Provincie mag fusie gemeenten afdwingen o E t 4 BINNENLAND ONTWIKKELINGSHULP interview Nederland moet ontwikkelingshulp combineren met eigen gewin, stelt Marcia Luyten. Door ons koloniale schuldcomplex benaderen we ontwikkelingshulp niet zakelijk vragen over korten op pensioenen W 'We moeten doen als DEN HAAG - Het kabinet wil provin cies een breekijzer geven om onwil lige gemeenten te dwingen te fuse ren. Daardoor kunnen gemeentelij ke herindelingen niet langer spaak lopen, doordat één gemeente blijft dwarsliggen. Minister Ronald Plasterk van Bin nenlandse Zaken ontvouwde gis teren zijn plannen voor de overhe veling van zestien miljard euro aan Rijks- en provincietaken naar lokale overheden. Het kabinets- doel is dat gemeenten op een schaal van 100.000 inwoners moe ten samenwerken, ook al wil het Rijk fusies van gemeenten niet van bovenaf opleggen. Door de macht van de provincies te vergro ten is echter een achterdeur ge vonden om gemeentelijke herin delingen te bespoedigen. Nederland telt nu 408 gemeen ten, waarvan de helft minder dan 50.000 inwoners heeft. De komen de jaren worden alle gemeenten verantwoordelijk voor onder meer de jeugdzorg, huishoudelij ke hulp en persoonlijke begelei ding voor hulpbehoevenden en voor uitkeringsgerechtigden met grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals jonggehandicapten. Het Rijk wil daarmee tot en met 2017 ruim twee miljard euro besparen. De gemeentes krijgen veel beleids vrijheid als ze taken overnemen. Zo worden de budgetten 'ont- schot', zodat geld dat bijvoorbeeld over is van het jeugdzorgbudget in een nieuw zwembad kan wor den gestopt. Andersom werkt het ook: om tekorten bij de uitkerings instantie te dempen kan de ge meente kiezen een geplande weg niet aan te leggen. Het Rijk springt dan niet bij. Critici waarschuwen vandaag in deze krant, dat raadsleden in voor al kleinere gemeenten door tijds gebrek en te weinig kennis proble men krijgen hun controlerende taak goed uit te voeren. Volgens Plasterk is het ook daarom beter dat gemeenten fuseren. „Dan zijn er meer raadsleden en die hebben ook meer tijd." door Annemieke van Dongen MAASTRICHT - Wat moet Neder land in de toekomst nog doen aan ontwikkelingshulp? Die vraag is actueel (zie kader) met een nieu we regering die miljarden moet bezuinigen, terwijl de economie ën van veel arme landen booming zijn en in de wereld, mede dank zij de millenniumdoelen, behoor lijk wat is verbeterd. Nederland kan vaak beter kennis doneren dan geld. Dat stelt Mar cia Luyten, econoom, journalist, voormalige diplomaat en schrij ver van het recent verschenen boek Dag Afrika. „Gebrek aan geld is in veel landen niet het pro bleem. Het gaat om de verdeling ervan. Als gevolg van de vondst van olie en andere grondstoffen ontstaat in de hoofdsteden van bij voorbeeld Angola, Zambia en Mo zambique een hysterisch rijke eli te en een welvarende middenklas se. De economie groeit, maar tege lijkertijd neemt de absolute ar moede er ook toe. Om de onder klasse mee te laten profiteren van pagina 8 en 9: Help, gemeenteraad verzuipt Marcia Luyten, Afrikakenner de toenemende welvaart, moet het systeem worden opengebro ken. Beter onderwijs is dé manier om de verschillen tussen arm en rijk te verkleinen. Er is behoefte aan scholing, kennis en technolo gische assistentie." In het verleden gaf Nederland ont wikkelingslanden vaak begro- tingssteun. Onder het mom van het Vergroten van de eigen verant woordelijkheid', mochten regerin gen van ontwikkelingslanden zelf bepalen waar de Nederlandse pot geld aan werd uitgegeven. „Die steun had allerlei perverse effec ten en gaf de elite meer macht", zegt Luyten. „Zo kon de president van Uganda dankzij westers geld vlak voor de verkiezingen beslui ten om de belastingen af te schaf fen. Maar belastingen zijn cruciaal voor ontwikkeling en democratie. Mensen die belasting betalen, gaan zich afvragen wat er met hun geld gebeurt. Krijgen ze er goed onderwijs, zorg en infra structuur voor terug?" De Nederlandse regering wil meer samenhang tussen ontwik kelingssamenwerking en buiten landse handel. Daarom heeft mi nister Ploumen beide thema's in haar portefeuille. Volgens Luyten is Nederland echter nog altijd 'bang om in win-win-termen te denken over ontwikkelingshulp'. „We benaderen het onderwerp niet zakelijk, omdat we nog steeds niet zijn verlost van ons ko loniale schuldcomplex. De Afrika nen vinden het juist bevrijdend als geld niet meer vergezeld komt van een opgeheven vingertje." Volgens Luyten kunnen we een voorbeeld nemen aan de Chine zen. „Zij betalen voor concessies om bauxiet, koper en aluminium te winnen met de aanleg van we gen, havens en vliegvelden. Zelf hebben ze die nodig om de door hen gewonnen grondstoffen weg Onderwijs, zoals hier op een school van Morgenster, een Nederlands ont wikkelingsproject in Zimbabwe, blijft volgens Afrikakenner Marcia Luyten een belangrijke taak voor ontwikkelingshulp, foto Vidiphoto/ANP te krijgen, maar de infrastructuur is ook goed voor de ontwikkeling van het land." Nederland doet te moeilijk over gebonden hulp, stelt Luyten. „Waarom laten wij BAM en Heij- mans de projecten niet bouwen die met ontwikkelingsgeld wor den betaald? Dat levert ons werk gelegenheid op en de Afrikanen betere wegen, die niet al over vijf jaar een gatenkaas zijn. Het mes snijdt dan aan meerdere kan ten." Niet dat ze vindt dat Nederland de hele aanpak van de Chinezen moet kopiëren. „Zij zijn volstrekt amoreel. Wij moeten natuurlijk wél oog houden voor het milieu en mensenrechten." „H mi mi na de rei val vai gis V> 7 Vanaf 1 april verlagen 68 pen sioenfondsen de uitkering aan 1,1 miljoen deelnemers. Nog eens 4,5 miljoen actieve deelnemers en 'slapers' zijn ook de pineut. door Chris van Alem Is dit goed of slecht nieuws? Vooral slecht en een heel klein beetje goed. Het zag er naar uit dat 103 fondsen de pensioen uitkering zouden gaan korten; dankzij een meevaller zijn het er 'maar' 68. De kortingen variëren tussen 0,5 (ABP) en 10 procent (Norit Pensioenfonds) per 1 april. Zeventien pensioenfondsen moe ten vóór 1 maart nog melden hoe de korting uitvalt. 80 procent van de 415 fondsen kort niet, maar bij de 20 procent die wel korten, is een groot deel van de gepensio neerden en het merendeel van de werkenden aangesloten. 'l Zijn er grote uitschieters? Ja. Er zijn fondsen die in 2011 al hebben gekort, zoals het pen sioenfonds tandartsen: 10,1 pro cent er afin 2011,3,2 procent in 2012,2,2 procent in 2013 en vol gend jaar nog eens 4 procent. Bij elkaar 19,5 procent. Apothekers ra ken tussen 2012 en 201416,5 pro cent kwijt. 3 Blijft het bij deze kortingen? Nee, tenminste 37 pensioen fondsen zullen waarschijnlijk ook per 1 april 2014 moeten korten. Bij sommige fondsen hakt dat er flink in, zoals bij pensioenfonds Royal Leerdam dat dit en volgend jaar met 7 procent kort, net als pensioenfonds ISS. Sommige fondsen - Getronics, architecten, Smurfit Kappa - korten dit jaar niet, maar volgend jaar waar schijnlijk wel. 4 Hoe kan dat? De dekkingsgraad van een aantal pensioenfondsen was eind 2012 net voldoende om dit jaar niet te hoeven korten. Als de dek kingsgraad eind 2013 niet op 105 procent staat, is korting in 2014 onvermijdelijk. Ook dan kunnen kortingen, net als nu, over meer dere jaren worden uitgesmeerd. 5 Wat is die meevaller eigenlijk? Dat is de rente waarmee pen sioenfondsen rekenen. De Europe se Centrale Bank houdt de rente zo laag mogelijk om het econo misch herstel in de eurozone te bevorderen. Pensioenfondsen heb ben veel last van die lage rente. Voorbeeld: om over 15 jaar 1.000 euro pensioen uit te keren moet nu 642 euro worden ingelegd die tegen 3 procent rente in 2028 1.000 euro oplevert. Is de rente 2 procent dan moet 743 euro wor den ingelegd. Pensioenfondsen mogen nu van het kabinet met een hogere rente rekenen. Daar door is de dekkingsgraad gunsti ger. Opgelost, toch? Zou je denken. PW, SP en 5oPlus willen dat het kabinet pen sioenfondsen toestaat met 4 pro cent rente te rekenen. Daardoor schieten de dekkingsgraden om hoog, is pensioenkorting overbo dig en kan misschien zelf weer geïndexeerd worden. Het is een gevaarlijke truc. Op papier ver dwijnt de misère, maar niet in de praktijk als de werkelijke rente ja renlang beneden de 4 procent blijft. Dan is het pensioenfonds straks één grote gatenkaas. 7 Welke kant gaat het nu op? Grote pensioenfondsen (ABP, Pensioenfonds Zorg en Welzijn) willen in 2015 overstappen op een reëel pensioen. Dat betekent dat ze het pensioen eerst verhogen met de stijgende kosten van le vensonderhoud. Daarna wordt de beschikbare koek (ingelegde pre mies en behaald rendement) ver deeld. Dus geen gegarandeerd vast bedrag meer dat elk jaar wordt uitgekeerd. Dat is nu al moeilijk haalbaar, zo blijkt uit de kortingen. Bij een reëel pensioen wordt vaker gekort, maar wordt de korting verdeeld over tien jaar. do< AR gei me me ver lan op pei in j He be< de hei eer snt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4