20 CONSUMENT PROEFWERK Wat: Bamboe Snijplank Waar te koop: kookwinkels en warenhuizen Prijs: 44,95 euro Zie ook www.magisso.nl Plank voor thuisprofs VAN PETFLES, SARI OF RESTLEDER Eco begint zoetjesaan voet aan de grond te krijgen in modeland. De tassen van 'slow fashion'- ontwerpster Ellen Willink zijn daar een goed voorbeeld van. door Renske Schriemer We zijn hier in de ban van Jamie. Van zijn 15 minuten-keuken wel teverstaan. Want o, wat kookt die man wervend. En wat ligt die Kip Tikka op pagina 16 toch heerlijk aanlokkelijk te wezen. En dat al les voor nog geen 5 euro per por tie, krap 600 calorieën en in een kwartier te bereiden! Alleen, ik red het nooit in een kwartier. Vaak ook niet in twee trouwens. Want er gaan stiekem toch 22 verschillende ingrediën ten in die lekkere Kip Tikka-sala- de, en daar schrik ik van als ik aan de klus begin. Jamie doet het voor op tv en snijdt en hakt er op los. De bosuitjes en kipstukjes veranderen onder zijn handen in seconden tot ringetjes en plakjes. Bij mij niet. Dat moet anders kunnen. Eerst komt er het mes. Een groot en loeischerp, multifunctioneel keukenmes, dat net zo makkelijk groente als (mijn eigen) vlees snijdt. En dan is daar de snijplank van Magisso, een robuuste plank van (keiharde) bamboe, een snel groeiende plant. Bamboe is niet alleen een goed alternatief voor hout, maar van nature ook anti- bacterieel, zo vermeldt Magisso. De plank heeft aan beide lange zij den een rand, die in een hoek van een graad of 40 op de plank staat. De ene kant naar boven, de ande re kant naar beneden, zodat een soort Z-vorm ontstaat. Bedoeld om van mij een snel snijdende Ja- mie te maken. Eerlijk is eerlijk, ik ben wat scep tisch. Het Finse merk Magisso, re deneert een collega, is goed in het verzinnen van oplossingen voor problemen die er eigenlijk niet zijn - getuige producten als een magnetische vaatdoekhouder en een theekop met ingebouwd zakjesreservoir. Ik ga aan de slag en leg de plank op mijn aanrecht. De ene rand duw ik tegen het blad, nu ligt de plank stevig. De andere, opstaan de rand tegenover mij, dient als grip voor de punt van mijn mes. Ik begin met het kontje van de wortel. Mes in de hoek, wortel er onder en hak! Zonder gevaar voor vingers. Dan volgt het pepertje, dat ik met de vingers gekromd bijna in een keer als een thuis- prof in ragfijne reepjes snijd. Mijn mes druk ik in de punt en nu kan ik het steeds een stukje opschuiven. Easy. Echt waar. Ik ben zo in de ban van het heer lijke snijden en hakken, dat ik weer dat kwartier niet haal. Maar jongens: wat een plank! Een ro buust stuk 'houf, dat goed blijft liggen en gewoon doet wat het belooft. Het kan niet anders of Jamie zou trots op me zijn met mijn stoere keukenhulp. Tassen met een boodschap krijgen om tassen voor de bedrijven zelf te maken van hun oude banners die ze dan weer als relatiegeschenk of kerstcadeau weggeven." Bovendien heb je ook nog iets unieks in handen, want een banner is na tuurlijk eindig. Op is op, met andere woor den. Willink is nu ook bezig met een kin- derlijn van de tassen. „We hebben banners gekregen van de musical van Jip en Janne- ke en daar maken we tassen van op kinder formaat." De prijs van de gerecyclede tassen valt mee: vanaf 29,95 euro. De Tassen met een boodschap' van Ellen Willink zijn onder meer te koop via www.watmooi.nl. Meer info over Ellen Willink: www.ellenwillink.nl ©reageren? consument@depersdienst.nl Ellen Willink is uiteraard niet de eerste en de enige die tassen uit gerecycled materiaal vervaardigt. Zo verkoopt www.watmooi.nl bijvoorbeeld ook tassen gemaakt van oude Indiase sari's (49,95 euro). Er zijn ook tassen gemaakt van restleder (225 euro). Het leder komt van Indiase koeien, die gestorven zijn door ouderdom. Het luxe accessoiresmerk Roeckl heeft ook het licht gezien en komt met de zogenoem de bottlebag, gemaakt uit gerecyclede pet- flessen (www.roeckle.com). Webshop MoreThanHip heeft zijn assorti ment duurzaam geproduceerde modeacces soires uitgebreid met tassen van geüpcycled vrachtwagenzeil van Sourced. Dit Engelse la bel produceert sterke, waterdichte tassen met een basic design. Prijzen variëren van 49,95 tot 89,50 euro (morethanhip.nl). De kleurrijke tassen van El len Willink worden ge maakt van oude reclame- banners die je normaal in het straatbeeld ziet hangen. Het idee ontstond toen Willink gevraagd werd voor een gemeentelijk project met brede scholen in 's-Hertogenbosch om een ver pakking te bedenken voor brochuremateri aal. „Ik was toen net naar de Curasao Fashi on Week geweest, waar ik gewerkt had met afvalleer en het thema cirkels. Ik wilde iets doen met afval uit de wijk en die cirkel stond voor het oneindige en het terugke rende, recycling dus." Van een bedrijf dat in banners en vlaggen deed, kreeg ze een een stapel afval en daar begon ze tassen uit te maken met in het midden gevlochten cirkels. Een doorslaand succes. Ellen Willink: „Het idee was zo leuk en we hadden inmiddels zoveel banners van aller lei bedrijven, instellingen, musea en thea ters gekregen, dat het jammer was er maar een eenmalig iets van te maken." Dus ging de ontwerpster door met de tassen, die nu voor iedereen te koop zijn. De Bossche modeontwerpster is vooral be kend om haar 'slow fashion', zoals ze het zelf noemt. „Dat wil zeggen dat ik dus niet achter de modetrends aanren, maar dingen bedenk die langer mooi blijven. En dat ik goede materialen gebruik. Zoveel mogelijk eco, maar als dat niet lukt, dan werk ik in ieder geval met natuurlijke materialen. Die zijn lang te dragen en ook niet aan de snel le mode onderhevig. Je kunt het qua kleur en dessin ook langer door blijven dragen. Eco-ontwerpster Ellen Willink en een selec tie van haar tassen, foto's Sandra Peerenboom Bovendien kun je het vaak wassen. Hen nep wordt bijvoorbeeld alleen maar mooier door vaak wassen. De kleding die ik maak, kun je over vijf of tien jaar nog steeds aan." In feite herbergt haar 'Tas met een bood schap' een heleboel boodschappen. Omdat hij vervaardigd is van gerecycled materiaal is hij milieuvriendelijk, maar hij is ook nog op een bijzondere manier tot stand geko men. Willink laat haar spullen niet in het buitenland maken - zoals de meeste mode ontwerpers, maar doet alles in haar eigen atelier. Haar atelier doet dienst als werker- varingsplek voor mensen die moeilijk ge schikt werk kunnen vinden. Dus ook hier een mooie boodschap. En dan is er nog het feit dat ze oude reclamebanners verwerkt, die soms ook nog heel herkenbaar zijn. Leuk voor de bedrijven die ze ooit ophin gen, want: dubbele reclame. Willink: „Dat vinden die bedrijven natuurlijk erg leuk. We merken dat ook aan opdrachten die we door Machteld Leistra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 20