De distributieriem heeft een beperkte levensduur
AUTO 15
FEITEN CIJFERS
SEAT LEON
Met de derde generatie Leon
lanceert Seat een model op
VW's nieuwe modulaire bodem-
groep. Resultaat: een lichtvoeti
ge auto met sportieve genen.
SEAT LEON EN DE CONCURRENTIE
VRIJDAG 22 FEBRUARI 2013
Elke twee weken brengen wij op deze
pagina een rubriek over auto-onder
houd, gebaseerd op informatie van
Carsom.nl. Deze week: de vervanging
van de distributieriem.
door Willem de Volder
De distributieriem draagt in mo
derne verbrandingsmotoren zorg
voor overbrenging tussen krukas
en een of meer nokkenassen. De
nokkenas opent en sluit de klep
pen in de cilinderkop. Als de dis
tributieriem niet tijdig wordt ver
vangen, kan deze breken, waar
door de motor vastloopt Dan kun
nen de zuigers in de bovenste
stand de geopende kleppen raken
en daardoor ernstig beschadigen.
Dit kan leiden tot gevaarlijke ver
keerssituaties én tot kostbare scha
de aan de motor. Elk automerk
hanteert voor zijn motoren ver
schillende vervangingsinterval
len. De meeste distributieriemen
hebben een levensduur van
60.000 tot 120.000 kilometer en
de fabrikant schrijft ook een aan
tal jaar voor. Voor auto's die deze
kilometrages niet halen, heeft de
fabrikant een maximaal aantal ja
ren vastgesteld dat veilig met de
distributieriem kan worden gere
den. Die gegevens staan meestal
in het instructie- of onderhouds-
boekje. Zelf de distributieriem
controleren is niet mogelijk, om
dat deze niet zichtbaar is. Als een
autobedrijf de distributieriem
heeft vervangen, komt dit als een
notitie in het onderhoudsboekje
of met een sticker met de onder-
houdsgegevens in de auto of on
der de motorkap. Deze gegevens
bevatten de kilometerstand van
uw auto op moment van vervan
ging van de distributieriem en de
datum waarop dit gebeurde.
Een maatstaf voor vervanging is
lastig te geven; ervaring leert dat
bij extreme weersomstandighe
den of als zware prestaties van de
auto worden geëist, de riem vaker
moet worden vervangen. U kunt
op Carsom.nl zien wanneer voor
uw auto de getande en vaak lichte
distributieriem vervangen moet
worden en welke kosten dit met
zich meebrengt Vul kilometer
stand en kilometrage (aantal km's
dat u per jaar rijdt) in en de onder-
houdsvoorspeller toont wanneer
de distributieriem toe is aan ver
vanging. Spanrollen en/of de wa
terpomp, ook wel koelvloeistof-
pomp genoemd, worden vaak te
gelijk met de distributieriem ver
vangen om dubbele reparatiekos
ten te voorkomen.
www.carsom.nl
De onafhankelijke inspectie-in
stelling TüV (Duitsland) inven
tariseert jaarlijks de betrouw
baarheid van auto's: de top vijf
meest en minst betrouwbare
auto's van 2 tot 3 jaar oud.
Meest betrouwbaar:
1. Volkswagen Polo
2. Mazda3
3. Audi Q5
4. Toyota Avensis
5. Mazda2
Minst betrouwbaar:
1. Dacia Logan
2. Fiat Döblo
3. Daihatsu Sirion
4. Fiat Panda
5. Citroën C4
De Seat Leon is overduidelijk sportief gebleven, foto Automedia
Behoud van identiteit
door Tony Vos
Het eens zo succesvolle, als
sportief in de markt gezette
Seat zit overduidelijk in een
identiteitscrisis. Heel veel
modellen worden met ande
re merken binnen Volkswa
gen gedeeld (Mii, Toledo,
Alhambra) en met de eigen Ibiza en Leon
wordt gezocht naar de juiste toonzetting.
De nieuwe Leon lijkt duidelijk zijn weg te
hebben gevonden. Zoals gebruikelijk staat
de auto op dezelfde basis als de nieuwste
Volkswagen Golf. Dat betekent een lichtge
wicht, modulaire bodemgroep, die aan de
ontwerpers en technici veel vrijheden
geeft. De 1,46 meter hoge en 4,26 meter lan
ge Spanjaard heeft heel duidelijk een eigen
gezicht, terwijl het profiel sterk bij de hui
dige Ibiza aansluit. Goed gedaan!
Hoewel Seat het wellicht niet zo heeft be
doeld, blijft de uitstraling sportief. Dat
wordt nog eens bevestigd door het breed
ogende front en de dito achterkant, dankzij
de lage achterlichtunits. In dit geval heb
ben we te maken met de FR-uitvoering en
die voegt met bumpers, uitlaat en wielen
nog wat extra pit toe. Ook de led-achter
lichten vormen een specifiek element.
De detaillering is goed en zeker niet over
dreven. Veel elementen worden in de car-
rosseriekleur gespoten. Ook het interieur is
ingetogen en beschaafd, met hier en daar
specifieke FR-elementen die de sportiviteit
weer verhogen. De auto heeft een opval
lend breed ogend dashboard; een effect dat
versterkt wordt door het scherm van het
navigatiesysteem, samen met de ernaast ge
plaatste ventilatieroosters.
Rode stiksels, passend bij de FR-uitgave,
vinden we op het stuur, de extra steun bie
dende stoelen en de hoes rond de versnel
lingspook. Hoewel de Leon iets lager is dan
de andere modellen op deze basis, wordt
binnenin genoeg ruimte geboden voor vier
volwassenen. Ook het bagagevolume is van
niveau.
Motorisch loopt de nieuwe Leon aardig in
de pas met de Golf. In het vooronder van
dit exemplaar huist de 1.4 liter turbomotor
met directe inspuiting. Deze levert een
flink vermogen van 140 pk en haalt een lek
ker koppel van 250 Nm, dat tussen 1500 en
3500 tr/min volledig beschikbaar is. Dat
drukt de souplesse van de motor uit en
geeft meteen aan dat er niet overdreven
veel geschakeld hoeft te worden om de be
loofde prestaties te behalen. De auto sprint
in 8,2 seconden naar de 100 km/u en heeft
een top van 211 km/u. De huidige TSI-moto-
ren staan bekend om hun uiterst beschaaf
de brandstofverbruik. In het geval van de
Leon komt dat op 14,3 kilometer op 1 liter.
Hoewel de FR standaard wordt geleverd
met een stugger sportonderstel, is de Leon
ook in deze configuratie niet overdreven
straf. Op lange ritten wordt een plezierig
comfortniveau bereikt, zelfs op drempels
gedraagt de auto zich met zijn 17 inch wie
len keurig. Over het geheel genomen
maakt dat van de Leon een prima allroun-
der. Op dit moment is er alleen een vijf-
deurs vanaf een gunstige 18.250 euro. De
140 pk FR kost 25.650 euro. De meeste va
rianten komen in aanmerking voor 20 pro
cent bijtelling.
Seat Leon FR 1.4 TSI
Bagage 380-1210 liter. Gewicht 1131 kg.
Benzine 1.4 1,140 pk. Vanaf 18.250 euro,
1.4 FR 140 25.650 euro.
Citroën C4
Bagage 408-1183 liter. Gewicht 1250 kg.
Benzine 1.6 1,155 pk. Vanaf 20.860 euro,
1.6 THP 27.170 euro.
Renault Mégane
Bagage 372-1162 liter. Gewicht 1180 kg.
Benzine 1.4 1,130 pk. Vanaf 19.990 euro,
TCE 130 25.390 euro.
Volkswagen Golf 5-d
Bagage 380-1270 liter. Gewicht 1170 kg.
Benzine 1.4 1,140 pk. Vanaf 19.390 euro,
1.4 1,140 pk 26.490 euro.
3 GT: veel beenruimte, foto BMW
De Alfa Romeo Gloria staat
vooralsnog alleen op USB-stick
Studenten van het European Design
Institute in Turijn hebben Alfa Romeo
terzijde gestaan bij het ontwerp van
de Gloria. Het resultaat staat op een
USB-stick. Het coupéachtige model
ziet er gelikt uit en is 4,7 meter lang,
1,32 meter hoog, 1,92 meter breed.
Leren accenten op de motorkap ma
ken het ontwerp speciaal. Het model
kan op de iPad van verschillende kleu
rencombinaties worden voorzien.
De Mercedes A 45 AMG is
een krachtpatser met 360 pk
De Mercedes A 45 AMG heeft een
2.0 liter turbomotor met 360 pk en
450 Nm koppel. De auto zit in 4,6 se
conden op 100 km/u, heeft het koel
systeem van de SLS AMG, een auto
maat met dubbele koppeling en nieu
we 4Matic-vierwielaandrijving. Nieuw
is de rijmodus 'Momentary M mode'.
Daarin schakelt de automaat even
scherp als een handbak. In juli staat
deze krachtpatser bij de dealer.
Gunstige C02-uitstoot van
Toyota Auris Touring Sports
De C02-uitstoot van de Auris Tou
ring Sports is 1 gram gunstiger dan
die van de Auris hatchback: 86 g/km.
In 2013 en 2014 is dat goed voor 14
procent bijtelling. De bagageruimte is
1658 liter. Het is de eerste hybride
van Toyota die kan worden voorzien
van trekhaak (trekgewicht 345 kg).
De nieuwkomer staat deze zomer in
de showroom vanaf 24.750 euro,
1000 euro meer dan de hatchback.
BMW 3-serie Gran Turismo
komt boven de veertig mille
De nieuwe BMW 3 Gran Turismo (in
juni in ons land) is er als 320i vanaf
41.480 euro, diesels vanaf 42.054 eu
ro (318d). De derde variant van de
BMW 3-serie oogt coupéachtig en
heeft veel ruimte. De beenruimte ach
terin is groter dan bij de Touring. De
GT is er ook als 320d (45.459 euro),
328i (47.694) en 335i (58.454 euro).
Een handgeschakelde zesbak is stan
daard, achttraps automaat optioneel.