Dehumanization stoot door tot finale Spectra i thuiskomen City concert in 't Speelhuus speelt in op emotie ffsjl KRAS.NL j! 32 t A Week 8 ZEELAND 19 van 18 t/m 24 FEBRUARI KROATIË - ISTRIE TEUTOBURGERWALD MOEZEL GELDERLAND SALZBURGERLAND WINTERBERG waarom zou je meer betalen VELUWE Elke dag een nieuwe deal: slechts 24 uur te boeken! Bii kras.nl B'JKRAS.nl 3-daagse autovakantie 4-sterren hotel in Zutphen, o.b.v. logies boek nü en krijg de 2e nacht cadeau 4- t/m 8-daagse autovakantie Landal Winterberg, o.b.v. logies met uitzicht op de skipistes exclusieve deal, ook voor Pasen 8-/15-daagse autovakantie 3-sterren familiehotel nabij Golling incl. ontbijt, lunch, diner en drankjes BOEK UW DAGDEAL OP WWW.KRAS.NL/DAGDEALS BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cpm "■n zijn p.p.. tenzij anders vermeld. Prijzen zijn excli pp MAANDAG 18 FEBRUARI 2013 3-/4-/5-daagse autovakantie hotel in Bad Salzuflen, incl. ontbijt in het hart van het Teutoburgerwald bekijk vakwerkhuizen in Detmold x 8-/15-daagse autovakantie 3-sterren hotel incl. ontbijt en diner direct aan de baai van Rabac ruim opgezet complex met zwembaden door René de Dreu OVEZANDE - Metalband Dehumani zation heeft zich vrijdag geplaatst voor de finale van Spectra, de talen tenwedstrijd voor jonge en nieuwe popacts van podium De Klomp in Ovezande. Na een muzikale zoektocht naar een eigen identiteit kwam grunt- metalband Dehumanization tot de ontdekking dat een bezettings wissel weieens de oplossing kon zijn voor de impasse. De drum mer nam dit keer de grunts voor zijn rekening en de zestienjarige nieuwkomer Huub Catshoek (ook Warhead) nam plaats achter de drumkit. Om de nieuwe nummers en be zetting uit testen scheef de band zich opnieuw in voor deelname aan het Spectrapodium in De Klomp in Ovezande. Daar zorgde het optreden vrijdagavond voor een verbaasde Spectrajury. „Na drie keer verwacht je wel een klei ne stap vooruit, maar dit was een grote sprong naar volwassen heid", reageerde jurylid Maartje Buijse. Met kwalificaties als 'strak', 'overweldigend' en 'eigen zinnig' kreeg Dehumanization be halve het advies deze weg verder te gaan een finaleplek van die ju ry aangeboden. De Zuid-Bevelandse deathmetal- band krijgt in die finale ook weer te maken met de nieuwe Goese band Clear Clamour. Volgens de jury drijft hun op retrorock geba seerde muziek nog te veel op covers. Het ontbreekt de band aan een eigen identiteit die Dehuma nization inmiddels heeft gevon den. Opvallend waren de commenta ren voor de nieuwbakken 17-jari- ge singer-songwriter Daniel Lo- kerse uit Walcheren. Hij kon het doen met de opmerking dat hier een talent verscholen ligt dat in ie der geval al goed in de grondverf staat. De volgende en laatste Spectra- voorronde is vrijdag 15 maart. Za terdag 13 april is de finale. V 2-/3-/4-daagse autovakantie 3-sterren hotel in Garderen, aan de rand van de Speulderbossen incl. dagelijks ontbijt en lx dagschotel blues gedijt in de intieme sfeer van De Perk. Muziek die mooi aansluit bij de interesse van de uitbater. Daar hoort ook wat expe rimenteren bij in andere stijlen. Spaans geeft de muzikanten een podium, zorgt voor mooie live-op namen en gaat tussendoor met een collectezak langs de tafeltjes. „Voor de eerste tien concerten heb ik muzikanten moeten bena deren, daarna kwamen de aanbie dingen vanzelf." Het overleven in Griekenland viel niet mee. De bankencrisis deed Lenno en See in 2010 platzak ver trekken richting Zeeuws-Vlaande ren. Ze vonden onderdak in een caravan van bluesmuzikant Gait Klein Kromhof. Enkele maanden later kwam De Perk in beeld. Een nieuw avontuur kon beginnen, na dat Lenno en See toestemming kregen van de provincie het uitba ten in ieder geval te voeren totdat de eerste schop de grond ingaat voor het Plan Perkpolder. „Mis schien is de crisis nu wel een uit komst en kunnen we ongestoord nog lang doorgaan. Gaat dat niet, dan weten we dat deze formule ook op andere plekken werkt. Waar we ook terechtkomen, de muziek zal nooit zwijgen en al tijd meereizen." Zaterdag 23 februari presenteert Spaans de CD Live@ the Perk, met opnamen uit de zondagmiddag concerten van de afgelopen drie jaar. „Gemaakt om vooral de sfeer van De Perk vast te leggen." Veel muzikale vrienden luisteren van af 20.00 uur de presentatie op. RECENSIE door Jeanette Vergouwen VLISSINGEN - Zij die denken dat klassieke muziek oubollig is, heb ben het mis. Dat bewees een op treden van het Nederlands Stu denten Orkest in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Het concert was volledig uitverkocht. Ook het City concert in Vlissin- gen trok een bijna volle zaal. De recitals in 't Speelhuus worden re gelmatig verzorgd door jonge ta lenten. Een goede formule, het pu bliek genoot zichtbaar. De jonge pianiste Yanna Penson bracht een goed opgebouwd pro gramma met klassieke componis ten als opstap naar de romanti sche muziek. De grillige Fantasie in c KV 475 van Mozart is afwisse lend lyrisch, soms pittig, dan weer dramatisch. Het werd met een (te) stevige toucher gespeeld en ik miste het doortrekken van de lijnen. Mozart vraagt om een subtiele, vooral heldere interpreta tie en die ontbrak. De korte Sona te nr. 24 op 78 van Beethoven, ge schreven in 1809 voor Thérèse von Brunswik, is een intiem, poë tisch en gevoelig werkje. Na de vier maten Adagio cantabile volgt Yanna Penson een vrolijk, transparant Allegro. Penson trok de melodielijnen hier wel door. Technisch en dyna misch klopte de vertolking, maar de muziek miste de nodige adem- momenten en had met iets meer rubato gespeeld mogen worden. Totaal anders was de uitvoering van de drie laatste deeltjes uit An- nées de Pélerinage (boek I Zwit serland) van Franz Liszt. Deze muziek leek geschreven te zijn voor Penson. De transparante me lodie en de pastorale sfeer van Eglogue (herdersdicht) werd dro merig en vloeiend gebracht. De nostalgie en de dramatiek van Le mal du pays ademde de sfeer van heimwee. Les cloches de Genève, een soort nocturne, werd knap, met de juiste intentie gebracht. Heerlijke arpeggio's, een wiegen de melodie en een mooie hymne met op de achtergrond (in de lin kerhand) beheerst klokgelui, alles kwam karaktervol over. Na de pauze vertolkte Yanna Penson de zes Moment Musicaux op. 16 van Rachmaninov, geschre ven in 1896. Een duidelijk voor beeld van de pianostijl van Rach maninov. Opvallend is vooral het rapsodische karakter, de vele the ma's en inkleuringen van emo ties. Penson besteedde aandacht aan de dynamiek en wisselde hard en zacht goed af. Het Andan tino klonk smartelijk en de virtuo ze middenpassage kwam prima uit de vingers. Het tumultueuze Allegretto met de chromatische melodie stak stevig af tegen het Andante cantabile, dat in het be gin lyrisch werd gebracht, met daarna stevige staccato akkoorden in de linkerhand. Na het virtuoze Presto klonk het Adagio soste- nuto met de arpeggioakkoorden eerder vragend en het Maestoso was een duidelijk groots, beetje pathetisch, slotdeel. B'i KRAS.nl B'i KRAS.nl 1 zitten sinds m'n laatste bezoek. Dat voelt als thuiskomen." „Muziek werkt overal", vindt Len no Spaans. Als muzikant en stu diotechnicus en uitbater van een muziekhotel op het Griekse ei land Corfu heeft hij de kracht van muziek ontdekt. „Het maakt niet uit waar je bent; met muziek kun je mensen bereiken. Ontspanning die werkt als voedsel voor de geest en die de sociale cohesie scherpt. Combineer dat met ach teraf samen eten en je creëert een omgeving die je energie geeft om de rauwe werkelijkheid te trotse ren. Het helpt je te overleven." Muziek met wortels in folk en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 19