arbeidsgehandicapten Eigenaar moet Hoompje weer toonbaar maken 'Staatssecretaris kleineert gevolgen afschaffing accijnsvrije rode diesel' Gemeenten halen norm Zussen 24 ZEEUWS-VLAANDEREN VAKANTIEGEVOEL almanak door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Arbeidsgehandicap ten lijken al voldoende hun plekje gevonden te hebben bij de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Ter wijl veel bedrijven en instellingen moeite denken te hebben de norm van vijf procent op het totale perso neelsbestand te halen, zitten de ge meenten daar al op. Terneuzen en Sluis houden nog wel een slag om de arm. De Parti cipatiewet waarin de norm van vijf procent is opgenomen, moet nog door de Tweede en Eerste Ka mer. Van groot belang is wie er onder het begrip 'arbeidsgehandi capte' komen te vallen: zijn dat ook de eigen arbeidsongeschikten (WAO'ers en WIA'ers), of alleen WSW'ers (sociale werkvoorzie ning) en jonggehandicapten (Wa- jong'ers)? Mogen eigen arbeidsongeschikten worden meegerekend, dan haalt Sluis nog net niet de norm en blijft op ruim vier procent steken. „Maar we huren voor het groen- beheer en de schoonmaak ook al diverse krachten van sociale werkvoorziening Dethon in", geeft gemeentelijk woordvoerster Marjolein Reinhoudt aan. Sluis zal er dus weinig moeite mee heb ben om de norm van vijf procent te halen. Terneuzen zit er ook niet ver van af, mede door de eis bij de aanbe steding van onder meer schoon maak om een bepaald aantal ar beidsgehandicapten in te zetten. Om de vijf procent te halen, moet Terneuzen zelf plusminus 25 ar beidsgehandicapten aan het werk hebben. Gemeentewoordvoerder Daniël Rouw denkt dat dit haal baar is. „Veel zal afhangen van de definitie van arbeidsgehandicap te. Wie mag je wel en niet meere kenen?" Hulst ziet dat zelfs niet als een obstakel. Op 186 medewerkers komt vijf procent neer op acht a negen arbeidsgehandicapten. „We halen dankzij een actief verzuimbeleid die norm", aldus een woordvoerster. Hulst zal dan ook niet worden geconfron teerd met de boete die de rijks overheid wil opleggen van waar schijnlijk 5000 euro per niet-ge- haalde arbeidsplaats. Terneuzen ziet een boete als stok achter de deur. 'In het algemeen zal een boete werkgevers prikkelen om intensiever werk te maken van participatie van arbeidsgehandi capten'. 'Beleving, sfeer door Martijn de Koning SLUIS - De gemeente Sluis doet er alles aan om de eigenaar van het vervallen rijksmonument 't Hoom pje bij Sluis tot daden te dwingen. Ben W eisen dat het gebouw wind- en waterdicht wordt ge maakt. Dat kost eigenaar Ronnie van de Putte tienduizenden euro's. De voormalige Franse kostschool aan de Sint Annastraat staat sinds 1986 leeg. Het kwam in 1992 in handen van ontwikkelaar Van de Putte. Die schermde jarenlang met allerlei plannen. Vorig jaar leek er schot in de zaak te zitten, toen Van de Putte een duur rap port liet opstellen met plannen voor de komst van appartemen ten in het pand en de bouw van 49 recreatiewoningen er omheen. £)e eigenaar kreeg van de gemeen te toen een jaar de tijd om ver volgstappen te zetten. „Sinds een poosje is het weer helemaal stil", verklaart ambtenaar Anneke Berckmoes. „We hebben het ver moeden dat dit komt door de vondst van bijzondere vleermui zen op de zolder." Bij een opknap beurt zou rekening gehouden moeten worden met die beestjes, wat de renovatie gecompliceerd en mogelijk ook duurder maakt. Om de teloorgang van het pand, dat zienderogen achteruit gaat, te stoppen, eist het college nu bin nen zes weken een plan van aan pak met een beschrijving van hoe Van de Putte het verval van het gebouw denkt te gaan stoppen. Komt dat er niet, dan wacht een dwangsom. Volgens wethouder Peter Ploeg- aert zouden de maatregelen Van de Putte mogelijk aanzetten tot het nemen van stappen. „Het wa ter- en winddicht maken kost hem tienduizenden euro's. We hopen dat hij zegt: dat geld steek ik liever in een échte restauratie van het gebouw." Ook zou de eigenaar kunnen be sluiten het pand te verkopen. „Er zijn mensen die het gebouw wil len kopen en opknappen", weet Berckmoes. „Maar Van de Putte wil niet verkopen. Wie weet ver andert dat als hij geconfronteerd wordt met hoge kosten." Tip? redactie@pzc.nl Elk jaar keren de kinderen van dat grote gezin voor de viering van 'Vastenavend' terug naar Bergen op Zoom. Voor een van de zussen uit het kroostrijke gezin is dit al jaren een licht traumatische ervaring. Want elk jaar als ze weer een beken de tegenkomt begint het gesprek steevast met „Ach ja, jij bent...", en dan volgen de namen van haar drie zussen. Als ze drie keer nee heeft ge schud, zegt ze zuchtend: „Nee, ik ben Johanneke." Afgelopen carnaval dreigde dat sce nario weer, want weer kwam ze die zelfde bekende tegen. Die bleek ech ter wat geleerd te hebben van eerde re ontmoetingen en begon nu eens niet met een opsomming van haar zussen: „Eej, gijzijt dien'andere." Directeur Jos Mennen van Oostappen. „Hoe meer we op De Braakman kwamen, hoe enthousiaster we werden. We gaan hier iets moois neerzetten." foto Peter Nicolai door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Zeeuws-Vlaamse loon werkers moeten met flink hogere brandstofkosten opboksen tegen collega's uit België. Dat is het ge volg van de volledige afschaffing van accijnsvrije rode diesel. Een voorstel om loonwerkers in grens gebieden als Zeeuws-Vlaanderen te compenseren, is door staatsse cretaris Weekers afgewezen. „Heel teleurstellend", reageert al gemeen directeur Jan Maris van brancheorganisatie Cumela op het besluit van Weekers. Cumela wil zich nu beraden op acties, waarbij 'niets wordt uitgesloten', meldt Maris. Hij is vooral teleurge steld omdat zijn organisatie niet eens is uitgenodigd om een tus senvoorstel toe te lichten. Cumela stelde voor om loonwerkers op minder dan 25 kilometer van de grens volledig te compenseren en op 25 tot 50 kilometer voor de helft. Weekers heeft dit tussenvoorstel afgewezen, omdat het in strijd is met het principe van 'gelijke be handeling'. De staatssecretaris heeft het zelfs over 'ongeoorloofde staatssteun'. In België blijft de accijnsvrije die sel (nog) wel, waardoor Neder landse loonwerkers in het nadeel zijn. Dit valt volgens Weekers ech ter wel mee. De totale kosten stij gen met een kleine twee procent door de afschaffing van accijns vrije diesel, heeft hij berekend. Al eerder was het prijsverschil in brandstof groot, aldus Weekers, 'en daar hebben mij nooit signa len over bereikt'. „Weekers kleineert doelbewust de gevolgen van de maatregel", al dus Cumela-directeur Maris. „Het is toch al veelzeggénd dat goede loonwerkers als Baert in Koe wacht en Vervaet in Biervliet de handdoek in de ring hebben ge- f' gooid."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 60