HLflMECCr
ZEELAND
High tea?
High beer!
Nederlandse Spoorwegen en
provincie onderzoeken of vier
treinen per uur rendabel is.
almanak
Stefan Groothuis
van patiënt
tot schaatskoning
Verbeke toont
kunst op
twintig hectare
Interieur
www.pzcwonen.nl
Van Gilst v.o.f.
Een nieuw plafond
in één dag!
www.plameco. nl
Tel. 0113 - 27 00 00
SPORT
ZEELAND
Alles over
Mogelijk twee extra treinen
VRIJDAG 22 februari 2013
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De provincie en de
Nederlandse Spoorwegen onder
zoeken of het rendabel is om
twee extra treinen per uur door
Zeeland te laten rijden.
Om het kwartier zou er dan een
trein gaan, waarbij de twee huidi
ge intercity's bij minder stations
stoppen. Daardoor kunnen foren
sen sneller naar de Randstad rei
zen. De twee 'regionale' treinen
zouden dan alle stations aandoen.
Technisch is er ruimte op het
spoor voor twee extra treinen,
zegt gedeputeerde George van
Heukelom (Openbaar Vervoer).
„De vraag is vooral wie het gaat
betalen. Daar kijken we nu naar."
Sinds de nieuwe dienstregeling in
december is ingegaan, rijdt elk
half uur een intercity van Vlissin-
gen via Schiphol en Amsterdam
naar Lelystad. De treinen stoppen
op alle negen stations in Zeeland.
Met name de mensen die dage
lijks heen en weer rijden naar
hun werk in de Randstad morren
over de vele stops.
De huidige dienstregeling is een
zwaar bevochten compromis. Aan
vankelijk wilden de Nederlandse
Spoorwegen de stations Arnemui-
den, Kapelle-Biezelinge en Krab-
bendijke in 2008 sluiten.
De gemeenten Kapelle, Middel
burg en Reimerswaal trokken sa
men met de provincie op tegen
de Nederlandse Spoorwegen. Ge
zamenlijk werd gewerkt aan een
alternatief voor de nieuwe dienst
regeling van de NS, waardoor slui
ting van stations in Zeeland kon
worden voorkomen. Dat Zeeuwse
verzet kreeg steun van de Tweede
Kamer. Die droeg toenmalig
staatssecretaris Melanie Schultz
van Haegen (Verkeer en Water
staat) op om de NS geen onthef
fing te geven om de stations te
sluiten.
Onder die grote politieke druk be
sloten de NS op hun schreden te
rug te keren en de stations open
te houden. Uiteindelijk heeft dat
geleid tot de huidige dienstrege
ling waarbij het onderscheid tus
sen de intercity en de stoptrein
verdween. Doordat de treinen nu
altijd op alle Zeeuwse stations
stoppen, duurt een enkele reis in
de richting van de Randstad maxi
maal tien minuten langer.
O Ga verder op
Tip? redactie@pzc.nl
zijn, met elkaar in contact te laten komen. Dat lukte pri
ma, want er was een quiz met vragen over mannenonder-
werpen als luchtvaart, visserij en geschiedenis. Ook wer
den er verschillende biertjes geschonken tijdens een
'High Beef. De mannenmiddag zal elke maand worden ge
houden op een locatie van Ter Weel. foto Willlem Mieras
In een goede relatie toon je interesse
voor eikaars bezigheden, weet ook
die Middelburgse. Zo heeft ze haar
vriend met raad en daad bijgestaan
met zijn nieuwe houthakhobby.
Ook over de aanschaf van de door
hem zo lang gedroomde oldtimer is
ze niets dan lyrisch. Onlangs pro
beerde ze ook enthousiasme op te
brengen over zijn betaalde werk
zaamheden. Toen ze toevallig de
fors gestegen aandelenkoers van
zijn werkgever voorbij zag komen,
besloot ze daar later die dag tijdens
het eten nog eens op terug te ko
men. Na een fronsende blik aan de
andere kant van de tafel weet ze nu
voor altijd het verschil tussen Dow
Jones en Dow Chemcial.
GOES - Ze lieten ze goed smaken, de mannelijke bewo
ners van het Gasthuis en de tijdelijke huisvesting Mispel
blomhof en de serviceabonnees van zorggroep Ter Weel.
Zij kregen donderdag een 'mannenmiddag' aangeboden,
om op die manier de mannelijke cliënten, die zowel in de
zorgcentra als bij de dagverzorging flink in de minderheid
PLAFONDS