arbeidsgehandicapten
Eigenaar moet Hoompje
weer toonbaar maken
'Staatssecretaris kleineert gevolgen
afschaffing accijnsvrije rode diesel'
Gemeenten halen norm
Zussen
24 ZEEUWS-VLAANDEREN
VAKANTIEGEVOEL
almanak
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Arbeidsgehandicap
ten lijken al voldoende hun plekje
gevonden te hebben bij de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Ter
wijl veel bedrijven en instellingen
moeite denken te hebben de norm
van vijf procent op het totale perso
neelsbestand te halen, zitten de ge
meenten daar al op.
Terneuzen en Sluis houden nog
wel een slag om de arm. De Parti
cipatiewet waarin de norm van
vijf procent is opgenomen, moet
nog door de Tweede en Eerste Ka
mer. Van groot belang is wie er
onder het begrip 'arbeidsgehandi
capte' komen te vallen: zijn dat
ook de eigen arbeidsongeschikten
(WAO'ers en WIA'ers), of alleen
WSW'ers (sociale werkvoorzie
ning) en jonggehandicapten (Wa-
jong'ers)?
Mogen eigen arbeidsongeschikten
worden meegerekend, dan haalt
Sluis nog net niet de norm en
blijft op ruim vier procent steken.
„Maar we huren voor het groen-
beheer en de schoonmaak ook
al diverse krachten van sociale
werkvoorziening Dethon in",
geeft gemeentelijk woordvoerster
Marjolein Reinhoudt aan. Sluis
zal er dus weinig moeite mee heb
ben om de norm van vijf procent
te halen.
Terneuzen zit er ook niet ver van
af, mede door de eis bij de aanbe
steding van onder meer schoon
maak om een bepaald aantal ar
beidsgehandicapten in te zetten.
Om de vijf procent te halen, moet
Terneuzen zelf plusminus 25 ar
beidsgehandicapten aan het werk
hebben. Gemeentewoordvoerder
Daniël Rouw denkt dat dit haal
baar is. „Veel zal afhangen van de
definitie van arbeidsgehandicap
te. Wie mag je wel en niet meere
kenen?"
Hulst ziet dat zelfs niet als een
obstakel. Op 186 medewerkers
komt vijf procent neer op acht
a negen arbeidsgehandicapten.
„We halen dankzij een actief
verzuimbeleid die norm", aldus
een woordvoerster. Hulst zal dan
ook niet worden geconfron
teerd met de boete die de rijks
overheid wil opleggen van waar
schijnlijk 5000 euro per niet-ge-
haalde arbeidsplaats. Terneuzen
ziet een boete als stok achter de
deur. 'In het algemeen zal een
boete werkgevers prikkelen om
intensiever werk te maken van
participatie van arbeidsgehandi
capten'.
'Beleving, sfeer
door Martijn de Koning
SLUIS - De gemeente Sluis doet er
alles aan om de eigenaar van het
vervallen rijksmonument 't Hoom
pje bij Sluis tot daden te dwingen.
Ben W eisen dat het gebouw
wind- en waterdicht wordt ge
maakt. Dat kost eigenaar Ronnie
van de Putte tienduizenden euro's.
De voormalige Franse kostschool
aan de Sint Annastraat staat sinds
1986 leeg. Het kwam in 1992 in
handen van ontwikkelaar Van de
Putte. Die schermde jarenlang
met allerlei plannen. Vorig jaar
leek er schot in de zaak te zitten,
toen Van de Putte een duur rap
port liet opstellen met plannen
voor de komst van appartemen
ten in het pand en de bouw van
49 recreatiewoningen er omheen.
£)e eigenaar kreeg van de gemeen
te toen een jaar de tijd om ver
volgstappen te zetten. „Sinds een
poosje is het weer helemaal stil",
verklaart ambtenaar Anneke
Berckmoes. „We hebben het ver
moeden dat dit komt door de
vondst van bijzondere vleermui
zen op de zolder." Bij een opknap
beurt zou rekening gehouden
moeten worden met die beestjes,
wat de renovatie gecompliceerd
en mogelijk ook duurder maakt.
Om de teloorgang van het pand,
dat zienderogen achteruit gaat, te
stoppen, eist het college nu bin
nen zes weken een plan van aan
pak met een beschrijving van hoe
Van de Putte het verval van het
gebouw denkt te gaan stoppen.
Komt dat er niet, dan wacht een
dwangsom.
Volgens wethouder Peter Ploeg-
aert zouden de maatregelen Van
de Putte mogelijk aanzetten tot
het nemen van stappen. „Het wa
ter- en winddicht maken kost
hem tienduizenden euro's. We
hopen dat hij zegt: dat geld steek
ik liever in een échte restauratie
van het gebouw."
Ook zou de eigenaar kunnen be
sluiten het pand te verkopen. „Er
zijn mensen die het gebouw wil
len kopen en opknappen", weet
Berckmoes. „Maar Van de Putte
wil niet verkopen. Wie weet ver
andert dat als hij geconfronteerd
wordt met hoge kosten."
Tip? redactie@pzc.nl
Elk jaar keren de kinderen van dat
grote gezin voor de viering van
'Vastenavend' terug naar Bergen op
Zoom. Voor een van de zussen uit
het kroostrijke gezin is dit al jaren
een licht traumatische ervaring.
Want elk jaar als ze weer een beken
de tegenkomt begint het gesprek
steevast met „Ach ja, jij bent...", en
dan volgen de namen van haar drie
zussen. Als ze drie keer nee heeft ge
schud, zegt ze zuchtend: „Nee, ik
ben Johanneke."
Afgelopen carnaval dreigde dat sce
nario weer, want weer kwam ze die
zelfde bekende tegen. Die bleek ech
ter wat geleerd te hebben van eerde
re ontmoetingen en begon nu eens
niet met een opsomming van haar
zussen: „Eej, gijzijt dien'andere."
Directeur Jos Mennen van Oostappen. „Hoe meer we op De Braakman kwamen, hoe enthousiaster we werden.
We gaan hier iets moois neerzetten." foto Peter Nicolai
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Zeeuws-Vlaamse loon
werkers moeten met flink hogere
brandstofkosten opboksen tegen
collega's uit België. Dat is het ge
volg van de volledige afschaffing
van accijnsvrije rode diesel. Een
voorstel om loonwerkers in grens
gebieden als Zeeuws-Vlaanderen
te compenseren, is door staatsse
cretaris Weekers afgewezen.
„Heel teleurstellend", reageert al
gemeen directeur Jan Maris van
brancheorganisatie Cumela op
het besluit van Weekers. Cumela
wil zich nu beraden op acties,
waarbij 'niets wordt uitgesloten',
meldt Maris. Hij is vooral teleurge
steld omdat zijn organisatie niet
eens is uitgenodigd om een tus
senvoorstel toe te lichten. Cumela
stelde voor om loonwerkers op
minder dan 25 kilometer van de
grens volledig te compenseren en
op 25 tot 50 kilometer voor de
helft.
Weekers heeft dit tussenvoorstel
afgewezen, omdat het in strijd
is met het principe van 'gelijke be
handeling'.
De staatssecretaris heeft het zelfs
over 'ongeoorloofde staatssteun'.
In België blijft de accijnsvrije die
sel (nog) wel, waardoor Neder
landse loonwerkers in het nadeel
zijn. Dit valt volgens Weekers ech
ter wel mee. De totale kosten stij
gen met een kleine twee procent
door de afschaffing van accijns
vrije diesel, heeft hij berekend. Al
eerder was het prijsverschil in
brandstof groot, aldus Weekers,
'en daar hebben mij nooit signa
len over bereikt'.
„Weekers kleineert doelbewust
de gevolgen van de maatregel", al
dus Cumela-directeur Maris. „Het
is toch al veelzeggénd dat goede
loonwerkers als Baert in Koe
wacht en Vervaet in Biervliet de
handdoek in de ring hebben ge- f'
gooid."