WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊËÊÊÊÊÊ^mÊiÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm UIT 9 Het Covra-kantoor is gelet op de ligging in het Sloegebied niet de meest voor de hand lig gende expositielocatie. Toch to nen kunstenaars er regelmatig hun werk, zoals nu Paulette Taecke, Jacques Neve en Atie de Visser. DONDERDAG 21 FEBRUARI 2013 Genuanceerde portretten en naakten van Janita de Jong Janita de Jong wil door haar gelaagde, transparante schildertrant de rijkdom aan nuances oproepen die zij haar modellen toedicht. Dat leidt tot ingetogen stemmings beelden die op hun best zijn als De Jong de balans vindt tussen het toela ten van het toeval en het aanduiden van de vorm. T/m 28/2. Woonzorgcentrum Ter Ree- de, Vredehoflaan 370, Vlissingen. Da gelijks 9-21 uur. Willem Buijs verbindt vormen van cultuur Willem Buijs (1937-2007) verzamel de tientallen foto's van tartans, de ge ruite, wollen stof waar Schotse kilts van worden gemaakt. Elke clan had een eigen motief. De fraaie presenta tie zet je aan het denken over identi teit en oorspronkelijkheid, over volks cultuur en (geometrische) moderne kunst. T/m 3/3. Revolution 100.000etc Gal lery, Lange Noordstr41, Middelburg. Ma-vr. 8.30-17.30 uur, za 10-17 uur. Voor Karina Beumer vallen tekenen en leven samen Karina Beumer tekent en schildert da gelijkse dingen: vrienden met hon den, vriendinnen die lachen en ver dwaalde sokken kunnen aanleiding zijn voor groot of klein werk dat tref zeker en toch zoekend tot stand komt. Haar zelfportret toont een ra ke balans van concentratie en sou plesse. T/m 15/3. Kunstuitleen, Bellamystraat 26a, Terneuzen. Di t/m vr 13-17 uur. Za 10-14 uur. Judith Pfaeltzer hakt herinneringen in steen Judith Pfaeltzer is bekend van haar portret van koningin Beatrix, maar maakt vooral landschappelijk geïnspi reerde sculpturen. Ondanks hun rela tief kleine formaat stralen ze een krachtige monumentaliteit uit. Soms doen ze denken aan tekens van ver dwenen beschavingen. Ook met Eja Siepman van den Berg en Nic Jonk. T/m 1/6. Atelier Martien, Karregat 9, Domburg. Dagelijks 13-17 uur. Neo Rauchs surreële kijk op de DDR Neo Rauch (Leipzig, 1960) staat be kend om zijn raadselachtige, ogen schijnlijk verhalende schilderijen. Mensen zijn met iets onbestemds in de weer, ze lijken niet helemaal te passen in de omgeving. Hij schildert met een mix van realisme, surrealis tisch aandoende abstractie en invloe den uit popart en strips. T/m 19/5. Paleis voor Schone Kun sten, Ravensteinstraat, Brussel. Di t/m zo 10-18 uur. Do tot 21 uur. Jacques Neve: Mijn oude school (detail). Atie de Visser: Levensboom. Zoektocht naar je thuis voelen Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Nico Out Een tochtje langs de industriële locaties heeft een aparte char me als je openstaat voor een an dere, industriële, kijk op Zee land. En het Covra-kantoor is een prima plek om kunst te pre senteren. Om een ruime hal lig gen twee verdiepingen van royale vides met ruim bemeten wanden en desgewenst ook plek voor ruimtelijk werk. Een enigs zins museale, cleane omgeving. De drie huidige exposanten tonen er sa men zo'n veertig schilderijen en reliëfs. Ze kennen elkaar goed. Paulette Taecke en Jac ques Neve zijn partners en Atie de Visser kreeg les van Neve, die haar nog steeds van advies dient. Ik zie ondanks de verschillen qua thema's en materiaal een inhoudelijke verwantschap tussen hen. Het gaat in es sentie bij alle drie om de zoektocht naar je thuis voelen in je leven. Waarbij de fysieke plek soms de basis biedt voor de mentale rust maar soms ook als spiegel of toets steen werkt. Dat komt mooi tot uiting in de reliëfs en objecten van Jacques Neve, die vaak letter lijk 'huizen' verbeeldt. Het is alsof de tijd er stil staat en de bewoners zijn verdwe nen. Eigenlijk zijn de huizen eerder herin neringen dan plekken waar je aan kunt kloppen voor een portie geborgenheid. Zijn werk doet me denken aan een verbeel ding van wat hij op zijn reis door het leven tegenkwam. Zo ook Mijn oude school, een kastje met op de achterzijde een in lichte tinten geschilderd gebouwtje met ervoor een kale tak die een boom voorstelt. Wie heeft er geen herinneringen aan die plek en die tijd? Hoe verhoudt zich dat dan tot die zoek tocht naar je thuis voelen? Mij vertelt Neve dat je thuis voelen uiteindelijk iets immate rieels is, een gevoel in jezelf. De plekken die je aandoet zijn verbonden met momen ten en ervaringen die zich als herinnerin gen nestelen in je hart. Je thuis voelen is dan ook de idee dat de reis langs die plek ken bij je past. Paulette Taecke schildert plekken. Soms lij ken ze op de reliëfs van Neve, maar dan op gebouwd uit dunne laagjes olieverf, in een grijsachtig ingetogen palet. Het gedempte licht onthult op veel doeken een gestalte, soms ook twee, in zichzelf gekeerd, net zo ingetogen als het licht. Omdat Taecke de contouren ook zacht houdt, suggereert zij vluchtigheid in de zin van dat het 'wie, wat, waar en hoe' er maar even is en elk moment van je netvlies kan verdwijnen. Zij zet vaak twee voorstellingen naast el kaar en gebruikt onverwachte afsnijdin gen. Ik zie bijvoorbeeld een kind dat in een zwembroekje aan de rand van de zee staat. Het hoofd is goeddeels buiten beeld gela ten. Ernaast een doek met dicht op elkaar gepakte paalhoofden. Een herinnering aan jeugd, aan in je eigen wereld zijn, je thuis voelen, kwetsbaar zonder het zelf te weten. En de mooie, heldere, subtiel geschilderde landschappen van Atie de Visser dan? Een eiland dat weerspiegelt in het gladde wa ter, een rotsformatie onder een lucht van intens blauw, een veld met papavers? Net zoals de 'Levensboom' zijn het plekken waar je iets van jezelf aantreft. Je kunt er niet wonen, maar ervaart ruimte, onverzet telijkheid, vreugde en kracht. Het land schap als spiegel van jezelf, als beeld waar in je herkent wie je bent en wat je zoekt op je reis. Zodat je je thuis kunt voelen in je zelf. Voor mij was de tocht naar Nieuw- dorp de moeite waard. T/m 27/3. Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49