'Snelheid, daar kick ik wel op'
GroenLinks kritisch op Attero
I
I
I
I
I
MOTORRIJBEWIJS
22 ZEELAND
Flesjmopje
brieven
Jongeren hebben de gewijzigde
regels massaal aangegrepen om nog
snel hun motorrijbewijs te halen.
DONDERDAG
Noordstraat
Halal
Grote Gat
Willem van Dam
En wat zag ik vorige
week op een filmpje
van Omroep Zeeland?
Een stuk of dertig meis
jes en mevrouwen die een dans
je deden in het Middelburgse
centrum.
Het betrof hier, begreep ik, een
flashmob. Volgens Wikipedia is
een flashmob (spreek uit: fles-
jmop) een groepje lieden dat
onverwacht ergens opduikt,
iets mals doet en dan weer uit
een gaat.
Tegen het decor van een zaak
waar men bevroren yoghurt,
belegde broodjes en koffie kan
verkrijgen, zag ik de dames
hupsen om aandacht te vragen
voor het onrecht dat de vrouw
wordt aangedaan.
Rapporten zeggen dat wereld
wijd één op de drie vrouwen
wordt geslagen, verkracht of an
derszins misbruikt en daarom
werd er te Middelburg een
dansje gemaakt.
Want, zo luidde de achterlig
gende gedachte: als er maar ge
noeg mensen op hetzelfde mo
ment de voetjes van de vloer til
len, komt de aarde in beweging
en zal alles goedkomen. Zoiets.
Ach ja.
Uit Amerika komen over
waaien, de flashmob. Net als de
Harlem Shake. Men trekt een
gekke bek, plaatst een Willem-
piehelmpje of iets vergelijk
baars op het hoofd, doet een
dansje, maakt daar een filmpje
van, zet dat op internet en voi-
la: de Harlem Shake. Het
schijnt (zie ook de column van
Ernst Jan Rozendaal in de krant
van gisteren) een waar feno
meen te zijn.
De voetbalclub bezondigt zich
er aan, de figuurzaagclub, in de
bejaardensoos zijn de eerste po
gingen al gesignaleerd, ja, zelfs
op de burelen van deze krant
heeft de gekte toegeslagen. Ik
zag de verslaggever die ons op
de hoogte dient te houden van
gewichtige Haagse zaken onbe
holpen danspasjes maken op
zijn bureau; ik zag de redactri
ce die bericht over ontwikkelin
gen in de zorg in een papier
mand duiken; weer een andere
collega had een blauwe bood
schappentas over het hoofd ge
trokken; ik zag - ach nee, breek
me de bek niet verder open.
Ik denk dat ik vandaag zelf
maar eens een flesjmopje doe.
Als protest tegen al die ongein.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
De plannen voor de invulling van
het bedrijventerrein aan de Ken-
nedylaan in Terneuzen hebben
het project rondom de Noord
straat de 'kop' gekost. Op zich
geen negatieve ontwikkeling. De
gemeenteraad van Terneuzen
krijgt nu de tijd om een goed
plan te ontwikkelen om meer wa
ter in het centrum terug te krij
gen. Dat kan door de oostelijke ka-
naalarm door te trekken tot en
met de Herengracht-Rosegracht.
Technisch gezien best een hele op
gave, maar niet onmogelijk. Finan
cieel moeilijker, maar als de uit
breiding van de zeesluizen werke
lijkheid wordt, komen er inkom
sten die dat mogelijk maken.
Zijn Europese subsidies ook een
mogelijkheid? Gelukkig zijn er in
de gemeenteraad mensen die posi
tief denken. Laat degene die roe
pen dat Terneuzen te klein is,
zich realiseren dat Terneuzen de
grootste gemeente van Zeeland is
met veel industrie. Een Calime-
ro-gedachte past daar niet bij.
Kortom, geef Terneuzen z'n histo
rie terug.
Thon Bastiaansen
Drostlaan 1, Sluiskil
Natuurlijk geeft de Stichting Wak
ker Dier aan dat het eten van
vlees niet meer verantwoord is.
Ethisch gezien brengt de massale
slacht van dieren, naast het deer
niswekkende transport ervan
steeds meer bewust denkende
consumenten in problemen. Het
kan nooit de bedoeling zijn dat
wij op deze schaal dieren misbrui
ken ten voordele van ons welzijn.
Binnen deze context heb ik ook
erg veel moeite met het krantenar
tikel inzake halal-slacht. Hoe is
het mogelijk dat een zichzelf res
pecterende religie het niet ver
doofd slachten van dieren primair
stelt. Opnieuw blijkt ritueel slach
ten - jodendom, islam - een ma
nier te zijn om dierenleed te baga
telliseren.
Religie en dierenleed is nu een
maal zonder twijfel onverenig
baar. Eerbied voor het leven gaat
ver voorbij deze begerkte visie.
Cees Cosijn
Burgemeester Geillstraat 21, Terneuzen
Het Grote Gat te Oostburg is een
restant van de Brugse vaart, die in
circa 1500 in opdracht van de stad
Brugge werd gegraven. Dit werd
gedaan om toegang te krijgen tot
de Westerschelde en Noordzee, in
verband met het verzanden van
Het Zwin. Door wantij in het ge
graven kanaal werd het onbruik
baar door verzanding. De restan
ten hiervan zijn nu nog te zien.
Een speciaal schilderij van deze
activiteit is te zien in het Groenin-
ge museum in Brugge of in het zo
juist uitgegeven boek Geschiede
nis van Zeeland, deel I, op bladzij
de 137.
Opmerking: toen werden al dom
me dingen gedaan, maar tegen
woordig komt dat nog steeds voor
door kennisgebrek over de Bres-
kens polder uit 1510 met zeedijk.
L.J. Bensink
Burg. Gerritsenstraat 20, Breskens
N ieu we j eugd
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Motorrijden wint
aan populariteit. Het aantal men
sen dat vorig jaar een rijbewijs
haalde, steeg ten opzichte van
2011 met 18 procent.
Vooral jonge vrouwen vallen
steeds vaker voor de motor. Uit cij
fers van het Centraal Bureau Rij
vaardigheidsbewijzen (CBR)
blijkt dat er vorig jaar ten opzich
te van 2011 landelijk bijna 5a pro
cent meer vrouwen onder de 24
jaar hun motorrijbewijs hebben
gehaald. Branche-organisatie Bo-
vag schrijft die ontwikkeling toe
aan de nieutoe regels die dit jaar
zijn ingegaan. Tot 19 januari
mochten jongeren tot 21 jaar les
sen en afrijden op een lichte mo
tor en, eenmaal in het bezit van
een rijbewijs, op een motor met
een zwaarder vermogen stappen.
Sinds die datum moet in drie etap
pes en evenzoveel examens de
weg naar een zwaardere motor
worden afgelegd. Dat houdt in dat
iemand die op z'n achttiende het
eerste rijbewijs haalt, op z'n
vroegst pas vier jaar later examen
kan doen voor een motor met on
beperkt vermogen.
Dek Verkeersopleidingen is met
vestigingen in Terneuzen, Middel
burg en Goes aangesloten bij de
Levina Maas op de Harley van haar vader, foto Willem Mieras
NISSE - Levina Maas (24) uit Nisse
heeft in december haar motorrij
bewijs gehaald. Een helm heeft ze
al, nu nog een motor. „Als ik mijn
vader lief aankijk, mag ik hopelijk
soms even op zijn Harley Da
vidson rijden."
Ze kijkt nu rond naar een motor
die haar bevalt. Een felle donder
waar ze lekker kan scheuren op
het circuit, of een mooie ouwe
Harley moet het worden. En die
mag dan best een paar duizend eu
ro kosten. Levina is opgegroeid
met motoren: ook haar moeder
rijdt. „Toen ik zestien was, kreeg
ik een brommer. Drie jaar later
mijn eerste crossmotor. Het ge
voel van vrijheid, dat is het wat
me zo aantrekt in motorrijden."
Wordt het nu een Harley, om lek
ker mee te toeren, of een felle mo
tor waarmee je in een fractie van
een seconde weg bent als het
licht op groen springt? „Ik weet
het nog niet. Zo'n Harley Da
vidson heeft wel een superleuk
geluid. Dat is een heel andere er
varing dan een racemonster. Maar
snelheid, daar kick ook wel op. Ik
rij nu in een sportauto. Zo eentje
waarmee je de rest achter je laat,
als je het gas intrapt."
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De Provinciale Sta
tenfractie van GroenLinks wil op
heldering over de plannen van
energiebedrijf Delta om afvalver
werker Attero over te nemen.
De provincie is voor 50 procent ei
genaar van Delta. Het Zeeuwse
energiebedrijf praat kennelijk al
sinds eind vorig jaar met Attero
over een overname. Vorige week
kwamen die plannen naar buiten.
GroenLinks wil nu van Gedepu
teerde Staten weten of zij ook al
eerder op de hoogte waren en, zo
ja, waarom de Staten toen niet di
rect zijn geïnformeerd over de op
handen zijnde 'megatransactie'.
Dat had eventueel ook in vertrou
welijkheid kunnen gebeuren, sug
gereert fractievoorzitter Leen Har-
pe. Hij wil weten welke bedragen
hiermee zijn gemoeid en of het
juist is dat 49 van de 75 procent
aan aandelen in Indaver (het ei
gen afvalbedrijf van Delta) al is
verkocht om zo het nodige kapi
taal vrij te maken voor de transac
tie.
De fractie waarschuwt voor een
miskoop door te wijzen op kritiek
van Brabantse gemeenten op de
bedrijfsvoering van Attero, onder
meer op de wijze waarop afVal
wordt hergebruikt. In dat licht
vraagt GroenLinks zich af wat de
vervolgstappen zijn van Delta en
in hoeverre Provinciale Staten
daarbij als belanghebbenden wor
den betrokken.