Zeelandhallen decor voor
populaire modelbouwshow
wmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊmmmÊÊÊÊiÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊi^m^m
UIT 11
Alle etsen uit Goya's serie 'Verschrikkingen van
de oorlog' zijn nu te zien in het prentenkabinet
van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotter
dam.
DONDERDAG 21 FEBRUARI 2013
De modelbouwshow in de Zee
landhallen is razend populair, zo
wel bij deelnemers als bezoekers.
„We zijn nu al de grootste in de
Benelux", zegt organisator Jan van 't
Veen. „Maar ik zou met gemak nog een
hal kunnen vullen."
De modelbouwshow vindt zaterdag en
zondag voor de 21ste keer plaats. Alle disci
plines van de modelbouw zijn weer verte
genwoordigd. De tractoren zijn nieuw dit
jaar en ook de Lego heeft weer een eigen
hal gekregen. De 'echte' modelbouwers
zijn niet allemaal fan van de gekleurde
Deense blokjes, maar Van 't Veen vindt
dat Lego op de show thuishoort. „Mensen
maken daar de mooiste dingen van."
Een kleine duizend deelnemers doen ko
mend weekend mee aan de beurs. Het
gaat om zowel particulieren als verenigin
gen. „We hebben in de loop der jaren een
heel goede naam opgebouwd, dus ieder
een wil hier staan", zegt de organisator.
Het gevolg is dat hij ook wel eens 'nee'
moet verkopen. Zo zijn er drie verenigin
gen met grote vrachtwagenbanen, maar
ze kunnen onmogelijk allemaal een plekje
krijgen. Om die reden moet elke club
eens in de drie jaar een keer overslaan.
„Op zich is dat niet verkeerd, hoor", vindt
Van 't Veen. „Het moet voor de bezoekers
ook een beetje afwisselend blijven."
De modelbouwshow is beide dagen van
ïo.oo tot 18.00 uur geopend.
Etsen met
effect van
mokerslag
Asi sucedió ('Zo is het gebeurd'), collectie Museum Boijmans Van Beuningen
De modelbouwshow is populair bij jong en oud. archieffoto Willem Mieras
door Fran^oise Ledeboer Por qué? ('Waarom?'), collectie Museum Boijmans Van Beuningen
Net als veel andere musea
dankt Boijmans Van Beu
ningen zijn collectie voor
een aanzienlijk deel aan
schenkingen van verzame
laars. Uitzonderlijk is dat
het museum ook een vroe
ge editie van de serie Verschrikkingen van de
oorlog van de Spaanse kunstenaar Goya in
huis heeft, een schenking uit 1923 van A.J.
Domela Nieuwenhuis.
De kwetsbare etsen - zelden alle tachtig bij
een - zijn tot eind juli te zien in het pren
tenkabinet. De expositie heeft het effect
van een mokerslag, vergelijkbaar met de
vaak schokkende beelden van de jaarlijkse
World Press Photo-selectie.
Met zijn romantische en levendige schilder
stijl maakte Francisco José De Goya y Lu-
cientes (1746-1828) snel carrière als hof
schilder van de koninklijke familie. Hij ver
eeuwigde Karei III, Karei IV en Ferdinand
VII. Ook mocht hij voor Karei IV, die hem
als zijn favoriet beschouwde, een groot fa
milieportret schilderen.
Door Goya's verblijf in de hoogste kringen
- hij kon zelfs een hertogin van Alva tot
zijn minnaressen rekenen - ontwikkelde
hij een scherp zicht op het reilen en feilen
van de vermolmde Spaanse standenmaat
schappij. Het revolutiejaar 1789 in Frank
rijk, met Vrijheid, gelijkheid en broeder
schap' hoog in het vaandel, ging Spanje
voorbij.
Met de echo van deze idealen nog in het
achterhoofd besloot Goya zich niet meteen
tegen de invasie te keren toen Napoleon tij
dens zijn zegetocht door Europa in 1808
ook het Iberisch schiereiland bezette en
zijn broer Joseph op de troon zette. Inmid
dels doof geworden, trok hij zich terug in
zijn villa.
De bevolking reageerde furieus en kwam
massaal in opstand tegen de Franse over
heersers. De Spaanse Onafhankelijkheids
oorlog, die nog datzelfde jaar losbarstte,
zou het land tot 1814 in een barbaarse
slachtpartij dompelen. Goya bleef niet in
zijn isolement en legde de excessen vast op
etsen die uiteindelijk pas in 1863 werden
gepubliceerd door de Koninklijke Acade
mie van San Fernando in Madrid.
Eerder was niet mogelijk: zóveel schokken
de beelden van tijdloze wreedheid kon
Spanje tot een halve eeuw na afloop niet
verdragen. Goya zelf zou er tot het eind
van zijn leven nachtmerries aan overhou
den.
Verschrikkingen van de oorlog begint met een
reeks executies, martelingen, verkrachtin
gen en elkaar met zwaarden, spiesen en
messen belagende strijders. Van afgehakte
hoofden, armen en geslachtsdelen tot ver
wrongen gezichten van terechtgestelden
en vrouwen die verkracht worden, schuw
de Goya de weergave van geen enkel gru
welijk detail.
Het tweede deel van de serie bestaat uit
huiveringwekkende taferelen van de hon
gersnood die Madrid in 1811-1812 in zijn
greep hield omdat strijders tegen het be
wind van Joseph Bonaparte de hoofdstad
afsloten van de voedselvoorziening. De
blokkade had 20.000 doden tot gevolg,
meestal uit de onderste lagen van de bevol
king.
Op één ets staan vertegenwoordigers van
hogere standen, die het beter getroffen had
den, een kijkje te nemen bij burgers die lig
gen te creperen. Goya - hij schreef zijn on
derschriften altijd zelf - noteerde cynisch
bij deze scène: 'Alsof zij van een andere pla
neet zijn...'.
De expositie 'Verschrikkingen van de oorlog' in
Museum Boijmans Van Beuningen (Museum
park, Rotterdam) duurt tot en met 21 juli.
Meer informatie: www.boijmans.nl.