Advocaat Margarita op het matje Trein naar Brussel even vol als Beneluxtrein Besmet Zweeds vlees komt uit Enschede 66 De redenen om in 1999 de brommer van het fietspad te weren, gelden nu voor de snorfiets m Veel snorfietsers rijden te hard over de fietspaden. Dat wordt ook de verkopers te gortig. 4 BINNENLAND VERKEERSVEILIGHEID Actie tegen openen winkels op zondagen Bromfiets 1- Maximum- Minimut snelheid Kenteken leeftijd.- Elektrische fiets Snorfiets Deken Germ Kemper doet er bij de tuchtrechter alles aan om de zaak niet hoog te laten oplopen door Raymond Korse DEN BOSC - H Volgens de Amster damse deken van de orde van advo caten Germ Kemper stelt het alle maal niets voor, maar voor de ex-man van prinses Margarita, Edwin de Roy van Zuydewijn, is het een halszaak. En dus moest Kemper zich gisteren verantwoor den in een klachtzaak bij het Hof van Discipline in Den Bosch. Aanleiding is een artikel in roddel blad Story in november 2010 waar in Kemper commentaar geeft op grote zaken die de advocatuur en de rechtspraak op dat moment in hun greep hadden, zoals de rechts zaak tegen Wilders. Hij ging ook in op de zaak Margarita. Die ging over de alimentatie die De Roy van Zuydewijn na zijn scheiding zou moeten krijgen en de - naar later bleek ten onrechte - gewei gerde inzage in de belastingaangif te van de prinses. Kemper noem de dat in de Story een 'gigantisch misverstand'. Uit het verhaal bleek echter niet dat hij behalve deken, ook advocaat van Margari ta was en nog altijd het woord voerde als advocaat. De raad van discipline noemde dit eerder wel fout maar niet ernstig. Hierop ging De Roy van Zuidewijn in be roep. Kemper noemde het maan dag 'onhandig'. Hij deed er alles aan om de zaak niet te laten esca leren. Hij had niets op papier ge steld en zat relaxed achterover. „Ik heb iets een misverstand ge noemd. Ik vind niet dat u zich als tuchtrechter daarover zou moeten bekommeren." Op 15 april wordt duidelijk of het Hof van Discipli ne zijn onverschilligheid deelt. Dlh Snorfiets is vaak een s< door Niek Opten Amsterdam - Speciale flitspalen moeten er komen langs de Am sterdamse fietspaden. Op die ma nier hoopt verkeerswethouder Eric Wiebes scheurende snorfiet sers te kunnen aanpakken. Meer dan de helft van de ruim 25.000 snorfietsers in de hoofdstad geeft toe (bijna) altijd harder te rijden dan de maximaal toegestane 25 ki lometer per uur, bleek onlangs uit onderzoek. Daarmee zijn ze een grote ergernis van veel fietsers. Vorig jaar trokken onder meer Hoorn en Utrecht aan de bel. „Via onze site scooteroverlast.nl krij gen we meldingen binnen uit het hele land. Over ouders die niet meer met hun kleine kinderen durven te fietsen of ouderen die alleen nog de bus nemen", zegt Arien de Jong van de Fietsers bond. Snor- en bromfietsers zijn over vertegenwoordigd bij ongevallen. Tot zo'n tien jaar geleden was de snorfiets een pruttelend tweewie- lertje, geliefd bij ouderen. Dat soort 'fietsen met hulpmotor' zijn Arien de Jong, Fietsersbond den HAAG - Ruim 500 mensen pak ten maandagochtend de trein om van Den Haag naar Brussel te rij den en andersom. De tijdelijke ver binding vervangt op werkdagen de hogesnelheidstrein Fyra, die vorige maand door technische problemen uit de dienstregeling werd gehaald. Vanaf Den Haag Hollands Spoor (HS) vertrok om 07.29 uur een in tercity naar Brussel-Zuid. Daarin zaten 275 mensen die dit hele tra ject haflegden, zo blijkt uit een tel ling van de Nederlandse Spoorwe gen. Eenzelfde aantal reizigers nam om 06.18 uur de intercity uit Brussel-Zuid naar Den Haag HS. Dat betekent een bezetting van 50 procent, wat overeenkomt met het gemiddeld aantal mensen dat tot begin december reisde met de voormalige Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel. De NS blijft de komende tijd het aantal reizigers tussen Den Haag en Brussel tellen. Als dat er vol doende zijn, zal het bedrijf kijken of het haalbaar is de verbinding erin te houden. Maar het is aan de staatssecretaris van Infrastructuur om daarover te besluiten, zei de zegsman van de NS. Hij wees er op dat de vroegere intercity tus sen Amsterdam en Brussel met een bezettingsgraad van 50 pro cent niet rendabel was. Of en wanneer de Fyra weer zal rijden tussen Amsterdam en Brus sel, is onbekend. De intercity Den Haag-Brussel v.v. rijdt nu nog twee keer per dag ('s ochtends en 's avonds). Dat wordt vanaf maan dag 11 maart acht keer per dag. Mensen kunnen uit de automaat, bij de balie of via internet een kaartje kopen voor het traject. Ze hoeven niets bij te betalen. tegenwoordig schaars in het straat beeld. De meeste snorfietsen zijn van het model scooter, al dan niet voorzien van blinkend chroom. Het enige verschil tussen een bromscooter en een snorscooter is de stand van de snelheidsbe grenzer. Voor brommers gaat de knop op maximaal 45 kilometer per uur, bij snorfietsen op 25. Die instellingen zijn 'kinderlijk een voudig' aan te passen, vindt ook Tom Huyskens van Bovag, de brancheorganisatie voor onder meer verkopers van tweewielers. Als het aan Amsterdam ligt, gaan alle snorfietsers de rijbaan op. Net als in 1999 brommers in het hele land werden verbannen van de meeste fietspaden binnen de bebouwde kom. „De redenen des tijds om de brommer te weren, gelden nu voor de snorfiets: ze zijn breed, rijden te hard en ver oorzaken verontreiniging", zegt De Jong van de Fietsersbond. Als proef moeten snorfietsers sinds vorige maand in een Am sterdamse straat verplicht de rij baan op. De gemeente vindt dat niet onveilig omdat het een 30-ki- lometerstraat betreft: auto's rij den daardoor net zo snel als de snorfietsers. Als de proef succes vol is, da i worden alle fietspaden langs 30-iCilometerstraten in het centrum snorfiets vrij. Maar in stadscentra liggen ook 50-kilometerwegen. Vanwege de veiligheid zouden snorfietsers op die rijbanen een helm moeten dra gen. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil echter niets weten van een helmplicht voor snorfietsers, ook niet eentje die alleen in de grote steden tilburg - De Stichting Tegen Ver ruiming Zondagopenstelling en 149 kleine winkeliers hebben de gemeente Tilburg een ultimatum gesteld. Het gemeentebestuur moet voor vrijdag 13.00 uur toezeggen op te treden tegen winkels die nog op zondag open zijn. Als de gemeen te dat niet wil beloven, spannen de genoemde partijen een kort ge ding aan. De rechter heeft twee weken gele den bepaald dat het gemeentebe stuur van Tilburg de onderne mers onterecht toestemming heeft gegeven om 52 zondagen per jaar op te gaan. Op dit mo ment mogen ze officieel niet open maar de gemeente kondigde aan daar niet tegen te zullen op treden. Afgelopen zondag gingen tiental len winkels toch open. geldt. De snorfiets is juist bedoeld voor mensen die niet heel hard willen rijden, zonder helm, aldus de minister. Ze wijst erop dat ge meenten op twee manieren de hardrijders kunnen aanpakken: met handhaving en bewustwor ding. Volgens Amsterdam blijken beide in de praktijk niet effectief. Zo is ondanks aangescherpte re gels het aantal hardrijders vorig jaar zelfs toegenomen. De beste oplossing volgens de Fietsersbond is nogal rigoureus: de categorie snorfiets afschaffen. „Daarmee dupeer je een half mil joen bezitters. Het zou dom zijn: voor sommige mensen is de snor fiets een goed alternatief voor de auto, beter dan ov of fiets", rea- gee die hei vri tei On wil wo aar gai den HAAG - Het met de EHEC-bac- terie besmette vlees dat in Zwe den uit de schappen is gehaald, komt van een vleesverwerker in En schede. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voer de gisteren inspecties uit bij dit be drijf, Beimer Meat. Het is nog niet bekend wanneer de testen afge rond zijn. De Zweedse autoriteiten vonden EHEC in rundvleessnippers van het Nederlandse bedrijf. Inspec teurs van de NVWA onderzoeken of het bedrijf alle hygiëne- en voedselveiligheidseisen in acht neemt. Ook wordt geprobeerd te achterhalen aan welke bedrijven het vlees is geleverd. Beimer Meat verwerkt vlees van slachthuizen uit Hongarije, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Let land. De NVWA zal de autoritei ten in deze landen melden dat de bacterie in het vlees is gevonden, kondigde een woordvoerder giste ren aan. In een reactie laat het vleesbedrijf weten erg geschrokken te zijn van de commotie die is ontstaan. „De aanwezigheid van deze bacteriën kan ontstaan zijn door afwijkin gen tijdens het slachtproces." Bei mer Meat benadrukt zich aan alle wettelijke voorschriften te heb ben gehouden. In Zweden is zo'n zes ton hambur ger- en kebabvlees uit de handel gehaald. Twee kinderen zijn daar vorige maand ziek geworden van de darmbacterie. De bacterie zit in het maag-darmkanaal van run deren. Als het slachten niet hygië nisch gebeurt, kan het in het vlees terechtkomen. spWMVMI§ cwr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4