'Looprek met
tablet' voorkomt
kapotte kabels
cheap.nl dagactie
BINNENLAND 5
41%
4 dagen Sauerland met halfpension
In 2012 werd in Nederland
voor 27 miljoen euro aan
kabels en leidingen kapot
getrokken
In het halfjaar dat InfraRa
dar is getest, heeft de graaf
ploeg van Arie Wolff geen
schade meer gemeld
per/toplocatie één superactie!
di 19 februari
korting
Toename schokken
zegt nog niets'
Krol doet aandelen
Gay Krant weg
Beloning uitgeloofd
voor tip over moord
Toezicht op
pedoseksueel mislukt
Kans op fouten bij
CPB neemt toe
Limburgers vechten
voor behoud kerken
Design Hotel Sauerland
cheap.nl/dagactie| 0900-700 7004
DINSDAG 19 FEBRUARI 2013
door Paul Bots
APELDOORN - „Ik heb deze liever
vast dan m'n vrouw" lacht Arie
Wolff, voorman van de graafploeg
van aannemer Van Voskuilen. Hij
staat in de Talingweg in Apeldoorn
achter een veredeld looprek waar
op een soort tabletcomputer is ge
monteerd. Niets bijzonders, zo lijkt
het.
Maar het is wél bijzonder, verze
kert Innovatiemanager Denny
Harmsen van Alliander, de be
heerder van gas- en elektriciteits
netwerken in een groot deel van
Nederland. De 'InfraRadar', zoals
het looprek formeel heet, laat
zien waar ondergrondse kabels en
leidingen zitten. Belangrijk als je
wilt voorkomen dat ze kapot wor
den getrokken bij graafwerk. Tot
voor kort kon dat alleen met een
zogeheten kabelzoeker, maar die
zag bijvoorbeeld geen rioolbui
zen, omdat daar geen ijzer in zit.
Graven met een soort grote stof
zuiger is ook veilig. Dat is echter
duur en langzaam en daardoor
vooral bruikbaar op plekken met
kwetsbare kabels, stelt Harmsen.
Op het scherm van de InfraRadar
verschijnt een soort zebraprint.
Wie na een uur instructie bekend
is met het apparaat, herkent in
het motief de leidingen. Naast de
print toont het beeldscherm de
kadasterkaart. Via gps is duidelijk
waar de kabels volgens de kaart
zouden moeten liggen. Zouden,
inderdaad. De werkelijke ligging
wijkt vaak af. De radar wijst aan
waar ze wérkelijk liggen. Met een
spuitbus zet Wolff witte stippen
op de stoep. De gravers weten zo
waar ze voorzichtig moeten zijn.
Al ruim een halfjaar test Wolff dit
apparaat dat zodanig is gemaakt
dat het tegen kou en regen kan,
en ook een rit in een aannemers
busje overleeft. Wolff is er dolge
lukkig mee. Net als Alliander. In
novatiemanager Harmsen: „Onze
grootste schadepost is graafscha-
de. Als we die kunnen terugdrin
gen, is de investering snel terug
verdiend. Arie heeft sinds hij het
apparaat gebruikt geen schade
meer gehad."
Volgens het Kadaster werd in 2012
voor 27 miljoen euro aan kabels
en leidingen kapotgetrokken. Het
hoogste schadebedrag sinds de
start van de registratie in 2009.
Alliander stak volgens Harmsen
ongeveer 150.000 euro in het pro
ject. Ontwikkelaar Dick van der
Roest van GT Frontline heeft daar
nog enkele tonnen eigen geld bij
gelegd. Zes jaar is er aan gewerkt.
Het eerste prototype werd ook
door grondwerker Wolff getest,
en afgekeurd. Van der Roest sleu
telde thuis verder aan het appa
raat. Nu zelfs de kritische Wolff
tevreden is, gaat de aangepaste ra
dar de markt op. Van der Roest:
„In anderhalve maand heb ik er
nu zestien verkocht. Dat is best
veel voor een nieuwe vinding."
De InfraRadar voorkomt niet al
leen schade, hij slaat de meetgege
vens ook meteen op. De werkelij
ke ligging van leidingen wordt
rechtstreeks toegevoegd aan de
computerkaarten van de netwerk
beheerder en doorgeven aan het
kadaster. Zo ontstaat een beter
beeld van de ondergrondse infra
structuur. In Friesland gebruikt
Alliander het apparaat al voor dit
doel. Volgens Harmsen hebben
over. ruim een jaar alle Allian-
der-gravers een radar.
geert Huyskens van Bovag. Boven
dien blokkeer je daarmee volgens
hem de opkomst van de milieu
vriendelijke - en nog moeilijk op
te voeren - elektrische snorfiets.
Om de scheurders aan te pakken,
wil Bovag dat het veel moeilijker
wordt om de fabrieksbegrenzer
aan te passen. Daarvoor wil de or
ganisatie binnenkort om de tafel
met betrokkenen. Volgens Harald
Bresser van de RAI Vereniging,
die de belangen van snorfietsfabri
kanten en -importeurs behartigt,
wordt de aanpassing lastig.
„De essentie van een snorfiets is
dat het een gedowntunede brom
mer is."
Door een eenvoudige bediening
van de begrenzer kan een fabri
kant verschillende markten bedie
nen. RAI heeft onlangs bij ge
meenten gepleit voor meer ruim
te voor tweewielers. „Het is wat
simpel om de snorfiets naar de rij
baan te verbannen. Er rijden
steeds meer bijzondere tweewie
lers op de fietspaden: van elektri
sche fietsen tot bakfietsen. Die
vragen ook ruimte."
scheurbrommer
X XXVVV
V Xvxvv
VVVX XV
infographic De Persdienst I foto Olivier Middendorp/HH
alleen vandaag boekbaar!
van4€9'
per persoon, per arrangement
DE BILT
De toename van het aantal
aardschokken in noord-Gronin-
gen in korte tijd zegt nog niets
over het verdere verloop van
bevingen. Volgens hoofd seis
mologie Bernard Dost van het
KNMI gebeurt het vaker dat er
in sommige periodes meer be
vingen zijn dan anders.
DEN HAAG
5oPLUS-politicus Henk Krol
doet zijn aandelen in de Gay
Krant van de hand. De oprich
ter van het blad, is enig aan
deelhouder en geeft het belang
aan de Stichting Vrienden van
de Gay Krant. Hij wil alle
schijn van belangenverstrenge
ling voorkomen.
DEN BOSCH
Justitie in Den Bosch looft een be
loning van 15.000 euro uit voor de
gouden tip over de moord op de
Eindhovense drugsverdachte
Aran de Jong. De politie heeft dat
gisteren bekendgemaakt. De Jong
(41) werd op 17 november in de
buurt van zijn huis in Eindhoven
doodgeschoten.
DEN BOSCH
De reclassering ziet geen kans om
toezicht te houden op pedosek
sueel Sytze van der V. (65). „Alles
is geprobeerd. Het is mislukt", zei
de advocaat-generaal maandag bij
het hof in Den Bosch. Hij eiste dat
de veroordeelde Eindhovenaar
ook de resterende 6 maanden van
zijn voorwaardelijke straf uitzit
DFN HAAG
Het Centraal Planbureau moet
tegenwoordig zoveel bereke
ningen verrichten, dat de kans
op fouten stijgt. Dat stelde
maandag een onafhankelijke
commissie die het werk toets
te. Zo dreigt het doorrekenen
van verkiezingsprogramma's
onbeheersbaar te worden.
ROERMOND
Tegen de verwachtingen in sta
biliseert het aantal kerken in
Limburg. Parochies doen er al
les aan om ze open te houden",
zei een woordvoerder van het
bisdom Roermond maandag.
Sinds 1991 gingen in Limburg
50 kerken dicht. Momenteel
zijn er nog 318 in gebruik.
1/ 3 overnachtingen incl. ontbijt Gratis parkeren
3 x een 3-gangen diner Vlakbij Winterberg
*Prijs o.b.v. 2-persoonskamer Excl. res.kosten C 15 per boeking. Voorwaarden zie website.
Bij aankomst op vrij zat. geldt er een toeslag van C10 p.p.