De distributieriem heeft een beperkte levensduur AUTO 15 FEITEN CIJFERS SEAT LEON Met de derde generatie Leon lanceert Seat een model op VW's nieuwe modulaire bodem- groep. Resultaat: een lichtvoeti ge auto met sportieve genen. SEAT LEON EN DE CONCURRENTIE VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013 Elke twee weken brengen wij op deze pagina een rubriek over auto-onder houd, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: de vervanging van de distributieriem. door Willem de Volder De distributieriem draagt in mo derne verbrandingsmotoren zorg voor overbrenging tussen krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de klep pen in de cilinderkop. Als de dis tributieriem niet tijdig wordt ver vangen, kan deze breken, waar door de motor vastloopt Dan kun nen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en daardoor ernstig beschadigen. Dit kan leiden tot gevaarlijke ver keerssituaties én tot kostbare scha de aan de motor. Elk automerk hanteert voor zijn motoren ver schillende vervangingsinterval len. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 tot 120.000 kilometer en de fabrikant schrijft ook een aan tal jaar voor. Voor auto's die deze kilometrages niet halen, heeft de fabrikant een maximaal aantal ja ren vastgesteld dat veilig met de distributieriem kan worden gere den. Die gegevens staan meestal in het instructie- of onderhouds- boekje. Zelf de distributieriem controleren is niet mogelijk, om dat deze niet zichtbaar is. Als een autobedrijf de distributieriem heeft vervangen, komt dit als een notitie in het onderhoudsboekje of met een sticker met de onder- houdsgegevens in de auto of on der de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto op moment van vervan ging van de distributieriem en de datum waarop dit gebeurde. Een maatstaf voor vervanging is lastig te geven; ervaring leert dat bij extreme weersomstandighe den of als zware prestaties van de auto worden geëist, de riem vaker moet worden vervangen. U kunt op Carsom.nl zien wanneer voor uw auto de getande en vaak lichte distributieriem vervangen moet worden en welke kosten dit met zich meebrengt Vul kilometer stand en kilometrage (aantal km's dat u per jaar rijdt) in en de onder- houdsvoorspeller toont wanneer de distributieriem toe is aan ver vanging. Spanrollen en/of de wa terpomp, ook wel koelvloeistof- pomp genoemd, worden vaak te gelijk met de distributieriem ver vangen om dubbele reparatiekos ten te voorkomen. www.carsom.nl De onafhankelijke inspectie-in stelling TüV (Duitsland) inven tariseert jaarlijks de betrouw baarheid van auto's: de top vijf meest en minst betrouwbare auto's van 2 tot 3 jaar oud. Meest betrouwbaar: 1. Volkswagen Polo 2. Mazda3 3. Audi Q5 4. Toyota Avensis 5. Mazda2 Minst betrouwbaar: 1. Dacia Logan 2. Fiat Döblo 3. Daihatsu Sirion 4. Fiat Panda 5. Citroën C4 De Seat Leon is overduidelijk sportief gebleven, foto Automedia Behoud van identiteit door Tony Vos Het eens zo succesvolle, als sportief in de markt gezette Seat zit overduidelijk in een identiteitscrisis. Heel veel modellen worden met ande re merken binnen Volkswa gen gedeeld (Mii, Toledo, Alhambra) en met de eigen Ibiza en Leon wordt gezocht naar de juiste toonzetting. De nieuwe Leon lijkt duidelijk zijn weg te hebben gevonden. Zoals gebruikelijk staat de auto op dezelfde basis als de nieuwste Volkswagen Golf. Dat betekent een lichtge wicht, modulaire bodemgroep, die aan de ontwerpers en technici veel vrijheden geeft. De 1,46 meter hoge en 4,26 meter lan ge Spanjaard heeft heel duidelijk een eigen gezicht, terwijl het profiel sterk bij de hui dige Ibiza aansluit. Goed gedaan! Hoewel Seat het wellicht niet zo heeft be doeld, blijft de uitstraling sportief. Dat wordt nog eens bevestigd door het breed ogende front en de dito achterkant, dankzij de lage achterlichtunits. In dit geval heb ben we te maken met de FR-uitvoering en die voegt met bumpers, uitlaat en wielen nog wat extra pit toe. Ook de led-achter lichten vormen een specifiek element. De detaillering is goed en zeker niet over dreven. Veel elementen worden in de car- rosseriekleur gespoten. Ook het interieur is ingetogen en beschaafd, met hier en daar specifieke FR-elementen die de sportiviteit weer verhogen. De auto heeft een opval lend breed ogend dashboard; een effect dat versterkt wordt door het scherm van het navigatiesysteem, samen met de ernaast ge plaatste ventilatieroosters. Rode stiksels, passend bij de FR-uitgave, vinden we op het stuur, de extra steun bie dende stoelen en de hoes rond de versnel lingspook. Hoewel de Leon iets lager is dan de andere modellen op deze basis, wordt binnenin genoeg ruimte geboden voor vier volwassenen. Ook het bagagevolume is van niveau. Motorisch loopt de nieuwe Leon aardig in de pas met de Golf. In het vooronder van dit exemplaar huist de 1.4 liter turbomotor met directe inspuiting. Deze levert een flink vermogen van 140 pk en haalt een lek ker koppel van 250 Nm, dat tussen 1500 en 3500 tr/min volledig beschikbaar is. Dat drukt de souplesse van de motor uit en geeft meteen aan dat er niet overdreven veel geschakeld hoeft te worden om de be loofde prestaties te behalen. De auto sprint in 8,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 211 km/u. De huidige TSI-moto- ren staan bekend om hun uiterst beschaaf de brandstofverbruik. In het geval van de Leon komt dat op 14,3 kilometer op 1 liter. Hoewel de FR standaard wordt geleverd met een stugger sportonderstel, is de Leon ook in deze configuratie niet overdreven straf. Op lange ritten wordt een plezierig comfortniveau bereikt, zelfs op drempels gedraagt de auto zich met zijn 17 inch wie len keurig. Over het geheel genomen maakt dat van de Leon een prima allroun- der. Op dit moment is er alleen een vijf- deurs vanaf een gunstige 18.250 euro. De 140 pk FR kost 25.650 euro. De meeste va rianten komen in aanmerking voor 20 pro cent bijtelling. Seat Leon FR 1.4 TSI Bagage 380-1210 liter. Gewicht 1131 kg. Benzine 1.4 1,140 pk. Vanaf 18.250 euro, 1.4 FR 140 25.650 euro. Citroën C4 Bagage 408-1183 liter. Gewicht 1250 kg. Benzine 1.6 1,155 pk. Vanaf 20.860 euro, 1.6 THP 27.170 euro. Renault Mégane Bagage 372-1162 liter. Gewicht 1180 kg. Benzine 1.4 1,130 pk. Vanaf 19.990 euro, TCE 130 25.390 euro. Volkswagen Golf 5-d Bagage 380-1270 liter. Gewicht 1170 kg. Benzine 1.4 1,140 pk. Vanaf 19.390 euro, 1.4 1,140 pk 26.490 euro. 3 GT: veel beenruimte, foto BMW De Alfa Romeo Gloria staat vooralsnog alleen op USB-stick Studenten van het European Design Institute in Turijn hebben Alfa Romeo terzijde gestaan bij het ontwerp van de Gloria. Het resultaat staat op een USB-stick. Het coupéachtige model ziet er gelikt uit en is 4,7 meter lang, 1,32 meter hoog, 1,92 meter breed. Leren accenten op de motorkap ma ken het ontwerp speciaal. Het model kan op de iPad van verschillende kleu rencombinaties worden voorzien. De Mercedes A 45 AMG is een krachtpatser met 360 pk De Mercedes A 45 AMG heeft een 2.0 liter turbomotor met 360 pk en 450 Nm koppel. De auto zit in 4,6 se conden op 100 km/u, heeft het koel systeem van de SLS AMG, een auto maat met dubbele koppeling en nieu we 4Matic-vierwielaandrijving. Nieuw is de rijmodus 'Momentary M mode'. Daarin schakelt de automaat even scherp als een handbak. In juli staat deze krachtpatser bij de dealer. Gunstige C02-uitstoot van Toyota Auris Touring Sports De C02-uitstoot van de Auris Tou ring Sports is 1 gram gunstiger dan die van de Auris hatchback: 86 g/km. In 2013 en 2014 is dat goed voor 14 procent bijtelling. De bagageruimte is 1658 liter. Het is de eerste hybride van Toyota die kan worden voorzien van trekhaak (trekgewicht 345 kg). De nieuwkomer staat deze zomer in de showroom vanaf 24.750 euro, 1000 euro meer dan de hatchback. BMW 3-serie Gran Turismo komt boven de veertig mille De nieuwe BMW 3 Gran Turismo (in juni in ons land) is er als 320i vanaf 41.480 euro, diesels vanaf 42.054 eu ro (318d). De derde variant van de BMW 3-serie oogt coupéachtig en heeft veel ruimte. De beenruimte ach terin is groter dan bij de Touring. De GT is er ook als 320d (45.459 euro), 328i (47.694) en 335i (58.454 euro). Een handgeschakelde zesbak is stan daard, achttraps automaat optioneel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15