Advocaat
Margarita
op het
matje
Trein naar Brussel even
vol als Beneluxtrein
Besmet Zweeds vlees
komt uit Enschede
66 De redenen om in
1999 de brommer
van het fietspad te
weren, gelden nu
voor de snorfiets
m
Veel snorfietsers rijden te hard
over de fietspaden. Dat wordt
ook de verkopers te gortig.
4 BINNENLAND
VERKEERSVEILIGHEID
Actie tegen
openen winkels
op zondagen
Bromfiets
1-
Maximum- Minimut
snelheid Kenteken leeftijd.-
Elektrische
fiets
Snorfiets
Deken Germ Kemper
doet er bij de tuchtrechter
alles aan om de zaak niet
hoog te laten oplopen
door Raymond Korse
DEN BOSC - H Volgens de Amster
damse deken van de orde van advo
caten Germ Kemper stelt het alle
maal niets voor, maar voor de
ex-man van prinses Margarita,
Edwin de Roy van Zuydewijn, is
het een halszaak. En dus moest
Kemper zich gisteren verantwoor
den in een klachtzaak bij het Hof
van Discipline in Den Bosch.
Aanleiding is een artikel in roddel
blad Story in november 2010 waar
in Kemper commentaar geeft op
grote zaken die de advocatuur en
de rechtspraak op dat moment in
hun greep hadden, zoals de rechts
zaak tegen Wilders. Hij ging ook
in op de zaak Margarita. Die ging
over de alimentatie die De Roy
van Zuydewijn na zijn scheiding
zou moeten krijgen en de - naar
later bleek ten onrechte - gewei
gerde inzage in de belastingaangif
te van de prinses. Kemper noem
de dat in de Story een 'gigantisch
misverstand'. Uit het verhaal
bleek echter niet dat hij behalve
deken, ook advocaat van Margari
ta was en nog altijd het woord
voerde als advocaat. De raad van
discipline noemde dit eerder wel
fout maar niet ernstig. Hierop
ging De Roy van Zuidewijn in be
roep. Kemper noemde het maan
dag 'onhandig'. Hij deed er alles
aan om de zaak niet te laten esca
leren. Hij had niets op papier ge
steld en zat relaxed achterover.
„Ik heb iets een misverstand ge
noemd. Ik vind niet dat u zich als
tuchtrechter daarover zou moeten
bekommeren." Op 15 april wordt
duidelijk of het Hof van Discipli
ne zijn onverschilligheid deelt.
Dlh
Snorfiets is vaak een s<
door Niek Opten
Amsterdam - Speciale flitspalen
moeten er komen langs de Am
sterdamse fietspaden. Op die ma
nier hoopt verkeerswethouder
Eric Wiebes scheurende snorfiet
sers te kunnen aanpakken. Meer
dan de helft van de ruim 25.000
snorfietsers in de hoofdstad geeft
toe (bijna) altijd harder te rijden
dan de maximaal toegestane 25 ki
lometer per uur, bleek onlangs uit
onderzoek. Daarmee zijn ze een
grote ergernis van veel fietsers.
Vorig jaar trokken onder meer
Hoorn en Utrecht aan de bel. „Via
onze site scooteroverlast.nl krij
gen we meldingen binnen uit het
hele land. Over ouders die niet
meer met hun kleine kinderen
durven te fietsen of ouderen die
alleen nog de bus nemen", zegt
Arien de Jong van de Fietsers
bond.
Snor- en bromfietsers zijn over
vertegenwoordigd bij ongevallen.
Tot zo'n tien jaar geleden was de
snorfiets een pruttelend tweewie-
lertje, geliefd bij ouderen. Dat
soort 'fietsen met hulpmotor' zijn
Arien de Jong, Fietsersbond
den HAAG - Ruim 500 mensen pak
ten maandagochtend de trein om
van Den Haag naar Brussel te rij
den en andersom. De tijdelijke ver
binding vervangt op werkdagen de
hogesnelheidstrein Fyra, die vorige
maand door technische problemen
uit de dienstregeling werd gehaald.
Vanaf Den Haag Hollands Spoor
(HS) vertrok om 07.29 uur een in
tercity naar Brussel-Zuid. Daarin
zaten 275 mensen die dit hele tra
ject haflegden, zo blijkt uit een tel
ling van de Nederlandse Spoorwe
gen. Eenzelfde aantal reizigers
nam om 06.18 uur de intercity uit
Brussel-Zuid naar Den Haag HS.
Dat betekent een bezetting van
50 procent, wat overeenkomt met
het gemiddeld aantal mensen dat
tot begin december reisde met de
voormalige Beneluxtrein tussen
Amsterdam en Brussel.
De NS blijft de komende tijd het
aantal reizigers tussen Den Haag
en Brussel tellen. Als dat er vol
doende zijn, zal het bedrijf kijken
of het haalbaar is de verbinding
erin te houden. Maar het is aan de
staatssecretaris van Infrastructuur
om daarover te besluiten, zei de
zegsman van de NS. Hij wees er
op dat de vroegere intercity tus
sen Amsterdam en Brussel met
een bezettingsgraad van 50 pro
cent niet rendabel was.
Of en wanneer de Fyra weer zal
rijden tussen Amsterdam en Brus
sel, is onbekend. De intercity Den
Haag-Brussel v.v. rijdt nu nog
twee keer per dag ('s ochtends en
's avonds). Dat wordt vanaf maan
dag 11 maart acht keer per dag.
Mensen kunnen uit de automaat,
bij de balie of via internet een
kaartje kopen voor het traject. Ze
hoeven niets bij te betalen.
tegenwoordig schaars in het straat
beeld. De meeste snorfietsen zijn
van het model scooter, al dan niet
voorzien van blinkend chroom.
Het enige verschil tussen een
bromscooter en een snorscooter
is de stand van de snelheidsbe
grenzer. Voor brommers gaat de
knop op maximaal 45 kilometer
per uur, bij snorfietsen op 25. Die
instellingen zijn 'kinderlijk een
voudig' aan te passen, vindt ook
Tom Huyskens van Bovag, de
brancheorganisatie voor onder
meer verkopers van tweewielers.
Als het aan Amsterdam ligt, gaan
alle snorfietsers de rijbaan op.
Net als in 1999 brommers in het
hele land werden verbannen van
de meeste fietspaden binnen de
bebouwde kom. „De redenen des
tijds om de brommer te weren,
gelden nu voor de snorfiets: ze
zijn breed, rijden te hard en ver
oorzaken verontreiniging", zegt
De Jong van de Fietsersbond.
Als proef moeten snorfietsers
sinds vorige maand in een Am
sterdamse straat verplicht de rij
baan op. De gemeente vindt dat
niet onveilig omdat het een 30-ki-
lometerstraat betreft: auto's rij
den daardoor net zo snel als de
snorfietsers. Als de proef succes
vol is, da i worden alle fietspaden
langs 30-iCilometerstraten in het
centrum snorfiets vrij.
Maar in stadscentra liggen ook
50-kilometerwegen. Vanwege de
veiligheid zouden snorfietsers op
die rijbanen een helm moeten dra
gen. Verkeersminister Melanie
Schultz van Haegen wil echter
niets weten van een helmplicht
voor snorfietsers, ook niet eentje
die alleen in de grote steden
tilburg - De Stichting Tegen Ver
ruiming Zondagopenstelling en
149 kleine winkeliers hebben de
gemeente Tilburg een ultimatum
gesteld.
Het gemeentebestuur moet voor
vrijdag 13.00 uur toezeggen op te
treden tegen winkels die nog op
zondag open zijn. Als de gemeen
te dat niet wil beloven, spannen
de genoemde partijen een kort ge
ding aan.
De rechter heeft twee weken gele
den bepaald dat het gemeentebe
stuur van Tilburg de onderne
mers onterecht toestemming
heeft gegeven om 52 zondagen
per jaar op te gaan. Op dit mo
ment mogen ze officieel niet
open maar de gemeente kondigde
aan daar niet tegen te zullen op
treden.
Afgelopen zondag gingen tiental
len winkels toch open.
geldt. De snorfiets is juist bedoeld
voor mensen die niet heel hard
willen rijden, zonder helm, aldus
de minister. Ze wijst erop dat ge
meenten op twee manieren de
hardrijders kunnen aanpakken:
met handhaving en bewustwor
ding. Volgens Amsterdam blijken
beide in de praktijk niet effectief.
Zo is ondanks aangescherpte re
gels het aantal hardrijders vorig
jaar zelfs toegenomen.
De beste oplossing volgens de
Fietsersbond is nogal rigoureus:
de categorie snorfiets afschaffen.
„Daarmee dupeer je een half mil
joen bezitters. Het zou dom zijn:
voor sommige mensen is de snor
fiets een goed alternatief voor de
auto, beter dan ov of fiets", rea-
gee
die
hei
vri
tei
On
wil
wo
aar
gai
den HAAG - Het met de EHEC-bac-
terie besmette vlees dat in Zwe
den uit de schappen is gehaald,
komt van een vleesverwerker in En
schede. De Nederlandse Voedsel-
en Warenautoriteit (NVWA) voer
de gisteren inspecties uit bij dit be
drijf, Beimer Meat. Het is nog niet
bekend wanneer de testen afge
rond zijn.
De Zweedse autoriteiten vonden
EHEC in rundvleessnippers van
het Nederlandse bedrijf. Inspec
teurs van de NVWA onderzoeken
of het bedrijf alle hygiëne- en
voedselveiligheidseisen in acht
neemt. Ook wordt geprobeerd te
achterhalen aan welke bedrijven
het vlees is geleverd.
Beimer Meat verwerkt vlees van
slachthuizen uit Hongarije, Polen,
het Verenigd Koninkrijk en Let
land. De NVWA zal de autoritei
ten in deze landen melden dat de
bacterie in het vlees is gevonden,
kondigde een woordvoerder giste
ren aan.
In een reactie laat het vleesbedrijf
weten erg geschrokken te zijn van
de commotie die is ontstaan. „De
aanwezigheid van deze bacteriën
kan ontstaan zijn door afwijkin
gen tijdens het slachtproces." Bei
mer Meat benadrukt zich aan alle
wettelijke voorschriften te heb
ben gehouden.
In Zweden is zo'n zes ton hambur
ger- en kebabvlees uit de handel
gehaald. Twee kinderen zijn daar
vorige maand ziek geworden van
de darmbacterie. De bacterie zit
in het maag-darmkanaal van run
deren. Als het slachten niet hygië
nisch gebeurt, kan het in het
vlees terechtkomen.
spWMVMI§
cwr