer! Nederlandse Spoorwegen en provincie onderzoeken of vier treinen per uur rendabel is. almanak Stefan Groothuis van patiënt tot schaatskoning Verbeke toont kunst op twintig hectare Interieur www.pzcwonen.nl Van Gilst v.o.f. Een nieuw plafond in één dag! www.plameco. nl Tel. 0113 - 27 00 00 SPORT ZEELAND Alles over Mogelijk twee extra treinen VRIJDAG 22 februari 2013 door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De provincie en de Nederlandse Spoorwegen onder zoeken of het rendabel is om twee extra treinen per uur door Zeeland te laten rijden. Om het kwartier zou er dan een trein gaan, waarbij de twee huidi ge intercity's bij minder stations stoppen. Daardoor kunnen foren sen sneller naar de Randstad rei zen. De twee 'regionale' treinen zouden dan alle stations aandoen. Technisch is er ruimte op het spoor voor twee extra treinen, zegt gedeputeerde George van Heukelom (Openbaar Vervoer). „De vraag is vooral wie het gaat betalen. Daar kijken we nu naar." Sinds de nieuwe dienstregeling in december is ingegaan, rijdt elk half uur een intercity van Vlissin- gen via Schiphol en Amsterdam naar Lelystad. De treinen stoppen op alle negen stations in Zeeland. Met name de mensen die dage lijks heen en weer rijden naar hun werk in de Randstad morren over de vele stops. De huidige dienstregeling is een zwaar bevochten compromis. Aan vankelijk wilden de Nederlandse Spoorwegen de stations Arnemui- den, Kapelle-Biezelinge en Krab- bendijke in 2008 sluiten. De gemeenten Kapelle, Middel burg en Reimerswaal trokken sa men met de provincie op tegen de Nederlandse Spoorwegen. Ge zamenlijk werd gewerkt aan een alternatief voor de nieuwe dienst regeling van de NS, waardoor slui ting van stations in Zeeland kon worden voorkomen. Dat Zeeuwse verzet kreeg steun van de Tweede Kamer. Die droeg toenmalig staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer en Water staat) op om de NS geen onthef fing te geven om de stations te sluiten. Onder die grote politieke druk be sloten de NS op hun schreden te rug te keren en de stations open te houden. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de huidige dienstrege ling waarbij het onderscheid tus sen de intercity en de stoptrein verdween. Doordat de treinen nu altijd op alle Zeeuwse stations stoppen, duurt een enkele reis in de richting van de Randstad maxi maal tien minuten langer. O Ga verder op Tip? redactie@pzc.nl zijn, met elkaar in contact te laten komen. Dat lukte pri ma, want er was een quiz met vragen over mannenonder- werpen als luchtvaart, visserij en geschiedenis. Ook wer den er verschillende biertjes geschonken tijdens een 'High Beef. De mannenmiddag zal elke maand worden ge houden op een locatie van Ter Weel. foto Willlem Mieras In een goede relatie toon je interesse voor eikaars bezigheden, weet ook die Middelburgse. Zo heeft ze haar vriend met raad en daad bijgestaan met zijn nieuwe houthakhobby. Ook over de aanschaf van de door hem zo lang gedroomde oldtimer is ze niets dan lyrisch. Onlangs pro beerde ze ook enthousiasme op te brengen over zijn betaalde werk zaamheden. Toen ze toevallig de fors gestegen aandelenkoers van zijn werkgever voorbij zag komen, besloot ze daar later die dag tijdens het eten nog eens op terug te ko men. Na een fronsende blik aan de andere kant van de tafel weet ze nu voor altijd het verschil tussen Dow Jones en Dow Chemcial. GOES - Ze lieten ze goed smaken, de mannelijke bewo ners van het Gasthuis en de tijdelijke huisvesting Mispel blomhof en de serviceabonnees van zorggroep Ter Weel. Zij kregen donderdag een 'mannenmiddag' aangeboden, om op die manier de mannelijke cliënten, die zowel in de zorgcentra als bij de dagverzorging flink in de minderheid PLAFONDS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 21