Zeelandhallen decor voor populaire modelbouwshow wmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊmmmÊÊÊÊiÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊi^m^m UIT 11 Alle etsen uit Goya's serie 'Verschrikkingen van de oorlog' zijn nu te zien in het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotter dam. DONDERDAG 21 FEBRUARI 2013 De modelbouwshow in de Zee landhallen is razend populair, zo wel bij deelnemers als bezoekers. „We zijn nu al de grootste in de Benelux", zegt organisator Jan van 't Veen. „Maar ik zou met gemak nog een hal kunnen vullen." De modelbouwshow vindt zaterdag en zondag voor de 21ste keer plaats. Alle disci plines van de modelbouw zijn weer verte genwoordigd. De tractoren zijn nieuw dit jaar en ook de Lego heeft weer een eigen hal gekregen. De 'echte' modelbouwers zijn niet allemaal fan van de gekleurde Deense blokjes, maar Van 't Veen vindt dat Lego op de show thuishoort. „Mensen maken daar de mooiste dingen van." Een kleine duizend deelnemers doen ko mend weekend mee aan de beurs. Het gaat om zowel particulieren als verenigin gen. „We hebben in de loop der jaren een heel goede naam opgebouwd, dus ieder een wil hier staan", zegt de organisator. Het gevolg is dat hij ook wel eens 'nee' moet verkopen. Zo zijn er drie verenigin gen met grote vrachtwagenbanen, maar ze kunnen onmogelijk allemaal een plekje krijgen. Om die reden moet elke club eens in de drie jaar een keer overslaan. „Op zich is dat niet verkeerd, hoor", vindt Van 't Veen. „Het moet voor de bezoekers ook een beetje afwisselend blijven." De modelbouwshow is beide dagen van ïo.oo tot 18.00 uur geopend. Etsen met effect van mokerslag Asi sucedió ('Zo is het gebeurd'), collectie Museum Boijmans Van Beuningen De modelbouwshow is populair bij jong en oud. archieffoto Willem Mieras door Fran^oise Ledeboer Por qué? ('Waarom?'), collectie Museum Boijmans Van Beuningen Net als veel andere musea dankt Boijmans Van Beu ningen zijn collectie voor een aanzienlijk deel aan schenkingen van verzame laars. Uitzonderlijk is dat het museum ook een vroe ge editie van de serie Verschrikkingen van de oorlog van de Spaanse kunstenaar Goya in huis heeft, een schenking uit 1923 van A.J. Domela Nieuwenhuis. De kwetsbare etsen - zelden alle tachtig bij een - zijn tot eind juli te zien in het pren tenkabinet. De expositie heeft het effect van een mokerslag, vergelijkbaar met de vaak schokkende beelden van de jaarlijkse World Press Photo-selectie. Met zijn romantische en levendige schilder stijl maakte Francisco José De Goya y Lu- cientes (1746-1828) snel carrière als hof schilder van de koninklijke familie. Hij ver eeuwigde Karei III, Karei IV en Ferdinand VII. Ook mocht hij voor Karei IV, die hem als zijn favoriet beschouwde, een groot fa milieportret schilderen. Door Goya's verblijf in de hoogste kringen - hij kon zelfs een hertogin van Alva tot zijn minnaressen rekenen - ontwikkelde hij een scherp zicht op het reilen en feilen van de vermolmde Spaanse standenmaat schappij. Het revolutiejaar 1789 in Frank rijk, met Vrijheid, gelijkheid en broeder schap' hoog in het vaandel, ging Spanje voorbij. Met de echo van deze idealen nog in het achterhoofd besloot Goya zich niet meteen tegen de invasie te keren toen Napoleon tij dens zijn zegetocht door Europa in 1808 ook het Iberisch schiereiland bezette en zijn broer Joseph op de troon zette. Inmid dels doof geworden, trok hij zich terug in zijn villa. De bevolking reageerde furieus en kwam massaal in opstand tegen de Franse over heersers. De Spaanse Onafhankelijkheids oorlog, die nog datzelfde jaar losbarstte, zou het land tot 1814 in een barbaarse slachtpartij dompelen. Goya bleef niet in zijn isolement en legde de excessen vast op etsen die uiteindelijk pas in 1863 werden gepubliceerd door de Koninklijke Acade mie van San Fernando in Madrid. Eerder was niet mogelijk: zóveel schokken de beelden van tijdloze wreedheid kon Spanje tot een halve eeuw na afloop niet verdragen. Goya zelf zou er tot het eind van zijn leven nachtmerries aan overhou den. Verschrikkingen van de oorlog begint met een reeks executies, martelingen, verkrachtin gen en elkaar met zwaarden, spiesen en messen belagende strijders. Van afgehakte hoofden, armen en geslachtsdelen tot ver wrongen gezichten van terechtgestelden en vrouwen die verkracht worden, schuw de Goya de weergave van geen enkel gru welijk detail. Het tweede deel van de serie bestaat uit huiveringwekkende taferelen van de hon gersnood die Madrid in 1811-1812 in zijn greep hield omdat strijders tegen het be wind van Joseph Bonaparte de hoofdstad afsloten van de voedselvoorziening. De blokkade had 20.000 doden tot gevolg, meestal uit de onderste lagen van de bevol king. Op één ets staan vertegenwoordigers van hogere standen, die het beter getroffen had den, een kijkje te nemen bij burgers die lig gen te creperen. Goya - hij schreef zijn on derschriften altijd zelf - noteerde cynisch bij deze scène: 'Alsof zij van een andere pla neet zijn...'. De expositie 'Verschrikkingen van de oorlog' in Museum Boijmans Van Beuningen (Museum park, Rotterdam) duurt tot en met 21 juli. Meer informatie: www.boijmans.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51