'Looprek met tablet' voorkomt kapotte kabels cheap.nl dagactie BINNENLAND 5 41% 4 dagen Sauerland met halfpension In 2012 werd in Nederland voor 27 miljoen euro aan kabels en leidingen kapot getrokken In het halfjaar dat InfraRa dar is getest, heeft de graaf ploeg van Arie Wolff geen schade meer gemeld per/toplocatie één superactie! di 19 februari korting Toename schokken zegt nog niets' Krol doet aandelen Gay Krant weg Beloning uitgeloofd voor tip over moord Toezicht op pedoseksueel mislukt Kans op fouten bij CPB neemt toe Limburgers vechten voor behoud kerken Design Hotel Sauerland cheap.nl/dagactie| 0900-700 7004 DINSDAG 19 FEBRUARI 2013 door Paul Bots APELDOORN - „Ik heb deze liever vast dan m'n vrouw" lacht Arie Wolff, voorman van de graafploeg van aannemer Van Voskuilen. Hij staat in de Talingweg in Apeldoorn achter een veredeld looprek waar op een soort tabletcomputer is ge monteerd. Niets bijzonders, zo lijkt het. Maar het is wél bijzonder, verze kert Innovatiemanager Denny Harmsen van Alliander, de be heerder van gas- en elektriciteits netwerken in een groot deel van Nederland. De 'InfraRadar', zoals het looprek formeel heet, laat zien waar ondergrondse kabels en leidingen zitten. Belangrijk als je wilt voorkomen dat ze kapot wor den getrokken bij graafwerk. Tot voor kort kon dat alleen met een zogeheten kabelzoeker, maar die zag bijvoorbeeld geen rioolbui zen, omdat daar geen ijzer in zit. Graven met een soort grote stof zuiger is ook veilig. Dat is echter duur en langzaam en daardoor vooral bruikbaar op plekken met kwetsbare kabels, stelt Harmsen. Op het scherm van de InfraRadar verschijnt een soort zebraprint. Wie na een uur instructie bekend is met het apparaat, herkent in het motief de leidingen. Naast de print toont het beeldscherm de kadasterkaart. Via gps is duidelijk waar de kabels volgens de kaart zouden moeten liggen. Zouden, inderdaad. De werkelijke ligging wijkt vaak af. De radar wijst aan waar ze wérkelijk liggen. Met een spuitbus zet Wolff witte stippen op de stoep. De gravers weten zo waar ze voorzichtig moeten zijn. Al ruim een halfjaar test Wolff dit apparaat dat zodanig is gemaakt dat het tegen kou en regen kan, en ook een rit in een aannemers busje overleeft. Wolff is er dolge lukkig mee. Net als Alliander. In novatiemanager Harmsen: „Onze grootste schadepost is graafscha- de. Als we die kunnen terugdrin gen, is de investering snel terug verdiend. Arie heeft sinds hij het apparaat gebruikt geen schade meer gehad." Volgens het Kadaster werd in 2012 voor 27 miljoen euro aan kabels en leidingen kapotgetrokken. Het hoogste schadebedrag sinds de start van de registratie in 2009. Alliander stak volgens Harmsen ongeveer 150.000 euro in het pro ject. Ontwikkelaar Dick van der Roest van GT Frontline heeft daar nog enkele tonnen eigen geld bij gelegd. Zes jaar is er aan gewerkt. Het eerste prototype werd ook door grondwerker Wolff getest, en afgekeurd. Van der Roest sleu telde thuis verder aan het appa raat. Nu zelfs de kritische Wolff tevreden is, gaat de aangepaste ra dar de markt op. Van der Roest: „In anderhalve maand heb ik er nu zestien verkocht. Dat is best veel voor een nieuwe vinding." De InfraRadar voorkomt niet al leen schade, hij slaat de meetgege vens ook meteen op. De werkelij ke ligging van leidingen wordt rechtstreeks toegevoegd aan de computerkaarten van de netwerk beheerder en doorgeven aan het kadaster. Zo ontstaat een beter beeld van de ondergrondse infra structuur. In Friesland gebruikt Alliander het apparaat al voor dit doel. Volgens Harmsen hebben over. ruim een jaar alle Allian- der-gravers een radar. geert Huyskens van Bovag. Boven dien blokkeer je daarmee volgens hem de opkomst van de milieu vriendelijke - en nog moeilijk op te voeren - elektrische snorfiets. Om de scheurders aan te pakken, wil Bovag dat het veel moeilijker wordt om de fabrieksbegrenzer aan te passen. Daarvoor wil de or ganisatie binnenkort om de tafel met betrokkenen. Volgens Harald Bresser van de RAI Vereniging, die de belangen van snorfietsfabri kanten en -importeurs behartigt, wordt de aanpassing lastig. „De essentie van een snorfiets is dat het een gedowntunede brom mer is." Door een eenvoudige bediening van de begrenzer kan een fabri kant verschillende markten bedie nen. RAI heeft onlangs bij ge meenten gepleit voor meer ruim te voor tweewielers. „Het is wat simpel om de snorfiets naar de rij baan te verbannen. Er rijden steeds meer bijzondere tweewie lers op de fietspaden: van elektri sche fietsen tot bakfietsen. Die vragen ook ruimte." scheurbrommer X XXVVV V Xvxvv VVVX XV infographic De Persdienst I foto Olivier Middendorp/HH alleen vandaag boekbaar! van4€9' per persoon, per arrangement DE BILT De toename van het aantal aardschokken in noord-Gronin- gen in korte tijd zegt nog niets over het verdere verloop van bevingen. Volgens hoofd seis mologie Bernard Dost van het KNMI gebeurt het vaker dat er in sommige periodes meer be vingen zijn dan anders. DEN HAAG 5oPLUS-politicus Henk Krol doet zijn aandelen in de Gay Krant van de hand. De oprich ter van het blad, is enig aan deelhouder en geeft het belang aan de Stichting Vrienden van de Gay Krant. Hij wil alle schijn van belangenverstrenge ling voorkomen. DEN BOSCH Justitie in Den Bosch looft een be loning van 15.000 euro uit voor de gouden tip over de moord op de Eindhovense drugsverdachte Aran de Jong. De politie heeft dat gisteren bekendgemaakt. De Jong (41) werd op 17 november in de buurt van zijn huis in Eindhoven doodgeschoten. DEN BOSCH De reclassering ziet geen kans om toezicht te houden op pedosek sueel Sytze van der V. (65). „Alles is geprobeerd. Het is mislukt", zei de advocaat-generaal maandag bij het hof in Den Bosch. Hij eiste dat de veroordeelde Eindhovenaar ook de resterende 6 maanden van zijn voorwaardelijke straf uitzit DFN HAAG Het Centraal Planbureau moet tegenwoordig zoveel bereke ningen verrichten, dat de kans op fouten stijgt. Dat stelde maandag een onafhankelijke commissie die het werk toets te. Zo dreigt het doorrekenen van verkiezingsprogramma's onbeheersbaar te worden. ROERMOND Tegen de verwachtingen in sta biliseert het aantal kerken in Limburg. Parochies doen er al les aan om ze open te houden", zei een woordvoerder van het bisdom Roermond maandag. Sinds 1991 gingen in Limburg 50 kerken dicht. Momenteel zijn er nog 318 in gebruik. 1/ 3 overnachtingen incl. ontbijt Gratis parkeren 3 x een 3-gangen diner Vlakbij Winterberg *Prijs o.b.v. 2-persoonskamer Excl. res.kosten C 15 per boeking. Voorwaarden zie website. Bij aankomst op vrij zat. geldt er een toeslag van C10 p.p.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 5